Kleine nieuwtjes

bvb als je ziet dat de NMBS minder treinen kan inzetten (wegens geen airco, en in de zon laten staan), waardoor meer mensen opeen gepakt zitten in kleinere treinen. dat is een taak van de overheid om zoiets te voorkomen. (ik had bvb ook het gevoel vaker een ingekorte trein te hebben dan gewoonlijk, maar dat is waarschijnlijk perceptie)
Zodat meer mensen levend zouden aankomen na hun treinrit?

“Een oversterfte van 39 procent, en de federale regering heeft nul maatregelen genomen”

Burgers zijn letterlijk aan hun lot overgelaten, de overheden waren niet in staat om zich te organiseren

Iemand een idee wat men moest doen? Gratis airco's uitdelen per gezin?
Veel WZC waar oude mensen zitten te verkommeren van de hitte. Zelfs in nieuwe gebouwen. Daar had men misschien eens aan kunnen denken.

Iedereen een gratis ijsje van de ijsboer. Echt, ge had nu al mensen die klaagden over de waarschuwingen.
Ik ben akkoord met koele plaatsen openstellen, maar NMBS is gewoon een oud zeer waar ze in de eeuwigheid gaan blijven achterophinken. Los van het feit dat de infrastructuur gewoon niet tegen extreme hitte (of koude) kan. Alle treinen efkes gaan vernieuwen met airco doe je niet in 1 regering.

Meer zwemzones? En van waar tover je de redders dan ineens? Zelfs gekende zwemzones zoals het Zilvermeer klagen soms dat ze geen redders vinden.

Schaduwplekken? Hoe ga je dat concreet doen in een volgebouwd land als het onze?
En dat lijkt me dan ook eerder iets voor lokale besturen dan voor de regering? Net zoals koele plekken openstellen... Maar dan vraag ik me ook af welke. Je kan moeilijk Jan en Pierke gewoon in elk overheidsgebouw toelaten

Allez, het is hetzelfde in andere landen he. Zeggen dat onze regering niet genoeg doen, is een beetje cheap als hetzelfde probleem zich overal in Europa voordoet. Welke magische oplossing die ze op 1 week tijd voorzien wilt ge misschien?

“Een oversterfte van 39 procent, en de federale regering heeft nul maatregelen genomen”

Burgers zijn letterlijk aan hun lot overgelaten, de overheden waren niet in staat om zich te organiseren

Iemand een idee wat men moest doen? Gratis airco's uitdelen per gezin?
50 euro biljetten rondflapperen voor wat wind te creëren he.

tjah, dit zinnetje staat er wat nutteloos bij, precies, als de discussie naar "maatregelen op 1 week tijd" getrokken wordt.
De insteek van dat artikel is wel dat deze regering gefaald heeft en ons aan ons lot heeft overgelaten. Wat dus zever is, want die kunnen ook niets op 1 week uit hun hoed toveren.

Voor de rest blijft het probleem hetzelfde:
Nmbs is al 30 jaar een vehikel dat niet meekan. En ik ga al lang dood zijn tegen ze dat kunnen opplossen.

Schaduwplekken zijn iets voor lokaal bestuur.

Zwemzones: ook lokaal of provinciaal en er zijn meestal al redders tekort voor de gekende plekken. En een tekort aan redders lijkt me nu ook geen prioriteitspunt op de agenda.

Dus die 1 week is eigenlijk zelfs bijzaak, want 2/3 heeft niets met de regering te maken en die 1/3 krijgen ze nooit opgelost.

De insteek van dat artikel is wel dat deze regering gefaald heeft en ons aan ons lot heeft overgelaten. Wat dus zever is, want die kunnen ook niets op 1 week uit hun hoed toveren.
ja, maar je reageert ook op die langetermijn dingen
Voor de rest blijft het probleem hetzelfde:
Nmbs is al 30 jaar een vehikel dat niet meekan. En ik ga al lang dood zijn tegen ze dat kunnen opplossen.
zoals dit bvb. al jarenlang weten we dat een groot deel van het materiaal verouderd is, en al jarenlang worden de investeringen afgebouwd. waar je op 1 week zoals deze al meteen de gevolgen van ziet. je kan dat wel oplossen hoor, budget is keuzes maken.
Schaduwplekken zijn iets voor lokaal bestuur.
wat ook overheid is. en in veel lokale besturen verdwijnt al veel open ruimte, waar schaduwrijke parken zouden aangelegd kunnen worden (bvb).
Zwemzones: ook lokaal of provinciaal en er zijn meestal al redders tekort voor de gekende plekken. En een tekort aan redders lijkt me nu ook geen prioriteitspunt op de agenda.
als ik vroeger op kamp in de ourthe ging zwemmen, waren daar ook geen redders. zelfde bij kayaken, bvb.
je kan als overheid ook campagnes voeren om redders aan te trekken. dat hoeft geen miljoenen te kosten, tbh.
Dus die 1 week is eigenlijk zelfs bijzaak, want 2/3 heeft niets met de regering te maken en die 1/3 krijgen ze nooit opgelost.
keuzes he. feit is dat onze infrastructuur en leefomgeving niet voorbereid is op warmte zoals dit, terwijl ze veel vaker zal voorkomen, en dus wel degelijk de investeringen de moeite waard gaan zijn.

of we gaan aanvaarden dat er elke jaar oversterfte zal zijn door de hitte.

zoals dit bvb. al jarenlang weten we dat een groot deel van het materiaal verouderd is, en al jarenlang worden de investeringen afgebouwd. waar je op 1 week zoals deze al meteen de gevolgen van ziet. je kan dat wel oplossen hoor, budget is keuzes maken.

wat ook overheid is. en in veel lokale besturen verdwijnt al veel open ruimte, waar schaduwrijke parken zouden aangelegd kunnen worden (bvb).

als ik vroeger op kamp in de ourthe ging zwemmen, waren daar ook geen redders. zelfde bij kayaken, bvb.
je kan als overheid ook campagnes voeren om redders aan te trekken. dat hoeft geen miljoenen te kosten, tbh.

keuzes he. feit is dat onze infrastructuur en leefomgeving niet voorbereid is op warmte zoals dit, terwijl ze veel vaker zal voorkomen, en dus wel degelijk de investeringen de moeite waard gaan zijn.

Mensen sterven niet omdat ze te weinig schaduw hebben als ze door stad wandelen of omdat ze op een te drukke en warme trein zitten of niet in de Ourthe kunnen afkoelen. De oversterfte komt er bijna uitsluitend doordat oude mensen met een heel fragiele gezondheid thuis of in woonzorgcentra te warm hebben. Daar zijn ook al maatregelen gepakt door de overheid , woonzorgcentra hebben bijvoorbeeld al even verplicht warmteactieplannen die nu in werking zijn getreden. Als we de oversterfte willen aanpakken dan is zowat het enige echte dat we op korte termijn kunnen doen zorgen dat de gebouwen waar heel oude en zieke mensen verblijven koeler gemaakt kunnen worden.

Al de rest gaat over comfort, niet over het terugdringen van sterfte.

Tussen 18 en 29 juni stierven in België 1.222 mensen meer dan gemiddeld in dezelfde periode. Dat rekende de Risk Management Group (RMG) uit, een overlegorgaan waarin de verschillende overheden vertegenwoordigd zijn.
Van de extra overlijdens waren 530 mensen ouder dan 85, maar ook bij de leeftijdsgroep onder de 65 was er een oversterfte van 180 personen. "De piek in sterftegevallen vond plaats op zaterdag 27 juni, toen in totaal 572 overlijdens werden geregistreerd", zegt de RMG.

In vergelijking met andere jaren zijn in de 12 onderzochte dagen in totaal 39 procent meer mensen overleden dan gemiddeld. Het gaat om voorlopige en onvolledige cijfers. Volgende week komt Sciensano met meer details.
1222 personen oversterfte. 530 ouder dan 85. 180 onder de 65. Het verschil daartussen dan zeker.

Budget is idd keuzes maken.

ja, budget is keuzes maken, maar dat is toch het probleem? er is geen budget over. Waar ga je budget halen voor een grondige make-over van de NMBS? de zorgsector, defensie, onderwijs? Allez, een grondige make-over gaat over absurd veel geld he. En dat is geld dat er gewoon niet is.
Meer geld in de vernieuwing van de NMBS, meer geld voor bewaakte zwemzones, meer geld voor schaduwplekken, ... waar ga je dat halen?
ja nee, he. Magnette heeft het specifiek over de federale regering. “Een oversterfte van 39 procent, en de federale regering heeft nul maatregelen genomen”, zegt Magnette. Dat is gewoon een flagrante leugen.

En als hij hier wel lokale overheden bedoelt: " Burgers zijn letterlijk aan hun lot overgelaten, de overheden waren niet in staat om zich te organiseren en er is geen uitzicht op verbetering voor de toekomst." dan is dat weer gewoon een flagrante leugen
Lokale overheid heeft wel degelijk stappen gedaan. Sommige besturen hebben bijv. alle +80 jarigen opgebeld. of gingen alle senioren bezoeken https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/24/vleteren-75-plussers-bezoek-water/
Allez, ze kunnen moeilijk van elke gemeente de stappen gaan opschrijven die ze nemen he.
Maar zeggen dat er niets gebeurt is gewoon pertinent onwaar. (wat niet betekent dat er niet meer mag gebeuren.)

maar die plaatsen zijn er toch nog altijd? De laatste jaren zijn er wel degelijk meer bewaakte zwemzones bijgekomen. De helft van de tijd moeten ze wel sluiten vanwege blauwalgen, maar gewoon ook die waarschuwingen rond de kwaliteit van zwemzones toont dat men er mee bezig is.
En onbewaakt? Komaan, je weet ook wel dat als er dan iemand sterft in zo'n zone dat het dan ook weer de schuld is van de overheid die te weinig doet.
Laten we dan nog maar even vergeten hoe mensen zich gedragen op zo'n plaatsen. Bewaakt is zelfs al niet enkel meer 'redders', maar zelf politie.

wel, dat is de vraag he. Ik geloof niet dat we er het geld voor hebben, zekers niet dit in de volgende jaren om dit op te lossen. we zitten nu niet bepaald in een fantastische periode in de menselijke/economische geschiedenis.
Maar om zoals Magnette te zeggen dat de regering nul doet, is er ook gewoon over. Ik moet niets van politiek hebben, ik geloof er niet in en zeker niet in onsympathieke, ongevoelige politiekers zoals den Theo die zei dat we maar moeten bbq'en en aan het zwembad moeten gaan liggen, maar kom, een beetje eerlijk blijven mag ook he.
Wat er nu gebeurt, is het gevolg van alle regering van de afgelopen jaren he, niet enkel van deze (en niet enkel van de onze).

Maar wie er vandaag voorbijrijdt, fietst of wandelt, heeft best twee euro op zak. Dat is namelijk de ‘péage’ of tol die de 14-jarige Hamza F. en zijn luitenanten eisen van elke passant. Het leverde de tiener zijn inmiddels in heel het land bekende bijnaam op: ‘La Douane’, de douane. Hamza vergelijkt zijn praktijken zelf vrolijk met die van de douane in Algerije, waar je volgens hem ook moet betalen om te voorkomen dat je bagage wordt geïnspecteerd.

En wie kritiek heeft op zijn gedrag? Dat zijn mensen met een vooroordeel, zo luidt het. “Op sociale media noemen ze me ‘une racaille’ (uitschot, krapuul, red.). Maar de meeste van die mensen zijn gewoon racisten.

Uiteraard.. racisten..

Voor wie zich nog afvraagt waar het fout loopt

Mijn vader laat me doen, want hij weet dat ik geen domme dingen doe. Ik maak af en toe mensen en politieagenten nat. Mijn moeder is nog niet op de hoogte.”
Vader bevestigt dat in de krant ‘Le Parisien’. Volgens de man is zijn zoon “braaf”, doet hij niemand kwaad en lacht hij wat met de mensen. “Het is goed dat hij niet de hele dag binnen zit.”

🙄
Waarom komt zoiets überhaupt in de media?

Terug
Bovenaan