Freddy Horion wordt overgeplaatst naar een forensisch zorgcentrum

Wat voor een debiel antwoord is dat nu? Een rechtsysteem moet meer doen dan alles vanuit een enkel standpunt bekijken, het zou anders nogal schoon worden.

Neen, ik ben inderdaad geen familie van zijn slachtoffers, waardoor ik zonder emoties en met enige neutraliteit hierover kan nadenken. Wat is jouw achtergrond, professioneel HLN-commentator?
Niet voor het een of het ander, maar betreffende zo een onderwerp is het mijns inziens niet per se wenselijk om hier zonder emoties over na te denken of te praten. Het is net een enorm emotioneel onderwerp, een heel gezin uitmoorden (of toch de implicaties en de impact op de nabestaanden daarvan), en net daarom moet hier bij de strafmaat en bij beslissingen zoals deze ook rekening mee gehouden worden.

Inderdaad, de maatschappij gaat niet onveiliger worden doordat Horion naar een gesloten instelling wordt overgebracht. De veiligheid van de maatschappij is echter niet het enige criterium dat hier in overweging genomen moet worden.

Wat voor een debiel antwoord is dat nu? Een rechtsysteem moet meer doen dan alles vanuit een enkel standpunt bekijken, het zou anders nogal schoon worden.

Neen, ik ben inderdaad geen familie van zijn slachtoffers, waardoor ik zonder emoties en met enige neutraliteit hierover kan nadenken. Wat is jouw achtergrond, professioneel HLN-commentator?

Stevige krachtterm...

Ik vind de blik van het huidige rechtssysteem anders toch véél te eenzijdig gericht op perspectief en re-integratie van criminelen en onvoldoende op het aspect vergelding.

Voor effectieve vergelding moet de doodstraf voor mijn part niet, maar effectief levenslang zonder perspectief op vrijlating wat mij betreft wél.

Aangezien wij als samenleving het individuele 'recht' op wraak uit handen hebben gegeven aan de rechtstaat, mogen alle burgers, en bij uitstek de slachtoffers, een mening hebben wanneer de rechterlijke macht zich van dat aspect van die taak verzuimt.

Waar ligt overigens de grens? We vinden mogelijks nog wel zelfs rechters of experts die stellen dat elke vorm van opsluiting eigenlijk een vorm van onmenselijke behandeling is?

Niet voor het een of het ander, maar betreffende zo een onderwerp is het mijns inziens niet per se wenselijk om hier zonder emoties over na te denken of te praten. Het is net een enorm emotioneel onderwerp, een heel gezin uitmoorden (of toch de implicaties en de impact op de nabestaanden daarvan), en net daarom moet hier bij de strafmaat en bij beslissingen zoals deze ook rekening mee gehouden worden.

Inderdaad, de maatschappij gaat niet onveiliger worden omdat Horion naar een gesloten instelling wordt overgebracht. De veiligheid van de maatschappij is echter niet het enige criterium dat hier in overweging genomen moet worden.
Maar dat is toch niet het enige criterium? Wat doet zo'n strafuitvoeringsrechtbank uiteindelijk, die wegen toch verschillende aspecten af, waaronder ook het effect op de nabestaanden?

Of ze alles goed afwegen of een goed track record hebben, dat is een heel andere discussie. Een discussie die hier ook helemaal niet wordt gevoerd natuurlijk, want het draait enkel om wat (goedkope) verontwaardiging gecombineerd met met nauwelijks verholen beschuldigingen over gebrek aan empathie.

Ik ben inderdaad geen betrokken partij, als de keuze dan gaat tussen een vonnis negeren en een dwangsom betalen, of niet, terwijl praktisch in beide gevallen de moordernaar achter slot en grendel blijft...ja, dan heb ik de luxe dat ik daar niet enkel emotioneel naar moet kijken.

Stevige krachtterm...

Ik vind de blik van het huidige rechtssysteem anders toch véél te eenzijdig gericht op perspectief en re-integratie van criminelen en onvoldoende op het aspect vergelding.

Voor effectieve vergelding moet de doodstraf voor mijn part niet, maar effectief levenslang zonder perspectief op vrijlating wat mij betreft wél.

Aangezien wij als samenleving het individuele 'recht' op wraak uit handen hebben gegeven aan de rechtstaat, mogen alle burgers, en bij uitstek de slachtoffers, een mening hebben wanneer de rechterlijke macht zich van dat aspect van die taak verzuimt.
Ik zeg niets tegen omtrent het uiten van persoonlijke mening, allemaal goed. Ik geef de redenering die gevolgd werd en waarom die mij aanvaardbaar lijkt, en ik krijg als antwoord dat het is door mijn gebrek aan empathie want ik ben geen betrokken partij. Ja hallo. Jouw continue gehamer op hoe de rechterlijke macht zijn werk niet doet (zoals jij wil) en we gerust vonnissen naast ons moeten neerleggen (als het uitkomt), vind persoonlijk schadelijker dan een krachtterm hoor.
Waar ligt overigens de grens? We vinden mogelijks nog wel zelfs rechters of experts die stellen dat elke vorm van opsluiting eigenlijk een vorm van onmenselijke behandeling is?

Ik heb geen indee of we zo rechters of experts vinden, ik zou denken net zoals bij de brede bevolking wel. Maar dan effectief ondersteund door kennis van zaken...dus wat is het probleem? Nu wil je rechters of experts wraken als ze de verkeerde mening hebben, of hoe moet ik dat opvatten?

Ik heb geen indee of we zo rechters of experts vinden, ik zou denken net zoals bij de brede bevolking wel. Maar dan effectief ondersteund door kennis van zaken...dus wat is het probleem? Nu wil je rechters of experts wraken als ze de verkeerde mening hebben, of hoe moet ik dat opvatten?

Vooraleer we rechters en andere experts vooral door een re-integratie-bril laten beslissen om moordenaars, verkrachters en pedofielen steevast maar weer extra kansen te blijven bieden, stel ik dan een verkiezing voor waarbij dit onderwerp het belangrijkste is, of zelfs een referendum desnoods...

Overigens rechters moeten helemaal niet oordelen hoe ik wil... Maar als ik kijk hoe ze tot hun oordeel komen dat effectief levenslang opsluiten onmenselijk is, dan kan ik wel zeggen dat de manier waarop ze dat rechtvaardigen, wat mij betreft hun boekje te buiten gaat.

Rechtspraak en ethiek op dit vlak zijn geen exacte wetenschap waarbij experten met kennis terzake de waarheid neutraal het dichtst kunnen benaderen, maar het gaat om waardeoordelen waarin de brede bevolking wel een belangrijkere input kan leveren.

Ik ben bijvoorbeeld tegen de doodstraf in de meeste scenario's maar ik kan begrip hebben voor mensen die pro zijn, en vind dat een samenleving moet kunnen beslissen die straf indien ze dat willen, moeten kunnen uitvoeren onder de juiste voorwaarden.

Vooraleer we rechters en andere experts vooral door een re-integratie-bril laten beslissen om moordenaars, verkrachters en pedofielen steevast maar weer extra kansen te blijven bieden, stel ik dan een verkiezing voor waarbij dit onderwerp het belangrijkste is, of zelfs een referendum desnoods...

Overigens rechters moeten helemaal niet oordelen hoe ik wil... Maar als ik kijk hoe ze tot hun oordeel komen dat effectief levenslang opsluiten onmenselijk is, dan kan ik wel zeggen dat de manier waarop ze dat rechtvaardigen, wat mij betreft hun boekje te buiten gaat.

Rechtspraak en ethiek op dit vlak zijn geen exacte wetenschap waarbij experten met kennis terzake de waarheid neutraal het dichtst kunnen benaderen, maar het gaat om waardeoordelen waarin de brede bevolking wel een belangrijkere input kan leveren.

Ik ben bijvoorbeeld tegen de doodstraf in de meeste scenario's maar ik kan begrip hebben voor mensen die pro zijn, en vind dat een samenleving moet kunnen beslissen die straf indien ze dat willen, moeten kunnen uitvoeren onder de juiste voorwaarden.

Dat is gewoon hetzelfde maar met wat decoratie: rechters en experten zijn fout en iets helemaal anders dan de brede bevolking, en ze moeten teruggefloten worden want ze werken tegen de wil van het volk. Allezja, alleen maar als ze niet doen wat "het volk" wil hé, anders zijn het goeie.

Wanneer het destijds ging over zaken zoals een assisenjury, was een van de argumenten daartegen dat die mensen beïnvloedbaar zijn door een goede spreker. Denk zo'n Jef Vermassen. Laat ons nu Vermassen vervangen door wat luid gebrul op (social) media, en we zijn er, maar dan na het proces. Ik pas voor zo'n dystopie.

En, want ik voel de insinuaties al komen, ik ben niet tegen strengere strafmaten met minder kans op vervroegde vrijlating voor bepaalde misdrijven. Zedenmisdrijven bijvoorbeeld. Maar ik denk dat men hier weer snel voorbij gaat aan het feit dat onze gevangenissen volzitten. En dan kan je beginnen met je "steek ze allemaal in een vergeetput en fuck het EVRM"-fantasietje, maar ik vind dat onzinnig. De realiteit is dat er geen plaats is om mensen in een gevangenis te steken op een manier zoals wij die als correct hebben bevonden in de EU. Misschien kunnen we zo'n referendum gebruiken om te beslissen waar we de nieuwe gevangenissen gaan bouwen, Limburg maakt veel kans want dunbevolkt.

Maar vooral, en daar begon het mee, vind ik Horion, als bejaarde moordenaar die gewoon van het ene hok naar het andere wordt gebracht, een nogal vreemd dossier om te beginnen fulmineren over "steevast maar weer extra kansen", maar soit.

Laatst bewerkt:

En dan was er het lek dat sprak van een "tikkende tijdbom", waar hier op wordt ingegaan:

Dus, we gaan een bijna 80-jarige in een gesloten instelling steken mét enkelband, in plaats van een gevangenis. Is de maatschappij nu minder veilig? Ik betwijfel het eerlijk gezegd, al is het risico nooit 0, ook niet in een gevangenis trouwens. Is de maatschappij zo veel minder veilig dat het EVRM in vraag moet gesteld worden en we beter dwangsommen betalen? Dat vind ik bij de haren getrokken.
Een artikel van HLN "ONZE Reporter nuanceert"
Hebben ze daar voor alles experten dan?

"Freddy Horion is een tikkende tijdbom." Dat staat te lezen in een vertrouwelijk advies van het Openbaar Minister

“Betrokkene zal in eerste instantie opgenomen worden op de crisis- en time-out afdeling voor een periode van ongeveer 2 à 3 maanden. Dit betreft een medium-security afdeling

Na 2 à 3 maanden te laten doorstromen naar een Forensisch Zorghuis, een low-security afdeling, waar gedurende de dag de buitendeur gewoon open is

Dat is gewoon hetzelfde maar met wat decoratie: rechters en experten zijn fout en iets helemaal anders dan de brede bevolking, en ze moeten teruggefloten worden want ze werken tegen de wil van het volk. Allezja, alleen maar als ze niet doen wat "het volk" wil hé, anders zijn het goeie.

Wanneer het destijds ging over zaken zoals een assisenjury, was een van de argumenten daartegen dat die mensen beïnvloedbaar zijn door een goede spreker. Denk zo'n Jef Vermassen. Laat ons nu Vermassen vervangen door wat luid gebrul op (social) media, en we zijn er, maar dan na het proces. Ik pas voor zo'n dystopie.

Dat is niet hetzelfde, dat is een fundamenteel verschil benoemen tussen domeinen waarin experten dichter de waarheid kunnen benaderen dan mensen zonder expertise, en een domein waarin dat niet zo is.

En, want ik voel de insinuaties al komen, ik ben niet tegen strengere strafmaten met minder kans op vervroegde vrijlating voor bepaalde misdrijven. Zedenmisdrijven bijvoorbeeld. Maar ik denk dat men hier weer snel voorbij gaat aan het feit dat onze gevangenissen volzitten. En dan kan je beginnen met je "steek ze allemaal in een vergeetput en fuck het EVRM"-fantasietje, maar ik vind dat onzinnig. De realiteit is dat er geen plaats is om mensen in een gevangenis te steken op een manier zoals wij die als correct hebben bevonden in de EU. Misschien kunnen we zo'n referendum gebruiken om te beslissen waar we de nieuwe gevangenissen gaan bouwen, Limburg maakt veel kans want dunbevolkt.

Ik heb die insinuaties niet gemaakt. Ik vind het echter vreemd om de bestraffing voor bepaalde feiten te koppelen aan de mate waarin onze gevangenissen (over)vol zitten. Voor mijn part mag men gerust een gevangenis bijbouwen als mijn achtertuin als het daarmee is dat je de spot drijft, zéker géén probleem mee als dat een gevangenis is voor gedetineerden die er nooit uit zouden mogen, extra minder last van.

Referenda zijn zeker geen zaligmakende instrumenten om tot een genuanceerde politieke besluitvorming te komen, maar de uitspraken van de rechters van het EHRM missen ook enige voeling met de realiteit.

Maar vooral, en daar begon het mee, vind ik Horion, als bejaarde moordenaar die gewoon van het ene hok naar het andere wordt gebracht, een nogal vreemd dossier om te beginnen fulmineren over "steevast maar weer extra kansen", maar soit.

Als het hok niet uitmaakt voor jou, konden we hem even goed in het oude hok laten zitten natuurlijk, oh wacht er waren spelbrekers...

Fulmineren... alsof ik de enige ben die niet blij is met deze zet.
Rekem is nu toevallig een plek waar ik af en toe wel eens passeer (met de fiets haalbaar van mijn thuis uit).

Ik vind een Forensisch centrum nog altijd iets anders dan een gevangenis... en een bejaarde is misschien een lager risico dan een moordenaar in de 'fleur' van z'n leven, maar tot nader order vind ik ook niet dat bejaarden mogen moorden (want het risico op recidive erna is kleiner natuurlijk, want ze leven minder lang), of dat bejaarden geen enkel gevaar meer kunnen vormen. Hij is er 78, geen 98.

Ik blijf erbij: steek hem nog liever op de logeerkamer van één van de rechters van het EHRM, dat was een stuk rechtvaardiger geweest. Mogelijks is dit een debiele mening, maar ik vind de uitspraak van de rechters in deze ook niet bepaald getuigen van veel intelligentie.

Een artikel van HLN "ONZE Reporter nuanceert"
Hebben ze daar voor alles experten dan?

"Freddy Horion is een tikkende tijdbom." Dat staat te lezen in een vertrouwelijk advies van het Openbaar Minister

“Betrokkene zal in eerste instantie opgenomen worden op de crisis- en time-out afdeling voor een periode van ongeveer 2 à 3 maanden. Dit betreft een medium-security afdeling

Na 2 à 3 maanden te laten doorstromen naar een Forensisch Zorghuis, een low-security afdeling, waar gedurende de dag de buitendeur gewoon open is
Neen de journalist zegt gewoon dat het advies van "tikkende tijdbom" iets is dat uitlekte, anders intern zou blijven, en geen rekening houdt met bepaalde factoren.

Daarbij we hebben geen experten nodig hé.

Moh, de appelplukker valt precies niet ver van de boom

Opvallend: ook zoon van Freddy Horion (78) verblijft in dezelfde instelling

We moeten gewoon alles doen wat kan.
Asap mensen opleiden om gevangenissen in het buitenland te runnen en om te beginnen de illegale criminelen daar zetten.
België wil illegale criminelen naar Estland sturen om druk op onze gevangenissen te verlichten
Tegelijk containers inzetten voor het acute tekort, en tegelijk ook echte gevangenissen bijbouwen.
Alles minder dan dat is schuldig verzuim in mijn ogen.

Nog meer Sinterklaas gaan spelen qua verkorten van straffen of rechters die mensen gewoon niet of anders straffen, of politiediensten die mensen gewoonweg niet meer aanhouden door een capaciteitsprobleem is gewoon fout.

Dus we moeten ook over Horion oordelen alsof er geen capaciteitsprobleem is vind ik. Hij heeft al eens gemoord uit wraak tegen de maatschappij omdat men hem in de gevangenis had gezet voor een roofoverval. Hij is ook al twee keer ontsnapt uit een gevangenis. Nu heeft hij nog langer in de gevangenis gezeten, welk wrok tov de maatschappij gaat hij nu dan wel niet hebben? Deze kerel is kil, en ook al buigen 100 gerechtspsychiaters zich erover, ze kunnen nog steeds niet in de man zijn hoofd kijken, met een minimum aan IQ zeg je gewoon keer op keer wat die willen horen.

We zouden zo'n types moeten straffen zoals in sommige andere landen. Niet de doodstraf die dan omgezet wordt in levenslang, als levenslang toch niet levenslang betekent blijkbaar. Geef int vervolg gewoon per moord bvb 75 jaar. Bij voorbeeldig gedrag kan je dan door wet Lejeune na 25 jaar vrijkomen, hetgeen me toch een minimum lijkt voor eender welke moord. Voor Horion is dat dan 75 x 6 = 450 jaar. Gedeeld door 3 nog steeds 150, want ik vind het een beetje normaal dat een 6 voudig moordenaar echt nooit meer vrijgelaten wordt.

Als we dan teruggaan naar de realiteit van capaciteitsprobleem, en de staat beslist toch om die vrij te laten op een punt, dan zijn het tenminste de nabestaanden van de slachtoffers of de gewone burgers die het gevaar ondervinden van een vrije Horion die naar de rechter kunnen stappen voor dwangsommen. Want nu is het gewoon de wereld op zijn kop.

Laatst bewerkt:
Ze hadden beter zijn aanvraag tot euthanasie goedgekeurd, dan waren we van dat monster vanaf. Werk maar in die instelling en wordt maar dagelijks met zo'n individu geconfronteerd omdat een team van psychiaters het risico op herval inschat als "matig".

Neen de journalist zegt gewoon dat het advies van "tikkende tijdbom" iets is dat uitlekte, anders intern zou blijven, en geen rekening houdt met bepaalde factoren.

Daarbij we hebben geen experten nodig hé.

Beetje zoals het spreekwoord "With friends like these, who needs enemies?"

Ik zou inderdaad durven zeggen dat we zo'n experten niet nodig hebben. 't is niet dat onze samenleving een gebrek aan vijanden heeft nader order, als ik ook eens naar bijvoorbeeld Poetin mag verwijzen (zonder daarmee te suggereren dat iemand hier Poetin-supporter is, ik ook niet for the record).

De 78-jarige Freddy Horion, die maandag met een enkelband de gevangenis van Hasselt verliet en opgenomen werd in de gesloten afdeling van het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum (OPZC) Rekem, zal de dwangsom innen van 1.000 euro per dag dat hij niet naar een instelling buiten de gevangenis kon. Dat bevestigt zijn advocaat Walter Damen. "Hij zal op bijzonder verstandige wijze met die gelden omgaan."
In tijden van een begrotingstekort van miljarden, maakt drie kwart miljoen meer of minder natuurlijk slechts een druppel op een hete plaat... maar is het cynisch dat ik hier eens groen over lach?

Ik vraag me af of Walter Damen's honorarium dan betaald wordt voordat Horion zijn slachtoffers heeft vergoed, ethisch hoop ik van niet.
Mooi dat Walter Damen principes heeft en als advocaat iemand als Horion nog wilt verdedigen, maar ik vind dat dan weer wel geen plekje vooraan de rij met schuldeisers waard.

Johan Steyaert, de broer van Roland die samen met zijn gezin werd vermoord door Horion, bevestigt aan onze redactie dat hij bij zijn plan blijft om dat geld, als het bij Horion komt, in beslag te laten nemen om zijn schadevergoeding te krijgen. Hij wil het geld doorstorten aan het Kinderkankerfonds.

Ik hoop dat er uiteindelijk géén 1 eurocent meer overblijft op de rekening van Horion. Op z'n minst zou het dan nog naar diens slachtoffers en het goede doel gaan.

Allez seg, ik dacht dat het voor het monster niet te doen was om het geld, maar om zijn vrijlating. Dat geld zal hij nu toch wel schenken aan een goed doel?

Allez seg, ik dacht dat het voor het monster niet te doen was om het geld, maar om zijn vrijlating. Dat geld zal hij nu toch wel schenken aan een goed doel?
Ik snap dat we de wet en rechterlijke uitspraken niet zomaar naar ons neer mogen leggen en dat dit gemakkelijk gezegd is, maar ik vind het ronduit walgelijk dat belastinggeld wordt gebruikt om zomaar even om en bij het miljoen euro uit te betalen aan een veroordeeld meervoudig moordenaar (én kindermoordenaar). Dit kan, ongeacht welke rechtsgang er gevolgd moet worden, niet de bedoeling zijn.

Dit is een totaal wereldvreemde gebeurtenis, op het dystopische af, en als er nog geen redenen genoeg waren om volledig het vertrouwen in het overheidsapparaat te verliezen, is dit wel dé reden. Gewoon weerzinwekkend.

Het is net een goede opmerking van hem, als je er ver vanaf staat is het gemakkelijk om onverschillig te reageren op Horion zijn vrijlating/verplaatsing. Je moet je eens inbeelden dat zijn gruweldaden jou waren overkomen: hij komt bij je thuis binnen en schiet jou dood, daarna verkracht hij je vrouw en vermoordt haar nadien. En in de tussentijd mag je dochter getuige zijn van die scène totdat hij haar neerschiet (en dan nog niet meteen sterft maar nog lang afziet vooraleer ze sterft aan haar schotwonde).
Moeten we zo iemand nu favors gaan verschaffen (zelfs x jaar na de feiten)? Imo niet.

Het is net een goede opmerking van hem, als je er ver vanaf staat is het gemakkelijk om onverschillig te reageren op Horion zijn vrijlating/verplaatsing. Je moet je eens inbeelden dat zijn gruweldaden jou waren overkomen: hij komt bij je thuis binnen en schiet jou dood, daarna verkracht hij je vrouw en vermoordt haar nadien. En in de tussentijd mag je dochter getuige zijn van die scène totdat hij haar neerschiet (en dan nog niet meteen sterft maar nog lang afziet vooraleer ze sterft aan haar schotwonde).
Moeten we zo iemand nu favors gaan verschaffen (zelfs x jaar na de feiten)? Imo niet.
Ik denk niet dat @Sylverscythe hier onverschillig doet over wat Horion gedaan heeft tbh. Dat zijn feiten waar we geen woorden voor hebben, en ik snap 100% dat nabestaanden nooit vrede nemen met eender welke versoepeling. Maar jouw “favors verschaffen” vind ik verkeerd geframed. Het gaat niet over sympathie voor Horion, maar over hoe een rechtsstaat omgaat met levenslang zonder compleet uitzichtloos te worden.

Sure,, emotioneel voel ik bij feiten met kinderen ook: voor zo iemand hoeft het voor mij niet meer en zou de doodstraf gerechtvaardigd zijn, maar net daarom ben ik voorzichtig om die reflex als basis voor wetgeving te nemen.

Wetten kunnen aangepast worden, voorwaarden kunnen strenger, slachtoffers mogen zwaarder wegen, maar elke toetsing wegzetten als een cadeau aan de dader is toch ook maar heel simpel.

De bal is veel te hard richting de verkeerde richting doorgeslagen. Ik herinner mij nog discussies over doodstraf, pakweg twintig jaar geleden op dit forum. Toen werd er bv. geponeerd dat iemand levenslang laten wegrotten in een cel een grotere straf was. En wat gewauwel over dat doodstraf duur was etc. En nu zie je dan zo'n gevallen zoals Horion, hopla pak centen en uitzicht op een open instelling.

Want fuck slachtoffers, suïcidale empathie voor daders moet je hebben. Zie je keer op keer weer. Bij Horion is het dan nog redelijk lang tegengehouden. Er belanden al amper criminelen in de cel en als ze er zitten moeten ze blijkbaar zo snel mogelijk weer richting samenleving om daar weer nieuwe slachtoffers te maken.

De bal is veel te hard richting de verkeerde richting doorgeslagen. Ik herinner mij nog discussies over doodstraf, pakweg twintig jaar geleden op dit forum. Toen werd er bv. geponeerd dat iemand levenslang laten wegrotten in een cel een grotere straf was. En wat gewauwel over dat doodstraf duur was etc. En nu zie je dan zo'n gevallen zoals Horion, hopla pak centen en uitzicht op een open instelling.

Want fuck slachtoffers, suïcidale empathie voor daders moet je hebben. Zie je keer op keer weer. Bij Horion is het dan nog redelijk lang tegengehouden. Er belanden al amper criminelen in de cel en als ze er zitten moeten ze blijkbaar zo snel mogelijk weer richting samenleving om daar weer nieuwe slachtoffers te maken.

Er heeft niemand empathie voor Horion. Niet op dit forum, en in de bredere samenleving ga je buiten een paar wacko's ook niemand vinden. Wat mij betreft mogen er inderdaad daden zijn waarvoor je nooit meer mag vrijkomen, is dat zeker ook voor Horion het geval. Volgens het EHRM gaat levenslange opsluiting zonder mogelijkheid tot re-integratie in tegen het EVRM, dan is dat voor mij iets waar we effectief eens het EVRM voor tegen het licht mogen houden. Maar dat doe je dan via democratische weg, via wetgeving. Niet door als staat de eigen wetten met de voeten te treden, de rechterlijke macht te negeren en rechters zwart te maken. Horion krijgt geen geld omdat een rechter empathie voor hem had, hij krijgt geld omdat de Belgische staat in fout ging.

Het klopt dat we te weinig criminelen kunnen bestraffen met detentie, maar dat wil niet zeggen dat er amper criminelen in de cel belanden. IN tegendeel. Onze gevangenissen zitten overvol, we hebben meer gedetineerden dan ooit. We zijn al herhaaldelijk internationaal op de vingers getikt voor de erbarmelijke omstandigheden waarin onze gedetineerden leven, het gevangenispersoneel klaagt de situatie tegenwoordig bijna wekelijks aan. Zowel het gevangeniswezen als de meeste criminologen wijzen er op dat de manier waarop wij gevangenen behandelen in dit land, net agressie en recidive in de hand werkt. Hoe het nu gaat, maakt de samenleving onveiliger. Dat is ook niet bijzonder onlogisch als je heel even nadenkt. Die experten bepleiten bijna unaniem kortere straffen, zodat er ook meer criminelen bestraft kunnen worden.

Het grote probleem is dat een strafsysteem dat recidive tegengaat en re-integratie bevordert, vaak in gaat tegen het rechtvaardigheidsgevoel van de slachtoffers en de bredere samenleving. Da's een héél erg moeilijke en complexe discussie. Het is niet evident om een goede balans te vinden tussen rechtvaardigheid en veiligheid.

Het grote probleem in België is dat we door de overbevolking van de gevangenissen zowel te laks zijn (te veel criminelen die geen plek kunnen krijgen in de gevangenis), als te streng (te veel criminelen die op zo'n manier behandeld worden, dat ze geradicaliseerd(er) uit de gevangenis komen), en dat beide recidive in de hand werken.

Terug
Bovenaan