Dat is gewoon hetzelfde maar met wat decoratie: rechters en experten zijn fout en iets helemaal anders dan de brede bevolking, en ze moeten teruggefloten worden want ze werken tegen de wil van het volk. Allezja, alleen maar als ze niet doen wat "het volk" wil hé, anders zijn het goeie.
Wanneer het destijds ging over zaken zoals een assisenjury, was een van de argumenten daartegen dat die mensen beïnvloedbaar zijn door een goede spreker. Denk zo'n Jef Vermassen. Laat ons nu Vermassen vervangen door wat luid gebrul op (social) media, en we zijn er, maar dan na het proces. Ik pas voor zo'n dystopie.
Dat is niet hetzelfde, dat is een fundamenteel verschil benoemen tussen domeinen waarin experten dichter de waarheid kunnen benaderen dan mensen zonder expertise, en een domein waarin dat niet zo is.
En, want ik voel de insinuaties al komen, ik ben niet tegen strengere strafmaten met minder kans op vervroegde vrijlating voor bepaalde misdrijven. Zedenmisdrijven bijvoorbeeld. Maar ik denk dat men hier weer snel voorbij gaat aan het feit dat onze gevangenissen volzitten. En dan kan je beginnen met je "steek ze allemaal in een vergeetput en fuck het EVRM"-fantasietje, maar ik vind dat onzinnig. De realiteit is dat er geen plaats is om mensen in een gevangenis te steken op een manier zoals wij die als correct hebben bevonden in de EU. Misschien kunnen we zo'n referendum gebruiken om te beslissen waar we de nieuwe gevangenissen gaan bouwen, Limburg maakt veel kans want dunbevolkt.
Ik heb die insinuaties niet gemaakt. Ik vind het echter vreemd om de bestraffing voor bepaalde feiten te koppelen aan de mate waarin onze gevangenissen (over)vol zitten. Voor mijn part mag men gerust een gevangenis bijbouwen als mijn achtertuin als het daarmee is dat je de spot drijft, zéker géén probleem mee als dat een gevangenis is voor gedetineerden die er nooit uit zouden mogen, extra minder last van.
Referenda zijn zeker geen zaligmakende instrumenten om tot een genuanceerde politieke besluitvorming te komen, maar de uitspraken van de rechters van het EHRM missen ook enige voeling met de realiteit.
Maar vooral, en daar begon het mee, vind ik Horion, als bejaarde moordenaar die gewoon van het ene hok naar het andere wordt gebracht, een nogal vreemd dossier om te beginnen fulmineren over "steevast maar weer extra kansen", maar soit.
Als het hok niet uitmaakt voor jou, konden we hem even goed in het oude hok laten zitten natuurlijk, oh wacht er waren spelbrekers...
Fulmineren... alsof ik de enige ben die niet blij is met deze zet.
Rekem is nu toevallig een plek waar ik af en toe wel eens passeer (met de fiets haalbaar van mijn thuis uit).
Ik vind een Forensisch centrum nog altijd iets anders dan een gevangenis... en een bejaarde is misschien een lager risico dan een moordenaar in de 'fleur' van z'n leven, maar tot nader order vind ik ook niet dat bejaarden mogen moorden (want het risico op recidive erna is kleiner natuurlijk, want ze leven minder lang), of dat bejaarden geen enkel gevaar meer kunnen vormen. Hij is er 78, geen 98.
Ik blijf erbij: steek hem nog liever op de logeerkamer van één van de rechters van het EHRM, dat was een stuk rechtvaardiger geweest. Mogelijks is dit een debiele mening, maar ik vind de uitspraak van de rechters in deze ook niet bepaald getuigen van veel intelligentie.