Het probleem ligt niet bij de samenstelling of bevoegdheden van de rechtbank. Als het effectief zo is dat de wetgeving waaraan rechters toetsen niet meer strookt met de wil van het volk, dan is het aan politici om op basis van de nieuwe wil van het volk die wetgeving te gaan herschrijven. Tenzij je ook de principes van onze rechtstaat en de scheiding der machten achterhaald vindt, natuurlijk. Dan moeten we jouw suggesties gaan volgen, zoals de Orbans, Poetins en Trumps van deze wereld ook graag willen.
Allez, merci om mij op één rijtje te zetten met die sujetten. Qua poging tot karaktermoord kan dat tellen.
Het is eerder door uitspraken zoals die van deze rechters, of van mensen die deze verdedigen, dat veel mensen helaas extremer worden en hun heil zoeken in dergelijke figuren om toch nog enige bescherming te vinden wanneer de rede zoek is. Jouw suggesties zijn wat mij betreft dan ook eerder de reden dat zo'n gevaarlijke mensen aan de macht dreigen te komen in democratische samenlevingen, je verliest immers dat een breed deel van het kiespubliek met dergelijke rechtspraak.
Als de politiek een goed onderbouwde wet creëert om levensgevaarlijke criminelen à la Horion - want daar ging het hier wel degelijk over - levenslang op te sluiten, en een rechter stelt dat dit onmenselijk is, omdat er geen perspectief is op inkeer en vrijlating is op basis van zaken die wat mij betreft daar los van staan - stellen dat levenslange opsluiting inhumaan is, is een interpretatie -, dan kies ik de kant van de politiek, en niet de rechter.
Het enige waar ik nog een raakvlak heb met jouw mening is dat ik inderdaad van politici zou verwachten dat ze wetgeving meer dicht timmeren tegen dergelijke interpretaties door rechters.