Kleine nieuwtjes

Wel iemand of bijna 20000 mensen... Die mensen gaan dan ook weer ondersteuning moeten krijgen en uitkeringen etc, dus je moet er wel een plan mee hebben ipv gewoon in het wilde weg roepen van "afschaffen die handel!"

Efficiënt werken staat trouwens niet in de weg dat je er niet licht over gaat.

Goh, op die mutualiteiten samen werken pakweg 15000-20000 mensen. Misschien ook iets om niet te licht over te gaan.

Als je je als overheid zo hebt opgebouwd - met een oneindig aantal agentschappen (+ IVA's, EVA's, vzw's, etc.), FODs, instellingen van openbaar nut, de mikmak van alles wat te maken heeft met sociale zekerheid en dan nog de andere autonome overheidsinstellingen/onafhankelijke publieke instellingen die nergens opgelijst staan maar wel directe (federale) overheidsfinanciering krijgen - dat één op 5 bij de 'directe' overheid werkt en één op drie van uw werkende bevolking rechtstreeks of onrechtstreeks van overheidsgeld leeft, dan doe je gewoon iets fout.
En tegelijk maar zagen dat veel jobs in de privé niet ingevuld geraken. Logisch eh als je een overheid hebt die van crowding out haar hoofdtaak heeft gemaakt.

Ik ben fan van De Wever als politicus en premier, maar dit land heeft gewoon nood aan een Griekse behandeling: dat externe (Europese) technocraten gewoon eens zeggen hoe het moet en we moeten luisteren. Het ene kibbelkabinet na het andere dat wil besparen op iedereen behalve op zichzelf of de eigen achterban (maar omdat het steeds onsamenhangende coalities zijn gebeurt er geen lap of véél te weinig); het Belgische verhaal is gewoon 'op'. Punt. En dat is het al lang.

Laatst bewerkt:
Ben het ermee eens hoor, maar het is nu wel wat het is en je gaat die mensen toch niet gewoon hun ontslag kunnen en mogen geven.
Bij het overhevelen van een aantal bevoegdheden van mutualiteit naar Zorgkas een aantal jaren geleden heeft men al een oefening moeten maken waarbij er personeel is geschrapt. Ik heb dat toen redelijk van dichtbij meegekregen en dat had al wat voeten in de aarde. Dat waren compleet andere aantallen dan wanneer je op grote schaal gaat herstructureren. Dus ik ben het ermee eens dat er een oefening in efficiëntie gemaakt moet worden, maar ik hoor eigenlijk niemand met een echt plan komen. Alleen maar geroeptoeter.

Ben het ermee eens hoor, maar het is nu wel wat het is en je gaat die mensen toch niet gewoon hun ontslag kunnen en mogen geven.
Bij het overhevelen van een aantal bevoegdheden van mutualiteit naar Zorgkas een aantal jaren geleden heeft men al een oefening moeten maken waarbij er personeel is geschrapt. Ik heb dat toen redelijk van dichtbij meegekregen en dat had al wat voeten in de aarde. Dat waren compleet andere aantallen dan wanneer je op grote schaal gaat herstructureren. Dus ik ben het ermee eens dat er een oefening in efficiëntie gemaakt moet worden, maar ik hoor eigenlijk niemand met een echt plan komen. Alleen maar geroeptoeter.

Jawel, het allemaal zo laten verrotten dat Europa (/IMF/...) op de duur gaat zeggen hoe het moet. :oi22: Ik hoop ten stelligste dat dat gebeurt. Dat gaat heel veel pijn doen, maar ik ben het als twintiger kotsbeu dat de sense of urgency nog altijd niet is doorgedrongen en alles in stand moet gehouden worden om de postjes, het profitariaat en de "boomers" te plezieren, en alles blijft afgeschoven worden op de jongere generaties.

Als dertiger-richting-veertiger kan ik zeggen dat men exact hetzelfde twintig jaar geleden ook zo vertelde. Toen hing het niet hebben van een pensioen ook al als een donderwolk boven ons hoofd.

Terug
Bovenaan