Da's echt een bullshitargument, toogpraat.Ik zou graag hebben dat iedereen die deze opinie heeft. Bij al de volgende laboems of nieuwjaarsprocessie het overneemt van de politie.
En voordoet hoe het dan wel moet. En de gevolgen ervan draagt.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Da's echt een bullshitargument, toogpraat.Ik zou graag hebben dat iedereen die deze opinie heeft. Bij al de volgende laboems of nieuwjaarsprocessie het overneemt van de politie.
En voordoet hoe het dan wel moet. En de gevolgen ervan draagt.
En daar is het weer :Dus omdat het een moeilijke job is, mogen we fouten niet aankaarten en aanklagen? De politie heeft het monopolie op geweld, dan moeten zij zich gewoon aan de hoogste standaard houden. Dat in het heetst van de strijd fouten gemaakt worden, dat is menselijk en normaal. De context van de feiten is uiteraard belangrijk, en de fout van een enkeling mogen we niet meteen veralgemenen naar het hele ambt.
Maar objectief gezien kan je op basis van deze beelden niets anders concluderen dat de agenten daar gewoon in de fout gaan en geweld gebruiken waar dat op basis van de context op dat moment absoluut niet gepast is. Het is onze verdomde plicht om dat aan te kaarten en daar geen oogje voor dicht knijpen.
) dan wat jullie hier zien... En dan gaan we uit onze weg om niets te breken. Net waarin deze politieagenten ook getraind zijn. Wat het een pak moeilijker maakt om effectief te zijn dan wanneer je carte blanche hebt om ellebogen, polsen, schouders,etc... te mogen breken om die onder controle te houden en te krijgen. En zelfs dan is het geen garantie als men blijft tegenstribbelen... dan heb je extra volk nodig om die te overmeesteren EN BELANGRIJKER : preventieve acties die ervoor zorgen dat anderen niet kunnen tussenkomen om die los te braken. Want dan heb je NOG meer volk nodig.Neen, de beste schiplui staan nu eenmaal aan wal en weten altijd beter hoe ze het WEL moeten oplossen. Awel doe het dan hé. In plaats van die continue kritiek zonder ook maar 1 iota aan opbouwende kritiek te voorzien.Da's echt een bullshitargument, toogpraat.
Maar ... gij ook niet? Uw assumptie dat hier een aanleiding voor is zonder zelf enig bewijs daarvoor te hebben, is een pak roekelozer dan mijn beoordeling die steunt op een halve minuut aan ongeknipte beelden voorafgaand aan het incident waaruit blijkt dat er niets gebeurt. Die tijd ertussen is ook gelinkt aan subsidiariteit overigens, komen we nog op terug.De aanleiding die ervoor gezorgd heeft dat de politie intervenieert heb je niet gezien.
Neen, dat is waar gij verkeerd zijt. Ik heb in mijn filmpje enkel de interventie gezien aan de buitenkant, niet de aanleiding noch wat er binnen gebeurde. Ik heb wel gezien dat twee agenten die man toen naar buiten sleurden en, ook al werkte die man niet mee, hem niet stampten of met pepperspray behandelden maar gewoon in bedwang hielden en hem de combi in duwden. Niets mis mee. Als daar iets gebeurd was wat ik niet graag zag of niet binnen de perken vond, dan had ik daar misschien wel wat mee gedaan. Want als die agent daar over de schreef gaat tegenover zijn lijdend voorwerp terwijl ik op dat moment daar de nood niet van zie, kan die dat misschien ook bij mij doen de volgende keer. En dat is niet wat die hoort te doen in zijn functie.En dat is waar je verkeerd bent. Je hebt geen context, je weet van toeten of blazen desondanks is uw oordeel al klaar dat dit niet correct is.
Terwijl je de aanleiding in uw filmpje wel hebt gezien. Waardoor je concludeerde dat in uw filmpje dit allemaal wel correct is verlopen.
Wat voor mijn eigen leut? De interessante hang ik liever hier uit als ik weer eens een post als deze zie, daar heb ik geen film van Steven Seagal als undercover superagent die schouders breekt zonder gevolgen voor nodig.En waarom... voor uw eigen leut, den interessante uit te hangen... kijk dan een film hé.
Ik negeer dergelijke filmpjes. De enigste juiste plaats daarvoor is met een advocaat en een klacht. Zodanig dat het onderling kan uitgeklaard worden. Niet het zoveelste ongenuanceerde polariserende verhaal in de boekskes.
Ellebogen en schouders breken, waar gaat dit over?2) Zonder enige kennis oordelen over hoe gewelddadig dit wel niet is. Ik kan u zeggen dat ik in een gewone verdedigingstraining er veel harder tegenaan ga (correctie : ging... sinds mijn stoma en covid gaat dat natuurlijk niet meer) dan wat jullie hier zien... En dan gaan we uit onze weg om niets te breken. Net waarin deze politieagenten ook getraind zijn. Wat het een pak moeilijker maakt om effectief te zijn dan wanneer je carte blanche hebt om ellebogen, polsen, schouders,etc... te mogen breken om die onder controle te houden en te krijgen. En zelfs dan is het geen garantie als men blijft tegenstribbelen... dan heb je extra volk nodig om die te overmeesteren EN BELANGRIJKER : preventieve acties die ervoor zorgen dat anderen niet kunnen tussenkomen om die los te braken. Want dan heb je NOG meer volk nodig.
Dat geweldsmonopolie is er wel eentje onder serieuze voorwaarden, met onder andere proportionaliteit en de al aangehaalde subsidiariteit. Agenten horen dat niet gewoon "in te zetten" maar enkel te gebruiken in specifieke situaties: Na een waarschuwing, in proportie en relatie tot het doel, als laatste redmiddel om dat doel te bereiken, en enkel zolang nodig om dat doel te bereiken.3) die bus pepperspray in het gezicht is, zoals ik het zie, dan ook puur die preventieve actie. En ik vind dit perfect normaal...
4) Zoals je zelf zegt, de politie heeft de monopolie op geweld. En die hebben ze hier dan ook ingezet.
Aan uw gebrekkige uitleg en de manier waarop ge uzelf als een betere stuurman dan mijzelf probeert weg te zetten te zien, ben ik alvast blij dat gij aan wal blijft staan en uw fysieke frustraties uitwerkt in een of andere boksring waar ge, en niet onbelangrijk als gelijke van uw tegenstander, nog harder te keer gaat voor de sport zonder ordehandhavingsdoel. Maar dat is niet wat de politie hoort te doen.Neen, de beste schiplui staan nu eenmaal aan wal en weten altijd beter hoe ze het WEL moeten oplossen. Awel doe het dan hé. In plaats van die continue kritiek zonder ook maar 1 iota aan opbouwende kritiek te voorzien.
Killalot geeft zijn mening en zegt dat ge niet anders kunt dan tot die conclusie komen na het bekijken van de video. Als dat na onderzoek toch in orde blijkt, dan neem ik en ongetwijfeld ook hij daar vrede mee in het perspectief van de functie, maar dan ga ik er persoonlijk nog altijd niet akkoord mee.Sir K spreekt alsof de acties van de agenten reeds veroordeeld zijn, ergo schuld reeds vast ligt.
De 'slachtoffers' kunnen dat aankaarten, laten onderzoeken, maar kom dan niet af met andere excuses als het beoordeeld zou worden als proportioneel.
Die politieagenten hebben niks liever dan dat ze niet moeten tussenkomen. En dat ze dik betaald worden om geen bal te doen.
Wie moet ik nu geloven?Bij de oproerpolitie zitten er toch wel gasten en vrouwen die er gewoon op kicken om bij een escalatie zo hard als dat ze kunnen te meppen of trappen. Die pompen zich al aan bij het aantrekken van de helm en vest.
Dus omdat het een moeilijke job is, mogen we fouten niet aankaarten en aanklagen? De politie heeft het monopolie op geweld, dan moeten zij zich gewoon aan de hoogste standaard houden. Dat in het heetst van de strijd fouten gemaakt worden, dat is menselijk en normaal. De context van de feiten is uiteraard belangrijk, en de fout van een enkeling mogen we niet meteen veralgemenen naar het hele ambt.
Maar objectief gezien kan je op basis van deze beelden niets anders concluderen dat de agenten daar gewoon in de fout gaan en geweld gebruiken waar dat op basis van de context op dat moment absoluut niet gepast is. Het is onze verdomde plicht om dat aan te kaarten en daar geen oogje voor dicht knijpen.
Opnieuw, en net zoals het paardincident van een maand terug, gebeurt dit geweld zonder veel aanleiding.
Zie nog eens? Die mensen lopen richting kruispunt waar de combi staat, één van die flikken trekt die kerel zijn zakje uit diens handen en dan nog gaan die gewoon door. Daarna vliegt een paar man op die kerel met z'n jas en die met zijn wit t-shirt geven ze een beenveeg. Terwijl die weg aan het wandelen waren. Daarna blijven ze wat hangen en worden er twee tegen de grond gewerkt.Het probleem is dat je gewoon niet kan oordelen op basis van die filmpkes. Ik zie daar ne hoop geduw en getrek langs beide kanten.
Weet ge wat ik doe als ik een politiemacht van ver zie afkomen met waterkanon, riotshields,... Dan zie ik dat ik daar zo snel mogelijk weg ben in plaats van nog te muilen op die flikken of te duwen en what not.
Daar begint het probleem eigenlijk.
Ten eerste ben je blind als je in dat filmpje 'langs beide kanten' ziet, ten tweede is 'niet snel genoeg weg zijn' geen geoorloofde reden voor de acties van de agenten in dat filmpje.Het probleem is dat je gewoon niet kan oordelen op basis van die filmpkes. Ik zie daar ne hoop geduw en getrek langs beide kanten.
Weet ge wat ik doe als ik een politiemacht van ver zie afkomen met waterkanon, riotshields,... Dan zie ik dat ik daar zo snel mogelijk weg ben in plaats van nog te muilen op die flikken of te duwen en what not.
Daar begint het probleem eigenlijk.
Ten eerste ben je blind als je in dat filmpje 'langs beide kanten' ziet, ten tweede is 'niet snel genoeg weg zijn' geen geoorloofde reden voor de acties van de agenten in dat filmpje.
Er is in dat filmpje maar één probleem te zien hoor: een overreactie van een aantal agenten.
Nu zit je gewoon te liegen he kay-gell. Die mensen zijn in héél dat filmpje weg van de politie aan het stappen. En opnieuw: louter 'te traag' wegstappen of verbale agressie is geen afdoende reden voor de acties van de agenten in dat filmpje.Er is in dat filmpje maar één keer de juiste reactie van die mensen te zien met name zich omdraaien en het aftrappen.
En dat was nadat ze traangas op hun gezicht krijgen.
Ik begrijp je bezorgdheid. Maar opnieuw. Het zijn de agenten die over de schreef gaan die het korps in diskrediet brengen, niet de mensen die deze incidenten filmen, niet de media die over deze incidenten berichten. Niet steeds in een defensieve kramp te schieten en deze feiten kapot minimaliseren en vergoelijken, zou ook al helpen aan de reputatie van de politie.En verder, zoals ik zei, is dit één incident op 1000-den dat weer uitvergroot wordt. Wat dus het anti-politie klimaat dat gecreëerd wordt alleen maar vergroot.
Dus ja, je gaat nog meer van dat soort filmpjes zien.
Want de politiemensen die ik hoor in Brussel voelen zich zo al genoeg in de steek gelaten en gedemotiveerd door het beleid en zien zienderogen agressie tegen politie toenemen.
Hoe meer je elk incidentje gaat hoofdpunt maken in het nieuws hoe meer je de mensen tegen de politie gaat keren en hoe meer je dat soort zaken zal zien
Je klinkt alsof de politie per definitie niets fout kan doen, en alsof elk filmpje per definitie bedoeld is om mensen zich tegen de politie te laten keren. Ik stel me dan de vraag of er ooit een incident kan zijn waar volgens jou de politieagent wel fout kan zitten?Er is in dat filmpje maar één keer de juiste reactie van die mensen te zien met name zich omdraaien en het aftrappen.
En dat was nadat ze traangas op hun gezicht krijgen.
En verder, zoals ik zei, is dit één incident op 1000-den dat weer uitvergroot wordt. Wat dus het anti-politie klimaat dat gecreëerd wordt alleen maar vergroot.
Dus ja, je gaat nog meer van dat soort filmpjes zien.
Want de politiemensen die ik hoor in Brussel voelen zich zo al genoeg in de steek gelaten en gedemotiveerd door het beleid en zien zienderogen agressie tegen politie toenemen.
Hoe meer je elk incidentje gaat hoofdpunt maken in het nieuws hoe meer je de mensen tegen de politie gaat keren en hoe meer je dat soort zaken zal zien
Nu zit je gewoon te liegen he kay-gell. Die mensen zijn in héél dat filmpje weg van de politie aan het stappen. En opnieuw: louter 'te traag' wegstappen of verbale agressie is geen afdoende reden voor de acties van de agenten in dat filmpje.
Ik begrijp je bezorgdheid. Maar opnieuw. Het zijn de agenten die over de schreef gaan die het korps in diskrediet brengen, niet de mensen die deze incidenten filmen, niet de media die over deze incidenten berichten. Niet steeds in een defensieve kramp te schieten en deze feiten kapot minimaliseren en vergoelijken, zou ook al helpen aan de reputatie van de politie.
Je gaat aan de problematiek van geweld tegen de politie niets verhelpen door geweld door de politie in de doofpot proberen te steken hoor. Integendeel.
Je klinkt alsof de politie per definitie niets fout kan doen, en alsof elk filmpje per definitie bedoeld is om mensen zich tegen de politie te laten keren. Ik stel me dan de vraag of er ooit een incident kan zijn waar volgens jou de politieagent wel fout kan zitten?
Door bij elke incident meteen heel stellig de "schuld" heel zwart/wit bij de betrokken niet-agenten te leggen, en elke keer een vermeend anti-politie klimaat er bij te halen klink je wel zo.Nee, dat zeg ik helemaal niet.
En hoe vaak heeft zaken in de doofpot steken, want - draai of keer het zoals je wil - dat is waar jij hier voor pleit, geholpen om problemen op te lossen?Ik zeg dat er, in kader van Amerikaanse toestanden, gewoon een beweging aan het ontstaan is die de politie zoveel mogelijk in een slecht daglicht wil zetten en dat het daar in de VS nu niet bepaald veel beter aan het worden is.
En antwoord nu eens serieus. Zijn de acties van de agenten in dat filmpje voor jou proportioneel ten opzichte van wat we de burgers zien doen in dat filmpje, namelijk 'te traag' wegstappen en mogelijke verbale agressie?
En wat zou er voorafgaand moeten gebeurd zijn, dat op het moment van het filmpje, dit geweld proportioneel was?Dat weet ik niet, ik weet niet wat er voorafgaand gebeurd is.
Ik zie geduw van de burgers ook dus nee ik zeg niet dat er niets fout is, maar ik ga hier ook niet zomaar naar de politie wijzen.
En wat zou er voorafgaand moeten gebeurd zijn, dat op het moment van het filmpje, dit geweld proportioneel was?
Als ze exact hetzelfde deden als in dat filmpje, namelijk wegstappen van de politie en mogelijk wat schelden, dan is dat geweld nog steeds disproportioneel hoor.Stel dat ze ervoor al weigerden te gaan en zich agressief opstelden om 100 meter verder op te gaan en exact hetzelfde te doen en dat dan pas het filmpje begint te lopen.
En dat klopt dus niet.Het is al vaak gezegd he. Maar als je gewoon doet wat gevraagd wordt is de kans dat je dit overkomt zo goed als onbestaande.
Neen, als politieagenten zich niet kunnen beheersen, dan creëer je een klimaat tegen de politie. Zeker wanneer je dit zoals in het verleden steeds in de doofpot probeert te steken of de feiten probeert te minimaliseren of aan victim-blaming te doen. Door die filmpjes begint dat veel moeilijker te worden. De oplossing zit in betere recrutering, betere opleiding, het kordaat optreden tegen rotte appels en meer middelen bij de politie. Niet door te doen alsof politiegeweld niet bestaat of te doen alsof de slachtoffers het aan zichzelf te danken hebben.En als je als staatsmedium van elk klein foutje op 1000-den interventies disproportioneel aandacht gaat geven dan creëer je gewoon een klimaat waar mensen nog meer de confrontatie gaan opzoeken tegen de "agressieve" politie.
VRT NWS kopte gisteren: Minister Verlinden: "Te vroeg voor een oordeel over politieoptreden tijdens La Boum 2"En als je als staatsmedium van elk klein foutje op 1000-den interventies disproportioneel aandacht gaat geven dan creëer je gewoon een klimaat waar mensen nog meer de confrontatie gaan opzoeken tegen de "agressieve" politie.
EN ook door burgers die zich meteen schikken naar de politie ipv een grote mond op te zetten of geweld te plegen.De oplossing zit in betere recrutering, betere opleiding en meer middelen bij de politie. Niet door te doen alsof politiegeweld niet bestaat of te doen alsof de slachtoffers het aan zichzelf te danken hebben.