Kleine nieuwtjes

Beide zijn gewoon anders. Zij is rector en heeft haar fout toegegeven, hij is prof en ex-rector, gaf af op iemand die dezelfde fout maakte en geeft zijn fout niet toe.

In élk geval heb ik bij gelijkwaardige fouten de voorkeur voor iemand die toegeeft dat hij mis is, dan iemand die tegen beter weten in beweert dat hij niet mis is, ongeacht de functie.

Maar de clou van heel de discussie was wat mij betreft: dat De Sutter haar fouten wel toegaf maar op onvoldoende wijze (i.e. nog steeds niet weten wat een LLM is) en er niet naar handelt (bijvoorbeeld een paar gastcolleges over A.I. gaan volgen).

En de factor rector in functie versus ex-rector maakt dat ik van die eerste bij gelijkwaardige fouten een stevigere reactie verwacht.

Mocht ik Rik Torfs z'n boek gekocht hebben, zou ik ook graag een stukje van m'n geld terugkrijgen, daar niet van, maar ik koop dat soort boeken niet.

Ik zag het ook ja, vertragingsmanoeuvres waren wel te verwachten. Maar er zijn daar ondertussen toch eindelijk grote stappen gezet.
In mijn ogen is dat toch geen vertragingsmanoeuvre maar een terecht punt dat men nagaat of alle Europese verdragen wel nageleefd zijn en men aftoetst of de Europese regelgeving correct toegepast wordt bij dat akkoord. Meer nog, het is gewoon een noodzaak om te weten of de kritiek al dan niet terecht is wanneer men oppert dat men andere eisen zou stellen aan zaken die van de mercosur landen komen dan aan de producten van Europa. Maar men had het inderdaad wel al van bij de start van dat akkoord afgetoetst. Nu is men toch wel rijkelijk laat.

In mijn ogen is dat toch geen vertragingsmanoeuvre maar een terecht punt dat men nagaat of alle Europese verdragen wel nageleefd zijn en men aftoetst of de Europese regelgeving correct toegepast wordt bij dat akkoord. Meer nog, het is gewoon een noodzaak om te weten of de kritiek al dan niet terecht is wanneer men oppert dat men andere eisen zou stellen aan zaken die van de mercosur landen komen dan aan de producten van Europa. Maar men had het inderdaad wel al van bij de start van dat akkoord afgetoetst. Nu is men toch wel rijkelijk laat.
25 jaar zijn ze met die deal bezig! 25!

Dat Mercosur gaat over zoveel meer dan landbouw (industrie, technologie, it, diensten, transport) maar het zijn alle landbouwpartijen (de groenen, de cd&v's van deze wereld) en -landen die dat elke keer weer daarover proberen tegen te houden. Een belangrijk luik maar niet het enige. Dat is eigenlijk in Europa zowat het enige waar we vooral veel import gaan te zien krijgen, en in ruil gaan we zoveel meer van onze markt kunnen exporteren.

Het is ergens een beetje ideologisch kiezen of we alles willen vast blijven zetten op landbouw maar Zuid-Amerika gaat dit niet afsluiten als ze niet ook mogen exporteren naar ons. En tuurlijk heb ik ook wel begrip voor de bedenkingen rond pesticiden, maar ook daarover zijn er bepaalde mechanismen in Mercosur opgenomen. 't Is natuurlijk weer allemaal niet genoeg.

Da's niet waar de vraag over zal gaan, het Europees hof wordt gevraagd af te checken of het verdrag correct gesplitst is in twee componenten. Er is een handelsverdrag en een politiek verdrag die samen Mercosur vormen, het politiek verdrag (over samenwerking, mensenrechten, sustainability,...) moet met unanimiteit beslist worden en daar heeft elk land dus zeggenschap in, het handelsgedeelte is daarentegen Europese bevoegdheid en kan met een gekwalificeerde meerder goedgekeurd worden. De vraag is of de EU dit wel mag doen, het verdrag op die manier in twee knippen zodat nationale parlementen zich niet over dat handelsdeel kunnen uitspreken.

Hadden we hier in België maar een bedrijf wiens taak het is om het net te beheren, een netbeheerder als het ware. Dan konden steden en gemeenten zich bezig houden met hun kerntaken... :unsure:

Meer details kan de politie voorlopig niet meedelen volgens VRT. In andere media wordt bericht over een manifestatie van PKK.

Hadden we hier in België maar een bedrijf wiens taak het is om het net te beheren, een netbeheerder als het ware. Dan konden steden en gemeenten zich bezig houden met hun kerntaken... :unsure:
Ben je gek? Weet je wat dat kost op de energiefactuur van de mensen? Neenee... Liever belastingsgeld hiervoor gebruiken....

Ben je gek? Weet je wat dat kost op de energiefactuur van de mensen? Neenee... Liever belastingsgeld hiervoor gebruiken....
Het laadeiland kadert binnen een grootschalig Europees project waarbij Gent als projectcoördinator optreedt, samen met een aantal andere Europese steden, universiteiten en onderzoeksinstellingen.

Zij-instromers in het onderwijs Hilde en Ingrid* vallen terug op een startersloon en moeten duizenden euro's loon terugstorten ondanks beloftes om 10 jaar anciënniteit te mogen meenemen uit de privésector.

Dat is toch ook weer absurd op verschillende manieren.

1. Buiten als er sprake is van fraude aan de kant van de werknemer, is het aan de werkgever (de overheid) om dit correct te hebben. Als zij incorrect een hoger loon uitkeren, dan is dit de fout van de overheid en moeten ze hier zelf voor opdraaien. Naast het feit dat de overheid zelf foutieve informatie lijkt te verstrekken aan hun werknemers. Dat ze dit dan corrigeren is al zot, dat ze het retroactief doen is helemaal van de pot gerukt.

2. Men zegt hier met dit beleid eigenlijk dat mensen met nul relevante ervaring beter betaald moeten worden dan mensen met bv. een jaar relevante ervaring?

Het laadeiland kadert binnen een grootschalig Europees project waarbij Gent als projectcoördinator optreedt, samen met een aantal andere Europese steden, universiteiten en onderzoeksinstellingen.
In Nederland heeft men in Utrecht vorig zomer reeds een pilootproject in dienst genomen waarbij de eerste resultaten met 50 deelwagens voorlopig positief lijken (tot 300 kW aan peak shaving). Deze winter gaat men daar nog 120 wagens bijdoen om zo richting de 1000MW te gaan. Voor Utrecht is het plan gemaakt voor in totaal 550 V2G deelvoertuigen.
In Eindhoven is men ondertussen bezig met de uitrol van 100 laadpunten, daar rijden er 28 V2G deelauto's rond en ook die vloot gaat uitgebouwd worden. Beide projecten worden mee getrokken door Stedin (één van de Nederlandse tegenhangers van Fluvius). Dat lijkt mij ook gewoon de logica zelve... die zijn uiteindelijk (mede) verantwoordelijk voor de netbalans.

Wat ga je hier dan zitten prutsen met een miserabele 6 laadpunten waarvan 4 dan nog voor privé zijn en het moeilijk te handhaven lijkt dat enkel V2G enabled voertuigen op die plaatsen terecht komen. En waarom moet Gent, as in Stad Gent dan nog, hier dan optreden als project coördinator terwijl men in Nederland met een bom aan uitvoerende expertise zit en men hier at best een beetje theoretische kennis heeft bij een instantie die zich eigenlijk niet eens met netbalans zou moeten bezig houden. Voelt een beetje als het wiel willen heruitvinden tbh...

1. Buiten als er sprake is van fraude aan de kant van de werknemer, is het aan de werkgever (de overheid) om dit correct te hebben. Als zij incorrect een hoger loon uitkeren, dan is dit de fout van de overheid en moeten ze hier zelf voor opdraaien. Naast het feit dat de overheid zelf foutieve informatie lijkt te verstrekken aan hun werknemers. Dat ze dit dan corrigeren is al zot, dat ze het retroactief doen is helemaal van de pot gerukt.

2. Men zegt hier met dit beleid eigenlijk dat mensen met nul relevante ervaring beter betaald moeten worden dan mensen met bv. een jaar relevante ervaring?

Wou hier eerst een uitgebreider antwoord op schrijven... maar eigenlijk is de kern dit: het gaat bij die mensen er natuurlijk om dat het startloon in het Vlaams onderwijs, zeker als bachelor laag is, en hoewel je een mooie groei naar een mooie salaris krijgt, doe je daar 25 jaar (vnl. in stapjes van 2) tot 36 jaar (één laatste extra trap na 11 jaar) over... die tijd heeft een 59-jarige zij-instromer niet meer, tegen dan zit die in het WZC.

Ter contrast: in Nederland maak je een groei (als leerkracht primair onderwijs) naar het maximum van je salarisschaal op 12 jaar. Dat maximum ligt niet lager dan het plafond voor Vlaamse leerkrachten, plus die leerkrachten kunnen een trede hoger gaan voor extra taken, krijgen een kilometervergoeding voor woon-werkverkeer, etc.

Ik zeg overigens niet eens per se dat leerkrachten tout court slecht betaald zijn (masterverloning is zeker beter, de verloning van LO-leerkrachten is een Win-For-Life voor nauwelijks werk) maar zeker startende, bachelor leerkrachten (iets wat ik nooit ben geweest), hebben recht van klagen.

Ze hebben gelukkig extra veel tijd in de zomermaanden voor een flexijob, wat velen ook doen... is precies ook overheidsbeleid tegenwoordig, als je de thread leest over ziekteuitkering + flexi, what the fuck?

In Nederland heeft men in Utrecht vorig zomer reeds een pilootproject in dienst genomen waarbij de eerste resultaten met 50 deelwagens voorlopig positief lijken (tot 300 kW aan peak shaving). Deze winter gaat men daar nog 120 wagens bijdoen om zo richting de 1000MW te gaan. Voor Utrecht is het plan gemaakt voor in totaal 550 V2G deelvoertuigen.
In Eindhoven is men ondertussen bezig met de uitrol van 100 laadpunten, daar rijden er 28 V2G deelauto's rond en ook die vloot gaat uitgebouwd worden. Beide projecten worden mee getrokken door Stedin (één van de Nederlandse tegenhangers van Fluvius). Dat lijkt mij ook gewoon de logica zelve... die zijn uiteindelijk (mede) verantwoordelijk voor de netbalans.

Wat ga je hier dan zitten prutsen met een miserabele 6 laadpunten waarvan 4 dan nog voor privé zijn en het moeilijk te handhaven lijkt dat enkel V2G enabled voertuigen op die plaatsen terecht komen. En waarom moet Gent, as in Stad Gent dan nog, hier dan optreden als project coördinator terwijl men in Nederland met een bom aan uitvoerende expertise zit en men hier at best een beetje theoretische kennis heeft bij een instantie die zich eigenlijk niet eens met netbalans zou moeten bezig houden. Voelt een beetje als het wiel willen heruitvinden tbh...
Uw verontwaardiging lijkt mij nogal selectief, eerlijk gezegd. Het initiatief in Utrecht lijkt eerder een lokaal / regionaal initiatief te zijn, waar in Gent het gaat om een klein aspect van een groter Europees EFRO-project: https://www.efro-projecten.be/nl/zoek-een-europees-project/copper~1071/.

Wou hier eerst een uitgebreider antwoord op schrijven... maar eigenlijk is de kern dit: het gaat bij die mensen er natuurlijk om dat het startloon in het Vlaams onderwijs, zeker als bachelor laag is, en hoewel je een mooie groei naar een mooie salaris krijgt, doe je daar 25 jaar (vnl. in stapjes van 2) tot 36 jaar (één laatste extra trap na 11 jaar) over... die tijd heeft een 59-jarige zij-instromer niet meer, tegen dan zit die in het WZC.

Ter contrast: in Nederland maak je een groei (als leerkracht primair onderwijs) naar het maximum van je salarisschaal op 12 jaar. Dat maximum ligt niet lager dan het plafond voor Vlaamse leerkrachten, plus die leerkrachten kunnen een trede hoger gaan voor extra taken, krijgen een kilometervergoeding voor woon-werkverkeer, etc.

Ik zeg overigens niet eens per se dat leerkrachten tout court slecht betaald zijn (masterverloning is zeker beter, de verloning van LO-leerkrachten is een Win-For-Life voor nauwelijks werk) maar zeker startende, bachelor leerkrachten (iets wat ik nooit ben geweest), hebben recht van klagen.
Een vriend van mij heeft 7 jaar ervaring kunnen meepakken naar het onderwijs, met bachelor. En die verdiende daar toch zeker niet slecht mee. Dus het hoeft zeker geen 25j te duren. Tenzij je hoge lonen verwacht als leerkracht?

Een vriend van mij heeft 7 jaar ervaring kunnen meepakken naar het onderwijs, met bachelor. En die verdiende daar toch zeker niet slecht mee. Dus het hoeft zeker geen 25j te duren. Tenzij je hoge lonen verwacht als leerkracht?

Ik verwacht degelijke lonen voor hooggeschoolde profielen, en/of deftige valorisatie van ervaring, maar idealiter geen anciënniteitssysteem dat meer een gouden kooi is qua "loyaliteitspunten", op maat van oudere generaties en andere tijden (waarbij je vaker levenslang voor één werkgever werkte). Dit geldt zowel voor binnen het onderwijs als daarbuiten.

Om jouw voorbeeld te nemen (alle bedragen zijn bruto):
ErvaringLeerkracht Bachelor Vlaams OnderwijsLeerkracht Nederland, salarisschaal LB*
0 jaar
3.163,75 €​
3.622 €
7 jaar3.813,42 € 4.348 €
12 jaar
4.152,73 €​
5.520 €
25 jaar
5.340,34 €​
5.520 €
36 jaar (VL: geen groei van 25 t.e.m. 35)
5.679,66 €​
5.520 €

En die leerkrachten LB kunnen doorgroeien naar hogere scholen, LC & LD. Hier in Vlaanderen is het basically directeur worden als "promotie" (maar in mijn ogen is dat een andere job) of die bizarro-premie van Weyts.
Daar komen uiteraard nog wel andere verschillen bij (belastingen, zorgpremie, kilometervergoeding) maar grosso modo, zijn wij het eens denk ik: dat loon na 7 jaar is niet per se slecht (startloon vind ik dan toch wel echt kantje boord), het is vooral de trage groei nadien die maakt dat mensen mogen klagen.

Algemeen vindt ik het anciënniteitssysteem stevig overgewaardeerd, in het nadeel van jongere mensen wanneer ze in hun leven de "grote kosten" maken (huisje, kindjes). En zoals je uit het artikel dat phate_13 quote merkt, ook in het nadeel van mensen die een carrière-switch maken.

Die groei zou sowieso sneller mogen. Dat geldt ook voor andere sectoren dan het onderwijs.
Alleen fat chance dat dat gaat gebeuren in een samenleving gebukt onder overheidsschulden, en met een wetgevend kader dat maar al te vaak op maat van babyboomers is.

Hier zijn 2 collega's vertrokken naar respectievelijk de NMBS en het onderwijs, in beide gevallen is die relevante ervaring sterk verbloemd en aangedikt en geschreven op maat. In het onderwijs heeft men dan nog wat bijgestuurd om zowel de 15 als de 10 jaar te combineren en zo 25 jaar relevante ervaring te bekomen.

Zo werkt het nu eenmaal

Maar dan is die een zijinstromer die zijn ervaring kan meepakken.

Beeld u in dat ze tegen u zeggen bij de sollicitatie awel het loon is 3800€ bruto. In onze ogen kunnen wij uw ervaring aanvaarden om u daar in te schalen.

Om dan eens je getekend hebt en de job doet u te zeggen van awel ja. Wij hebben een foutje gemaakt. Of x of y is niet akkoord hiermee. Dus eigenlijk krijg je nog maar 3200€ bruto.

Ik kan mij goed inbeelden dat als je die informatie vanaf het begin had gehad dat je een andere keuze had gemaakt. En dat je u daar dan ook x jaar later niet aan verwacht dat je dan ook nog eens dat geld mag gaan terugbetalen.

Voor mij moet de overheid op dat moment dan maar gewoon acteren dat dit force majeur is en dat ze dit aanvaarden. Dan hadden ze dit maar correct moeten hebben bij de effectieve aanwerving.
Ik vind niet dat je moet kunnen terugkomen op afspraken. Ook niet als je de overheid bent.

Maar dan is die een zijinstromer die zijn ervaring kan meepakken.

Beeld u in dat ze tegen u zeggen bij de sollicitatie awel het loon is 3800€ bruto. In onze ogen kunnen wij uw ervaring aanvaarden om u daar in te schalen.

Om dan eens je getekend hebt en de job doet u te zeggen van awel ja. Wij hebben een foutje gemaakt. Of x of y is niet akkoord hiermee. Dus eigenlijk krijg je nog maar 3200€ bruto.

Ik kan mij goed inbeelden dat als je die informatie vanaf het begin had gehad dat je een andere keuze had gemaakt. En dat je u daar dan ook x jaar later niet aan verwacht dat je dan ook nog eens dat geld mag gaan terugbetalen.

Voor mij moet de overheid op dat moment dan maar gewoon acteren dat dit force majeur is en dat ze dit aanvaarden. Dan hadden ze dit maar correct moeten hebben bij de effectieve aanwerving.
Ik vind niet dat je moet kunnen terugkomen op afspraken. Ook niet als je de overheid bent.

Wel volledig zijn natuurlijk, onderwijstewerkstelling is "complex" en als besparingsmaatregel heeft men bij het valoriseren van de ervaring van zijinstromers gezegd dat dit enkel gold voor nieuwe zijinstromers (de 300+ miljoen euro voor de oude extra anciënniteit van zijinstromers uit het verleden te erkennen wilt de Vlaamse overheid immers niet ophoesten), en bij deze mensen kwam men er pas na enkele maanden achter dat ze vrij recent toch nog ergens in het onderwijs hadden gewerkt, waardoor men de facto geen (nieuwe) zij-instromer was.

De correctere manier van werken zou wel zijn, eerst enkel het startsalaris te betalen en na correcte valorisatie van de ervaring uit het verleden, het verschil bij te passen. Eerst te veel betalen en dan later terugbetalingen eisen, is een manier van werken die foute verwachtingen creëert).

Zeggen dat het "force majeur" is, lijkt mij een moelijke, omdat de berekening van de uitbetaling nu éénmaal niet gebeurt door de school die je aanwerft, maar door de cenrale diensten (AGODI).

Als je dit wél als overmacht zou erkennen, geef ik je op een blaadje dat binnen de kortste keren er zijinstromers uit het verleden (voor 2020) met niet erkende anciënniteit, bij de Raad van State gaan staan, en can you blame them?

Wel volledig zijn natuurlijk, onderwijstewerkstelling is "complex" en als besparingsmaatregel heeft men bij het valoriseren van de ervaring van zijinstromers gezegd dat dit enkel gold voor nieuwe zijinstromers (de 300+ miljoen euro voor de oude extra anciënniteit van zijinstromers uit het verleden te erkennen wilt de Vlaamse overheid immers niet ophoesten), en bij deze mensen kwam men er pas na enkele maanden achter dat ze vrij recent toch nog ergens in het onderwijs hadden gewerkt, waardoor men de facto geen (nieuwe) zijinstromer was.

De correctere manier van werken zou wel zijn, eerst enkel het startsalaris te betalen en na correcte valorisatie van de ervaring uit het verleden, het verschil bij te passen.

Het feit dat het ingewikkeld is voor de overheid is geen reden aan degene die het contract afsluit en men u stelt van jij bent een zijinstromer die die verloning krijgt om dan op die afspraak terug te gaan.

Ofwel doet men het dan zoals jij zegt. Men betaalt het startsalaris uit. En eens men zeker is van ok die valorisatie is correct krijg je de achterstand en uw nieuw loon vanaf dat moment. Of je doet het volgens de afspraak en ga je als overheid op de blaren zitten.

Het feit dat het ingewikkeld is voor de overheid is geen reden aan degene die het contract afsluit en men u stelt van jij bent een zijinstromer die die verloning krijgt om dan op die afspraak terug te gaan.

Ofwel doet men het dan zoals jij zegt. Men betaalt het startsalaris uit. En eens men zeker is van ok die valorisatie is correct krijg je de achterstand en uw nieuw loon vanaf dat moment. Of je doet het volgens de afspraak en ga je als overheid op de blaren zitten.

Ik heb m'n post nog even bijgewerkt, waarbij ik aangeef wat het probleem is, als je hierbij "op je blaren gaat zitten".
Met name zij-instromers uit het verleden die gaan klagen dat hun anciënniteit uit het verleden niet of nooit erkend werd.

Bron:
Volgens een berekening van haar administratie zou het bijvoorbeeld zo'n 320 miljoen euro kosten om elke zij-instromer uit het verleden tot 15 jaar anciënniteit te geven.

320 miljoen euro is een stevige blaar natuurlijk... mij zou dit wél de correcte manier van werken lijken, maar goed, de plek waar ik binnen het onderwijs dat geld zou gaan halen zou een andere subgroep van leerkrachten dan weer pijn doen, en dat is géén debat voor de kleine nieuwtjes discussie.

Terug
Bovenaan