Kleine nieuwtjes

Heel herkenbare situatie in 't Brusselse.
Lijkt alsof ik een natuurdocumentaire aan het kijken ben. Echt typisch hyenagedrag. :puke:

Blijkbaar 3 dagen werkonbekwaam ook.
Mocht ik 't nu voorhebben deed ik 't zelfde, hoor. Dat soort crapuul stopt toch sowieso niet.
Als ge dan dreigt en zegt dat 't live is laten ze u misschien nog gerust omdat ze dan op beeld staan.
Dat gaat die jongeren niet tegenhouden om op hem te motten. Ze weten dat hij bang en in de minderheid is.

Ook al worden ze gepakt, het zijn minderjarigen. Dus in "beste" geval paar maand in gesloten instelling als er plaats is.

Dit valt natuurlijk niet goed te keuren. Al vraag ik me af bij zo'n filmpjes of het filmen daarvan niet meer olie op het vuur is.

Het is al ver gekomen wanneer ge achtervolgd wordt door jongeren en uzelf niet meer moogt filmen om bewijs te hebben dat ge effectief achtervolgd werd en lastig gevallen werd.
Hij is plots de uitdager geworden en heeft het over zichzelf afgeroepen.

Dat is niet waar hé, die jonge gastjes zijn de victim van hun slechte jeugd. Niet die brusselaar met een dikke job die dan ook nog even de hautaine gast komt uithangen.

:p
Je zegt het sarcastisch (en als ik even wat constructieve feedback mag geven, uw sarcasme mag een stuk bijtender want dit is wel heel braafjes) maar er zit wel een grond van waarheid in, behalve dan dat je het ook nog eens voorstelt als een vals dilemma.

Die gasten hebben ongetwijfeld een moeilijke jeugd gehad, moeilijker dan die van 99% van de forumleden hier.
Dat is echter geen vrijgeleide, hooguit een (deel van de) verklaring voor hun gedrag.
Veel te weinig mensen hier (en elders) snappen dat verschil. Wijzen op socio-economische context is niet hetzelfde als vergoelijken.

Maar in dit concreet incident is er maar één slachtoffer.

Victim blaming.
dat is toch geen victim blaming? Hij zegt dat het filmen meer olie op het vuur was. Dat het filmen als een rode lap op een stier werkte. Dan blijven nog steeds de daders de schuldigen hoor.
Politie raadt ook aan om geen waardevolle spullen open en bloot in de auto te laten liggen want het geeft inbrekers een extra stimulans om juist uw auto te kiezen: is dat dan victim blaming?
Als ouder geef je je kinderen de raad om niet met vreemden te praten of niets van hen aan te nemen: is dat dan victim blaming? Als ge het toch doet en ge wordt meegenomen is het uw eigen schuld? Neen, maar het is wel slim om het niet te doen.
Soms is ook iets gewoon een feit. Die gasten hadden niet veel goeds als intentie. Beginnen filmen kan dan voeding geven aan die slechte intenties en het nog aanwakkeren. Is dan de filmer de schuldige? Neen, maar je moet je wel kunnen afvragen of het echt slim was. Maar of het nu echt slim was of niet, zou niets aan de straf van de schuldigen mogen doen, die blijven even schuldig voor hun gedrag.

dat is toch geen victim blaming? Hij zegt dat het filmen meer olie op het vuur was. Dat het filmen als een rode lap op een stier werkte. Dan blijven nog steeds de daders de schuldigen hoor.
Politie raadt ook aan om geen waardevolle spullen open en bloot in de auto te laten liggen want het geeft inbrekers een extra stimulans om juist uw auto te kiezen: is dat dan victim blaming?
Als ouder geef je je kinderen de raad om niet met vreemden te praten of niets van hen aan te nemen: is dat dan victim blaming? Als ge het toch doet en ge wordt meegenomen is het uw eigen schuld? Neen, maar het is wel slim om het niet te doen.
Soms is ook iets gewoon een feit. Die gasten hadden niet veel goeds als intentie. Beginnen filmen kan dan voeding geven aan die slechte intenties en het nog aanwakkeren. Is dan de filmer de schuldige? Neen, maar je moet je wel kunnen afvragen of het echt slim was. Maar of het nu echt slim was of niet, zou niets aan de straf van de schuldigen mogen doen, die blijven even schuldig voor hun gedrag.

Weet ook niet of je die man dat kan verwijten
Dat is een stress situatie die ge niet gewoon zijt, denk dat je op zo ne moment gewoon het eerste doet wat in je opkomt.

Allee, achteraf analyseren was dat wel slim etc... is makkelijk tot je het op het moment zelf mee maakt.

Weet ook niet of je die man dat kan vermijden.
Dat is een stress situatie die ge niet gewoon zijt, denk dat je op zo ne moment gewoon het eerste doet wat in je opkomt.

Allee, achteraf analyseren was dat wel slim etc... is makkelijk tot je het op het moment zelf mee maakt.
volledig mee akkoord hoor. Op zich is filmen een normale reactie, zeker tegenwoordig. Maar dat wil niet zeggen dat het geen extra olie op het vuur was. En je dat afvragen betekent niet direct dat je aan victim blaming doet.

Voilà. Exact wat ik bedoel. De filmer is hier niet de schuldige, dat blijven nog steeds dat stelletje marginalen dat er achter loopt.

Zonder filmpje is er echter geen enkel bewijs behalve het woord van de man zelf en enkele vage omschrijvingen van de schuldigen. Nu zijn de daders ook gefilmd en gekend bij de politie.

De aangehaalde analogieen die Tonerider trekt, zijn niet van hetzelfde niveau tenzij het slachtoffer begon te filmen voor er sprake was van intimidatie. Mensen informeren of aanraden om geen waardevolle spullen in de auto te laten liggen, is geen victim blaming. Iemand die aangifte komt doen van autodiefstal en dan afgeschipperd wordt met "tsja, had je die dingen maar niet in de auto moeten laten liggen, dat is victim blaming.

Ik vind het wel opmerkelijk dat er dus geen initialen of foto van deze man in de krant komen te staan. Voor het minste verhaaltje sta je er met je kop in zelfs op basis van vermoedens. Al wil ik niet per se aan bashing doen en iedereen heeft recht op zijn privacy enz. Hij zal dan wel een vastbenoemde leerkracht zijn die onmogelijk is om te ontslaan al lijken mij dit wel dringende en dwingende redenen. Het is eigenlijk maar de vraag hoe lang de man dit zelf zal volhouden want hij heeft toch echt wel echt wel het zwaard van Damocles boven het hoofd hangen. Plus hoe staan de collega's daar tegenover en het zou maar eens moeten uitlekken bij zo'n groepje jongeren. Denk dat het geen plezante tijden zullen zijn voor die man.

Wees maar zeker dat de leerkracht onderzocht is en er zal zijn vastgesteld dat hij een profiel van pedofiel heeft in de zuiverste graad kinderen in post-pubertijd. Van zodra men in de pubertijd gaat of krijgt men kenmerken ervan ( groei, baardgroei, vormingen etc. ) vervalt elke interesse. Want dan is men een efebofiele persoon en dan valt men op 15 tot 19. jarigen. Hij zal geen anti-sociale kenmerken bevatten het zal eerder situationeel zijn. Hier zal toch een serieuze motivatie zijn nodig geweest van psychiater en psycholoog. Ik ben wel voorstander van het feit dat het een voorwaardelijke straf is en ook van mening dat deze persoon niet aan een gevangenisstraf heeft gezien de leeftijd plus dit ook niet de juiste remedie daar tegen is. Misschien heeft hij wel de nodige inzichten heeft gekregen waardoor hij alsnog een tweede kans kan krijgen. Ook deze personen verdienen een tweede kans... ook al hoort de maatschappij dat niet graag. Want zij kunnen bijvoorbeeld zeer intilligent zijn en wel integer hun job uitvoeren zonder dat er een belemmering moet zijn. Het is een soort geaardheid (absoluut afkeurende) waar we eigenlijk nog veel te weinig over weten.

what the hell bezielt Gatz zich.

e1W194e.png
Hij heeft ergens wel een punt, maar anderzijds ook niet

Mijn ex werktte voor de GOB(Gewestelijke Overheidsdienst Brussel). In haar dienst werd er weldegelijk gezorgd voor een Franstalige en een Nederlandstalige personeel. Maar dit is eerder uit "principe", eigenlijk gewoon wafelijzerpolitiek, want zij moest vooral de Nederlandstalige Brusselaars bedienen, maar omdat er amper(eigenlijk geen) Nederlandstalige dossiers waren, was ze bijna een jaar letterlijk met haar duim aan het draaien. Leuk voor een maand, maar daarna verveel je je steendood. Uiteindelijk heeft ze ontslag genomen.
Face it gewoon, Brussel is Franstalig. "Verbolgen reageren" omdat je niet bedient wordt in het NL is bijna lachwekkend zelfs.

Sven Gatz reageert al bij al diplomatisch. Een echte populist zou hem vierkant uitgelachen hebben met "En Français SVP".

Hij heeft ergens wel een punt, maar anderzijds ook niet

Mijn ex werktte voor de GOB(Gewestelijke Overheidsdienst Brussel). In haar dienst werd er weldegelijk gezorgd voor een Franstalige en een Nederlandstalige personeel. Maar dit is eerder uit "principe", eigenlijk gewoon wafelijzerpolitiek, want zij moest vooral de Nederlandstalige Brusselaars bedienen, maar omdat er amper(eigenlijk geen) Nederlandstalige dossiers waren, was ze bijna een jaar letterlijk met haar duim aan het draaien. Leuk voor een maand, maar daarna verveel je je steendood. Uiteindelijk heeft ze ontslag genomen.
Face it gewoon, Brussel is Franstalig. "Verbolgen reageren" omdat je niet bedient wordt in het NL is bijna lachwekkend zelfs.

Sven Gatz reageert al bij al diplomatisch. Een echte populist zou hem vierkant uitgelachen hebben met "En Français SVP".
Idd, Brussel is gewoon quasi volledig Franstalig. Daar als Nederlandstalige de grote jan gaan uithangen met dat ze Nederlands moeten spreken is gewoon wereldvreemd. Leer gewoon Frans en dan heb je dat probleem niet, en je gaat eindelijk kunnen communiceren met iedereen die daar woont.
In het zuiden van de VS zijn er ook hele gebieden waar je in winkels enzo in het Spaans zult aangesproken worden en ze u raar aankijken als je geen Spaans kunt.

Idd, Brussel is gewoon quasi volledig Franstalig. Daar als Nederlandstalige de grote jan gaan uithangen met dat ze Nederlands moeten spreken is gewoon wereldvreemd. Leer gewoon Frans en dan heb je dat probleem niet, en je gaat eindelijk kunnen communiceren met iedereen die daar woont.
In het zuiden van de VS zijn er ook hele gebieden waar je in winkels enzo in het Spaans zult aangesproken worden en ze u raar aankijken als je geen Spaans kunt.

Een land mag nog altijd haar eigen cultuur, taal,... behouden.
Ik vind dat soort evoluties allesbehalve aangenaam eigenlijk.
Als ik 20 jaar geleden in Phuket rondliep sprak iedereen daar Thais.
Nu zijn er veel plaatsen quasi volledig Russisch. Ben daar eerlijk gezegd geen fan van.

Een land mag nog altijd haar eigen cultuur, taal,... behouden.
Ik vind dat soort evoluties allesbehalve aangenaam eigenlijk.
Als ik 20 jaar geleden in Phuket rondliep sprak iedereen daar Thais.
Nu zijn er veel plaatsen quasi volledig Russisch. Ben daar eerlijk gezegd geen fan van.
Maar een land, wat is dat? Dat zijn toch de mensen?
De Brusselaar spreekt Frans, zo simpel is dat. Je kan van die mensen niet verwachten dat die u allemaal in het Nederlands gaan te woord staan enkel en alleen omdat er zo'n Vlaams sentiment is dat Brussel voor eeuwig Nederlandstalig moet zijn.
Duitsers verwachten in Kaliningrad of Gdansk toch ook niet meer dat de mensen daar Duits gaan spreken.

De Brusselaar spreekt Frans, zo simpel is dat. Je kan van die mensen niet verwachten dat die u allemaal in het Nederlands gaan te woord staan enkel en alleen omdat er zo'n Vlaams sentiment is dat Brussel voor eeuwig Nederlandstalig moet zijn.
Duitsers verwachten in Kaliningrad of Gdansk toch ook niet meer dat de mensen daar Duits gaan spreken.
Nee een echte Brusselaar spreekt 'brussels'

Alleen is 90% import ondertussen zeker?
En de meerwaarde voor de maatschappij is daar zwaar negatief

België heeft nu eenmaal 3 landstalen, waarvan 2 dominante talen. Brussel is dus de hoofdstad van een land met meerdere landstalen. Duits kunnen we even links laten liggen aangezien die zich niet snel in Brussel gaan begeven. Je mag dan toch wel verwachten dat wanneer je als Vlaming iets aan de hand hebt in Brussel dat een agent of eender welke ordedienst die persoon kan helpen in zijn taal. Net zoals een Waal in het Frans zal geholpen kunnen worden. Ik vind het echt niet vreemd om in de hoofdstad te verwachten dat de ordediensten op zijn minst tweetalig zijn. Want eerlijk gezegd, ik spreek niet genoeg Frans om mijzelf te kunnen behelpen. Dus als een agent in Brussel mij staande zou houden, tjah als die geen Nederlands kan gaan we een klein probleem hebben.

België heeft nu eenmaal 3 landstalen, waarvan 2 dominante talen. Brussel is dus de hoofdstad van een land met meerdere landstalen. Duits kunnen we even links laten liggen aangezien die zich niet snel in Brussel gaan begeven. Je mag dan toch wel verwachten dat wanneer je als Vlaming iets aan de hand hebt in Brussel dat een agent of eender welke ordedienst die persoon kan helpen in zijn taal. Net zoals een Waal in het Frans zal geholpen kunnen worden. Ik vind het echt niet vreemd om in de hoofdstad te verwachten dat de ordediensten op zijn minst tweetalig zijn. Want eerlijk gezegd, ik spreek niet genoeg Frans om mijzelf te kunnen behelpen. Dus als een agent in Brussel mij staande zou houden, tjah als die geen Nederlands kan gaan we een klein probleem hebben.
Op heel wat vlakken wordt de wet aangepast aan de nieuwe realiteit of nieuwe evoluties...Behalve als het op taal aankomt. Dan moet de realteit zich plots aanpassen aan de juridische brolwetten dat ze geïmplementeerd hebben. Leuk en wel maar zo werkt het niet.

Terug
Bovenaan