Kleine nieuwtjes

Bouchez, nu ook niet mijn favoriete mens, maar de man wordt blijkbaar bekogeld op bijeenkomsten, partijleden die gewond geraken, wordt bedreigd met de dood door gewapende criminelen,...

Enfin, laat ons aub niet afgleiden in Amerikaanse toestanden. Dewever werd pas ook opnieuw bedreigd, Dewinter moet een wapen dragen voor zijn eigen veiligheid,...
Ik vind het wel angstaanjagend hoe je zelfs in België fysiek moet boeten omdat je je mond opentrekt.

Besparingen hier, besparingen daar, maar de Vlaamse regering geeft wel 172.000 euro uit om de aankondigingsborden van trajectcontroles terug te plaatsen, nadat de vorige Vlaamse regering (met 2/3 dezelfde partijen, en op initiatief van een van de partijen die er toen ook al in zat) 43.000 euro betaalde om ze weg te halen.
215.000 euro weggepist om chauffeurs die zich enkel aan de verkeersregels willen houden als ze weten dat ze gepakt kunnen worden een heads-up te geven. Zo weet je ook weer waar de prioriteiten liggen van N-VA.

en ondertussen hebben ze steun voor daklozenopvang geschrapt in 5 grote steden. totale "winst": 65.000€.
Gezien mijn WTF momentje van vorige week: die besparing wordt meteen tenietgedaan door de overlast die dat meebrengt. Zet zo'n mensen op straat en er komen binnen de kortste keren ongelukken van. En al die ongelukken mogen opgelost worden door lokale politie & ambulance diensten. Wat gigantisch veel werk/geld kost.

Opvang schrappen is echt wel een van de meest cynische dingen die je kan doen. Je lost er niets mee op, integendeel je creëert meer problemen op straat. En die besparing op dienst "Opvang" betaal je 10 dubbel terug op de dienst "Openbare veiligheid" & "Gezondheid".

Besparingen hier, besparingen daar, maar de Vlaamse regering geeft wel 172.000 euro uit om de aankondigingsborden van trajectcontroles terug te plaatsen, nadat de vorige Vlaamse regering (met 2/3 dezelfde partijen, en op initiatief van een van de partijen die er toen ook al in zat) 43.000 euro betaalde om ze weg te halen.
215.000 euro weggepist om chauffeurs die zich enkel aan de verkeersregels willen houden als ze weten dat ze gepakt kunnen worden een heads-up te geven. Zo weet je ook weer waar de prioriteiten liggen van N-VA.
Ik kan het artikel niet lezen, wat is de officiële uitleg erachter?

Ik kan het artikel niet lezen, wat is de officiële uitleg erachter?
De officiële uitleg is dat de huidige Vlaamse mobiliteitsminister Annick De Ridder (N-VA) wil dat alle trajectcontroles opnieuw duidelijk worden aangekondigd met borden, omdat ze vindt dat handhaving bedoeld is om verkeersveiligheid te verbeteren, niet om geld op te brengen.

Haar voorganger Lydia Peeters (Open VLD) liet de borden juist weghalen om de wildgroei aan verkeersborden te beperken en omdat de snelheidsborden volgens haar al voldoende waarschuwing boden.

De officiële uitleg is dat de huidige Vlaamse mobiliteitsminister Annick De Ridder (N-VA) wil dat alle trajectcontroles opnieuw duidelijk worden aangekondigd met borden, omdat ze vindt dat handhaving bedoeld is om verkeersveiligheid te verbeteren, niet om geld op te brengen.

Haar voorganger Lydia Peeters (Open VLD) liet de borden juist weghalen om de wildgroei aan verkeersborden te beperken en omdat de snelheidsborden volgens haar al voldoende waarschuwing boden.

Waarmee ze dus het signaal geeft dat je je enkel maar hoeft te houden aan de snelheidsregels wanneer er gecontroleerd wordt. Ik vind dat echt een wraakroepende uitleg.

Tja, qua geld wegpissen is Lydia Peeters in Vlaanderen een fenomeen.
Ik hoor het Jan Jambon nog zo zeggen in Ter Zake dat de EV premie "niet bedoeld is voor de Tesla's", en twee dagen later verlagen die natuurlijk hun prijs om onder de 40k te zitten. Ik denk dat uiteindelijk zowat de helft van de premies naar een Tesla zijn gegaan, of zoiets?

Waarmee ze dus het signaal geeft dat je je enkel maar hoeft te houden aan de snelheidsregels wanneer er gecontroleerd wordt. Ik vind dat echt een wraakroepende uitleg.
Ik niet per se, maar ik weet beter dan met jou in discussie te gaan over dit onderwerp.

Toen die borden weggehaald werden, werd er geroepen dat het niet meer om veiligheid ging maar puur om geld.
Zo kunnen ze ook nooit goed doen hé ;) .
Ik vind het positief dat die borden er zijn, want als het echt om veiligheid gaat, hebben die borden véél meer effect dan een boete die pas weken later in de brievenbus verschijnt.
Alleen jammer dat er daar zo veel geld aan verspild is.

Ik vind het positief dat die borden er zijn, want als het echt om veiligheid gaat, hebben die borden véél meer effect dan een boete die pas weken later in de brievenbus verschijnt.
Dat hangt wat af van hoe je het bekijkt. Op zeer lokaal niveau is het inderdaad zo dat mensen trager rijden op plaatsen waar ze weten dat er controle is, wat de veiligheid op die specifieke plaatsen uiteraard ten goede komt. Je merkt dat ook gewoon aan het verkeer, dat de mensen echt wel weten waar ze moeten opletten en waar niet. Dan zie je in de ene zone 30 iedereen in de remmen schieten, en een dorp verder rijden ze allemaal rustig aan 50 de kern door.

Anderzijds krijg je daarmee wel geen echte mentaliteitswijziging, die je eventueel, misschien, wie weet, wel zou kunnen krijgen door de chronische hardrijders consequent dik te laten betalen of op andere manieren te treffen. Het enige andere alternatief is werkelijk altijd en overal controleren en heel België vol zetten met trajectcontroles, maar daar zit behalve misschien één specifiek forumlid hier niet al te veel volk op te wachten denk ik.

Persoonlijk vind ik de pakkans in België ook veel te laag, maar anderzijds ben ik het op zeer veel plaatsen niet eens met de snelheidslimiet die er geldt. Ik ga daar nu niet over discussiëren want de wet is de wet en gepakt is gepakt, maar ik vind bijvoorbeeld dat je buiten de spitsuren veel sneller zou moeten mogen rijden op de autosnelweg. Vroeger wees men dan naar het milieu om dat te rechtvaardigen en niet zozeer de veiligheid, maar in een tijdperk met steeds meer elektrische auto's gaat die vlieger minder en minder op imo.

Bebouwde kommen en zeker scholen zijn iets anders, natuurlijk, maar ook daar vind ik dat er afhankelijk van de situatie wel minstens ruimte voor discussie is.

Laatst bewerkt:

Nogal ironisch om deze maatregel door te voeren terwijl men gewoon dit zegt:

Gelukkig zet men die borden terug zodat we echt weten dat het om verkeersveiligheid draait :sarcastic:

Nogal ironisch om deze maatregel door te voeren terwijl men gewoon dit zegt:

Gelukkig zet men die borden terug zodat we echt weten dat het om verkeersveiligheid draait :sarcastic:
Er is een verschil tussen die inkomsten zo veel mogelijk bij jezelf houden, of het systeem zo maken dat er meer inkomsten zijn.

Er is een verschil tussen die inkomsten zo veel mogelijk bij jezelf houden, of het systeem zo maken dat er meer inkomsten zijn.
Akkoord maar als je de ene week er openlijk voor uit komt dat men rekent op die inkomsten om de begroting op orde te krijgen moet je de volgende week niet wenen dat je de perceptie tegen hebt en daarom een plakaatje gaat terugzetten.

Toen die borden weggehaald werden, werd er geroepen dat het niet meer om veiligheid ging maar puur om geld.
Zo kunnen ze ook nooit goed doen hé ;) .
Alleen jammer dat er daar zo veel geld aan verspild is.
Ik denk niet dat diegene die riepen dat het om het geld te doen was, dezelfde zijn die het nu jammer vinden dat ze terug geplaatst worden.

Los daarvan, ik ben geen snelrijder, dus of die borden er nu staan of niet boeit me op zich niet, maar ik snap beide kanten ergens wel. Als men op gekende gevaarlijke plaatsen nog eens extra waarschuwt dat er controle staat, verhoog je op die gevaarlijke plaats effectief de veiligheid. Anderzijds heb je natuurlijk, zoals @Sir.Killalot terecht opmerkt, de chauffeurs die zich enkel houden aan de regels als ze weten dat er controle is. Bij die groep mag je van mij gerust de portemonnee eens goed leegmaken, want die rijden met een gevaarlijke mentaliteit rond. Dat zijn geen gevallen die eens een bordje missen of onbewust nipt over de limiet gaan, maar chauffeurs die met opzet de regels negeren.

Dat het gewoon weggegooid geld is om ze eerst weg te halen en dan weer een (waarschijnlijk ons kent ons) aanbesteding doen om ze terug te zetten, is denk ik iedereen het mee eens. Dat is een algemeen probleem in onze politiek, er wordt nooit iets beslist waar je lang zeker van bent, de regering die volgt, zelfs al bestaat die uit dezelfde partijen/personen, kan het helemaal weer omkeren. Nul lange termijnvisie. Dergelijke onzin kan ook in het begrotingstopic eigenlijk.

Moet er sowieso niet altijd een bord hangen ivm filmen en privacy? Dat is natuurlijk een ander bord dan dan ééntje waarop "trajectcontrole" staat. Maar der hangt sowieso iets, welke meerwaarde heeft dat tweede bord dan? Weinig imo.

Ik denk niet dat diegene die riepen dat het om het geld te doen was, dezelfde zijn die het nu jammer vinden dat ze terug geplaatst worden.

Los daarvan, ik ben geen snelrijder, dus of die borden er nu staan of niet boeit me op zich niet, maar ik snap beide kanten ergens wel. Als men op gekende gevaarlijke plaatsen nog eens extra waarschuwt dat er controle staat, verhoog je op die gevaarlijke plaats effectief de veiligheid. Anderzijds heb je natuurlijk, zoals @Sir.Killalot terecht opmerkt, de chauffeurs die zich enkel houden aan de regels als ze weten dat er controle is. Bij die groep mag je van mij gerust de portemonnee eens goed leegmaken, want die rijden met een gevaarlijke mentaliteit rond. Dat zijn geen gevallen die eens een bordje missen of onbewust nipt over de limiet gaan, maar chauffeurs die met opzet de regels negeren.

Dat het gewoon weggegooid geld is om ze eerst weg te halen en dan weer een (waarschijnlijk ons kent ons) aanbesteding doen om ze terug te zetten, is denk ik iedereen het mee eens. Dat is een algemeen probleem in onze politiek, er wordt nooit iets beslist waar je lang zeker van bent, de regering die volgt, zelfs al bestaat die uit dezelfde partijen/personen, kan het helemaal weer omkeren. Nul lange termijnvisie. Dergelijke onzin kan ook in het begrotingstopic eigenlijk.

Aan de andere kant.
Als dat bordje er niet hangt dan rijden ze sowieso te snel en is het nut voorbij?
Tenzij ze dan hun gedrag aanpassen omdat ze geflitst zijn, maar daarvoor dienen dan flitscontroles, lijkt me?

Enfin, ik heb het zo toch altijd bezien. Trajectcontrole met camera zorgt ervoor dat zo goed als iedereen daar zich aan de snelheid houdt, wat de bedoeling is.
Voldoende random flitscontroles zorgen voor een aanpassing in het gedrag op andere locaties.

misschien kunnen ze die bordjes gewoon op plaatsen hangen waar er eigenlijk geen is: dat is dubbele win: ze rijden traag op de banen met de bordjes en op de andere verdien je de bordjes terug.

Maar serieus: ik snap beide redenaties en zie in beide de voordelen, maar het zou wel tof zijn als ze 1 redenatie volgen en niet elke regeringswissel het weer omkeren, zeker in zo'n punt waarbij het eigenlijk geen echt voordeel heeft en enkel geld kost.

Clowns :sop:... dit was al super lang geweten. En nu, 3 maand voor de effectieve verhuis is het plots surprised picachu en gaat ze "proberen de beslissing terug te draaien". Gewoon maar om achteraf tegen de goedgelovige burger te kunnen zeggen "we hebben er alles aan gedaan", over politieke recuperatie gesproken...

Ik ben geen jurist maar dat zijn minnelijke schikkingen, die gaan niet tot in de rechtbank. Ik vermoed dat als je die wel tot in de rechtbank laat gaan die mogelijk wel kunnen gecombineerd worden
Anders kan een flauwe plezante van de politie of de gemeente gewoon 10 flitsbakken vlak naast elkaar plaatsen en iedereen daar 10x flitsen. :D
Wettelijk zijn die boetes namelijk dan 'terecht' want dit zijn verschillende beslissingsmoment.

Terug
Bovenaan