Kleine nieuwtjes

Meanwhile in NL is den Haag Centraal moeten ontruimd worden nadat ze op de sporen liepen. Enkele tientallen zijn ook het ministerie binnengedrongen.

En er lopen ook toch wel wat extremisten rond bij die activisten.
4:40 7 oktober is geen terreur, nou.

Dat enkele dagen nadat extreem links door Hilversum trok, allerlei schade aanbracht en het dak van de NOS beklom.

Laatst bewerkt:
12 jaar maar, dat is nog geen jaar per kind..
Wat een schande.
Dat zoiets niet stante pede levenslang is kan ik echt niet begrijpen.

Wat een schande.
omdat om een of andere reden er geen wet is die toelaat dat de rechter levenslang geeft voor dergelijke feiten.

omdat om een of andere reden er geen wet is die toelaat dat de rechter levenslang geeft voor dergelijke feiten.
Zou de totale strafmaat eventueel hoger kunnen liggen moest men 16 aparte rechtszaken houden ipv 1 grote of telt men straffen in België niet zomaar op?

Wat een schande.

De strafmaat lijkt wel vaker nogal laag voor een leek denk ik. Als je ziet dat de maximumstraf 20 jaar is, is levenslang natuurlijk uitgesloten. Ik weet ook niet hoe men de kansen op recidive ziet bij zo iemand. Dat beroepsverbod lijkt me zeer belangrijk.

Maar breder had ik eigenlijk dezelfde indruk hierbij: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/30/kapellen-ongeval-rechtbank/
Bestuurder onder invloed van alcohol én andere drugs én hij reed te snel. Dan krijg je dit:
Het parket tilt heel zwaar aan het ongeval. "De feiten zijn wraakroepend. Snelheid, alcohol en drugs: alle killers in het verkeer zijn gecombineerd.
....
Daarom vraagt het parket 2 jaar, waarvan een deel met uitstel mag, een boete van 8.000 euro en een rijverbod van 5 jaar.
Dat lijkt mij persoonlijk ook wel niet zoveel voor deze feiten.

Anderzijds kwam deze week de overbevolking van de gevangenissen in dit land nog eens ter sprake: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/09/30/hoe-overbevolkt-kan-overbevolkt-eigenlijk-zijn/
En in verband daarvan heb ik een radio-interview gehoord, maar ik kan het niet terugvinden, waarin iemand zei dat we infeite net vrij lange gevangenisstraffen uitspreken in vergelijking met de buurlanden.

Zou de totale strafmaat eventueel hoger kunnen liggen moest men 16 aparte rechtszaken houden ipv 1 grote of telt men straffen in België niet zomaar op?
er bestaat een rechtsprincipe van "eenheid van feiten". Dat wil zeggen dat je niet verschillende keren voor hetzelfde feit kan bestraft worden. Het lijkt een logische oplossing om dat uit elkaar te halen en wél te laten optellen bij aparte slachtoffers, maar zo zou je GIGANTISCHE straffen kunnen laten uitspreken en dat lijkt me (in het algemeen, niet specifiek in deze zaak) ook niet de bedoeling.

Eenvoudig voorbeeld: door een verkeersongeluk met alcohol in het spel, rij je een gezin van 4 dood. Mag je dan 4 keer veroordeeld worden voor een doodslag? Of telt dit "wel" als 1 feit? Hier lijkt dat nog logisch, omdat het 1 actie is, maar je kan ook zo acties hebben waarbij je over een lange periode een fout begaat, moet men bvb 20 keer een frauduleuze boeking in een boekhouding apart bestraffen?

Pas op, ik zie hier ook wel een mogelijkheid om bvb te zeggen dat bij herhaaldelijke fouten een rechter uitzonderlijk een verdubbeling van strafmaat kan uitspreken, maar denk niet dat eht zo eenvoudig is om dat zonder negatieve effecten toe te passen.

Ik ben hier in deze zaak wel héél blij dat die persoon nog 15 jaar na de gevangenisstraf in de gaten gehouden en behandeld wordt, dat lijkt me sowieso bij elke dergelijke situatie belangrijker dan de gevangenisstraf op zich (die ook wel hoog mag zijn)

Als ik 4x geflits ben op de e40 op dezelfde dag/rit dan krijg ik toch ook 4x een boete? Of is een boete dan geen straf?
Ik ben geen jurist maar dat zijn minnelijke schikkingen, die gaan niet tot in de rechtbank. Ik vermoed dat als je die wel tot in de rechtbank laat gaan die mogelijk wel kunnen gecombineerd worden

Als ik 4x geflits ben op de e40 op dezelfde dag/rit dan krijg ik toch ook 4x een boete? Of is een boete dan geen straf?
ik heb als persoon die nét mijn rijbewijs behaalde 3x een verkeersovertreding begaan op dezelfde plaats. Dat is herleid tot 1 overtreding, omwille van dat principe van eenheid van feiten/opzet. Natuurlijk voor de rechtbank behandeld, minnelijke schikkingen houden daar geen rekening mee.

(was een gewone flitspaal op een plaats waar je 70 mocht rijden, ik dacht dat je 90 mocht en reed daar dus die dag herhaaldelijk voor een vereniging aan die snelheid van 90).

Ik kan hier voor een stuk nog wel begrip voor opbrengen. Al gaat die 2€ er echt niet voor zorgen dat we hierdoor meer gaan winkelen bij de lokale winkelier. Dat prijsverschil is in veel gevallen groter.

Daarnaast zit je met het probleem dat we er onszelf ook nog mee in de voet schieten. Nu hebben we tenminste nog inkomsten en werkgelegenheid door het feit dat die pakjes ons land binnengevlogen worden. Wat houdt die pakjesleveranciers tegen om het gewoon te voorzien naar Nederland, Frankrijk,... en dan via de niet gecontroleerde europese post door te sturen ?
Voor 2€ gaat men dat niet doen als het webshop per webshop is. Maar als je als overkoepelende organisatie (ik ga ervan uit dat men dat ook wel in China zal hebben) hiermee een miljard kan besparen kan je wel een dropshippingswijze opstellen, al dan niet ondersteund door hun overheid, denk ik.

Ik kan hier voor een stuk nog wel begrip voor opbrengen. Al gaat die 2€ er echt niet voor zorgen dat we hierdoor meer gaan winkelen bij de lokale winkelier. Dat prijsverschil is in veel gevallen groter.

Daarnaast zit je met het probleem dat we er onszelf ook nog mee in de voet schieten. Nu hebben we tenminste nog inkomsten en werkgelegenheid door het feit dat die pakjes ons land binnengevlogen worden. Wat houdt die pakjesleveranciers tegen om het gewoon te voorzien naar Nederland, Frankrijk,... en dan via de niet gecontroleerde europese post door te sturen ?
Voor 2€ gaat men dat niet doen als het webshop per webshop is. Maar als je als overkoepelende organisatie (ik ga ervan uit dat men dat ook wel in China zal hebben) hiermee een miljard kan besparen kan je wel een dropshippingswijze opstellen, al dan niet ondersteund door hun overheid, denk ik.

Ik denk niet dat er nog een pakje nog binnenkomt via Luik :p. duizenden jobs weg uit Luik. Je 2 euro per pakje begrote taks;: 0 euro in plaats van 2 miljard euro :p.
Want die 3 miljoen per dag is niet enkel voor België bedoelt. Die pakjes gaan ook naar Duitsland, Frankrijk, Nederland,...
Beetje gemakkelijk om taks aan te rekenen voor pakjes die niet hier eindigen :p. (Daarmee dat het ook een verzinsel is. Ik denk niet dat het wettelijk zelfs mogelijk is om een extra importtaks te verzinnen enkel en alleen om dat het via België passeert.)

Wie in Wallonië zou zich ook opgeroepen voelen om duizenden jobs te schrappen in Luik voor Vlaamse zelfstandigen :p.

Wat een schande.
Puur gevoelsmatig heb je een punt: welke straf zet je op iemand die het meest waardevolste, en tegelijk meest kwetsbare, dat een mens in zijn leven kan hebben, je kinderen, op degelijke schandelijke wijze schade berokkent. Ik kan mij voorstellen dat mensen die persoon met alle plezier ter plekke zouden willen doodknuppelen. Maar als alles puur gevoelsmatig moet bepaald worden, dan vrees ik dat het plaatstekort in de gevangenissen explodeert.
Gelukkig is de publieke opinie zeer sterk voor daders van dergelijke misdrijven, dus zelfs na de periode van de gevangenisstraf, en de daarop volgende periode van ter beschikkingsstelling zal zijn toekomstig leven ook sterk aan banden liggen (gelukkig). Ook goed dat daders van dergelijke misdrijven vaak door medegevangenen niet poeslief behandeld worden... zelfs zware misdadigers hebben blijkbaar nog voldoende respect voor (jonge) kinderen om die daders even "aan te pakken".

Ik denk niet dat er nog een pakje nog binnenkomt via Luik :p. duizenden jobs weg uit Luik. Je 2 euro per pakje begrote taks;: 0 euro in plaats van 2 miljard euro :p.
Want die 3 miljoen per dag is niet enkel voor België bedoelt. Die pakjes gaan ook naar Duitsland, Frankrijk, Nederland,...
Beetje gemakkelijk om taks aan te rekenen voor pakjes die niet hier eindigen :p. (Daarmee dat het ook een verzinsel is. Ik denk niet dat het wettelijk zelfs mogelijk is om een extra importtaks te verzinnen enkel en alleen om dat het via België passeert.)

Wie in Wallonië zou zich ook opgeroepen voelen om duizenden jobs te schrappen in Luik voor Vlaamse zelfstandigen :p.

Geen idee of je serieus bezig bent gelet op die hoeveelheid smileys, maar wat doet jou besluiten dat er geen pakjes meer via Luik zouden binnenkomen? Je doet alsof er luchthavens in de buurlanden staan te springen om miljoenen pakjes per dag uit China te ontvangen.

Geen idee of je serieus bezig bent gelet op die hoeveelheid smileys, maar wat doet jou besluiten dat er geen pakjes meer via Luik zouden binnenkomen? Je doet alsof er luchthavens in de buurlanden staan te springen om miljoenen pakjes per dag uit China te ontvangen.

Als je dat ziet hoe men eerder vocht voor logistieke centra, ja, ze staan er voor te vechten. Nederland en Duitsland waren ook aan het lobbyen om die hub te krijgen. (referentie: https://www.politico.eu/article/go-...s-european-expansion-triggers-anger-in-liege/

Herinner jij je niet hoeveel politieke fanfare er was toen Ali Baba aankondigde om van Luik een hub te maken? Heel de Belgische en Waalse politieke top zat daar op hun knieën China te danken.
Iedereen zat ook te vechten voor een hub van Amazon binnen te halen (en tenslotte is 90% van Amazon ook Chinese pakjes die binnenkomen.)

Als je dat ziet hoe men eerder vocht voor logistieke centra, ja, ze staan er voor te vechten. Nederland en Duitsland waren ook aan het lobbyen om die hub te krijgen. (referentie: https://www.politico.eu/article/go-...s-european-expansion-triggers-anger-in-liege/

Herinner jij je niet hoeveel politieke fanfare er was toen Ali Baba aankondigde om van Luik een hub te maken? Heel de Belgische en Waalse politieke top zat daar op hun knieën China te danken.
Iedereen zat ook te vechten voor een hub van Amazon binnen te halen (en tenslotte is 90% van Amazon ook Chinese pakjes die binnenkomen.)

Ik dacht juist dat Nederland en Duitsland afzagen van zo'n hub omdat de baten niet opwogen tegen de kosten, maar dat was misschien iets anders dan.

Ik dacht juist dat Nederland en Duitsland afzagen van zo'n hub omdat de baten niet opwogen tegen de kosten, maar dat was misschien iets anders dan.
België en Nederland wouden die Alibaba-hub binnenhalen. Maar Nederland heeft zich wijselijk op tijd teruggetrokken omdat de baten inderdaad niet zouden opwegen tegen de kosten.

Al eens gepost hier en hier.

Ze mogen het van mij doen die extra taks. De EU sprak er ook al over om 2 EUR per pakje te rekenen, dacht ik. Maar uiteindelijk met de massa brol die hier vanuit China binnenkomt en de markt overspoelt, zal dat uiteindelijk niet veel verschil maken.

België en Nederland wouden die Alibaba-hub binnenhalen. Maar Nederland heeft zich wijselijk op tijd teruggetrokken omdat de baten inderdaad niet zouden opwegen tegen de kosten.

Al eens gepost hier en hier.

Ze mogen het van mij doen die extra taks. De EU sprak er ook al over om 2 EUR per pakje te rekenen, dacht ik. Maar uiteindelijk met de massa brol die hier vanuit China binnenkomt en de markt overspoelt, zal dat uiteindelijk niet veel verschil maken.

Dank je, ik dacht al dat ik er recent hier op het forum iets over las.

hoe ik dacht net dat die de rijkste af was? Die van oracle had toch zijn plaats ingenomen?
Voor een paar uur of zo. Zijn aandelen hebben even gepiekt waardoor zijn waarde even boven Musk uitkwam, maar daarna zijn die aandelen terug wat gezakt, waardoor zijn totaal waarde weer onder Musk ging. Niet dat ook maar 1 van de 2 daardoor een boke met choco minder moesten eten.

Terug
Bovenaan