Kleine nieuwtjes

We zijn niet echt het enige land met structureel begrotingstekort helaas.

De USA bv

Zelfs China is eraan onderhevig :
Volgens de AI samenvatting :

China had een gemiddeld begrotingstekort van 3,03% van het BBP tussen 1988 en 2024, maar dit schommelt aanzienlijk; in 2020 bereikte het een dieptepunt van -8,60% van het BBP, terwijl het in 2007 een overschot had van 0,58% van het BBP. De recente prognoses laten een stijgende trend zien, met een tekort van 6,5% in 2024 dat naar verwachting zal oplopen tot 8,8% in 2025. Dit stijgende tekort draagt bij aan de groeiende overheidsschuld van China, die in 2023 84% van het BBP bedroeg

We zijn niet echt het enige land met structureel begrotingstekort helaas.
Neen klopt, meerdere landen zijn in dat bedje ziek, dat maakt het echter niet ok.
Kijk eens naar NL bijv. gelijkaardig bestuurd zoals hier in BE, maar dan zonder massale schulden/budgettekorten.

De USA bv
Daar staan wel massa-investeringen tegenover in infrastructuur, militair apparaat, hun domestieke economie, ....
Tegenover die schulden hier in België staat een leger ambtenaars, werklozen en langdurig "zieken", ...

Op 1 september werd Play Nostalgie opnieuw herdoopt tot Nostalgie.

De herprofilering van de radiozender -na de instap van Play Media- bleek, naast de teleurstellende luistercijfers, ook geen financieel succes te zijn:

De omzet viel terug van 14,6 miljoen euro (in het financiële recordjaar 2023) naar iets meer dan 13 miljoen euro. Waar er in 2023 nog een winst van 311.542 euro werd aangegeven, sloeg dit in 2024 om tot een verlies van 927.617 euro.
Die terugval in 2024 was zowel te wijten aan de zwaar tegenvallende luistercijfers, waarbij de naamswijziging in september 2023 van Nostalgie naar Play Nostalgie duidelijk parten speelde, naast de overgang van de nationale reclameregie van DPG Media (ex-IP Radio) naar Var (VRT).

Play Media heeft zich ook in alle stilte teruggetrokken uit Nostalgie Plus, waarin het een belang had van 50%.

De netwerkradio, die oorspronkelijk begon als NRJ, bouwde in haar bestaan een verlies op van €9,3 miljoen (t.e.m. boekjaar 2024). Uit gegevens van het Staatsblad blijkt dat Play Media haar deel daarvan heeft afgeschreven. De nv SBS Media Belgium, hernoemd tot nv Vlaanderen Twee, blijkt nu volledig in handen te zijn van de andere aandeelhouder: Mediahuis.

Laatst bewerkt:
Er zijn sinds de intrede van DAB+ ook gewoon véél te véél radiozenders, en tel daarbij nog eens het feit dat veel mensen naar streams zoals Spotify luisteren.

Liever een stuk of 6 nationale zenders, aangevuld met gezellige lokale/regionale radiostations zoals het vroeger was.

Er zijn sinds de intrede van DAB+ ook gewoon véél te véél radiozenders, en tel daarbij nog eens het feit dat veel mensen naar streams zoals Spotify luisteren.

Liever een stuk of 6 nationale zenders, aangevuld met gezellige lokale/regionale radiostations zoals het vroeger was.
Bij TV heb je nog andere gevolgen, grote versnippering ten koste van kwaliteit, maar over smaak kan men discussiëren natuurlijk.

Ik weet nu niet of dat zo een goede zaak is, het gaat om een verhoging van 18 naar 24 €/m², over 5 jaar bekeken is dat een stijging met 150%. De motivatie is nu niet meteen gebaseerd op een visie maar enkel op putten dempen - de kans dat zoiets goed uitpakt lijkt me klein op de langere termijn.

https://www.tijd.be/politiek-econom...erhogen-kantoorbelastingen-fors/10622780.html

De Brusselse burgemeester Philippe Close (PS) laat via zijn woordvoerder weten dat de beslissing over de belastingverhoging niet lichtzinnig genomen is. Door de algemene stijgende kosten en de verminderde financiering is de budgettaire situatie van de gemeenten gespannen, waardoor het stadsbestuur zowel aan de uitgaven- als aan de inkomstenkant moet ingrijpen.

Ik ontken niet dat deze beslissing als moeilijk kan worden ervaren en ik begrijp de reacties die ze kan oproepen.' Volgens de burgemeester is de financiering van essentiële zaken zoals netheid en de politie evenwel cruciaal voor de dynamiek in de stad, waarvan ook ondernemingen profiteren.

Voka Metropolitan pleit niettemin voor een terugkeer naar lagere tarieven. 'Bedrijfsoppervlaktes in het Brussels Gewest mogen iets duurder zijn dan in de Rand', zegt Konings. 'Brussel heeft immers een aantal sterke troeven die een hogere factuur verantwoorden. Maar wanneer het drie tot vier keer duurder is dan in de Rand, wordt de fiscale handicap te groot. Het leidt tot een vertrek van bedrijven uit Brussel of besparingen op nieuwe aanwervingen bij bedrijven die in Brussel blijven.'

Laatst bewerkt:
En Reynders bleek jaren lang in de kringen van een Russische oligarch gezeten te hebben. Om Yves nogmaals te quoten, wie gelooft zo'n mensen nog?

Volgende keer als ze terug in België zijn arresteren voor landverraad en de gevangenis in? Of minstens hun financiën eens deftig controleren en ongeoorloofde gelden in beslag nemen... Oh wacht, dat kunnen wij niet.

Kan ik ergens geld inzetten op de zaak Reynders die verjaart of zelf geseponeerd wordt?

Ik weet nu niet of dat zo een goede zaak is, het gaat om een verhoging van 18 naar 24 €/m², over 5 jaar bekeken is dat een stijging met 150%. De motivatie is nu niet meteen gebaseerd op een visie maar enkel op putten delven - de kans dat zoiets goed uitpakt lijkt me klein op de langere termijn.

https://www.tijd.be/politiek-econom...erhogen-kantoorbelastingen-fors/10622780.html

De Brusselse burgemeester Philippe Close (PS) laat via zijn woordvoerder weten dat de beslissing over de belastingverhoging niet lichtzinnig genomen is. Door de algemene stijgende kosten en de verminderde financiering is de budgettaire situatie van de gemeenten gespannen, waardoor het stadsbestuur zowel aan de uitgaven- als aan de inkomstenkant moet ingrijpen.

Ik ontken niet dat deze beslissing als moeilijk kan worden ervaren en ik begrijp de reacties die ze kan oproepen.' Volgens de burgemeester is de financiering van essentiële zaken zoals netheid en de politie evenwel cruciaal voor de dynamiek in de stad, waarvan ook ondernemingen profiteren.

Voka Metropolitan pleit niettemin voor een terugkeer naar lagere tarieven. 'Bedrijfsoppervlaktes in het Brussels Gewest mogen iets duurder zijn dan in de Rand', zegt Konings. 'Brussel heeft immers een aantal sterke troeven die een hogere factuur verantwoorden. Maar wanneer het drie tot vier keer duurder is dan in de Rand, wordt de fiscale handicap te groot. Het leidt tot een vertrek van bedrijven uit Brussel of besparingen op nieuwe aanwervingen bij bedrijven die in Brussel blijven.'

Vermoed dat je (bodemloze) putten dempen bedoelt.
Had op Bruzz gelezen dat ze met de onroerende voorheffing al hetzelfde aan het doen waren. Las bedragen van € 2000 OV voor een appartement... holy hell.

Tja, de arme huurders en illegale subpopulatie van Brussel kan je niet pluimen, dus gaat men het halen bij de burgers en bedrijven die daar nog kunnen blijven wonen.

De tristesse is dat men dit verkoopt onder het motto van veiligheid (politie) en netheid. Mogen we Close daarop afrekenen?
Want last time I checked waren ondernemingen daar (terecht) over aan het klagen.

2,

Ik zag maar toevallig in de auto een ganse tijd geleden dat het Play Nostalgie was in feite.
Ik neem net die radio voor de muziek, begonnen ze dan ‘s morgens met praatjes/luisteraars over De Mol of andere onnozele spelletjes.
Mochten die tv-programma’s mij iets kunnen schelen zou ik er wel naar kijken…

Mijn auto heeft jammer genoeg nog geen CarPlay of rechtstreekse Spotify. Het werkt wel via mijn smartphone maar het is niet zo handig, anders is er ook wel veel kans dat ik dat zou kiezen boven de radio.

Ik had het al in het 'are we alone' topic gepost maar mogelijks verdient dit toch een beter plaatsje in de kijker.
Zelf ben ik redelijk sceptisch wat betreft uap's (mogelijks door mijn drone hobby verleden) maar dit is toch echt wel een opmerkelijk videofragment

drone/uap geraakt door hellfire missile. Vliegt door. vooral de drie objecten erachter die gewoon meevolgen is toch wel opmerkelijk.
Stuk van de UAP? stuk van de hellfire die in een of ander magnetisch veld komt?

Zoals @Avondland al zei.. interesting times. De wereld stevent af op een mondiaal conflict en dan wordt dit sausje er nog eens overgegoten om het allemaal wat smakelijker te maken. Ergens zou ik alies nog het minst erge vinden want een china of rusland met zulke tech lijkt me best wel crazy.

Nog niets gepost hier over de brutale (racistische?) moord op Iryna Zarutska in de VS. Aan mij de eer dan maar:

Een zwarte man met reeds 14 veroordelingen en zware mentale problemen heeft een onschuldig en niets vermoedend Oekraïens meisje op de tram zonder enige aanleiding meerdere malen met een mes in de hals gestoken. Daarna wandelde hij droog weg terwijl hij mompelde 'I got that white girl'.

Gisteren werd de volledige video vrijgegeven en die is schrijnend. Hoe dat meisje verkrampt van de angst. Hoe ze nog net genoeg tijd heeft om te beseffen wat haar is overkomen. Hoe omstaanders wegkijken en haar alleen laten sterven.

Maar het ergste van al is nog de volledige mediastilte die volgde op dit onwaarschijnlijk gruwlijk incident. De dagen die volgden op deze brutale moord stond erin
  • Reuters: NIKS
  • CNN: NIKS
  • BBC: NIKS
  • New York Times: NIKS
  • AP: NIKS
  • MSNBC: NIKS
Zonder sociale media hadden we waarschijnllijk zelfs niet geweten dat dit was gebeurd. Ik kan me nochtans herinneren dat bij bovengenoemde media de persen niet stilstonden toen een niet nader genoemde gevaarlijke drugsverslaafde crimineel werd gedood bij een politie-interventie. Woedend word ik hier van. Zijn er nog mensen die niet begrijpen waar dat wantrouwen in traditionele media vandaan komt?

Nog niets gepost hier over de brutale (racistische?) moord op Iryna Zarutska in de VS. Aan mij de eer dan maar:

Een zwarte man met reeds 14 veroordelingen en zware mentale problemen heeft een onschuldig en niets vermoedend Oekraïens meisje op de tram zonder enige aanleiding meerdere malen met een mes in de hals gestoken. Daarna wandelde hij droog weg terwijl hij mompelde 'I got that white girl'.

Gisteren werd de volledige video vrijgegeven en die is schrijnend. Hoe dat meisje verkrampt van de angst. Hoe ze nog net genoeg tijd heeft om te beseffen wat haar is overkomen. Hoe omstaanders wegkijken en haar alleen laten sterven.

Maar het ergste van al is nog de volledige mediastilte die volgde op dit onwaarschijnlijk gruwlijk incident. De dagen die volgden op deze brutale moord stond erin
Zonder sociale media hadden we waarschijnllijk zelfs niet geweten dat dit was gebeurd. Ik kan me nochtans herinneren dat bij bovengenoemde media de persen niet stilstonden toen een niet nader genoemde gevaarlijke drugsverslaafde crimineel werd gedood bij een politie-interventie. Woedend word ik hier van. Zijn er nog mensen die niet begrijpen waar dat wantrouwen in traditionele media vandaan komt?

Beetje beter zoeken.

Er is een verschil tussen het doden van burger op burger en overheid op burger.

Ik heb de volledige beelden gezien zonder censuur, alle hulp had sowieso te laat gekomen. Die blik van angst in haar ogen zal ik nooit vergeten, niet te vatten hoe ge zoiets in u hoofd kunt krijgen. Wat loopt er toch rond in deze wereld?

Needless to say: vreselijke moord. Maar ik vind het zowel op CNN als zelf gewoon als artikel op HLN voor België.
Zoals Dookie ook aanhaalt is er een verschil tussen burger/burger en overheid/burger. En volgens mij waren de persen die niet stilstonden voornamelijk gedreven door de grote reactie die er kwam op heel die situatie.

Kortom: ben je nu eigenlijk twee verschillende situaties die weinig met elkaar te maken hebben, met elkaar aan het vergelijken?

Beetje beter zoeken.

Er is een verschil tussen het doden van burger op burger en overheid op burger.

Ik schreef dat er mediastilte was in de dagen na de moord. De moord vond plaats op 22 augustus terwijl dat artikel van gisteren is. Op sociale media werd al dagenlang over niets anders gepraat waardoor men uiteindelijk niet anders kan dan erover te publiceren.

En als je een parallel wilt van burger op burger: vergelijk gerust met de respons op het incident met Jordan Neely, die eveens op de metro om het leven kwam door toedoen van een andere reizeiger.

Laatst bewerkt:
Daar zijn toch artikels over verschenen? Wel maar redelijk recent, omdat als ik het goed lees (https://en.wikipedia.org/wiki/Killing_of_Iryna_Zarutska) die (vreselijke) beelden op 5 september werden vrijgegeven. Kennelijk werden het ook pas in september federal charges. En uiteraard was er enige vertraging voor het een politiek gegeven werd.

Heel erg hé, maar hoeveel mensen/vrouwen worden er per dag vermoord in de VS? Ik kan me nu niet van de indruk ontdoen dat zo'n "zwarte man met waslijst aan veroordelingen vermoordt blonde vrouwelijke vluchtelinge" meer gewicht krijgt voor bepaalde redenen. Het racistisch hol dat 9gag geworden is staat uiteraard vol met die beelden.

Daar zijn toch artikels over verschenen? Wel maar redelijk recent, omdat als ik het goed lees (https://en.wikipedia.org/wiki/Killing_of_Iryna_Zarutska) die (vreselijke) beelden op 5 september werden vrijgegeven.

Heel erg hé, maar hoeveel mensen/vrouwen worden er per dag vermoord in de VS? Ik kan me nu niet van de indruk ontdoen dat zo'n "zwarte man met waslijst aan veroordelingen vermoordt blonde vrouwelijke vluchtelinge" meer gewicht krijgt voor bepaalde redenen. Het racistisch hol dat 9gag geworden is staat uiteraard vol met die beelden.

Jij denkt hopelijk toch niet echt dat wanneer in de VS een blanke man het enige zwarte meisje op een tram zonder enige aanleiding brutaal zou vermoorden en dan zegt 'I got that black girl', dat daar niet over bericht zou worden?

Zoals ik al reageerde op Dookie: vergelijk gerust met de dood van Jordan Neely.

Jij denkt hopelijk toch niet echt dat wanneer in de VS een blanke man het enige zwarte meisje op een tram zonder enige aanleiding brutaal zou vermoorden en dan zegt 'I got that black girl', dat daar niet over bericht zou worden?

Zoals ik al reageerde op Dookie: vergelijk gerust met de dood van Jordan Neely.
Die details zijn pas bekend geraakt na het vrijgeven van de beelden door de politie vorige week, waarna al die nieuwsbronnen er wel gewoon over bericht hebben?

Ik zeg het nog eens:

Beelden pas vrijgegegeven 5 september.
Federal charges in september.
Politieke recuperatie in september.

En van lokaal nieuws (https://www.wfae.org/crime-justice/...more-details-about-light-rail-stabbing-victim) en ook Oekraïens voor duidelijke redenen (https://www.bbc.com/ukrainian/articles/cn43nllr0y1o), over een van tientallen dagelijkse moorden in de VS, wordt dat in september een internationaal nieuwsfeit. Veel meer denk ik daar niet over, ik laat de politieke recuperatie vanuit de VS liever aan mij voorbij gaan, terwijl jij al met hypotheses afkomt over "wat als de dader blank had geweest!?".

Als je in een land waar jaarlijks bijna 25.000 doden vallen door opzettelijk geweld (geweren, messen, andere objecten) al moet teruggrijpen naar een situatie van meer dan 2 jaar geleden (om en bij de 50.000 doden dus) om een parallel te trekken, zou je zelf tot het besef moeten komen dat je aan het overdrijven bent.
Hoezo kan je trouwens een parallel trekken met een situatie in een geheel andere context?
Tijdstip: laat in de avond vs op een druk moment tegen de spitsuren aan
Gebeurtenis: steekpartij die voorbij was in minder dan een minuut vs een razende gek die minutenlang iedereen aan het bedreigen en intimideren was, waarover ook verscheidene telefoontjes naar 911 gepleegd werden
Omstaanders: Niets gefilmd vs onafhankelijk journalist die alles op camera heeft vastgelegd

Hoezo valt daarmee een parallel te trekken?

Terug
Bovenaan