Kleine nieuwtjes

Die details zijn pas bekend geraakt na het vrijgeven van de beelden door de politie vorige week, waarna al die nieuwsbronnen er wel gewoon over bericht hebben?

Nee, lokale media zoals Charlotte Observer hebben meteen bericht over de moord en zowel slachtoffer als dader waren toen bekend. Ook na het vrijgeven van de beelden op 5 september heeft men pas bericht nadat eindeloze druk vanuit sociale media na 4 dagen de dijken heeft doen breken.

Als je in een land waar jaarlijks bijna 25.000 doden vallen door opzettelijk geweld (geweren, messen, andere objecten) al moet teruggrijpen naar een situatie van meer dan 2 jaar geleden (om en bij de 50.000 doden dus) om een parallel te trekken, zou je zelf tot het besef moeten komen dat je aan het overdrijven bent.
Hoezo kan je trouwens een parallel trekken met een situatie in een geheel andere context?
Tijdstip: laat in de avond vs op een druk moment tegen de spitsuren aan
Gebeurtenis: steekpartij die voorbij was in minder dan een minuut vs een razende gek die minutenlang iedereen aan het bedreigen en intimideren was, waarover ook verscheidene telefoontjes naar 911 gepleegd werden
Omstaanders: Niets gefilmd vs onafhankelijk journalist die alles op camera heeft vastgelegd

Hoezo valt daarmee een parallel te trekken?

Ik trek die parallel omdat het in beide gevallen gaat om het doden van een passagier op de metro. Alleen zijn de rassen omgedraaid en was er in het ene geval geen aanleiding in het andere wel. Maar we kunnen dit niet vergelijken omdat het ene incident in een kleine stad plaatsvond en het andere in een grote? 😅

Maar goed, zelfde vraag aan jou: denk je dat de globale reactie (media, politiekers, beroemdheden) hetzelfde was geweest als een blanke man de enige zwarte passagier, een jong meisje, brutaal zou vermoorden en dan zegt 'I got that black girl'. Eerlijk antwoorden hè ;)

Nee, lokale media zoals Charlotte Observer hebben meteen bericht over de moord en zowel slachtoffer als dader waren toen bekend. Ook na het vrijgeven van de beelden op 5 september heeft men pas bericht nadat eindeloze druk vanuit sociale media na 4 dagen de dijken heeft doen breken.
Maar in dat artikel waarnaar je linkt staat eveneens nog niets over die raciale component, dat is voor zover ik zie pas achteraf duidelijk geworden? Samen met de beelden die vrijgegeven zijn op 5 september? Het is dat gegeven dat het van een (verschrikkelijk) lokaal nieuwsfeit tot een bovenlokaal nieuwsfeit maakt, en dan zie je dat de grote nieuwsmedia het in de dagen erna wel degelijk oppikken.

Over de dood van Jordan Neely is op dit forum ook nooit gesproken, en in de Nederlandstalige pers minder opgepikt dan deze moordzaak. Hoe rijmt dat binnen je complot?

Maar in dat artikel waarnaar je linkt staat eveneens nog niets over die raciale component, dat is voor zover ik zie pas achteraf duidelijk geworden? Samen met de beelden die vrijgegeven zijn op 5 september? Het is dat gegeven dat het van een (verschrikkelijk) lokaal nieuwsfeit tot een bovenlokaal nieuwsfeit maakt, en dan zie je dat de grote nieuwsmedia het in de dagen erna wel degelijk oppikken.
Nogmaals: pas op 9 september hebben de grote nieuwskanalen hierover bericht nadat de druk vanuit sociale media te groot werd om te blijven negeren. Op 5 september heeft men bij de redacties de beelden gezien en besloten dat het niet nieuwswaardig was. Zonder sociale media hadden we hierover niets geweten. Of denk ja dat ze op 5 september dachten van 'ok, hier gaan we over 4 dagen een artikel over schrijven'?

Over de dood van Jordan Neely is op dit forum ook nooit gesproken, en in de Nederlandstalige pers minder opgepikt dan deze moordzaak. Hoe rijmt dat binnen je complot?
Ik begrijp je punt hier niet. De dood van Jordan Neely is gewoon minder gruwlijk en bijgevolg heeft zo'n verhaal minder reikwijdte?

Ik trek die parallel omdat het in beide gevallen gaat om het doden van een passagier op de metro. Alleen zijn de rassen omgedraaid en was er in het ene geval geen aanleiding in het andere wel. Maar we kunnen dit niet vergelijken omdat het ene incident in een kleine stad plaatsvond en het andere in een grote? 😅

Maar goed, zelfde vraag aan jou: denk je dat de globale reactie (media, politiekers, beroemdheden) hetzelfde was geweest als een blanke man de enige zwarte passagier, een jong meisje, brutaal zou vermoorden en dan zegt 'I got that black girl'. Eerlijk antwoorden hè ;)

Ik heb daar letterlijk 4 grote verschillen aangestipt, en je gaat met een idiote smiley op één daarvan reageren.

Ja, ik denk dat in een land waar jaarlijks 25.000 mensen opzettelijk vermoord worden er inderdaad weinig opspraak gaat zijn als laat op de avond een blanke man een zwarte dame vermoordt, als dit in een kleinere stad gebeurt, met weinig getuigen en geen beeldmateriaal ter hande. Enkele dagen na de feiten wanneer de veiligheidscamerabeelden vrijgegeven worden en (om jouw gelinkte website te quoten): "Social Media Erupts in Fury", dat is wat anders. Maar dat zien we nu ook.

De moord op zich is al gruwelijk maar de minutenlange non-reactie van verschillende omstaanders erna is helemaal intriest
Heb flarden van de beelden zien passeren en het ziet er echt bizar uit, het is zoiets dat je helemaal niet zou verwachten. Dame zet zich nietsvermoedend neer op het openbaar vervoer en begint wat op haar gsm te kijken. Achter haar zit een man die vervolgens enkele minuten later schijnbaar uit het niets haar langs achter met zijn zakmes in de nekstreek steekt. Slachtoffer krimpt in elkaar, kijkt doodsbang en heeft geen flauw idee wat er net is voorgevallen.

Stel u maar voor.
De oorlog ontvluchten, in een pizzeria gaan werken om net rond te komen en wie weet wat geld te sturen naar familie die daar achterblijft om dan neergestoken te worden door iemand met 14 veroordelingen en gewoon voorbij gewandeld te worden wanneer ge doodbloedt.

Ik wist dat ik dat filmke niet moest bekijken over dat Oekraïens meisje dat vermoord wordt. Haar blik gaat mij nog ff bijblijven denk ik.

Wat ne k@twereld eigenlijk

Nog meer slecht nieuws voor het onderwijs, deze keer het hoger onderwijs:

• excessieve studieduur als gevolg van:
    • te hoge flexibilisering onderwijs - meenemen vakken etc.
    • te lage kwaliteit van instromers - evident na wat al gekend is natuurlijk
    • amper 32,6% slaagt in de daarvoor voorziene tijd, in Wallonië zelfs maar 23,1% - maar er is ook goed nieuws - Nederland doet het nog slechter met 30,1%, veel Noorse landen doen het zoals wel vaker een pak beter. OESO gemiddelde is 43%
    • ook de soepele regels voor studentenarbeid spelen een rol
    • het spreekt voor zich dat de financiële impact significant is, zowel voor overheid als voor studenten

Ik wist dat ik dat filmke niet moest bekijken over dat Oekraïens meisje dat vermoord wordt. Haar blik gaat mij nog ff bijblijven denk ik.

Wat ne k@twereld eigenlijk
Het zoveelste nadeel van social media ook wel. 20 jaren geleden zou dit nieuwsbericht zelfs niet tot bij ons geraakt zijn.
Nu kan je na het doorscrollen van een kattenfilmpje een koelbloedige moord zien aan de andere kant van de wereld.

Het zoveelste nadeel van social media ook wel. 20 jaren geleden zou dit nieuwsbericht zelfs niet tot bij ons geraakt zijn.
Nu kan je na het doorscrollen van een kattenfilmpje een koelbloedige moord zien aan de andere kant van de wereld.
True.
Maar het is ook gewoon heel het totaalplaatje, iedereen zit daar gewoon, meisje weet nie wat er gebeurt, kijkt rond, niemand trekt zich er iets van aan, beseft dan dat ze gaat sterven, haar blik. Ben daar echt nie goe van.

Heb flarden van de beelden zien passeren en het ziet er echt bizar uit, het is zoiets dat je helemaal niet zou verwachten. Dame zet zich nietsvermoedend neer op het openbaar vervoer en begint wat op haar gsm te kijken. Achter haar zit een man die vervolgens enkele minuten later schijnbaar uit het niets haar langs achter met zijn zakmes in de nekstreek steekt. Slachtoffer krimpt in elkaar, kijkt doodsbang en heeft geen flauw idee wat er net is voorgevallen.
Ja het zijn vooral de langdurige (filmpje van 18 minuten) die in die zin onthutsend zijn waar je ziet hoe lang het duurt eer er iemand poolshoogte komt nemen wanneer ze minutenlang in een plas bloed op de grond ligt. De meest nabije personen deden inderdaad niets buiten eens wijzen, dus ik "hoop" dat die inderdaad in shock waren of onder een andere invloed.

Niks met shock te maken, eerder van "fuck it, niks mee te maken" Ben hier nu naar een stilstaand beeld aan het kijken, en dat is écht geen shock.

Nog meer slecht nieuws voor het onderwijs, deze keer het hoger onderwijs:

• excessieve studieduur als gevolg van:
    • te hoge flexibilisering onderwijs - meenemen vakken etc.
    • te lage kwaliteit van instromers - evident na wat al gekend is natuurlijk
    • amper 32,6% slaagt in de daarvoor voorziene tijd, in Wallonië zelfs maar 23,1% - maar er is ook goed nieuws - Nederland doet het nog slechter met 30,1%, veel Noorse landen doen het zoals wel vaker een pak beter. OESO gemiddelde is 43%
    • ook de soepele regels voor studentenarbeid spelen een rol
    • het spreekt voor zich dat de financiële impact significant is, zowel voor overheid als voor studenten
Ik kan het artikel niet lezen, maar dat lijkt mij nu al grotendeels achterhaald te zijn door de effecten van de harde knip. Ik sta in het hoger onderwijs en we zien nu voor het eerst de effecten daarvan. Studenten heroriënteren (veel) sneller, herexamens hadden echt maar de helft van de opkomst van anders.

Het omstandereffect is ondertussen toch al tot vervelens toe uitgelegd en gedocumenteerd, zou ik denken?
Zie einde van de Wiki link: "De wetmatigheid van het omstandereffect werd ondergraven/genuanceerd door onderzoeken gepubliceerd in 2011 en 2019."

Of ook: Het beruchte ‘omstanderseffect’ blijkt totaal anders te werken: in nood helpen mensen elkaar wél

Of dichter bij de deur: Man steekt vrouw neer op straat in Mechelen, omstaanders achtervolgen dader en helpen bij arrestatie

Het omstandereffect is ondertussen toch al tot vervelens toe uitgelegd en gedocumenteerd, zou ik denken?
Zie einde van de Wiki link: "De wetmatigheid van het omstandereffect werd ondergraven/genuanceerd door onderzoeken gepubliceerd in 2011 en 2019."

Of ook: Het beruchte ‘omstanderseffect’ blijkt totaal anders te werken: in nood helpen mensen elkaar wél

Of dichter bij de deur: Man steekt vrouw neer op straat in Mechelen, omstaanders achtervolgen dader en helpen bij arrestatie
Blijkbaar is het omstandereffect dan toch nog niet tot vervelens toe uitgelegd en gedocumenteerd, hé?

Blijkbaar is het omstandereffect dan toch nog niet tot vervelens toe uitgelegd en gedocumenteerd, hé?

Ik zou zelf ook wel meer geneigd zijn om iemand te achtervolgen op straat, dus in open lucht, aangezien je dan nog kan vluchten. Op een metro kan je geen kant op en ben je altijd verloren als je in het vizier komt van de persoon met het mes.

Terug
Bovenaan