Het vooroordeel is dat ouders met buitenlandse roots minder of niet betrokken zijn met het schoolleven van hun kinderen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat is wel heel gemakkelijk natuurlijk. Lijkt de dat statistisch gezien de kans ook groter is dat die andere mama's bij het wettelijk minimum aan dagen zitten zonder thuiswerk of flexibiliteit.Niet elke mama heeft dan ook evenveel verlofdagen... , sommigen hebben maar 20 dagen. Kans is statistisch ook groter dat bij die andere mama's er zitten die gewoon niet werken, dus dan moet men ook geen verlof nemen.
We laten veel niet-optimale zaken toe tijdens de opvoeding. We laten ook al jaren toe dat Franstaligen hun kinderen in het Nederlandstalig onderwijs inschrijven en omgekeerd. De taal is maar een deel van het probleem, zeker als kinderen gewoon vanaf 2.5 jaar naar school gaan. Bij twee goed-verdienende, hooggeschoolde expats maakt niemand daar doorgaans een probleem van.EDIT:
En een verdere reactie dan een anekdote...
Het is inderdaad niet realistisch om te verwachten dat anderstaligen tegen hun kinderen 'gemaakt' Nederlands te gaan spreken.
Maar laten we een kat een kat noemen, het probleem zijn niet eens die eerste generatie migranten van wie je inderdaad niet kan verwachten dat ze zelf voldoende Nederlands beheersen om hun kind in die taal op te voeden, het probleem zet zich in ons land verder 2, 3, 4 generaties lang met mensen die zelf wél Nederlands hebben geleerd op school, op de werkvloer... dat ze hun kinderen alsnog opvoeden in de taal van hun (over)grootouders en doorgaans is dat ook niet Spaans.
Daar heb je je gal al eens over gespuwd. Opnieuw: ik reageerde op iemand die het schandalig vond dat er voornamelijk "allochtonen" in een klas zaten, die wel Nederlands konden.Dezelfde 'kwaliteitskrant' die ervoor kiest mensen semi te guilt trippen dat ze hun kinderen niet naar concentratiescholen sturen,
die publiceert ook schaamteloze opiniestukken van mensen die wél Nederlands kunnen, maar hun kinderen thuis alsnog geen Nederlands bijbrengen.
Papa sprak Antwerps dialect, mama geen Nederlands maar haar 'moedertaal' (die ze schijnbaar bewust niet benoemt), zijzelf leerde wél Nederlands op school. Haar kind? Voedt ze thuis ook in isolatie op in de 'moedertaal', Nederlands is om op school te leren... En dan werkt deze schrijfster zelfs nog in het onderwijs... ik zou haar gisteren al ontslaan...
We laten veel niet-optimale zaken toe tijdens de opvoeding. We laten ook al jaren toe dat Franstaligen hun kinderen in het Nederlandstalig onderwijs inschrijven en omgekeerd. De taal is maar een deel van het probleem, zeker als kinderen gewoon vanaf 2.5 jaar naar school gaan. Bij twee goed-verdienende, hooggeschoolde expats maakt niemand daar doorgaans een probleem van.
Ik vind het nu niet zo vreemd dat mensen aan hun taal vasthouden en die willen doorgeven.
Wat meteen bewijst dat het meer is dan taal.Logisch ook, de schoolproblemen die we doorgaans kennen komen dan ook niet grotendeels uit de expat community.
Ja je bent niets nieuws aan het zeggen hoor. Maar op vlak van het individu denk ik niet dat mensen een taal gaan spreken tegen hun kinderen die ze niet als hun moedertaal zien. Als je die niet perfect beheerst wordt dat ook afgeraden.Niets vreemd mee, nee.
Ik vind dat ook een meerwaarde, maar als je in een land woont dan moet de taal van het land wel altijd de eerste taal zijn die voorrang krijgt en niet die van het land van afkomst (of hoe je het wil benoemen).
Dat is nu net het probleem, dat ze al met een achterstand beginnen omdat ze thuis geen Nederlands spreken.
Allemaal fijn wanneer er een of twee anderstaligen in de klas zitten. Maar het moment dat het een mengelmoes wordt van verschillende talen lijkt het mij een heel andere situatie.Er wordt ook serieus onderschat hoe snel een kind een taal oppikt. Uiteraard zal een Nederlandstalig kind in een Nederlandstalige school de ideale situatie zijn, maar ik ben vrij zeker dat een anderstalig kind binnen no-time gewoon kan communiceren met zijn/haar klasgenoten. Vroeger werd er ook zo panisch gedaan over dialect en werd zelfs verboden op school. Achteraf bleek dat het net een meer meerwaarde had (neen, ik wil de vergelijking niet 1 op 1 maken met een compleet andere taal). En zoals in onze situatie, hadden we onze Nederlandstalige dochter ook bijna naar een Franstalige school gestuurd en was dat exact hetzelfde geweest. Met of zonder backup van een Nederlandse school. Ik weet niet of die kindjes in de eerste kleuterklas zaten of in het instapklasje (en dus nog steeds bij mijn dochter in de klas zitten), maar vorig jaar zaten ook 2 Franstalige en 1 Engelstalig kind in de klas. Ik was daar wel blij mee eerlijk gezegd. Niet dat anderstalige de meerderheid in een klas moeten vormen natuurlijk.
Mijn vrouw heeft jarenlang op een concentratieschool gestaan. Ouders die vrij recent naar België zijn gekomen zijn doorgaans erg gemotiveerd om Nederlands te leren en geven die ijver ook door aan hun kinderen. Er zijn uiteraard uitzonderingen. En er zijn Belgische Marokkanen van de derde generatie die het hebben laten hangen, zelf niet zo goed Nederlands praten en in de sociale marginaliteit zijn beland en daar weinig aan willen doen om eruit te geraken en dat merk je ook aan die kinderen die van thuis uit niet goed worden gemotiveerd om hun best te doen op school en om deftig Nederlands te leren praten. Die kinderen zijn vaak zodanig bedorven dat daar later weinig van terecht kan komen en dat is jammer van het verkwiste potentieel. Maar dat mag je niet gaan doortrekken naar een hele gemeenschap.Het vooroordeel is dat ouders met buitenlandse roots minder of niet betrokken zijn met het schoolleven van hun kinderen.
Dat ontken ik ook niet.Allemaal fijn wanneer er een of twee anderstaligen in de klas zitten. Maar het moment dat het een mengelmoes wordt van verschillende talen lijkt het mij een heel andere situatie.
En als leerkracht moet dat heel vermoeiend zijn.
Het probleem is dat de onderwijskwaliteit van een concentratieschool daalt omdat het gemiddelde niveau van zo'n klas vaak erg laag ligt.
Dat is wel heel gemakkelijk natuurlijk. Lijkt de dat statistisch gezien de kans ook groter is dat die andere mama's bij het wettelijk minimum aan dagen zitten zonder thuiswerk of flexibiliteit.
Dat was ook de insteek: een grotere prioriteit geven aan kinderen.
Bij personen met een niet-EU-herkomst is de werkgelegenheidsgraad sterk toegenomen over een periode van 20 jaar, wat maakt dat ook de kloof ten opzichte van de werkgelegenheidsgraad van personen van Belgische herkomst kleiner geworden is. Desondanks blijft de kloof bij bepaalde specifieke herkomstgroepen zoals Noord-Afrika, Sub-Saharisch Afrika en kandidaat-EU-lidstaat (d.w.z. voornamelijk Turkije) nog vrij groot met verschillen gaande van 17,6 procentpunt tot 24,5 procentpunt.
We laten veel niet-optimale zaken toe tijdens de opvoeding. We laten ook al jaren toe dat Franstaligen hun kinderen in het Nederlandstalig onderwijs inschrijven en omgekeerd. De taal is maar een deel van het probleem, zeker als kinderen gewoon vanaf 2.5 jaar naar school gaan. Bij twee goed-verdienende, hooggeschoolde expats maakt niemand daar doorgaans een probleem van.
Ik vind het nu niet zo vreemd dat mensen aan hun taal vasthouden en die willen doorgeven.
En dat is deels naast de kwestie wanneer het aankomt op impact op de kwaliteit van de school.Daar heb je je gal al eens over gespuwd. Opnieuw: ik reageerde op iemand die het schandalig vond dat er voornamelijk "allochtonen" in een klas zaten, die wel Nederlands konden.
Wat meteen bewijst dat het meer is dan taal.
Ja je bent niets nieuws aan het zeggen hoor. Maar op vlak van het individu denk ik niet dat mensen een taal gaan spreken tegen hun kinderen die ze niet als hun moedertaal zien. Als je die niet perfect beheerst wordt dat ook afgeraden.
ik snap het niet. Waarom zouden we meer moeten betalen voor ons huis? De meeste hebben toch een vaste rentevoet?
![]()
Franse regering staat op vallen en dat zal premier De Wever voelen: “België zal extra geld moeten zoeken via belastingen of besparingen”
Naar alle waarschijnlijkheid moet de Franse president Emmanuel Macron maandag op zoek naar een <a href="https://www.hln.be/article/~af4efd01" target="_blank">nieuwe premier</a>. De politieke chaos bij onze zuiderburen zullen we op verschillende manieren in onze portemonnee voelen, zegt...www.hln.be
Opportunist is nog zacht uitgedrukt, voor mij is hij niet minder dan een landverrader.Yves Leterme op dezelfde parade als waar figuren zoals Kim Jong Un en Poetin uitgenodigd worden. Wat is die man toch de platste opportunist.
De Belgische Staat niet, die leent systematisch telkens opnieuw en opnieuw zonder ooit grote sommen af te lossen of haar schuld in te perken. Die historische schulden moeten dan geherfinancieerd worden en nieuwe schulden moeten aangegaan worden, wat een stuk duurder wordt bij stijgende rentevoeten. België is in hetzelfde bedje als Frankrijk ziek, veel schulden en weinig structurerele hervormingen, daarvoor gaan geldverstrekkers een hogere rente eisen. Die gaan alle Belgen mogen meebetalen.ik snap het niet. Waarom zouden we meer moeten betalen voor ons huis? De meeste hebben toch een vaste rentevoet?
Yves Leterme op dezelfde parade als waar figuren zoals Kim Jong Un en Poetin uitgenodigd worden. Wat is die man toch de platste opportunist.
Ik zou het gat in de begroting allereerst eens gaan dichten door bij die laatsten wat correcte belastingen te gaan innen, bijvoorbeeld op huurinkomsten. Gaan de N-VA en MR dat echter snel doen? Neen, waarschijnlijk niet, jammer maar helaas.
We zijn niet echt het enige land met structureel begrotingstekort helaas.De Belgische Staat niet, die leent systematisch telkens opnieuw en opnieuw zonder ooit grote sommen af te lossen of haar schuld in te perken. Die historische schulden moeten dan geherfinancieerd worden en nieuwe schulden moeten aangegaan worden, wat een stuk duurder wordt bij stijgende rentevoeten. België is in hetzelfde bedje als Frankrijk ziek, veel schulden en weinig structurerele hervormingen, daarvoor gaan geldverstrekkers een hogere rente eisen. Die gaan alle Belgen mogen meebetalen.
In the last 50 years, the federal government budget has run a surplus four times, most recently in 2001.