Kleine nieuwtjes

Extreemrechtse premier.
Half miljoen werkvisa uitdelen aan niet EU inwoners om te werken in Italië voor vooral te werken in landbouw.

Ergens wel frustrerend dat ze het zelfde in België uitsteken. Talloze werklozen in Brussel en Wallonië maar in Limburg zitten ze en masse met seizoensarbeiders te werken uit het buitenland. Hoe moeilijk kan het zijn om een paar bussen te organiseren die van Brussel naar Limburg rijden...
Zal niet zo moeilijk zijn, maar het schoentje knelt bij twee zaken:
1. Je moet willen werken
2. Zo'n seizoensarbeider zal vermoedelijk goedkoper zijn

Zal niet zo moeilijk zijn, maar het schoentje knelt bij twee zaken:
1. Je moet willen werken
2. Zo'n seizoensarbeider zal vermoedelijk goedkoper zijn

Maar die seizoensarbeider moet aan dezelfde barema's werken als een Belgische werknemer (verwacht ik toch in theorie.) én je moet nog huisvesting voorzien voor die seizoensarbeiders dus je zou verwachten eigenlijk dat die zelfs duurder zijn dan iemand die al in België is.
Een busrit van Brussel over en weer zou toch minder moeten kosten dan huisvesting.

Studenten die een leefloon krijgen, krijgen geen 12 maand omdat ze verondersteld worden om minstens 1 maand studentenarbeid te doen. (ik spreek over 15-20 jaar terug.)

Maar die seizoensarbeider moet aan dezelfde barema's werken als een Belgische werknemer (verwacht ik toch in theorie.) én je moet nog huisvesting voorzien voor die seizoensarbeiders dus je zou verwachten eigenlijk dat die zelfs duurder zijn dan iemand die al in België is.
Een busrit van Brussel over en weer zou toch minder moeten kosten dan huisvesting.

Studenten die een leefloon krijgen, krijgen geen 12 maand omdat ze verondersteld worden om minstens 1 maand studentenarbeid te doen. (ik spreek over 15-20 jaar terug.)

Je hebt ongetwijfeld een punt met die Barema's en huisvesting, maar ik vermoed dat de werkgever dat er "met plezier" bijneemt omdat we terug kunnen cirkelen naar punt 1; het willen werken en dan vooral de ingesteldheid denk ik.

Seizoensarbeid is niet bepaald een bureaujob en wordt vaak uitgeoefend onder zware omstandigheden. Ik vermoed dat de mentaliteit van die arbeiders uit andere landen er eentje is van "we doen gewoon wat ze ons zeggen en verder klagen we niet". Die zijn niet gesyndiceerd, die klagen niet over de uren en veelal ook niet over de omstandigheden.

Als ze zo'n Oostblokker bv. aantrekken, dan weten ze doorgaans wel dat die gewoon zijn 6 of 8 weken gaat blijven. Terwijl via bv. interim... Ze komen één dag en de dag erna sturen ze hun kat. Mijn schoonvader werkt een filiaal van Bosch als afdelingshoofd bij een bandwerkafdeling. Dat is daar al schering en inslag...

Niet echt een goed initiatief als niemand het gebruikte. En 3 miljoen euro voor een "review"-site in 2025.
Dat lijkt mij nu wel een voorbeeld dat de overheid niet alles moet doen. Voor mij was dat geen kerntaak en geld spenderen in deze tijd aan iets wat geen kerntaak is...
Iets kan een goed idee zijn, en slecht uitgewerkt hé.

Iets kan een goed idee zijn, en slecht uitgewerkt hé.
Als het slecht uitgewerkt is, is het idee niks waard :p.
Een idee is maar een zaadje. Het tot een plant krijgen is 95% van het werk :p.

En als minister van Welzijn waar je massa's prioriteiten hebt om 3 miljoen te verspillen aan een website waar je massa's privé-alternatieven hebt.

Moet eens eerlijk zijn. Ziet die site 3 miljoen euro waard uit? :p
Wat biedt dat nu meer aan dan een review op Google maps wat "gratis" is :p? En waar Google Maps waarschijnlijk zelfs veel meer datapunten heeft.

Besparen lukt niet, geld wegpissen is geen probleem

niet "toevallig" het zoveelste IT project dat met miljoenen gaat lopen, mocht men een lijst hebben van alle IT projecten (dus ook De Lijn, NMBS, ...) van de overheid - benieuwd hoeveel het slaagpercentage zou zijn.
Dat is één van de problemen van dit land. Kerntaken worden onvoldoende uitgevoerd maar je kan de (al dan niet virtuele) gazet niet open doen zonder alweer over de zoveelste verspilling te lezen en allerlei opdrachtjes waarbij je de vraag kan stellen hoeveel corruptie daar in verweven zit. Of het nu de gemeenten, de provincies, de gewesten of het federale niveau is: allemaal hebben ze schijnbaar veel te veel geld om aan de zoveelste prul te geven. Vraag is wat doe je daar aan. Zelfs met een tekort van 5 percent is er quasi nog geen urgentie om dat aan te pakken, onze ministers palaveren liever een halfjaar over "sterke schouders" belasten om dan een gedrocht op te leveren dat in de personenbelasting komt.

Dat is één van de problemen van dit land. Kerntaken worden onvoldoende uitgevoerd maar je kan de (al dan niet virtuele) gazet niet open doen zonder alweer over de zoveelste verspilling te lezen. Of het nu de gemeenten, de provincies, de gewesten of het federale niveau is: allemaal hebben ze schijnbaar veel te veel geld om aan de zoveelste prul te geven. Vraag is wat doe je daar aan. Zelfs met een tekort van 5 percent is er quasi nog geen urgentie om dat aan te pakken, onze ministers palaveren liever een halfjaar over "sterke schouders" belasten om dan een gedrocht op te leveren dat in de personenbelasting komt.

Cabinettards weghalen :p.
Dat is de vloek van de politieke cyclus in mijn ogen.
Er wordt iemand een nieuwe minister en samen met die minister krijg je een heel deel nieuwe kabinetsleden. Die hebben allemaal een tijdelijke functie want ze worden weer eruit gekeild bij de volgende verkiezingen. Dus hun incentief is om iets te kunnen leveren in die periode zodat ze er "goed" uitzien voor hun post-kabinet carrière.

Dus lanceert iedereen van die gedoemde projecten op dag 1 die miljoenen kosten en die op niks uitdraaien of totaal niet aan de originele doelstelling beantwoorden. (Maar je moet wel tonen dat je iets gedaan hebt. :p)
Energiecheques, deze reviewsite,...

Je hebt een serieuze audit nodig van een externe onafhankelijke organisatie (à la Rekenhof dan) die eigenlijk ieder miljoenenproject nauwzettend moet opvolgen zodat op tijd de stekker eruit kan gehaald worden om verder geldverlies te vermijden.
Intern gebeurt het niet. Het is altijd het nieuwe kabinet die de mislukkingen van de oude kabinet schrapt. Er is geen ownership want de originele die het idee hebben gelanceerd, hebben allang een nieuwe job.

Soms is het ook te zot voor woorden: deze maand zijn er 100ha gras afgereden waar geen gras op stond gezien de droogte. Niettegenstaande er maatregelen zijn die kunnen genomen worden met de uitvoerders heeft men het niet gedaan - money down the drain.

Uiteraard heel complexe materie: hoe lang is het gras - en al helemaal met het uitermate wisselvallige en grillige weer de afgelopen weken.

Soms is het ook te zot voor woorden: deze maand zijn er 100ha gras afgereden waar geen gras op stond gezien de droogte. Niettegenstaande er maatregelen zijn die kunnen genomen worden met de uitvoerders heeft men het niet gedaan - money down the drain.

Uiteraard heel complexe materie: hoe lang is het gras - en al helemaal met het uitermate wisselvallige en grillige weer de afgelopen weken.
Bedoel je dan door externe bedrijven ipv de groendienst? Dat is op zich inderdaad complexe materie. Je sluit contracten af waarin er een soort van gegarandeerde dienstverlening wordt afgesproken. Het is moeilijk om dat in een sluitend en evenwichtig contract te gieten waarbij én de prijs niet extreem hoog is om te compenseren voor geannuleerde momenten maar dan langs de andere kant ook periodiek genoeg om effect te hebben.

Bedoel je dan door externe bedrijven ipv de groendienst? Dat is op zich inderdaad complexe materie. Je sluit contracten af waarin er een soort van gegarandeerde dienstverlening wordt afgesproken. Het is moeilijk om dat in een sluitend en evenwichtig contract te gieten waarbij én de prijs niet extreem hoog is om te compenseren voor geannuleerde momenten maar dan langs de andere kant ook periodiek genoeg om effect te hebben.
Zelf met dat contract zou je naar de leverancier kunnen stappen en overeenkomen hem iets meer zijn dan zijn normale winstmarge te geven en in ruil het gras niet te moeten afrijden. Iedereen zou dan eindigen met meer geld

Rusland erkent officieel het Talibanregime in Afghanistan. Benieuwd of er nog landen gaan volgen. Ooit werd de USSR ook maar mondjesmaat erkend, maar de Sovjetunie was wel wat meer incontournable dan Afghanistan.

Hoewel ik het standpunt van Bouchez kan begrijpen is dit toch in mijn ogen weer een zoveelste actie van de politiek dat ervoor zorgt dat mensen maar weinig vertrouwen hebben hoe alles loopt. Soms vraag ik mij af of er eigenlijk nog wel politici zijn die wakker liggen van perceptie.

Hoewel ik het standpunt van Bouchez kan begrijpen is dit toch in mijn ogen weer een zoveelste actie van de politiek dat ervoor zorgt dat mensen maar weinig vertrouwen hebben hoe alles loopt. Soms vraag ik mij af of er eigenlijk nog wel politici zijn die wakker liggen van perceptie.
Ik begrijp zijn standpunt ook, ALS zijn vrouw effectief gekozen werd omdat zij de beste keuze was. Maar wij gaan nooit met zekerheid kunnen weten dat nepotisme geen factor was. Zelfs als Bouchez effectief denkt van niet, dat hij echt een weloverwogen keuze heeft gemaakt gebaseerd op objectieve feiten - hoe kan hij daar zelf ooit zeker van zijn? Niet. Onbewust speelt het feit dat het zijn vrouw is een zekere rol.

Zulke situaties zouden verboden moeten worden. Dat dat nadelig is voor die vrouw die misschien effectief de beste keuze is voor die job is dan maar zo. Spijtig, maar liever dat dan dat je nepotisme riskeert. En laat ons eerlijk zijn, dat risico is best wel hoog.
Als een ouder leerkracht is steek je het kind ervan toch ook niet bij deze ouder in de klas (allée, hoop ik toch)?

Edit: moest ik in Bouchez' plaats zijn en mijn vrouw maakt kans op een functie waarvoor ik moet beslissen, dan zou ik mij afzijdig houden en iemand anders opdragen de beslissing te nemen. Maar dat gebeurde niet.
Moest dit om een of andere reden niet kunnen, dan zou ik op zijn minst de aankondiging mooi voorbereiden met een begeleidende brief waarin ik al haar kwalificaties opsom en argumenteer waarom zij de beste keuze is. Maar dat gebeurde blijkbaar ook niet volgens wat ik lees. Het lijkt erop dat hij zich van de domme gebaarde tot anderen het in de aandacht trokken en nu probeert hij de kritiek af te wimpelen met zever als 'jamaar we gaan toch geen vrouwen achterstellen'.
Dit is niet het gedrag van iemand met een proper geweten imo.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp zijn standpunt ook, ALS zijn vrouw effectief gekozen werd omdat zij de beste keuze was. Maar wij gaan nooit met zekerheid kunnen weten dat nepotisme geen factor was. Zelfs als Bouchez effectief denkt van niet, dat hij echt een weloverwogen keuze heeft gemaakt gebaseerd op objectieve feiten - hoe kan hij daar zelf ooit zeker van zijn? Niet. Onbewust speelt het feit dat het zijn vrouw is een zekere rol.

Zulke situaties zouden verboden moeten worden. Dat dat nadelig is voor die vrouw die misschien effectief de beste keuze is voor die job is dan maar zo. Spijtig, maar liever dat dan dat je nepotisme riskeert. En laat ons eerlijk zijn, dat risico is best wel hoog.
Als een ouder leerkracht is steek je het kind ervan toch ook niet bij deze ouder in de klas (allée, hoop ik toch)?

Edit: moest ik in Bouchez' plaats zijn en mijn vrouw maakt kans op een functie waarvoor ik moet beslissen, dan zou ik mij afzijdig houden en iemand anders opdragen de beslissing te nemen. Maar dat gebeurde niet.
Moest dit om een of andere reden niet kunnen, dan zou ik op zijn minst de aankondiging mooi voorbereiden met een begeleidende brief waarin ik al haar kwalificaties opsom en argumenteer waarom zij de beste keuze is. Maar dat gebeurde blijkbaar ook niet volgens wat ik lees. Het lijkt erop dat hij zich van de domme gebaarde tot anderen het in de aandacht trokken en nu probeert hij de kritiek af te wimpelen met zever als 'jamaar we gaan toch geen vrouwen achterstellen'.
Dit is niet het gedrag van iemand met een proper geweten imo.
Akkoord hoor.

Het gaat om een politieke benoeming in een RvB, wie dan de beste keuze is, is nogal subjectief. In het beste geval zijn dat mensen met enige expertise en interesse in de organisatie en het domein waarin die organisatie werkzaam is. Da's best wel vaak het geval, maar het zijn in de eerste plaats partijsoldaten die de belangen van hun partij in zo'n RvB moeten bewaken. Ook niet zelden zijn die posities een cadeautje voor bewezen diensten.

Het is in elk geval niet de eerste keer dat Bouchez het doet, volgens (sorry) dit artikel van HLN: https://www.hln.be/showbizz/portret...bond-girl-van-georges-louis-bouchez~aae97853/

Zelfs de Franstalige politieke pers — doorgaans nogal schuw om dat soort nieuws te brengen — praat sinds het voorjaar over de link tussen beiden. Eerst omdat de MR-voorzitter in april van dit jaar haar zus Geraldine laat benoemen tot voorzitter van de raad van bestuur van de Nationale Loterij. “Wat is het probleem? Mijn burgerlijke stand is vrijgezel!”, laat hij optekenen in L’Echo. Vervolgens omdat Lucie Demaret zelf door haar partij wordt aangeduid in de ‘Intercommunale de Santé Publique du Pays de Charleroi’. Kwatongen beweren dat ze daar rechtstreeks in “gepiloteerd” is door het MR-hoofdkwartier aan de Brusselse Gulden Vlieslaan. Bouchez ontkent dat de interne partijprocedures niet gevolgd zijn.

Naar de buitenwereld oogt dat natuurlijk niet goed, ook al is quasi elke politieke benoeming van dat soort vaak in meer of mindere mate vriendjespolitiek. Maar intern bij MR zal dit toch ook kwaad bloed zetten.

Die kritiek gaat er pas zijn op het moment dat hij op zijn bek gaat gaan.

Nu is die nog te ongenaakbaar door die massale overwinning en het feit dat alles goed gaat of ging. Geef het tijd...

Terug
Bovenaan