Ik begrijp zijn standpunt ook, ALS zijn vrouw effectief gekozen werd omdat zij de beste keuze was. Maar wij gaan nooit met zekerheid kunnen weten dat nepotisme geen factor was. Zelfs als Bouchez effectief denkt van niet, dat hij echt een weloverwogen keuze heeft gemaakt gebaseerd op objectieve feiten - hoe kan hij daar zelf ooit zeker van zijn? Niet. Onbewust speelt het feit dat het zijn vrouw is een zekere rol.
Zulke situaties zouden verboden moeten worden. Dat dat nadelig is voor die vrouw die misschien effectief de beste keuze is voor die job is dan maar zo. Spijtig, maar liever dat dan dat je nepotisme riskeert. En laat ons eerlijk zijn, dat risico is best wel hoog.
Als een ouder leerkracht is steek je het kind ervan toch ook niet bij deze ouder in de klas (allée, hoop ik toch)?
Edit: moest ik in Bouchez' plaats zijn en mijn vrouw maakt kans op een functie waarvoor ik moet beslissen, dan zou ik mij afzijdig houden en iemand anders opdragen de beslissing te nemen. Maar dat gebeurde niet.
Moest dit om een of andere reden niet kunnen, dan zou ik op zijn minst de aankondiging mooi voorbereiden met een begeleidende brief waarin ik al haar kwalificaties opsom en argumenteer waarom zij de beste keuze is. Maar dat gebeurde blijkbaar ook niet volgens wat ik lees. Het lijkt erop dat hij zich van de domme gebaarde tot anderen het in de aandacht trokken en nu probeert hij de kritiek af te wimpelen met zever als 'jamaar we gaan toch geen vrouwen achterstellen'.
Dit is niet het gedrag van iemand met een proper geweten imo.