Kleine nieuwtjes

Op vrtnieuws: "Klant Tommy Bernard zal een klacht indienen bij de politie, hij betaalde 590 euro voor een doosje aardbeien, wat kersen, een ananas en hij kreeg er een doos dadels 'gratis' bij. Dan kwamen ze met een bonnetje van 590,10 euro. Dat klopte al niet met de 590."

Op HLN: Links zie je de rekening die Tommy Bernard moest betalen aan een fruitkraam op de braderij in De Klinge. Voor iets meer dan 15 kilo fruit betaalde hij maar liefst 595,10 euro.

Volgens de vrt kocht hij amper iets, en bij HLN was het 15kg. En de bedragen komen ook niet overeen.
Ik weet niet hoe vaak jullie al 15kg fruit zijn gaan kopen. Raar verhaal ze.

In het artikel stond ook vermeld dat de mensen kontakloos betaalden … dan moet je volgens mij nog altijd eerst uw code ingeven om de transactie te bevestigen …ergens klopt er iets niet .
Als ik dat via Google Pay doe, hoeft dat meestal niet 🤷‍♂️ Toch vind ik het maar een raar verhaal. Dat zijn dezelfde mensen die een contract tekenen zonder wat te lezen of alles doen wat de Cardston meneer aan de telefoon zegt.

In het artikel stond ook vermeld dat de mensen kontakloos betaalden … dan moet je volgens mij nog altijd eerst uw code ingeven om de transactie te bevestigen …ergens klopt er iets niet .
Men heeft de transactie inderdaad moeten bevestigen.

Contactloos betalen zonder pincode is beperkt tot €50 per transactie. Met een cumulatieve limiet van €100-150 (zelf te bepalen).

Als ik dat via Google Pay doe, hoeft dat meestal niet 🤷‍♂️ Toch vind ik het maar een raar verhaal. Dat zijn dezelfde mensen die een contract tekenen zonder wat te lezen of alles doen wat de Cardston meneer aan de telefoon zegt.
Klopt, Bij GooglePay en Apple Pay hoef je geen pin in te geven, omdat daar de authenticatie al gebeurd met je telefoon. AKA je moet je telefoon inlokken / faceid / fingerprint authenticatie in plaats van een pin.
Een pin is maar een manier van bevestigen van authenticatie, faceid/fingerprint/wachtwoord zijn dat ook.
Men heeft de transactie inderdaad moeten bevestigen.

Contactloos betalen zonder pincode is beperkt tot €50 per transactie. Met een cumulatieve limiet van €100-150 (zelf te bepalen).
En dan zou het bedrag normaal op de terminal hebben moeten staan als hij daar zijn pin ingeeft. Ergens een vreemd verhaal.

Wel vreemd dat we ons hier in allerlei bochten wringen om de schuld bij het slachtoffer van oplichting te leggen en te doen alsof het ons nooit zou overkomen. Alsof iedereen hier bij elk bezoek aan een bakkerij, beenhouwerij, groentenwinkel, marktkraam, supermarkt, cafe, cinema, etc nauwgezet alles nakijkt en er geen enkele keer eens een moment is dat we ter goeder trouw handelen, of dat we gehaast zijn en het niet verifieren, etc.

Alsof uberhaupt ook maar 1 persoon bij die fruitboer zou langsgaan als daar (naar eigen zeggen van de verkoper) duidelijk geafficheerd staat dat de aardbeien aan 200 euro de kilo verkocht worden en een ananas voor 50 euro per stuk over de toonbank gaat. Kom zeg.

Ik ga ermee akkoord dat er een aantal red flags zijn, maar die zijn ook maar zo duidelijk met onze hindsight 20/20. Kan mij niet inbeelden dat ik de enige ben die in kleine winkels reeds gevraagd werd om bij voorkeur met de kaart te betalen want dat ze weinig kleingeld beschikbaar hebben.

Maar bon, dat is ook wel een beetje de mode, andere slachtoffers denigrerend behandelen om onszelf superieur te doen voelen ("lolz gaat mij nooit overkomen ik ben veel slimmer lolz") ipv te focussen op de dader.

Wel vreemd dat we ons hier in allerlei bochten wringen om de schuld bij het slachtoffer van oplichting te leggen en te doen alsof het ons nooit zou overkomen. Alsof iedereen hier bij elk bezoek aan een bakkerij, beenhouwerij, groentenwinkel, marktkraam, supermarkt, cafe, cinema, etc nauwgezet alles nakijkt en er geen enkele keer eens een moment is dat we ter goeder trouw handelen, of dat we gehaast zijn en het niet verifieren, etc.

Alsof uberhaupt ook maar 1 persoon bij die fruitboer zou langsgaan als daar (naar eigen zeggen van de verkoper) duidelijk geafficheerd staat dat de aardbeien aan 200 euro de kilo verkocht worden en een ananas voor 50 euro per stuk over de toonbank gaat. Kom zeg.

Ik ga ermee akkoord dat er een aantal red flags zijn, maar die zijn ook maar zo duidelijk met onze hindsight 20/20. Kan mij niet inbeelden dat ik de enige ben die in kleine winkels reeds gevraagd werd om bij voorkeur met de kaart te betalen want dat ze weinig kleingeld beschikbaar hebben.

Maar bon, dat is ook wel een beetje de mode, andere slachtoffers denigrerend behandelen om onszelf superieur te doen voelen ("lolz gaat mij nooit overkomen ik ben veel slimmer lolz") ipv te focussen op de dader.
Inderdaad, ik ben er zeker van dat een groot deel van de mensen niet elke keer dat bedrag gaat controleren en/of als het niet zichtbaar is niet speciaal gaat vragen aan de verkoper om het toch te kunnen zien voor wat fruit. En dat zal ook wel zijn waar die verkoper op rekende zeker.

Verschillende klachten, niet cash mogen betalen, ... laten we de schuld maar gewoon bij een louche verkoper leggen.

Dubbel: persoonlijk kijk ik wel altijd zoveel mogelijk het bedrag na op het schermpje bij contactloos betalen, maar ik ben nog nooit ergens geweest waar dit schermpje bewust werd afgeschermd, waarbij een verkoper je onder druk zet... denk dat ik ooit één keer heel duidelijk aan een horeca-serveerster wel gevraagd heb om dat schermpje te laten zien (niet omdat ik oplichting vermoedde, eerder omdat ik weet dat typfouten gebeuren). Dus inderdaad, dit lijkt duidelijk een geval van een louche verkoper.

Feitelijk is het overigens altijd in de eerste plaats de schuld van oplichters, de vraag qua verantwoordelijkheid van de slachtoffers is er vooral één van: moeten de andere klanten van de banken opdragen voor die verliezen, wanneer er duidelijk sprake is van elementen waarbij die klant niet verantwoordelijk gehandeld heeft? Als je daarentegen de meeste verhalen van oplichting in de media erop naleest, dan kan een zéér groot deel van die verhalen van oplichting gewoon wel degelijk voorkomen worden met een portie gezond verstand: nooit ofte nimmer bankgegevens delen wanneer iemand jou opbelt of berichten stuurt punt.
Ik heb nog iets meer begrip voor mensen die per ongeluk bij dubieuze webshops belanden, dat is technisch soms al veel moeilijker te achterhalen, maar daarom dat ik ook zeer kritisch ben op dat vlak (betalen via overschrijving of Paypal met chargeback optie, of gewoon bij grote betrouwbare shops).

Er is kritiek dat banken "grove nalatigheid" te veel inroepen als excuus voor slachtoffers van phishing niet te vergoeden, ik denk echter dat er wel degelijk véél grove nalatigheid is. We zouden mensen daar tegen henzelf kunnen beschermen door banktransacties te vertragen, maar dat heeft een economische weerslag natuurlijk (vooral op impulsaankopen denk ik dan).

Absoluut akkoord!

Ik ben de eerste om toe te geven dat het mij ook zou kunnen overkomen.

Tot voor kort dacht ik bv ook dat ik nooit opgelicht zou worden door een zakkenroller. Tot onlangs op vakantie... De klassieke trucken van de foor en ik had het gewoonweg niet door (niet in eerste instantie bedoel ik, hebben de zakkenroller gelukkig op heterdaad kunnen betrappen wel, maar 't was bijna te laat)

25% vlaktaks om de afschaffing van alle andere koterijen op te vangen. Ik betwijfel of het genoeg is.

“Alle aparte belastingen verdwijnen”: Vande Reyde gaat voor vlaktaks van 25 procent als kandidaat-voorzitter Open Vld

Ja had het gisteren ook gezien. Totaal onrealistisch. Geen subsidies meer , ook geen meer voor bedrijven. Of bedoelt hij ook een vlaktaks van 25% op het vermogen ... vlaktaks is vlaktaks hé. Btw op 25%... met het gat in de begro
Ting en de schuld die we ondertussen torsen, inclusief al de zaken waar men als overheid wil in tussenkomen en iets over zeggen....

Waarschijnlijk niet.

Welke partij stapt mee in die volledige retoriek? Geen enkele, dus defacto hoe liberaal ook dat dit mogelijks kan zijn komt dat er niet door. De andere voorstellen zoals afschaffing ontslagvergoeding, etc zie ik wel zitten. Geef die personen gewoon dop. Beperking tot 2 mandaten... vind ik wel maar niets dan liever geen gecumuleer.

Privatisatie van OV, dat werkt gewoon niet. Die doen enkel de winstgevende routes en de rest wordt afgeschaft of daar mag je subsidies voor geven om die in stand te houden.

Nu bon, klassieke sloganeske uitspraken die aanslaan bij mensen die niet verder kijken dan hun eigen buidel.

Ik kan partijen die voorbij de gewestgrenzen kijken alleen maar aanmoedigen, maar dan heb je wel nood aan voorzitters zoals Hedebouw die perfect tweetalig zijn.

Ik kan partijen die voorbij de gewestgrenzen kijken alleen maar aanmoedigen, maar dan heb je wel nood aan voorzitters zoals Hedebouw die perfect tweetalig zijn.
Imo is het geen probleem dat men voorbij de gewestgrenzen kijkt zolang dit in samenspraak is met de mensen van buiten die gewestgrenzen. Imo kan niemand bij openvld nu toch zeggen welke weg ze op willen gezien ze er zelf nog niet aan uit zijn.

Ik zie nog altijd niet in wat er racistisch is aan het feit dat men stelt dat men geen voorstander is van het dragen van hoofddoeken door moslima's.

Ochere ocharme, men vraagt daar verdorie 3.5euro voor een simpele pint maar de herbruikbare beker is te duur. En ondertussen nog wat greenwashen met de eerste mobiele windmolen.
Hoe hypocriet kan men zijn.

Ochere ocharme, men vraagt daar verdorie 3.5euro voor een simpele pint maar de herbruikbare beker is te duur. En ondertussen nog wat greenwashen met de eerste mobiele windmolen.
Hoe hypocriet kan men zijn.
Je zou de overheid hier ook wat van een soort greenwashing kunnen beschuldigen natuurlijk, een heel visibele maatregel die waarschijnlijk qua milieu heel weinig opbrengt vergeleken met een situatie waarbij al die bekers verzameld en gerecycleerd worden. Ervan uitgaand dat dat klopt van die 1 miljoen extra kost denk ik wel dat je een pak meer kan doen voor het milieu met zoveel geld.

Je zou de overheid hier ook wat van een soort greenwashing kunnen beschuldigen natuurlijk, een heel visibele maatregel die waarschijnlijk qua milieu heel weinig opbrengt vergeleken met een situatie waarbij al die bekers verzameld en gerecycleerd worden. Ervan uitgaand dat dat klopt van die 1 miljoen extra kost denk ik wel dat je een pak meer kan doen voor het milieu met zoveel geld.
Waarschijnlijk zou je inderdaad met 1 miljoen meer kunnen doen voor het milieu. Ware het niet dat bij een situatie zoals vroeger met wegwerpbekers die 1 miljoen in de zak van live nation zou verdwijnen.

Is dat niet meer een uiting van de typische tegenkanting die steeds naar boven komt wanneer men dergelijke initiatieven introduceert? Ik kan me nu moeilijk inbeelden dat zo’n toets samengesteld en gecontroleerd door meerdere experten ‘vol’ met taalfouten zou staan. De voorbeeld oefeningen op de site van de Vlaamse overheid lijken me ook gewone en vrij voorspelbare vragen voor zo’n toets.
Late reactie, maar hier op het thuisfront 2 problemen mee vastgesteld:
- vriendin is zorgjuf o.a. in het vierde en moest die test mee begeleiden. Een heel aantal kinderen hadden problemen met het gebruik van de touchpad (ze kunnen het, maar niet vlot) en hadden daardoor regelmatig een oefening mis omdat je blijkbaar alvast soms maar 3 keer mocht proberen en het erna fout gerekend werd. Dat ging bvb bij begrijpend lezen over het juist ordenen van stukken tekst.
- mijn dochter (tweede middelbaar) had (onder andere) een B en een C op dat onderzoek. Een C betekent dat ze dat de minimumdoelen voor wiskunde niet gehaald had, net zoals enkele andere kinderen van de klas. De kans dat dat echt zo is, lijkt me toch klein gezien ze 75% haalt op wiskunde en dat in een 'toprichting' op een gekende goede school (en ze claimt dat ze wel moeite heeft gedaan om dat goed in te vullen)

8 miljoen euro uitgeven aan een brug met te scherpe bochten voor vrachtwagens vlak aan een industrieterrein waar het een komen en gaan is van vrachtwagens. Je kan het niet verzinnen.

Terug
Bovenaan