Kleine nieuwtjes

8 miljoen euro uitgeven aan een brug met te scherpe bochten voor vrachtwagens vlak aan een industrieterrein waar het een komen en gaan is van vrachtwagens. Je kan het niet verzinnen.
Bij het agentschap Wegen en Verkeer zijn ze zich bewust van de situatie. "De oude brug was in heel slechte staat en moest snel vervangen worden", zegt woordvoerder Jef Schoenmaekers. "Daarom moesten we binnen de beschikbare open ruimte blijven, want er was geen tijd voor langlopende onteigeningsprocedures. Bovendien moesten we ook een afgescheiden fiets- en wandelpad voorzien. Daardoor is de rijweg vrij smal uitgevallen."
Gevalletje gegokt en verloren zeker?

Ik ken er op zich niets van maar dat lijkt me nu toch wel iets dat uit te rekenen valt en een oefening die al ontelbare keren gebeurd is. Niet iets waarvoor je op voorhand moet gokken of het breed genoeg zal zijn.
Ergens kan ik me wel het ontwerpproces voorstellen. :) hoge urgentie, Manager die doorduwt. Ingenieurs die braaf meevolgen en op het scherp van de snee dienen te rekenen.

Gisterenavond was er een probleem op de N45 richting Ninove (wss omgevallen bomen door de storm) waardoor de hele expressweg afgesloten was in beide richtingen. Enige optie was om al het verkeer langs onze straat om te leiden. Enige nadeel: sinds een paar weken staan hier nieuwe verkeersremmers waardoor vrachtwagens enkel doorkunnen als er geen ander verkeer is. Het was hier ook een klein beetje chaos gisterenavond.

Nu ja, zo een storm stond ook niet op de planning van de verkeersdeskundigen van de gemeente.

Ergens kan ik me wel het ontwerpproces voorstellen. :) hoge urgentie, Manager die doorduwt. Ingenieurs die braaf meevolgen en op het scherp van de snee dienen te rekenen.
Ik kan verkeer zijnd, ik er niets van, maar is berekenen of simuleren hoe breed een weg moet zijn voor een bepaalde bocht niet het simpele rekenwerk voor het bouwen van een brug, iets dat je misschien zelfs niet eens meer moet uitrekenen omdat dat eigenlijk al een volledig opgelost probleem is?

Ik vermoed dat er heel wat complexere facetten zijn bij het ontwerpen van een brug, hopelijk hebben ze die dan wel correct gedaan.

Laatst bewerkt:
Ik kan verkeer zijn, ik er niets van, maar is berekenen of simuleren hoe breed een weg moet zijn voor een bepaalde bocht niet het simpele rekenwerk voor het bouwen van een brug, iets dat je misschien zelfs niet eens meer moet uitrekenen omdat dat eigenlijk al een volledig opgelost probleem is?

Ik vermoed dat er heel wat complexere facetten zijn bij het ontwerpen van een brug, hopelijk hebben ze die dan wel correct gedaan.
Tis ook mijn expertise niet maar ergens tussen de lijnen in het artikel kan je wel een paar zaken afleiden.
Brug dient dringend vervangen te worden. Geen tijd om onteigeningen te doen om een bredere brug te maken. Een zwaarder programma van eisen. (Afzonderderlijke fiets en voetpaden terwijl deze in de footprint van huidige brug niet voorzien was)

Er zullen wel studies gedaan zijn waar er een trafiekstudie zeer scherp of optimistisch zal gaan opgebouwd zijn. Als je als project manager dan doorduwt kan dat wel eens resulteren in een misbaksel.
Gisteren trouwens eens opgezocht en het lijkt dat ons bedrijf de studie niet gedaan heeft :). Maar anderzijds zou het me niet verbazen als we het wel zouden gedaan hebben. :unsure:

8miljoen de vuilbak in. Betaald door u en mij.

Tis ook mijn expertise niet maar ergens tussen de lijnen in het artikel kan je wel een paar zaken afleiden.
Brug dient dringend vervangen te worden. Geen tijd om onteigeningen te doen om een bredere brug te maken. Een zwaarder programma van eisen. (Afzonderderlijke fiets en voetpaden terwijl deze in de footprint van huidige brug niet voorzien was)

Er zullen wel studies gedaan zijn waar er een trafiekstudie zeer scherp of optimistisch zal gaan opgebouwd zijn. Als je als project manager dan doorduwt kan dat wel eens resulteren in een misbaksel.
Gisteren trouwens eens opgezocht en het lijkt dat ons bedrijf de studie niet gedaan heeft :). Maar anderzijds zou het me niet verbazen als we het wel zouden gedaan hebben. :unsure:

8miljoen de vuilbak in. Betaald door u en mij.
Aan de andere kant zou je ook wel denken dat het makkelijk op te lossen is door bvb een halve meter van dat fiets en voetpad weer af te nemen. Of lichten te plaatsen als de drukte dat toelaat.

Aan de andere kant zou je ook wel denken dat het makkelijk op te lossen is door bvb een halve meter van dat fiets en voetpad weer af te nemen. Of lichten te plaatsen als de drukte dat toelaat.
Kweet niet of dat het voet en fietspad een gunningscriteria was. Lijkt me van wel.
Lichten zou ook een optie kunnen zijn maar wat effect heeft dat dan weer verder op de verkeersader.

Voor een tijdelijke brug hadden ze het best wel zonder fietspad kunnen doen. Uiteindelijk is dat toch voor 3 man en een paardekop die daar in het niemandsland ten noorden van de brug woont. Fietsers uit Landegem of Drongen nemen sowieso andere bruggen naar dat industrieterrein.

Laatst bewerkt:
Voor een tijdelijke brug hadden ze het best wel zonder fietspad kunnen doen. Uiteindelijk is dat toch voor 3 man en een paardekop die daar in het niemandsland ten noorden van de brug woont. Fietsers uit Landegem of Drongen nemen sowieso andere bruggen naar dat industrieterrein.
Praktisch ja.

Maar als het kiezen is tussen de brug niet mogen gebruiken want geen fietspad of risico om 10 jaar te wachten tot de vergunningen rond zijn en de brug die kan instorten en 8 miljoen te spenderen.

Dan lijkt het dat die 8 miljoen een logische keuze is.

Dan kun je nog zeggen van dan hadden ze er maar 10j vroeger moeten aan beginnen. En je hebt gelijk. Maar dan gaat de uitleg komen dat het belachelijk is om al een nieuwe brug te zetten als uw brug nog in perfecte staat is.
Al zou ik dan toch een grotere voorstander geweest zojn van wat extra verkeerslichten voor fietsers. Al ga je dan de klachten krijgen van de mensen dat het toch niet kan dat zwakke weggebruikers 2derangs inwonelingen zijn.

Nu zou ik gewoon rode lichten zetten voor die brug met alternerende timing. Gaat niet ideaal zijn maar wel veiliger zodanig dat mensen niet achteruit moeten gaan rijden omdat ze gecoinceerd zijn.

Het wordt stilaan tijd voor een eigen topic. "Zwakke weggebruikers die zichzelf (bijna) de dood injagen". Elke week nieuwe content!

Het wordt stilaan tijd voor een eigen topic. "Zwakke weggebruikers die zichzelf (bijna) de dood injagen". Elke week nieuwe content!

Elke week? Ik moet maar uit mijn raam naar de fietssnelweg kijken en ik zie altijd wel iets hoor :rofl:

:rofl: Wilt die ket nu op het einde zijn fiets nog proberen mee te pakken? Dwaas.

Een topic met kandidaten voor de Darwin Awards zou wel op zijn plaats zijn ja. De winnaars worden uiteraard gehuldigd in hun eigen topic.

Hij zou moeten opdraaien voor alle kosten vind ik. Hulpdiensten die moeten komen, vertragingen, schade aan de trein. + een boete van 4000 euro en 1 tot 5 jaar rijverbod sowieso aan al wie nog betrapt wordt om een overweg over te steken.

8 miljoen euro uitgeven aan een brug met te scherpe bochten voor vrachtwagens vlak aan een industrieterrein waar het een komen en gaan is van vrachtwagens. Je kan het niet verzinnen.

Probleem is dat fietspad. Lijkt mij niet onmogelijk om dat op te lossen door de brug aan die kant want te verbreden.

Dat is nu toch het absolute toppunt van dwaasheid.
Hoe kom je er zelfs op dat te doen? Laten opdraaien voor alle kosten zal hem de volgende keer wel doen nadenken.

Iedereen doet natuurlijk met zijn geld wat ie wil, maar de vraag of het gepast is honderden miljoen te spenderen aan een huwelijksfeest in een land waar honderden miljoenen mensen in armoede leven is een ander iets. Nog vreemder zijn die internationale sterren die op dat Indiaas huwelijk hun opwachting maken, of het feit waarom dit in godsnaam in onze media moet komen.

De mensheid is toch maar iets heel raars hoor.

Welke straffen er eigenlijk op inbreken op een festival? Een uur vastgehouden en terug weg, hoezo?

Terug
Bovenaan