Kleine nieuwtjes

Hopelijk wachten ze nog met die digitale meters. Wij hebben een terugdraaiende teller met 22 zonnepanelen dus dat is een zalige combinatie met een analoge teller.

Kiana en Bjorn kunnen nog altijd niet geloven dat ze niet mogen trouwen voor de kerk: “We hadden moeten liegen tegen de pastoor”

Ik begrijp die pastoor wel, eerlijk gezegd. Anderzijds zullen er inderdaad wel veel jonge koppels zijn die gewoon liegen om toch nog te kunnen trouwen in een kerk.

Er is nog altijd de optie om te trouwen in een ontwijde kerk, natuurlijk. Die zullen er ook vaker en vaker komen.
Je kan het van twee richtingen bekijken. Moet de kerk blij zijn dat er nog mensen kerkelijk willen trouwen, ook al zijn dat geen "ware gelovigen", volgens mij toch wel hoe het in Vlaanderen de voorbije decennia meestal ging, of moet de kerk in "woelige tijden" misschien net teruggrijpen naar kernwaarden en daar meer over waken.

Je kan het van twee richtingen bekijken. Moet de kerk blij zijn dat er nog mensen kerkelijk willen trouwen, ook al zijn dat geen "ware gelovigen", volgens mij toch wel hoe het in Vlaanderen de voorbije decennia meestal ging, of moet de kerk in "woelige tijden" misschien net teruggrijpen naar kernwaarden en daar meer over waken.
Je kan daar inderdaad verschillende kanten mee uit: je kan het kerkelijke huwelijk behouden voor mensen die geloven of je trekt dat open naar iedereen. Veel pastoors zijn daar niet zo principieel meer in denk ik. Als je gedoopt bent volstaat dat meestal, zo was dat toch bij ons toen we in de basiliek van Scherpenheuvel wilden trouwen. Zijn wij dan hypocriet omdat we niet actief geloven of is de kerk dan hypocriet dat ze op die manier meer mensen kunnen ontvangen in hun kerken? Ik hou de kerk daar eh ... in het midden. Er valt voor beiden wat te zeggen.

Een tijd geleden was er katholiek protest tegen de Zweedse muzikante Anna Von Hausswolff toen ze "satanische concerten" wou geven in kerkgebouwen. Al weet ik niet of het ging om ontwijde of gewijde kerken, maar ik dacht "aha! ze bestaan dan toch nog, katholieken met een ruggengraat!" en ook al ben ik sindsdien Anna beginnen appreciëren als een artieste vond ik het protest eigenlijk best verdedigbaar.

Ik vraag me meer af waarom in godsnaam een gazet 2 mensen een forum moeten geven omdat ze niet mogen trouwen voor de kerk omdat ze niet echt christelijk zijn.

Ik vind dit toch bizar.

Gisteren luister ik naar het nieuws, woordvoerder van het SERV komt daar uitleggen dat de uitrol van die digitale meters in België dubbel zo duur is als in de omringende landen. Dat zou voor een groot deel te verklaren zijn omdat België meer doet dan wat Europa verwacht, namelijk we verplichten niet alleen de slimme elektriciteitsmeter, maar ook de slimme gasmeter.

- de redenering hier achter was vermoedelijk 'als we het doen, laten we het dan ook maar van de eerste keer tegoei doen'.
- het is vooral de toegevoegde waarde van die digitale gasteller waarvan die in vraag gesteld wordt t.o.v. de kostprijs van de investering, aangezien veel gezinnen door o.a. de Oekraïne-crisis en de elektrificering van de huizen (warmtepompen, zonnepanelen etc) sowieso minder en minder gas gebruiken.
- met andere woorden, het was hem te doen om de slimme gasmeter, niet om de slimme elektriciteitsmeter.

Tot daar allemaal in orde toch? Niks mis mee met naar omringende landen te kijken om te zien of onze aanpak (financiële) steek houdt. Hou het allemaal maar 3, 4 of 20 keer goed tegen het licht wat mij betreft, daar kunnen we alleen maar beter van worden.

Maar dan:

- diezelfde dag nog een artikel in HLN waarbij er geen enkele melding is over het verschil tussen gas- en elektriciteitstellers.
- Demir die communiceert dat de uitrol van ALLE tellers opnieuw in vraag gesteld moet worden.

- Vandaag Testaankoop op de radio (geen idee waarom ze die mensen blijven van stal halen, en trouwens Testaankoop STOP met mij te bellen met de vraag of ik een lidmaatschap wil bende ponzi scheme zakkenwassers) die komt heikelen dat veel huiseigenaars de overstap naar een digitale teller niet zien zitten, dat de overheid te drastisch wilt schakelen, en dat het beter zou zijn om de mensen de vrije keus te laten of ze de voordelen van een digitale teller zien of niet. Het zou allemaal liggen aan de gebrekkige communicatie vanuit de overheid.

Los van de communicatieve vaardigheden van onze overheid die vast wel e.e.a. te wensen overlaat, is het natuurlijk een super hypocriete stelling om te maken. De onwil van mensen om over te stappen heeft niks te maken met de zogenaamde complexiteit van een digitale teller, en weinig met communicatie. Mensen met een terugdraaiende teller willen die gewoon zo lang mogelijk houden en veel meer dan dat is er ook niet aan.

Resultaat? De knuppel zit weer in het hoenderhok, net nu de storm rond dat hele thema +- was gaan liggen.

- mensen die al (verplicht) een digitale teller hebben laten installeren gaan nu allemaal mailen en telefoneren om te zeggen dat ze hun analoge teller terug willen
- mensen die nu zouden moeten overschakelen hebben een extra argument om te zeggen dat ze dat niet willen. Als de overheid al niet zeker is wat ze willen, waarom zou gij dan als particulier overschakelen?
- de overheid positioneert zich - opnieuw - als een onbetrouwbare partner voor dossiers op lange termijn.

Laatst bewerkt:

Ik vind dit toch bizar.

Gisteren luister ik naar het nieuws, woordvoerder van het SERV komt daar uitleggen dat de uitrol van die digitale meters in België dubbel zo duur is als in de omringende landen. Dat zou voor een groot deel te verklaren zijn omdat België meer doet dan wat Europa verwacht, namelijk we verplichten niet alleen de slimme elektriciteitsmeter, maar ook de slimme gasmeter.

- de redenering hier achter was vermoedelijk 'als we het doen, laten we het dan ook maar van de eerste keer tegoei doen'.
- het is vooral de toegevoegde waarde van die digitale gasteller waarvan die in vraag gesteld wordt t.o.v. de kostprijs van de investering, aangezien veel gezinnen door o.a. de Oekraïne-crisis en de elektrificering van de huizen (warmtepompen, zonnepanelen etc) sowieso minder en minder gas gebruiken.
- met andere woorden, het was hem te doen om de slimme gasmeter, niet om de slimme elektriciteitsmeter.

Tot daar allemaal in orde toch? Niks mis mee met naar omringende landen te kijken om te zien of onze aanpak (financiële) steek houdt. Hou het allemaal maar 3, 4 of 20 keer goed tegen het licht wat mij betreft, daar kunnen we alleen maar beter van worden.

Maar dan:

- diezelfde dag nog een artikel in HLN waarbij er geen enkele melding is over het verschil tussen gas- en elektriciteitstellers.
- Demir die communiceert dat de uitrol van ALLE tellers opnieuw in vraag gesteld moet worden.

- Vandaag Testaankoop op de radio (geen idee waarom ze die mensen blijven van stal halen, en trouwens Testaankoop STOP met mij te bellen met de vraag of ik een lidmaatschap wil bende ponzi scheme zakkenwassers) die komt heikelen dat veel huiseigenaars de overstap naar een digitale teller niet zien zitten, dat de overheid te drastisch wilt schakelen, en dat het beter zou zijn om de mensen de vrije keus te laten of ze de voordelen van een digitale teller zien of niet. Het zou allemaal liggen aan de gebrekkige communicatie vanuit de overheid.

Los van de communicatieve vaardigheden van onze overheid die vast wel e.e.a. te wensen overlaat, is het natuurlijk een super hypocriete stelling om te maken. De onwil van mensen om over te stappen heeft niks te maken met de zogenaamde complexiteit van een digitale teller, en weinig met communicatie. Mensen met een terugdraaiende teller willen die gewoon zo lang mogelijk houden en veel meer dan dat is er ook niet aan.

Resultaat? De knuppel zit weer in het hoenderhok, net nu de storm rond dat hele thema +- was gaan liggen.

- mensen die al (verplicht) een digitale teller hebben laten installeren gaan nu allemaal mailen en telefoneren om te zeggen dat ze hun analoge teller terug willen
- mensen die nu zouden moeten overschakelen hebben een extra argument om te zeggen dat ze dat niet willen. Als de overheid al niet zeker is wat ze willen, waarom zou gij dan als particulier overschakelen?
- de overheid positioneert zich - opnieuw - als een onbetrouwbare partner voor dossiers op lange termijn.
Wil je graag een toekomstvoorspelling?
Ze gaan het een vrije keuze maken, en dan gaan ze mensen die geen digitale hebben een extra kost aanrekenen omdat ze hem niet hebben, en dan gaan ze het installeren van een digitale teller een dure kost maken. Gevolg: de kost van de installatie gaat naar de consument ipv naar de overheid schuiven.

Ik vind dit toch bizar.

Maar dan:

De NVA probeert hiermee stemmen te winnen.

Vlaams hebben ze maar een paar procent nodig voor een meerderheid met het VB. Meer hoef je daar niet achter te zoeken.

Het doel heiligt de middelen.

De NVA probeert hiermee stemmen te winnen.

Vlaams hebben ze maar een paar procent nodig voor een meerderheid met het VB. Meer hoef je daar niet achter te zoeken.

Het doel heiligt de middelen.
Ik zie eerder een reden om niet op hun te stemmen wegens hun slecht beleid.
Soit.

De ontwikkeling van een nucleaire batterij zonder kernafval of problematische straling die na zijn gebruikstermijn (vb 50j) naar een standaard isotoop overgaat en die in serie kan gezet worden om het vermogen te pimpen.

Mijn smartphone nooit van mijn leven nog moeten opladen... yes please. Nu ja, zal waarschijnlijk eerder iets zijn voor de toekomstige generatie of militaire doelstellingen.

Voor velen van die 54% is de invoering van digitale tellers een goeie zaak

Hoezo? Dat capaciteitstarief kost mij alvast meer, zelfs al heb ik géén zonnepanelen.
Dan moet men voor mensen zonder digitale meter maar een "boete" voorzien, waarbij ze hun capaciteitstarief berekenen aan een hoger verbruik dan nu.

Maar het probleem is dat het debat al zodanig gekleurd is (en door wie komt dat) dat velen dat niet beseffen.

Ik kan vrij goed rekenen, het kost mij effectief meer. Zelfs als ik de indexatie terugschroef.

Mensen zonder digitale meter betalen 6cent / kwh meer. Daarnaast dacht ik mij ook te herinneren dat hun vast aandeel hoger is dan de 2.5kwp vermenigvuldiging van dat piektarief. Dacht dat die ingesteld stond bij een analoge meter op een factor 3.4.

Sowieso is het niet echt een probleem dat het iets meer kost dan bij een analoge meter. Uiteindelijk, als je weinig energie verbruikt, moet men nog altijd al de inspanningen doen om die infrastructuur tot bij u te krijgen. En uiteindelijk valt de kost die men daarvoor aanrekent allemaal wel mee. En die investeringen zijn niet goedkoop en hebben een eindige levensduur. De meerprijs van de aanleg tussen een beperkte intro of een zware intro is redelijk beperkt (de kostprijs van een dikkere sectie draad is peanuts in vergelijking met de kost van de graafwerken en de installatie)

Als je zelf alles zou moeten voorzien zodanig dat je hetzelfde huishoudelijk verbruik hebt maar dan met energie die enkel van u komt. Dan zou je serieus beteuterd kijken als je de totale kostprijs ervan berekent of zou mogen voorschieten.

Je zou kunnen zeggen van ze hadden zolang niet iedereen de uitrol had gekregen van de digitale meter eventueel kunnen zeggen van we behandelen of je nu een analoge of digitale meter exact hetzelfde. Maar uiteindelijk zou dat dan willen zeggen dat men dit zou moeten gehaald hebben via de belastingen. Dan toch liever de methode zoals ze het hebben gedaan ipv via een belastingsverhoging. En dat dat geld dan maar gestoken wordt in de verbetering van het netwerk zodanig dat we de aankomende uitdaging aankunnen.

Het stoort me gewoon enorm mateloos dat de terugdraaiende teller werd afgeschaft o.a omdat dit discriminerend zou zijn:

Ten slotte zou de regeling ook leiden tot discriminatie; enerzijds tussen de mensen die zonnepanelen plaatsten voor 1 januari 2021 en die degene die dat daarna pas doen, anderzijds tussen mensen met en mensen zonder zonnepanelen.

Maar ondertussen voel ik mezelf met mijn digitale meter dus enorm gediscrimineerd ten opzichte van mensen die nog steeds een analoge meter hebben... Los van de kostprijs, het kan zijn dat mensen met een analoge meter iets meer betalen, maar zij moeten totaal niet letten op wanneer ze verbruiken en hoe ze hun verbruik spreiden. Ik kan niet zeggen dat mijn levenskwaliteit gestegen is sinds de digitale meter en ik heb me er echt wel moeten overzetten dat er een wolk voor de zon kwam net als ik mijn wasmachine opzette, en nu met dat capaciteitstarief wanneer ik per ongeluk een kwartier een hoge piek trek. En voor mij allemaal goed he, maar dat men nu ineens zegt dat anderen maar op kunnen blijven doen geeft mij een heel wrang gevoel.

Heel die argumentatie destijds dat het discriminerend is, is sowieso lariekoek. Hell, als je die redenering doortrekt is elke belasting tout cours discriminerend.
‘Ah, jij verdient zoveel, dus dat is 20% belasten; ah, maar jij verdient een stuk meer, dat zullen we 50% belasten.’
‘Is uw huis van de jaren stillekes, dan is je KI maar laag, ah, jij heb nieuwbouw, dat is dan zoveel meer betalen als KI.’
Enz enz.

Ik vond het heel vreemd dat er toen niet meer weerwerk werd geboden tegen dat drogargument. Je zou adhv diezelfde redenering eigenlijk tegen alles kunnen beginnen procederen.

Gelieve het wel beleefd te houden
Hoezo? Dat capaciteitstarief kost mij alvast meer, zelfs al heb ik géén zonnepanelen.
Dan moet men voor mensen zonder digitale meter maar een "boete" voorzien, waarbij ze hun capaciteitstarief berekenen aan een hoger verbruik dan nu.

Ik kan vrij goed rekenen, het kost mij effectief meer. Zelfs als ik de indexatie terugschroef.
Waarom staat er voor velen en niet voor allen? Volgens de laatste berichten loopt de evenaar niet door uw reet en zijn er ook nog andere mensen in belgie.

Waarom staat er voor velen en niet voor allen? Volgens de laatste berichten loopt de evenaar niet door uw reet en zijn er ook nog andere mensen in belgie.

Elementaire beleefdheid en deftig taalgebruik is voor sommigen op dit forum toch een moeilijke tegenwoordig, maar tja...

Voor mijn ouders is het alleszins ook geen voordeel, zie mijn vorige post hierover. Dat is dus niet alleen mijn "reet".
Ik durf zelfs te beweren dat voor veel mensen - even vaag dat jij dat deed - die digitale meter een nadeel is.

Sterker nog in tegenstelling tot jouw arrogante, beledigende comeback, zal ik mijn bewering zelfs onderbouwen (bron):
heb je een analoge meter dan wordt jouw capaciteitstarief berekend op een fictieve, uiterst lage maandpiek van 2,5 kW.
Zelfs als single in een bescheiden appartement ben ik daar maar éénmaal onder beland in héél 2023, terwijl ik meerdere maanden bijna aan het dubbel kwam... mijn ouders geen enkele keer want die hebben een volledig huis, met ook een paar extra verbruikers (vijverpompen). Mijn zus en schoonbroer hebben een warmtepomp, dus die gaan daar zeker niet onder vallen.

Het 'voordeel' waar in de pers mee geschermd wordt dat je nu je reële verbruik kan betalen in plaats van je fictieve verbruik via voorschotten, aangepast met formules naargelang de periode van het jaar is ook maar beperkt: het brengt immers een nadeel mee dat je in bepaalde periodes véél meer betaalt, en ik kies net omwille van de voorspelbaarheid voor een vast tarief.

Elementaire beleefdheid en deftig taalgebruik is voor sommigen op dit forum toch een moeilijke tegenwoordig, maar tja...

Voor mijn ouders is het alleszins ook geen voordeel, zie mijn vorige post hierover. Dat is dus niet alleen mijn "reet".
Ik durf zelfs te beweren dat voor veel mensen - even vaag dat jij dat deed - die digitale meter een nadeel is.

Sterker nog in tegenstelling tot jouw arrogante, beledigende comeback, zal ik mijn bewering zelfs onderbouwen (bron):
heb je een analoge meter dan wordt jouw capaciteitstarief berekend op een fictieve, uiterst lage maandpiek van 2,5 kW.
Zelfs als single in een bescheiden appartement ben ik daar maar éénmaal onder beland in héél 2023, terwijl ik meerdere maanden bijna aan het dubbel kwam... mijn ouders geen enkele keer want die hebben een volledig huis, met ook een paar extra verbruikers (vijverpompen). Mijn zus en schoonbroer hebben een warmtepomp, dus die gaan daar zeker niet onder vallen.

Het 'voordeel' waar in de pers mee geschermd wordt dat je nu je reële verbruik kan betalen in plaats van je fictieve verbruik via voorschotten, aangepast met formules naargelang de periode van het jaar is ook maar beperkt: het brengt immers een nadeel mee dat je in bepaalde periodes véél meer betaalt, en ik kies net omwille van de voorspelbaarheid voor een vast tarief.
Bij een warmtepomp heb je wel een heel hoog elektriciteitsverbruik, waardoor het voordeel van die 6 cent per kWh begint door te tellen.

Terug
Bovenaan