Renegadexxripxx
Well-known member
Het voordeel van de digitale meter is dat je uw verbruik aan een korting van 6cent/kwh krijgt.Elementaire beleefdheid en deftig taalgebruik is voor sommigen op dit forum toch een moeilijke tegenwoordig, maar tja...
Voor mijn ouders is het alleszins ook geen voordeel, zie mijn vorige post hierover. Dat is dus niet alleen mijn "reet".
Ik durf zelfs te beweren dat voor veel mensen - even vaag dat jij dat deed - die digitale meter een nadeel is.
Sterker nog in tegenstelling tot jouw arrogante, beledigende comeback, zal ik mijn bewering zelfs onderbouwen (bron):
heb je een analoge meter dan wordt jouw capaciteitstarief berekend op een fictieve, uiterst lage maandpiek van 2,5 kW.
Zelfs als single in een bescheiden appartement ben ik daar maar éénmaal onder beland in héél 2023, terwijl ik meerdere maanden bijna aan het dubbel kwam... mijn ouders geen enkele keer want die hebben een volledig huis, met ook een paar extra verbruikers (vijverpompen). Mijn zus en schoonbroer hebben een warmtepomp, dus die gaan daar zeker niet onder vallen.
Het 'voordeel' waar in de pers mee geschermd wordt dat je nu je reële verbruik kan betalen in plaats van je fictieve verbruik via voorschotten, aangepast met formules naargelang de periode van het jaar is ook maar beperkt: het brengt immers een nadeel mee dat je in bepaalde periodes véél meer betaalt, en ik kies net omwille van de voorspelbaarheid voor een vast tarief.
Je offert dus gemiddeld gezien 50*1.4 op (+/- 70€) op jaarbasis. Heb je hogere pieken dan dit, dan moet je meer verbruiken dan het equivalente van 1166.67kwh om een voordeel te hebben. Maar laat ons eerlijk zijn als jij zegt dat je pieken trekt van 2.5 * 2 dan is dat eerder aan de hoge kant.
Nu bon, vanaf het moment dat je meer verbruikt dan 2083.33kwh (2.5 * 50 == 125 -> 125/0.06) heb je bij die piek van 5kw een voordeel aan de digitale meter. Grof gezien. Dat is voor veel mensen nog altijd een realistisch verbruik. Ook voor singles.
Verbruik je minder dan heb je een nadeel, maar als je het een beetje in perspectief bekijkt dan valt dat die potentiële meerkost eigenlijk toch wel mee hoor. Rekening houdende dat het gewoon een eerlijkere manier is van een bijdrage leveren aan de kosten van het net. Door het hebben van een vaste component... om dan ook de vaste kosten van de netbeheerder te kunnen dekken bij dalende verbruiken.
mensen de keuze bieden om toch een analoge meter te hebben (maar dan moet men het maar oninteressant genoeg maken, dat je het net niet als je persoonlijke batterij kan gebruiken als je zonnepanelen hebt).