Kleine nieuwtjes

Ik begrijp niet goed wat dit zou opleveren. Wat zou je bv doen op basis van die "andere" manier van kijken?
Dat je qua registratierechten of op een andere manier een hoger percentage belastingen bij de aankoop betaalt (en dus niet enkel jaarlijks nadat je gekocht hebt) als je een grote woning aankoopt.

Dat je qua registratierechten of op een andere manier een hoger percentage belastingen bij de aankoop betaalt (en dus niet enkel jaarlijks nadat je gekocht hebt) als je een grote woning aankoopt.
Dan heeft dat niets te maken met het feit om een EPC anders te behandelen. Want het objectief dat je eerst stelde kon met KI afhankelijk maken ( of laten meetellen) van het EPC dat opvangen.

Met deze versie gaat het eerder over de registratierechten afhankelijk maken van het EPC in kwestie.

Maar dan nog ben ik ertegen. Gewoon hetzelfde verplichten, of het nu voor een appartement of een groot huis is. De niet wenselijkheid voor de maatschappij daar belast je dan maar extra mee via het KI door een appartement minder zwaar te belasten dan een villa op de boerenbuiten.
Geen dubbele systemen voorzien, gewoon het bestaande systeem hervormen.

.

Maar dan nog ben ik ertegen. Gewoon hetzelfde verplichten, of het nu voor een appartement of een groot huis is. De niet wenselijkheid voor de maatschappij daar belast je dan maar extra mee via het KI door een appartement minder zwaar te belasten dan een villa op de boerenbuiten.
Het nadeel van een ki is dat dit slechts na de aankoop echt duidelijk wordt.

Het nadeel van een ki is dat dit slechts na de aankoop echt duidelijk wordt.

Dat hoeft niet. Je moet tegenwoordig zoveel attesten (EPC, Asbestattest,...) voorleggen. Je kan gerust hieraan toevoegen dat men een geactualiseerde KI moet vaststellen bij verkoop voordat men het officieel te koop mag en kan stellen. Net zoals je voor die verkoop ook die documenten moet kunnen voorleggen.

Mediabedrijf MediaNation van Paul Gheysens en Wouter Verschelden in financiële problemen: "Loon wordt al vijf maanden niet betaald"

En zo valt het doek dan voor newsmonkey en de droom van Wouter Verschelden.
De start was sterk, gedurfd en ambitieus. Maar hoe langer hoe meer gleed het af.
En dan mag je nog veel geld achter de hand hebben, als je niet goed onderneemt dan stopt het snel.

Het frappantste blijft toch dit.
"Ik zit in financiële moeilijkheden. Ik heb een gezin met kinderen, ik moet mijn huur betalen. Ik stel vast dat de eigenaar van ons bedrijf op plaats 38 staat in de lijst van Rijkste Belgen, met een geschat vermogen van een miljard euro. Ik zie de andere eigenaar hier in zijn Porsche arriveren. In deze eindejaarsperiode geeft dit een zuur gevoel."

Ik vind het zeer positief dat men hiermee aan de slag gaat.

Ik vraag me wel af hoe dat men met camera's/radar's dat accuraat gaat kunnen beoordelen. Het zou zonde zijn als degene die goed afstand houdt, beboet zouden worden voor een gebrek aan afstand houden, doordat er continu auto's voor die persoon inschieten die dan te dicht bij zitten.

Ik vind het zeer positief dat men hiermee aan de slag gaat.

Ik vraag me wel af hoe dat men met camera's/radar's dat accuraat gaat kunnen beoordelen. Het zou zonde zijn als degene die goed afstand houdt, beboet zouden worden voor een gebrek aan afstand houden, doordat er continu auto's voor die persoon inschieten die dan te dicht bij zitten.
Imo is dit echt een deel van het probleem, hoeveel mensen niet pal voor uw neus invoegen. Als je met acc rijd zie je direct hoeveel mensen eigenlijk totaal geen besef hebben van afstand.

Imo is dit echt een deel van het probleem, hoeveel mensen niet pal voor uw neus invoegen. Als je met acc rijd zie je direct hoeveel mensen eigenlijk totaal geen besef hebben van afstand.
Dat gebeurt inderdaad constant. Zelfs met ACC ingesteld op de kleinst mogelijke afstand moet die regelmatig in de rem gaan omdat er weer iemand tussen wringt.

Mediabedrijf MediaNation van Paul Gheysens en Wouter Verschelden in financiële problemen: "Loon wordt al vijf maanden niet betaald"

En zo valt het doek dan voor newsmonkey en de droom van Wouter Verschelden.
De start was sterk, gedurfd en ambitieus. Maar hoe langer hoe meer gleed het af.
En dan mag je nog veel geld achter de hand hebben, als je niet goed onderneemt dan stopt het snel.

Het frappantste blijft toch dit.

Eerste reactie was dom van mij: "Oh nee, ik zal de Xmas-talks missen..."

Maar f*cking hel, zo'n rijke eigenaar(s) en dan mensen 5 maanden zonder loon zetten.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik de afgelopen 5 maanden zou hebben kunnen overbruggen zonder loon... normaal wel, maar met wat extra tegenslagen zou het een zeer nipte geweest zijn. Ik mag hopen dat deze rijke eigenaars niet alleen die lonen nog gaan "mogen" betalen, maar er ook een stevige boete bovenop krijgen. Porsches kunnen verkocht worden voor nog een mooie restwaarde denk ik dan...

Eerste reactie was dom van mij: "Oh nee, ik zal de Xmas-talks missen..."

Maar f*cking hel, zo'n rijke eigenaar(s) en dan mensen 5 maanden zonder loon zetten.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik de afgelopen 5 maanden zou hebben kunnen overbruggen zonder loon... normaal wel, maar met wat extra tegenslagen zou het een zeer nipte geweest zijn. Ik mag hopen dat deze rijke eigenaars niet alleen die lonen nog gaan "mogen" betalen, maar er ook een stevige boete bovenop krijgen. Porsches kunnen verkocht worden voor nog een mooie restwaarde denk ik dan...
Het artikel is wel wat vaag over of het om lonen gaat of onbetaalde facturen. Die quote van 5 maanden lijkt me te gaan over onbetaalde facturen, da's ook niet ok maar da's natuurlijk ook wel wat het gevolg van als freelancer te werken, dan ben je zelf verantwoordelijk om achter die betaling aan te gaan en als je dan 5 maand verder werkt zonder betaald te worden is dat ook een bewust risico dat je neemt.

Het artikel is wel wat vaag over of het lonen gaat of onbetaalde facturen. Die quote van 5 maanden lijkt me te gaan over onbetaalde facturen, da's ook niet ok maar da's natuurlijk ook wel wat het gevolg van als freelancer te werken, dan ben je zelf verantwoordelijk om achter die betaling aan te gaan en als je dan 5 maand verder werkt zonder betaald te worden is dat ook een bewust risico dat je neemt.

Hmm, over het freelancer deel heb ik heen gelezen, daar heb je gelijk in.

Het artikel is wel wat vaag over of het om lonen gaat of onbetaalde facturen. Die quote van 5 maanden lijkt me te gaan over onbetaalde facturen, da's ook niet ok maar da's natuurlijk ook wel wat het gevolg van als freelancer te werken, dan ben je zelf verantwoordelijk om achter die betaling aan te gaan en als je dan 5 maand verder werkt zonder betaald te worden is dat ook een bewust risico dat je neemt.
Je gaat hier wel wat kort door de bocht. Vijf maanden is inderdaad extreem maar als freelancer in de (online) journalistiek heb je meestal niet veel te eisen en moet je- als je in de toekomst nog opdrachten wil krijgen- niet tè hard pushen want er staan veel kandidaat-freelancers in de rij om je plaats over te nemen.

De meesten denken van zichzelf dat ze iet of wat kunnen schrijven en dat freelance journalistiek wel iets is dat ze 'erbij' zullen nemen. Het ergste is dat veel van die figuren ook effectief aan bod komen want er zijn zat mediaplatformen (online vooral) waar het enkel om reclame-inkomsten draait en de uitgever niet al te nauw kijkt naar de kwaliteit van de content, zolang die maar zo goedkoop mogelijk is. Het resultaat is er vaak ook naar.

Jij weet zelf ook dat heel die boite draait op freelancers natuurlijk.
Niemand zal een vast contract in loondienst hebben daar, dat heeft voor beide partijen voordelen. Maar jij weet net zo goed als ik dat dit voor velen hun enige opdrachtgever is.

Je hebt enkele mogelijkheden, niet meer geen werken en niet meer kunnen factureren en de kans lopen dat uw facturen ook nooit betaald zullen worden.
Bewust risico of geen andere optie, het is maar hoe je het bekijkt.

5 maanden uw facturen niet betalen is gewoon not done.

Het gebeurt continu bij bedrijven, da's hoe faillisementen starten, enkel betalen wat echt niet anders kan en de rest vooruit schuiven tot één van de schuldeisers het niet meer ziet zitten en naar de rechtbank stapt en de faillissementsprocedure opstart. Da's zeker niet leuk en kan een financiële ramp zijn voor de schuldeisers, faillisementen slepen regelmatig andere bedrijven mee maar da's ook geen keuze meestal, bedrijven die hun rekeningen niet kunnen betalen hopen dat het de volgende maanden beter zal gaan of dat ze nieuw kapitaal of een lening zullen kunnen aantrekken.

Laatst bewerkt:
Het gebeurt continu bij bedrijven, da's hoe faillisementen starten, enkel betalen wat echt niet anders kan en de rest vooruit schuiven tot één van de schuldeisers het niet meer ziet zitten en naar de rechtbank stapt en de faillissementsprocedure opstart. Da's zeker niet leuk en kan een financiële ramp zijn voor de schuldeisers, faillisementen slepen regelmatig andere bedrijven mee maar da's ook geen keuze meestal, bedrijven die hun rekeningen niet kunnen betalen hopen dat het de volgende maanden beter zal gaan of dat ze nieuw kapitaal of een lening zullen kunnen aantrekken.
Dat is zo.

Maar langs de andere kant zit je daar met een eigenaar die solvabel genoeg is. Die heeft daar geld ingepompt, maar wees maar zeker dat hij dit er al terug uitgehaald heeft.
Dus als dit failliet draait, tant pis. Maar jij als werknemer/ schuldeiser hebt veel minder geluk.
Dat is het wrange aan verhalen zoals deze.

Dat is zo.

Maar langs de andere kant zit je daar met een eigenaar die solvabel genoeg is. Die heeft daar geld ingepompt, maar wees maar zeker dat hij dit er al terug uitgehaald heeft.
Dus als dit failliet draait, tant pis. Maar jij als werknemer/ schuldeiser hebt veel minder geluk.
Dat is het wrange aan verhalen zoals deze.
Als werknemer ben je daar wel voor een groot deel tegen beschermd, de staat betaalt lonen (onder bepaalde voorwaarden uiteraard) uit bij een faillissement als er onvoldoende geld is.

Als freelancer moet je je daarzelf tegen wapenen, die wisten ook 5 maand geleden al dat de aandeelhouders zelf heel solvabel waren in tegenstelling tot de vennootschap waarmee ze een contract hebben. Bij niet betaling hadden die kunnen vragen dat ze persoonlijk of met een andere vennootschap borg moesten staan voor de betaling als ze nog langer uitstel van betaling wilden en verdere opdrachten wilden laten uitvoeren, misschien is dat gebeurd en gaat de rechtszaak daarover maar dat zijn nu eenmaal stappen die je zelfstandige wordt geacht te nemen. Je hebt meer opties dan gewoon stoppen met werken.

Als werknemer ben je daar wel voor een groot deel tegen beschermd, de staat betaalt lonen (onder bepaalde voorwaarden uiteraard) uit bij een faillissement als er onvoldoende geld is.

Als freelancer moet je je daarzelf tegen wapenen, die wisten ook 5 maand geleden al dat de aandeelhouders zelf heel solvabel waren in tegenstelling tot de vennootschap waarmee ze een contract hebben. Bij niet betaling hadden die kunnen vragen dat ze persoonlijk of met een andere vennootschap borg moesten staan voor de betaling als ze nog langer uitstel van betaling wilden en verdere opdrachten wilden laten uitvoeren, misschien is dat gebeurd en gaat de rechtszaak daarover maar dat zijn nu eenmaal stappen die je zelfstandige wordt geacht te nemen. Je hebt meer opties dan gewoon stoppen met werken.

Je moet wel duidelijk voor ogen houden dat het hier over een online nieuwsplatform gaat, en dat hier voornamelijk journalisten aan het werk zijn.
Dit is geen IT boite, hier zijn de rollen omgedraaid. Dit zijn geen mensen die een day rate van 600€ hebben.
Je mag als blij zijn als je überhaupt een degelijke vaste opdracht hebt en als jij het niet doet staan er 20 in de rij om uw plaatsje in te palmen. Het gaat hier dan ook niet over grote journalisten, bekende namen, maar mensen die opdrachten nodig hebben om enerzijds een inkomen te hebben en opdrachten nodig hebben om een portfolio op te bouwen om zo grotere en beter betaalde opdrachten vast te krijgen.

Je wapenen is zeer moeilijk als je om te beginnen al in een zeer zwakke positie staat.

Daar waren toch niet alleen freelancers? Volgens de neergelegde balans per 31/12/2021 waren er 19 voltijdse equivalenten in dienst, weliswaar gedaald per 31/12/2022 naar 7,7 voltijdse equivalenten. Misschien al verder afgebouwd naar freelancers?

Daar waren toch niet alleen freelancers? Volgens de neergelegde balans per 31/12/2021 waren er 19 voltijdse equivalenten in dienst, weliswaar gedaald per 31/12/2022 naar 7,7 voltijdse equivalenten. Misschien al verder afgebouwd naar freelancers?
Een deel had inderdaad een vast arbeidscontract, tot enkele maanden geleden:

Wat het VRT-artikel niet vertelt is dat zowat alle redactionele medewerkers in de lente ook werden verplicht om over te stappen van een vast arbeidscontract naar een freelance-contract.

Radiovisie berichtte als eerste over het nakende einde van Business AM radio. Dat radiostation draaide al een half jaar op twee medewerkers:
Volgens heel betrouwbare bronnen stoppen eind december de contracten met de laatste twee medewerkers (en stemmen) binnen het radioproject, zijnde Lennart Creël en Sofie Sonck. Als u zelfs nog maar af en toe eens luistert, dan weet u dat ze met hun twee het radiostation eigenlijk al zo’n half jaar overeind houden. We vernamen daarnaast dat de nog resterende studio in Gent te koop staat. De kleinere tweede studio verdween eerder al. Het is nog niet duidelijk of ook het contract met Norkring (exploitant van de commerciële DAB+) stopt. Volgens onze info is er daar nog een contract tot volgende zomer.

Terug
Bovenaan