Kleine nieuwtjes

De betogers bekogelen de ordediensten met flesjes, fakkels en vuurwerk, steken auto’s in brand en gooien ruiten in.

Absoluut onaanvaardbaar. Ordediensten kunnen hier toch niets aan doen?
In Ierland precies toch anders dan bij ons, hier wordt bovenstaande meestal niet gelinkt aan extreem rechtse hooligans, maar maakt vooral een andere groep zich daar schuldig aan

Volgens de eerste berichten viel de man vlak na schooltijd een groep kinderen aan en kwamen voorbijgangers tussenbeide.

Ongeacht wie de dader is, dit mag je gerust al een aanslag noemen

Zou gaan om een immigrant die al jaren in het land woont en met een psychose te maken kreeg. Dat de bevolking zo fel reageert toont wel aan weinig draagvlak er nog is voor bijkomende immigratie.

Zou gaan om een immigrant die al jaren in het land woont en met een psychose te maken kreeg. Dat de bevolking zo fel reageert toont wel aan weinig draagvlak er nog is voor bijkomende immigratie.

Het toont vooral aan dat het ook maar marginalen zijn. Sorry maar als je de ordediensten moet gaan bekogelen en belagen omdat er iets misloopt in de samenleving ben je gewoon een stuk crapuul, of je nu van Ierse afkomst bent of een immigrant.

Het toont vooral aan dat het ook maar marginalen zijn. Sorry maar als je de ordediensten moet gaan bekogelen en belagen omdat er iets misloopt in de samenleving ben je gewoon een stuk crapuul, of je nu van Ierse afkomst bent of een immigrant.

Ben ik het mee eens hoor. Maar het één sluit het ander niet uit.

Dat is toch echt zien wat je erin wilt zien. Ik ken de situatie in Ierland niet, maar er kunnen zooo veel achterliggende factoren zijn. Onvrede zal er ook altijd zijn en een vijandbeeld ook. Het is altijd de nieuwkomer of de ander die de oorzaak is van al je problemen. En als er dan partijen zijn die daar munt uit slaan, populisten die de polarisatie vergroten en de boel oppoken, dan kun je toch echt niet zomaar zulke conclusies maken.

Dus geweld tegen ordediensten staat de facto gelijk aan minder draagvlak voor migratie? Alle zeg, dat zullen we in Brussel gaan verkondigen met oudejaar.
Of is dat enkel zien hoe we het willen zien?

Dus geweld tegen ordediensten staat de facto gelijk aan minder draagvlak voor migratie? Alle zeg, dat zullen we in Brussel gaan verkondigen met oudejaar.
Of is dat enkel zien hoe we het willen zien?

Jezus, wat een van de pot gerukte vergelijking. Als er met oudjaar in Brussel rellen uitbreken onder de autochtone bevolking die zich onder meer richten tegen een hotel waar immigranten worden opgevangen nadat een immigrant Belgische kinderen neersteekt zou je dat kunnen interpreteren als een reflectie van weinig draagvlak voor nog meer immigratie ja.

Duidelijk genoeg?

Ierland is al langer een tikkende tijdbom. Moeilijke situatie op de huizenmarkt en er is al langer onvrede met het de immigratie die beschikbare huizenmarkt inneemt. De Ierse bevolking die wat sneller op straat komen met het nodige geweld dan de gemiddelde vlaming, pikken dit niet langer en linken het gebrek aan aanbod huizenmarkt rechtstreeks daaraan.

Migratie begint precies overal wel door te wegen

Jezus, wat een van de pot gerukte vergelijking. Als er met oudjaar in Brussel rellen uitbreken onder de autochtone bevolking die zich onder meer richten tegen een hotel waar immigranten worden opgevangen nadat een immigrant Belgische kinderen neersteekt zou je dat kunnen interpreteren als een reflectie van weinig draagvlak voor nog meer immigratie ja.

Duidelijk genoeg?
Nochtans hebben de relschoppers in dublin zich gericht op voertuigen, trams, politiediensten, plunderdend winkels en een gooiiden ramen van een mc donalds in. Dus moeten we in uw redenering ervan uitgaan dat ze eigenlijk een statement wilden maken dat er teveel auto's zijn, de trams niet op tijd rijden, tegen politie zijn, winkels te duur zijn en dat mc donalds op geen kloten trekt?
Dit is gewoon hetzelfde gedrag als in Brussel, elke reden is weer meer dan goed om het krapuul uit te hangen. Niet meer en niet min. En als je dan alle migranten buiten roept of allah akbar, het is gewoon helemaal hetzelfde. Als je je op die manier keert tegen de samenleving ben je geen haar beter dan de migrant die zich ook afzet tegen die samenleving. En dan mag je roepen wat je wil maar legitieme redenen heb je echt niet hoor.

Nochtans hebben de relschoppers in dublin zich gericht op voertuigen, trams, politiediensten, plunderdend winkels en een gooiiden ramen van een mc donalds in. Dus moeten we in uw redenering ervan uitgaan dat ze eigenlijk een statement wilden maken dat er teveel auto's zijn, de trams niet op tijd rijden, tegen politie zijn, winkels te duur zijn en dat mc donalds op geen kloten trekt?

Wat denk je zelf? Was de motivatie van BLM activisten destijds dat er teveel auto's en winkels waren?

Wat denk je zelf? Was de motivatie van BLM activisten destijds dat er teveel auto's en winkels waren?
Dus akkoord dat het krapuul is die dit gewoon maar al graag aangrijpt om het krapuul uit te hangen? Dus laten we de drogredenen zoals bij BLM activisiten die het uithangden ook maar achterwege laten. De tolerantie ten opzichte van personen die het zwaar uithangen mag echt wel omlaag.

Dus akkoord dat het krapuul is die dit gewoon maar al graag aangrijpt om het krapuul uit te hangen?

Helemaal niet akkoord. Die rellen zijn een uiting van woede en onvrede over het beleid. Net zoals dat bij BLM het geval was.

Dus laten we de drogredenen zoals bij BLM activisiten die het uithangden ook maar achterwege laten. De tolerantie ten opzichte van personen die het zwaar uithangen mag echt wel omlaag.

Nergens in mijn betoog impliceer ik dat we tolerant moeten zijn voor relschoppers. Gelieve mijn standpunten juist voor te stellen.

Helemaal niet akkoord. Die rellen zijn een uiting van woede en onvrede over het beleid. Net zoals dat bij BLM het geval was.
Rellen kunnen in mijn ogen nooit een uiting zijn van woede of onvrede, gezien je hierbij alle wetmatigheden van de samenleving buitenspel zet. Wie zich niet aan de regels van de samenleving houd heeft ook geen rechtvaardiging om de problemen van die samenleving aan te kaarten. Anders kunnen we ook terrorisme gaan beschouwen als onvrede met het beleid. Het zijn beiden zaken waar men geen gehoor mag aan geven. Men mag de de achterliggende redenen van de woede en onvrede aanpakken maar de uiting van die onvrede en woede is niet iets waar gevolg (als in ander beleid) mag aan gegeven worden.
Nergens in mijn betoog impliceer ik dat we tolerant moeten zijn voor relschoppers. Gelieve mijn standpunten juist voor te stellen.
Door direct te gaan nuanceren dat het zou komen uit onvrede met migratie impliceer je wel dat er een legitieme reden is voor de rellen en als iets legitiem is het terecht gerechtvaardigd. Niet echt een uiting van intolerantie.

Interessante combinatie daar in Ierland.
Betogers met extreem-rechtse overtuigingen. Opgestookt door misinformatie op social media.

Ik las dat de verdachte een Ierse burger is die er al 20 jaar woont (vind het nu niet onmiddellijk terug).

Interessante combinatie daar in Ierland.
Betogers met extreem-rechtse overtuigingen. Opgestookt door misinformatie op social media.

Ik las dat de verdachte een Ierse burger is die er al 20 jaar woont (vind het nu niet onmiddellijk terug).
Algerijnse migrant die reeds 20jaar Iers paspoort heeft & in Dublin woont. (niet bevestigd)

Laatst bewerkt:
Rellen kunnen in mijn ogen nooit een uiting zijn van woede of onvrede, gezien je hierbij alle wetmatigheden van de samenleving buitenspel zet. Wie zich niet aan de regels van de samenleving houd heeft ook geen rechtvaardiging om de problemen van die samenleving aan te kaarten. Anders kunnen we ook terrorisme gaan beschouwen als onvrede met het beleid. Het zijn beiden zaken waar men geen gehoor mag aan geven. Men mag de de achterliggende redenen van de woede en onvrede aanpakken maar de uiting van die onvrede en woede is niet iets waar gevolg (als in ander beleid) mag aan gegeven worden.
Meer dan genoeg historische precedenten waarin onvrede en buitensporig geweld samengaan. Je mag het niet gebruiken als een excuus van "sorry ik was kwaad dus ik stak een bus in de fik en stal een teevee uit de vitrine dus het is oké". Er is ook nog wel een groot verschil tussen een bus in brand steken en terrorisme waarbij onschuldige slachtoffers sterven. Rellende jongeren in de banlieues kan je echt niet gaan gelijkstellen aan jihadisten die zichzelf opblazen op een markt.

Peter Vandermeersch, ex-hoofdredacteur van De Standaard en thans werkzaam in Ierland, gaf vanmorgen een interview waar hij aangaf dat de ontsporende huizenmarkt en de migratiecrisis een voedingsbodem vormen voor veel onvrede in Ierland. Dat is geen excuus voor de rellen, maar wel een verklaring. Iets verklaren betekent niet goedpraten. Dat is zoals iets begrijpen niet hetzelfde is als begrip tonen, want dat laatste toont toch sympathie voor de daders terwijl het eerste betekent dat je de beweegredenen weet waarom ze tot die handelingen overgaan.

Terug
Bovenaan