phate_13
Well-known member
Ik kan het volledige artikel niet lezen, maar wat doen die allemaal? Hoe groot is hun aandeel van de jaarlijkse personeelskost? Lijkt een bizar hoog aantal.
![]()
De bijna 700 directeurs van NMBS lijven flink deel van de jaarlijkse personeelskost van 1,23 miljard euro in: waarom zijn ze met zoveel?
De NMBS is als een Mexicaans leger: een waterhoofd met veel generaals. Het vervoersbedrijf verdubbelde haar directieleden op zeven jaar tijd: eind december 2022 waren het er al 661. Ook bij spoorwegbeheerder Infrabel zit het aantal managers flink in de lift: 28 procent erbij in dezelfde...www.hln.be
Aantal kaderleden NMBS verdubbeld sinds 2017: "Ik snap dat dit bij het personeel kwaad bloed zet" | VRT NWS Nieuws
De verhoging van het aantal kaderleden bij de NMBS staat haaks op de besparingen die de spoorwegmaatschappij doorvoert om efficiënter te worden. Dat leidt tot boosheid bij veel treinbestuurders en treinbegeleiders, bij wie de werkdruk de voorbije jaren is toegenomen. Het lijkt erop dat de...
3.8% is kaderlid.
Ik ben wel curieus wat men ziet onder "kaderlid" of "directie". Als dat alles is wat niet direct operationeel (technieker, treinbestuurder, controleur, tickets verkopen, personeel van seinhuizen?, ...) is, en zo lijkt het uit dat artikel, dan zitten dus IT, boekhouding, leidinggevend personeel, personeelsdienst, ... in die 700? In het artikel wordt enkel gesproken over "kader" of "operationeel". Afhankelijk van wat er onder welke categorie valt, vind ik dat veel of weinig.