Kleine nieuwtjes

Een LED, halfgeleider, prefereert nochtans DC. Zit ook in de naam, halfgeleider, het geleidt dus maar half en enkel als de polarisatie correct is. :p

Volgens u hangen bij een wagen dus de lichten rechtstreeks aan de alternator? De alternator die een variabele snelheid kent.
En zou ik mijn lichten enkel maar kunnen aansteken als de motor draait?
Ik heb medelijden met al die mensen die hun batterij plat was omdat ze hun lichten niet uitgedaan hadden, dat kan dus helemaal niet! Zijn die even in het zak gezet!
Ik zou eens naar de garage gaan, uw "hou eens de zot met een ander" meter doet het precies niet meer.

Ja he, om de batterij op te laden.
Ik dacht eigenlijk altijd dat ze de 12V batterij (ja @MrKend54l , een EV heeft die om de randzaken van stroom te voorzien, en die moet ook opgeladen worden) zouden opladen door een DC/DC omvormer tussen de grote batterij en de 12V batterij te zetten, maar nu ge't aanhaalt zie ik sommige merken dat inderdaad nog wel doen met een alternator ja, gewoon omdat ze dat al decennia zo doen. Kwestie van niet te efficiënt te werken.

Ik dacht eigenlijk altijd dat ze de 12V batterij (ja @MrKend54l , een EV heeft die om de randzaken van stroom te voorzien, en die moet ook opgeladen worden) zouden opladen door een DC/DC omvormer tussen de grote batterij en de 12V batterij te zetten, maar nu ge't aanhaalt zie ik sommige merken dat inderdaad nog wel doen met een alternator ja, gewoon omdat ze dat al decennia zo doen. Kwestie van niet te efficiënt te werken.
De 12V batterij in EV's worden gewoon opgeladen met een DC/DC omvormer. Een alternator inpluggen op een elektromotor lijkt me nu ook niet iets wat fabrikanten zouden doen. Dat lijkt me niet zo efficient. Ook alles van nevenapparatuur direct op 400V laten werken lijkt me ook redelijk kostelijk. Trouwens er zit een systeem in EV's die de HV batterij ontkoppelen in geval van ongeval dmv jaja.... 12V

Laatst bewerkt:
Ja ik weet dat er een 12V batterij in een EV zit :p
Heel de VW klucht met hun batterijen die onder garantie vervangen moesten worden en het BMS dat een update moest hebben is mij niet ontgaan.
En vooral dat een OTA heel uw auto brickt.

Maar die 12V batterij is de helft van de capaciteit van een normale wagen. Die zit daar voor allerlei zaken. Maar vooral om die 12V te bufferen zodat deze onafhankelijk is van de hoofdbatterij. Maar deze wordt wel gevoed vanuit de batterij die gebruikt wordt om te rijden.
Dat gaat via een DC-DC omvormer. Dus in feite kan ze je zeggen dat de hoofdbatterij de voeding is voor alles :P

Heel de VW klucht met hun batterijen die onder garantie vervangen moesten worden en het BMS dat een update moest hebben is mij niet ontgaan.

Maar die 12V batterij is de helft van de capaciteit van een normale wagen. Die zit daar voor allerlei zaken. Maar vooral om die 12V te bufferen zodat deze onafhankelijk is van de hoofdbatterij. Maar deze wordt wel gevoed vanuit de batterij die gebruikt wordt om te rijden.
Dat gaat via een DC-DC omvormer. Dus in feite kan ze je zeggen dat de hoofdbatterij de voeding is voor alles :p
Geldt dat ook voor Tesla Sentry Mode? :p

Dat gaat via een DC-DC omvormer. Dus in feite kan ze je zeggen dat de hoofdbatterij de voeding is voor alles :p
imo bezien mensen de batterij van een elektrische wagen gewoon verkeerd, dat is geen batterij, dat is uw krachtbron, net al uw verbrandingsmotor de krachtbron is in een wagen met verbrandingsmotor. Uw aandrijving is de elektromotor. Die 12volt batterij die nu nog in elektrische wagens zit is ook omdat bepaalde zaken nu eenmaal historisch zo gegroeid zijn, zo is verlichting nog veel te veel geproduceerd in 12v, stuurdozen werken op 12v, alle auto accessoires werken nog op 12 volt. Hopelijk komt er een tijd dat fabrikanten afstappen van die 12 volt voorzieningen maar langs de andere kant zie ik dat dan weer niet gebeuren vanuit veiligheidsstandpunt, 12v gelijkspanning is gewoon een zeer veilige spanning en gezien hoeveel foefelaars er niet zijn om aan wagens te prutsen is het misschien niet opportuun om verlichting en andere zaken op 400v te laten werken.

Iets met splinter en balken. Die spoort toch helemaal niet hoor.

Dat hier nog aandacht aan gegeven wordt, ik zou het negeren alleszins.
De media is toch zo goed in zaken doodzwijgen, waarom doen ze dat dan niet voor dit soort zaken? Sensatie, niets meer dan dat.
Dat ze überhaupt nog spreektijd krijgt in het parlement vind ik al absoluut not done.

Dat hier nog aandacht aan gegeven wordt, ik zou het negeren alleszins.
De media is toch zo goed in zaken doodzwijgen, waarom doen ze dat dan niet voor dit soort zaken? Sensatie, niets meer dan dat.
Dat ze überhaupt nog spreektijd krijgt in het parlement vind ik al absoluut not done.
Nochtans is zij een verkozen volksvertegenwoordiger die op dit moment nog nergens voor veroordeeld is.

Eigenlijk doet zij daar niets verkeerd. Ze gebruikt de systemen dat diezelfde parlementariërs (die nu uiteraard commentaar geven) gestemd hebben. Dit toont nogmaals aan wat er allemaal verkeerd is aan het politieke systeem en hun zelf toegekende privileges.
Ze is alvast meer aanwezig geweest in het Vlaams Parlement dan een zekere BDW... .

Het enige dat ik tekort vind komen aan het systeem dat ze voorzien hebben, is dat men geen controlearts kan sturen. Dat zou administratief, desondanks dat de burger de werkgever is, moeten kunnen uitgevoerd worden. En ik vind dat men best al eens zou kijken om die aanpassing wettelijk in orde te stellen naar de toekomst toe. Indien dat al niet is uitgevoerd.

Voor de rest heb ik geen probleem met het systeem zelf. Dit is een consequentie van het feit dat men mentale omstandigheden als een ziekte hebben erkend. En je kan niet ontkennen dat als iemand aangepakt wordt, ongeacht of dit terecht was, zoals haar dat daar een effect kan zijn op iemands mentale toestand.

Dus het systeem wordt gebruikt zoals het voorzien is. Ongeacht wat onze positie is over iemand zijn mentale toestand. Om het crue te zeggen, vroeger zou men gezegd hebben stop met u aan te stellen en doe eens gewoon. Waarna je gewoon weer kon opdraven.

Maar dat is nu eenmaal het verschil tussen NU en vroeger. Vroeger werd er gefocust op de grootste groep. Nu probeert men rekening te houden met iedereen zijn omstandigheden of toch in de mate van het mogelijke.

Goedkoper wordt het hier natuurlijk niet door, maar het is wel een meer zorgende omgeving.

Fucking hell man. Dat was nu net het hele punt van die 4-delige reportage. De kerk staat effectief boven de wet.

Dit dus.

Hoog tijd om de wet in dit land eens aan de moderne tijd aan te passen:
  • geen subsidie meer voor bedieners van religieuze erediensten tegen wie er meldingen van seksueel misbruik gemaakt zijn.
  • geen walgelijke feiten laten verjaren zoals:
  • kritisch het financieren van godsdienstonderwijs onder de loep nemen. Een moeilijke natuurlijk in een land waarin de katholieke Kerk zo'n groot deel van ons onderwijslandschap "bezit". Desondanks ruwweg 1/16 van je middelen in het middelbaar onderwijs alleen uitgeven aan leerkrachten godsdienst waar kwezels onder zitten genre:
    • "atheïsten hebben géén moreel kompas", als leerkracht wetenschappen letterlijk gehoord op een katholieke school,
    • of extremistische gevallen zoals "de aanslagen in Parijs hebben niets met de Islam te maken" dixit een Smartschool bericht van een leerkracht RKG (!) daags na die aanslagen
  • Lessen gegeven met middelen van de overheid, horen onderworpen te zijn aan inspectie door die overheid, quod non wat betreft lessen RKG, dit valt nog altijd onder de voogdij van de kerk, een Kerk die niet eens de ballen heeft om een pedo-bisschop z'n ambt te ontnemen.

Dit dus.

Hoog tijd om de wet in dit land eens aan de moderne tijd aan te passen:
  • geen subsidie meer voor bedieners van religieuze erediensten tegen wie er meldingen van seksueel misbruik gemaakt zijn.
  • geen walgelijke feiten laten verjaren zoals:
  • kritisch het financieren van godsdienstonderwijs onder de loep nemen. Een moeilijke natuurlijk in een land waarin de katholieke Kerk zo'n groot deel van ons onderwijslandschap "bezit". Desondanks ruwweg 1/16 van je middelen in het middelbaar onderwijs alleen uitgeven aan leerkrachten godsdienst waar kwezels onder zitten genre:
    • "atheïsten hebben géén moreel kompas", als leerkracht wetenschappen letterlijk gehoord op een katholieke school,
    • of extremistische gevallen zoals "de aanslagen in Parijs hebben niets met de Islam te maken" dixit een Smartschool bericht van een leerkracht RKG (!) daags na die aanslagen
  • Lessen gegeven met middelen van de overheid, horen onderworpen te zijn aan inspectie door die overheid, quod non wat betreft lessen RKG, dit valt nog altijd onder de voogdij van de kerk, een Kerk die niet eens de ballen heeft om een pedo-bisschop z'n ambt te ontnemen.

Wat is RKG?

Het enige dat ik tekort vind komen aan het systeem dat ze voorzien hebben, is dat men geen controlearts kan sturen. Dat zou administratief, desondanks dat de burger de werkgever is, moeten kunnen uitgevoerd worden. En ik vind dat men best al eens zou kijken om die aanpassing wettelijk in orde te stellen naar de toekomst toe. Indien dat al niet is uitgevoerd.

Voor de rest heb ik geen probleem met het systeem zelf. Dit is een consequentie van het feit dat men mentale omstandigheden als een ziekte hebben erkend. En je kan niet ontkennen dat als iemand aangepakt wordt, ongeacht of dit terecht was, zoals haar dat daar een effect kan zijn op iemands mentale toestand.

Dus het systeem wordt gebruikt zoals het voorzien is. Ongeacht wat onze positie is over iemand zijn mentale toestand. Om het crue te zeggen, vroeger zou men gezegd hebben stop met u aan te stellen en doe eens gewoon. Waarna je gewoon weer kon opdraven.

Maar dat is nu eenmaal het verschil tussen NU en vroeger. Vroeger werd er gefocust op de grootste groep. Nu probeert men rekening te houden met iedereen zijn omstandigheden of toch in de mate van het mogelijke.

Goedkoper wordt het hier natuurlijk niet door, maar het is wel een meer zorgende omgeving.

Sorry, maar je moet ook durven erkennen dat de samenleving op dit vlak, met cijfers van "langdurig zieken" ook gewoon te soft dreigt te worden. Mentale klappen leren incasseren is ook deel van het leven.

Kanker, rugproblemen, etc. zijn wat mij betreft perfect aanvaardbare diagnoses om langdurig ziek te zijn, waarbij ik het normaal vindt dat overheidspersoneel gedurende die periode 100% doorbetaald wordt, en eerlijk gezegd eerder schandalig dat je als privé-werknemer zonder extra verzekering terugvalt op een fractie van je loon, en als kankerpatiënt nog kan dreigen in armoede te belanden...

Keerzijde van de medaille: mentale problemen zijn zéker reëel maar kunnen/mogen géén reden zijn om gedurende een jaar of meer thuis te zitten. Kleef daar een maximumtermijn op: 4 weken, 6 weken, voor mijn part langer, maar ergens moet een grens zijn: daar moet op kortere termijn een plan van aanpak, behandeling door een psycholoog (niet evident met wachtlijsten natuurlijk), of iets anders bij komen kijken...
vaak zijn de oorzaken van een burnout ook in het privéleven te vinden of is het eenvoudigweg ongelukkig zijn met de job, en cru gesteld: daar moet de werkgever noch de overheid voor opdraaien op de lange termijn. De redenen die je soms ook hoort voor een burn-out zijn soms ook ronduit lachwekkend (recent vernomen anekdote: een muziekleerkracht die in de brief aan z'n directie uitlegt dat één van de redenen voor z'n burnout, het afnemen van het eigen muzieklokaal is, serieus (?)).

Cru gesteld, maar eerst nog even vriendelijk: even treuren mag, dat is in sommige gevallen onvermijdelijk, maar één à twee jaar? Neen, dan is het in véél gevallen wél degelijk: stop ermee en herpak u, zoek een oplossing, of treur verder op uw eigen kosten.
Voor kanker is het uiteindelijk ook niet na een gesprek van 15 minuten bij de huisarts, 2 jaar lang thuis zitten. Dan ga je naar andere experten, onderga je een zware behandeling, etc.
Voor mentale problemen? Ook stoppen met louter genoegen te nemen met briefjes van huisartsen en een plan van aanpak met passage bij experten invoeren.

Maak mij minister van Volksgezondheid en ik verschuif gisteren nog middelen van langdurig zieken wegens mentale redenen, naar langdurig zieken wegens somatische ziekten.

Sorry, beroepsmisvorming. Rooms Katholieke Godsdienst.

Keerzijde van de medaille: mentale problemen zijn zéker reëel maar kunnen/mogen géén reden zijn om gedurende een jaar of meer thuis te zitten. Kleef daar een maximumtermijn op: 4 weken, 6 weken, voor mijn part langer, maar ergens moet een grens zijn: daar moet op kortere termijn een plan van aanpak, behandeling door een psycholoog (niet evident met wachtlijsten natuurlijk), of iets anders bij komen kijken...
[Edit] Als jouw post enkel over burnouts gaat dan heb ik deze wall of text voor niks getypt, want daar moet men inderdaad toch wel wat secuurder mee beginnen omgaan (maar dus ook niet gewoon zeggen 'je hebt vier weken') maar als het over mentale problemen in het algemeen gaat:

Dat gaat gewoonweg niet. Je zegt toch ook niet 'ik zou een termijn zetten op kankerherstel'? Ten eerste is de ene burnout de andere niet, en ten tweede zijn er nog heel wat andere mentale ziektes die veel en veel langer kunnen aanslepen. Als je mensen die depressief zijn (of andere mentale problemen hebben) gaat verplichten om te gaan werken na X aantal tijd dan zou ik er echt niet van schrikken dat de zelfmoordcijfers de hoogte in gaan. Mensen met een burnout te vroeg/verplicht naar het werk sturen leidt gegarandeerd tot ergere problemen zoals depressies.

En voorts: er is nog wel wat meer aan het leven dan werken natuurlijk. Een veel gehoorde klacht is dat het tegenwoordig allemaal veel te veel om werken draait en altijd maar beschikbaar te moeten zijn, en dan ga je mensen door middel van een arbitraire limiet (arbitrair want de duur van een mentale episode hangt sterk af van een heel aantal factoren) dwingen om, problemen opgelost of niet, te gaan werken. Of zich in de armoede te storten. Ik vind dat bijna dystopisch eigenlijk.

Mentale ziektes zijn trouwens ook ziektes. Als je geen problemen hebt met langdurige ziekteperiodes voor mensen met rugproblemen (nochtans een van de meest 'gefraudeerde' problemen voor beroepsdoppers) dan kan je eigenlijk ook geen problemen hebben met langdurige ziekteperiodes voor mensen met mentale problemen, want zaken als depressies zijn wel degelijk medische problemen hoor. Het is niet omdat dat in het hoofd zit dat dat minder echt is dan een gebroken been.

Waar trek je die lijn van 'de oorzaken van je ziekte zijn in het privéleven te vinden, dus trek je werkschoenen maar aan' dan door trouwens? Iemand die tijdens het sporten zijn rug breekt heeft dat toch ook in zijn privéleven gedaan? Wat met een verstokte roker die longkanker krijgt? Die zouden dan wel langdurig mogen thuis zitten terwijl iemand die uit het niets een depressie heeft gekregen (ja, dat kan) maar moet gaan werken?

Nu goed: het is zeker wel zo dat er enorm veel profiteurs zijn, zoals in dat voorbeeld van die muziekleerkracht. Zo ken ik ook iemand die nog een jaar van zijn pensioen verwijderd is en zich door een 'bevriende' (hij gaat daar al heel zijn leven) arts heeft laten thuis schrijven wegens een burnout. Die geeft dan -half trots zelfs- tegen iedereen toe dat daar niks van aan is. Ik haat zulke zaken echt. Het probleem is echter dat zulke zaken heel moeilijk te bestrijden zijn.

Je kan niet op basis van 1 bezoekje van een controlearts gaan beslissen 'die mens is mentaal ziek' of niet, dus is het gewoon heel moeilijk om die profiteurs er uit te krijgen. Iets als inderdaad geen briefjes van gewone huisdokters aanvaarden voor langdurig mentaal zieken zou inderdaad een goeie eerste stap zijn, maar dan moet je wel gaan investeren in psychologen want die wachtlijsten zijn op dit moment hallucinant.

Ik zou zeker gewonnen zijn voor een robuust en goed uitgewerkt systeem waarbij profiteurs (en zeker de charlatans die dan meegaan in die hun zever terwijl ze goed weten dat er niks met die mensen mankeert) gestraft of aangepakt worden, maar tot dat er is vind ik niet dat we het kind met het badwater moeten weggooien. Dan heb ik liever dat er tien profiteurs zijn en honderd mensen die echt geholpen worden door rust dan dat die tien profiteurs toch moeten gaan werken maar die honderd mensen zich richting een zenuwinzinking of depressie begeven.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan