Kleine nieuwtjes

Het stond letterlijk zo in dat artikel, ik vind het niet uit. Nog steeds zo bij vrt nieuws.

Even wel een belangrijke nuance, zonder dat ik je van bewust foute berichtgeving wil betichten: bij een mens met psychische problemen (maar ook bij anderen) is het verschil tussen opzettelijke slagen en verwondingen en onopzettelijke slagen en verwondingen wel héél belangrijk en zeker bij onopzettelijke zit ook nog héél wat nuance.

Onopzettelijk kan ook het opendoen van een autodeur zijn waardoor je een fietser omver laat vallen zijn. Er zijn dus héél wat brave mensen die zoiets op hun strafblad hebben, die geen gewelddadige mensen zijn. Het feit dat hij nog wapenbezit heeft, zeker als pyschisch gestoorde, is wel niet positief, maar zeker niet veel conclusies trekken op het korte stuk van "ONopzettelijke slagen en verwondingen".

Onopzettelijk kan ook het opendoen van een autodeur zijn waardoor je een fietser omver laat vallen zijn. Er zijn dus héél wat brave mensen die zoiets op hun strafblad hebben, die geen gewelddadige mensen zijn.
Zijn daar cijfers van? Vind het moeilijk te geloven dat van een verzekeringskwestie of hoogstens een burgerlijke zaak uit het niets strafzaken komen, en dat het er "héél wat" zijn. Welke procureur zal zich daarmee bezig houden?
In 2022 bedroeg het aandeel van onopzettelijke slagen en verwondingen, 0,5 % van alle strafzaken. Ook arbeidsongevallen waarbij de werkgever niet genoeg voorzorgsmaatregelen neemt, of huisbazen die de richtlijnen van de brandweer niet volgen waarbij bij brand slachtoffers vallen, of reuzegommers, kunnen hier onder vallen.

Laatst bewerkt:
Zijn daar cijfers van? Vind het moeilijk te geloven dat van een verzekeringskwestie of hoogstens een burgerlijke zaak uit het niets strafzaken komen, en dat het er "héél wat" zijn. Welke procureur zal zich daarmee bezig houden?
In 2022 bedroeg het aandeel van onopzettelijke slagen en verwondingen, 0,5 % van alle strafzaken. Ook arbeidsongevallen waarbij de werkgever niet genoeg voorzorgsmaatregelen neemt, of huisbazen die de richtlijnen van de brandweer niet volgen waarbij bij brand slachtoffers vallen, of reuzegommers, kunnen hier onder vallen.
Denk dat JPV eerder bedoelt op het (vroegere?) uitgebreide strafblad waar ook uitspraken van de politierechtbank opstaan. En dan bestaat er zoiets als "onopzettelijke slagen en verwondingen in het verkeer" maar dat komt na 5j te vervallen als ik mij niet vergis*

* dat hebben agenten mij na mijn ongeluk met gewonde toch verteld wat er waarschijnlijk ging komen als de procureur(?) zou beslissen het voor de rechter te brengen toen ik ff informeerde hoe en wat nu verder.

In principe komt elke zaak met gewonde voor de penale rechtbank van de politierechtbank, indien pv en dergelijke is opgesteld.

Er waren in 2022 6912 zo'n zaken voor de politierechtbank (alle zaken met gewonden, hé, niet specifiek een deur die opengeslaan wordt). Als de helft veroordeeld wordt en je hebt al tientallen jaren zoveel rechtzaken zijn dat er heel wat.

Franciscus, een politieagent die ik ken, beschrijft hier in de laatste post zo'n geval waar zelfs een politieagent voor de rechtbank is moeten komen én veroordeeld (1 maand voorwaardelijk).

(zie @Gromker dus)

Franciscus, een politieagent die ik ken, beschrijft hier in de laatste post zo'n geval waar zelfs een politieagent voor de rechtbank is moeten komen én veroordeeld (1 maand voorwaardelijk).

(zie @Gromker dus)

Als ik dat verhaal over dat openstaand portier lees dan stel ik mij toch vragen welke serieuze rechter zo een uitspraak doet in die situatie. Of welke procureur zo een aanklacht formuleert.
Onopzettelijk is zoals het woord het zegt onopzettelijk. Maar er lijkt mij toch nog wel enige redelijkheid te bestaan ook.

Als ik dat verhaal over dat openstaand portier lees dan stel ik mij toch vragen welke serieuze rechter zo een uitspraak doet in die situatie. Of welke procureur zo een aanklacht formuleert.
Onopzettelijk is zoals het woord het zegt onopzettelijk. Maar er lijkt mij toch nog wel enige redelijkheid te bestaan ook.
als je de mogelijkheid tot strafvervolging zou uitsluiten voor zo'n gevallen zou dat willen zeggen dat je géén enkel nadeel ondervindt, want de burgerrechtelijke schade wordt toch door de autoverzekering gedekt. De kans is niet klein dat er dan véél meer van die gevallen zouden ontstaan, net zoals nu mensen een "gewoon" ongeval zonder gewonden bijna reduceren tot een verzekeringskwestie, en niet bij de mentale last stilstaan die anderen erachteraf mee hebben. Het redelijke zit hem in de strafmaat die uitgesproken is.

als je de mogelijkheid tot strafvervolging zou uitsluiten voor zo'n gevallen zou dat willen zeggen dat je géén enkel nadeel ondervindt, want de burgerrechtelijke schade wordt toch door de autoverzekering gedekt. De kans is niet klein dat er dan véél meer van die gevallen zouden ontstaan, net zoals nu mensen een "gewoon" ongeval zonder gewonden bijna reduceren tot een verzekeringskwestie, en niet bij de mentale last stilstaan die anderen erachteraf mee hebben. Het redelijke zit hem in de strafmaat die uitgesproken is.

Geen enkel nadeel ondervindt is toch echt kort door de bocht.
Volgens u is die mentale last enkel maar aanwezig bij het slachtoffer en niet bij diegene die men aanduid als dader.
Als iemand tegen uw deur rijdt en iemand doet zich zeer door u toedoen dan voel je u niet heel prettig hoor.

Vooral de kwestie van hoe zwaar de fout is die je begaat en hoeveel voorzorgen ja nam om het ongeval te voorkomen is doorslaggevend.
Als jij u parkeert op een legale manier in een parkeervak naast de rijbaan dan ga je op een gegeven moment uw portier moeten openen en een potentieel gevaarlijke daad stellen.
Je doet maximaal u best op hem enkel te openen wanneer het kan. Maar tussen openen en effectief naast de wagen staan gaat er wel wat tijd over, bij sommige wat meer dan een ander.
Een fietser die uit een straat 15m achter u komt en 15km/h rijdt is op minder dan 4s bij u.
Dat lijkt me toch een totaal andere kwestie dan rechtdoor rijden en een fietser aanrijden die je niet gezien had en voorrang van rechts had.
Beide zaken doe je niet opzettelijk, maar we hebben het over twee totaal verschillende zaken.
Één maand voorwaardelijk krijgen voor iemand die tegen uw portier rijdt en met de nuance toch op een redelijke wijze zelf het ongeval had kunnen vermijden is in mijn ogen zeer zwaar.

Geen enkel nadeel ondervindt is toch echt kort door de bocht.
Volgens u is die mentale last enkel maar aanwezig bij het slachtoffer en niet bij diegene die men aanduid als dader.
Als iemand tegen uw deur rijdt en iemand doet zich zeer door u toedoen dan voel je u niet heel prettig hoor.
Daarvoor bestaan er verzachtende omstandigheden: schuldinzicht.
Bovendien kunnen de slachtoffers ook inspraak hebben in de strafmaat, hé, zoals hier:

MrKend54 zei:
Vooral de kwestie van hoe zwaar de fout is die je begaat en hoeveel voorzorgen ja nam om het ongeval te voorkomen is doorslaggevend.
hierboven: overlijden als gevolg, geen voorzorgen (niet achterom gekeken). En vrijspraak.
MrKend54 zei:
Als jij u parkeert op een legale manier in een parkeervak naast de rijbaan dan ga je op een gegeven moment uw portier moeten openen en een potentieel gevaarlijke daad stellen.
Je doet maximaal u best op hem enkel te openen wanneer het kan. Maar tussen openen en effectief naast de wagen staan gaat er wel wat tijd over, bij sommige wat meer dan een ander.
Een fietser die uit een straat 15m achter u komt en 15km/h rijdt is op minder dan 4s bij u.
als iemand een tiental huizen verder is, dan doe ik de deur echt niet open hoor.
MrKend54 zei:
Één maand voorwaardelijk krijgen voor iemand die tegen uw portier rijdt en met de nuance toch op een redelijke wijze zelf het ongeval had kunnen vermijden is in mijn ogen zeer zwaar.
victim blaming?

als iemand een tiental huizen verder is, dan doe ik de deur echt niet open hoor.
Jij staat hierboven op de verhoogde berm geparkeerd, er komen mensen uit de fietsstraat. Uw passagier doet zijn deur open, dat zijn maar 4 huizen voor de duidelijkheid.
Het vergt nu toch niet zoveel inbeeldingsvermogen dat dit een situatie is die gewoon reëel is en er toch nog plaats is voor enige nuance.
victim blaming?
Ik blame helemaal niemand.
Maar het feit dat je de deur tegenhoud betekent dat je doorhebt dat je een verkeerde handeling deed. Dat is een vaststaand feit.
Maar het lijkt me dan toch ook wel duidelijk dat er ergens toch een mogelijkheid was om het te vermijden langs de kant van de tegenpartij. De wat en hoe waarom het niet gebeurd is een andere zaak.
Je bent in uw recht en hoeft het niet te vermijden.

Maar om iemand daar dan een maand voorwaardelijk voor te geven is in mijn ogen gewoon een strafmaat die niet in proportie is.

Dat zeggen en pleiten dat de strafmaat buiten proportie is, dat is ook zeker geen vrijgeleide om zomaar uw deur open te gooien en uit te stappen. Als jij aangereden wordt en een fiets duwt u tegen uw portier daar ga je zelf ook niet gelukkig van worden. Dan is het maar te hopen dat het geen speed pedelec van +20kg is.
Het is dus ook in uw eigen belang dat je daarvoor voorzichtig bent.

Jij staat hierboven op de verhoogde berm geparkeerd, er komen mensen uit de fietsstraat. Uw passagier doet zijn deur open, dat zijn maar 4 huizen voor de duidelijkheid.
Het vergt nu toch niet zoveel inbeeldingsvermogen dat dit een situatie is die gewoon reëel is en er toch nog plaats is voor enige nuance.
ALS iemand aan gemiddeld 15km per uur én voorrang kan geven én een bocht kan nemen, dan kan je zelfs vrijgesproken worden, wegens onvoorzienbaar. Ik woon overigens aan een vergelijkbare situatie.
Ik blame helemaal niemand.
Maar het feit dat je de deur tegenhoud betekent dat je doorhebt dat je een verkeerde handeling deed. Dat is een vaststaand feit.
Maar het lijkt me dan toch ook wel duidelijk dat er ergens toch een mogelijkheid was om het te vermijden langs de kant van de tegenpartij.
dat is victim blaming. Ja, ook dader blaming, maar die 2 sluiten elkaar niet uit.

Omvolking is een extreem-rechtse theorie... behalve wanneer de burgemeester van London het letterlijk zegt?
Dit dan te bedenken dat ik als "fan" (of nu ja, geïnteresseerde) redelijk wat over WOII documentaires en boeken bekeken en gelezen heb (zoals zovelen) en dat in 1946 de situatie nog compleet anders leek te zijn.

Omvolking is een extreem-rechtse theorie... behalve wanneer de burgemeester van London het letterlijk zegt?
Dit dan te bedenken dat ik als "fan" (of nu ja, geïnteresseerde) redelijk wat over WOII documentaires en boeken bekeken en gelezen heb (zoals zovelen) en dat in 1946 de situatie nog compleet anders leek te zijn.
Deze vind ik wel het toppunt van spijkers op laag water, hoor.
In zijn eigen mediagids voor het voorstellen van zijn burgemeesterschap en Londen staat "gebruik geen foto's die" en dan een lijst van wat niet te doen: De eerste is "die er staged uitzien". De volgende is "dit zijn niet de echte Londenaars". Zet hier het woordje "all" voor "real" en er is geen enkel probleem meer. Ik denk dat het redelijk duidelijk was de burgemeester en zijn pr-mensen bedoelden, en denk dat niemand voor wie de mediagids bestemd was, hier denkt dat de burgemeester het over omvolking heeft...

Beetje fout om dan te zeggen dat de burgemeester zelf "letterlijk" het over omvolking heeft. Dat zie ik nergens. En het is niet de burgemeester zelf: 'The photo caption was added by a staff member in error, and doesn't reflect the view of the Mayor or the Greater London Authority.'

Lijkt me dat het gewoon een stok zoeken is.

Ach kom, da's nu wel echt de zaken heel gekleurd bekijken hoor.

Hij heeft daar onmiddellijk kritiek op gekregen, het is blijkbaar niet door hem geschreven (ja, hij is verantwoordelijk, maar het lijkt me sterk dat die de zelf de captions bij zo'n gidsen zou schrijven), en het is al aangepast.

Daar is helemaal niks 'letterlijk' aan. Het enige wat je daar ziet is foute/misplaatste communicatie en een PR-blunder. Niks van omvolking.

[Edit] Wat Loser dus zegt. Maar ik laat mijn reply staan omdat ik het toch ook wel echt spijkers op laag water zoeken vind.

The dutch reach
Ik wist wel dat ze dat in nederland aanleren, je portier met de verste hand openen, maar ik wist niet dat daar ook een engelse term voor bestond.
En geen idee of je dat intussen in Belgie al op je rijexamen juist moet doen, maar dat zal dan ook wel recent zijn, veel bestuurders hier kregen dat dus niet mee. Nu met die speedelecs is dat dubbel zo gevaarlijk, dus ze zouden daar wel wat meer campagnes over mogen voeren.
voorgesteld werd het al, maar zelf zag ik nog geen campagne, of ik let er weinig op, dat kan ook.
In het VK is het sinds 2022 blijkbaar al verplicht, misschien is dat nog beter dan campagnes voeren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan