Er zijn nu eenmaal mensen die niet zo snugger zijn. Of oudere mensen die niet met technologie overweg kunnen, bijvoorbeeld. Dat zijn ook mensen hoor. Ik ga die ook geen cent toesteken, maar ik zie niet in hoe dat naïviteit promoten is, dat je iemand die slachtoffer is geworden van een oplichter een beetje geld geeft.
Ik vind dat verhaal zeker ook niet nieuwswaardig trouwens, maar laat mensen toch doen met hun geld wat ze willen. Nu niet specifiek op jou, maar wat kan er toch ongelofelijk hard gereageerd worden op dit forum zeg. Een beetje empathie is hier soms toch echt ver te zoeken.
Mijn voornaamste kritiek is/was op de overheidsdienst die deze crowdfunding promootte.
Vind ik het erg voor het slachtoffer? Ergens wel maar cru gesteld en empathieloos ook ergens niet: als je de skills hebt om online te gaan bedelen (want dat is dit soort crowdfunding) zou je ook maar de skills moeten hebben om je niet zomaar online te laten oplichten. Dit zijn dezelfde mensen die dan ook zouden bepleiten om dat geld maar te laten terugbetalen door bank/samenleving.
Als zo'n journalistiek verhaal nog enig nut heeft, dan zouden intussen zo reeds tientallen verhalen mensen toch geleerd mogen hebben om nooit ofte nimmer je PC-banking codes telefonisch door te geven, nooit zomaar een onbetrouwbare link te volgen en al helemaal niet zomaar software die je PC vanop afstand kan overnemen te installeren.
Ik zou bijna gaan bepleiten om een soort van PC/mobiel-banking "toegangsbewijs" te laten uitvoeren, met slechts 3 vragen:
- Mag ik mijn PC-banking codes doorgeven vanop afstand? JA/NEEN.
- Mag ik op een link die ik per chat-bericht of e-mail doorgestuurd staat klikken om naar een site voor PC-banking te surfen en daar codes invoeren? JA/NEEN.
- Zal de verantwoordelijke van de bank of een andere instantie mij ooit zelf opbellen en vragen speciale software te installeren? JA/NEEN.
Helaas moet men regelmatig opnieuw hiervoor waarschuwen of Jan Modaal trapt er toch weer in.