Kleine nieuwtjes

tuurlijk kan je daar iets aan doen. je kan zeggen "als je op dat uur vertrekt in Rabat, land je om dat uur in Zaventem. dat mag niet met een eventueel verbod op nachtvluchten". tijdsverschil is een raar excuus he, je vliegt volgens een planning, en je vlucht duur meestal ongeveer even lang (er zijn factoren waardoor je sneller of trager bent). je weet als je opstijgt ongeveer wanneer je landt.

en je had het specifiek over landen.
Alleen zitten de meeste luchthavens al vol qua capaciteit waardoor "een vertrekslot kiezen" niet mogelijk is.
Neem nu als voorbeeld Punta Cana, dat is 9u vliegen en 6u tijdsverschil. Dus 15u verschil in totaal. Dat wil zeggen dat als ze hier voor 22u moeten zijn, dat ze daar voor 7u moeten vertrekken.
Dan heb je dus 1u tijd op die luchthaven om alle vluchten richting Europa te doen zonder nachtvluchten te hebben...

Alleen zitten de meeste luchthavens al vol qua capaciteit waardoor "een vertrekslot kiezen" niet mogelijk is.
Neem nu als voorbeeld Punta Cana, dat is 9u vliegen en 6u tijdsverschil. Dus 15u verschil in totaal. Dat wil zeggen dat als ze hier voor 22u moeten zijn, dat ze daar voor 7u moeten vertrekken.
Dan heb je dus 1u tijd op die luchthaven om alle vluchten richting Europa te doen zonder nachtvluchten te hebben...
Als ze hier enkel mogen landen tussen pakweg 6u en 22u, kunnen ze daar vertrekken om 15u, 16u, 17, 18u, 19u, 20u, 21u, 22u de dag voordien hé. En dat als men daar problemen heeft met nachtvluchten, wat niet op alle locaties zo zal zijn, anders komt daar nog heel wat bij.

Als ze hier enkel mogen landen tussen pakweg 6u en 22u, kunnen ze daar vertrekken om 15u, 16u, 17, 18u, 19u, 20u, 21u, 22u de dag voordien hé. En dat als men daar problemen heeft met nachtvluchten, wat niet op alle locaties zo zal zijn, anders komt daar nog heel wat bij.
Ahja, ga naar de andere kant van de wereld moeten kijken voor mijn voorbeeld idd (dat zal China zijn zeker?).
Het komt erop neer dat je 2 plekken hebt die niet in sync lopen qua tijd. Er zijn 24u in een dag waarbij aan beide kanten er 8u wegvalt als onbruikbaar.
Dan schiet er dus (worst case) nog 8u over waarin beide wel kunnen opereren, maar en dan kan dus een vliegtijd van meer dan 8u ervoor zorgen dat het niet mogelijks is.
En dan vergeten we nog heel de complexiteit met tussenstoppen etc.
Je kan absoluut proberen om het aantal landingen 's nachts te beperken (wat al zo is), maar er zullen altijd bestemmingen zijn waarbij dat niet mogelijk is. Nu zijn in Zaventem de meeste nachtvluchten blijkbaar wel uit Turkije en Marokko, en die zouden ze wel kunnen tegenhouden als beide luchthavens nog vrije slots hebben overdag.

Zo, mijn financiële bijdrage geleverd om een advocaat aan te stellen om in beroep te gaan tegen een beslissing van Zuhal Demir voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen.

Ze heeft namelijk (opnieuw) een omgevingsvergunning afgeleverd waar nochtans een negatief advies op uitgebracht was door haar eigen administratie. Maar de lokale overheden zijn niet van de N-VA dus haar eigenbelang kan niet gediend worden, dus heeft ze het er maar gewoon doorgeduwd op eigen houtje. Zoals ze al haar beslissingen blijkbaar doet tegenwoordig.

No passeran voor dat omhooggevallen dictatortje van de N-VA.

wel ja, da's nu ongeveer wat we op zaventem doen met de vluchten naar Centraal-Afrika, bvb: vertrekken (op een uitzonderlijke late Addis na) allemaal tussen 11u en 12u, ongeveer (Noord-Afrika is doorlopend)
Ahja, ga naar de andere kant van de wereld moeten kijken voor mijn voorbeeld idd (dat zal China zijn zeker?).
Het komt erop neer dat je 2 plekken hebt die niet in sync lopen qua tijd. Er zijn 24u in een dag waarbij aan beide kanten er 8u wegvalt als onbruikbaar.
Dan schiet er dus (worst case) nog 8u over waarin beide wel kunnen opereren, maar en dan kan dus een vliegtijd van meer dan 8u ervoor zorgen dat het niet mogelijks is.
Peking en Shenzhen landen tussen 7u30 en 8u30. Tokio landt na de middag.

allez, ik snap niet hoe gij redeneert, in feite. Peking ligt 6 uur voor op ons. vlucht is 10u30m. om hier vóór 22u te landen, kan die ginder rond 15u vertrekken. tussen 6u en 15u: da's 11 uur he, daar kunnen ze wel een slotje in vinden hoor. en dus om hier tussen 6u en 22u te landen is er misschien een gat van 1 à 2 uur dat ze niet kunnen vertrekken ginder.

zoals ge zelf al gezegd hebt: hier vertrekken nauwelijks vluchten tussen 22u en 6u (er zijn er wel, maar 't zijn nipte)
da's dus (minder dan) 8u dat er geen passagiersvluchten vertrekken, en toch komt dat allemaal toe. óók rekening houdende met lokale regelingen en dergelijke
tussenstops voor maatschappijen vallen op dezelfde simpele manier te plannen hoor. je weet hoe ver je vliegt, je weet hoe lang je er over doet, etc etc. soms zijn er problemen, en dan wordt het idd moeilijk om dat terug in te plannen (en dan loopt de vertraging al snel op), maar volgens schedule is dat allemaal niet moeilijk.

tussenstops voor passagiers... als ge met elke passagier zijn overstappen moet rekening houden, kunt ge niet vliegen.

wel ja, da's nu ongeveer wat we op zaventem doen met de vluchten naar Centraal-Afrika, bvb: vertrekken (op een uitzonderlijke late Addis na) allemaal tussen 11u en 12u, ongeveer (Noord-Afrika is doorlopend)

Peking en Shenzhen landen tussen 7u30 en 8u30. Tokio landt na de middag.

allez, ik snap niet hoe gij redeneert, in feite. Peking ligt 6 uur voor op ons. vlucht is 10u30m. om hier vóór 22u te landen, kan die ginder rond 15u vertrekken. tussen 6u en 15u: da's 11 uur he, daar kunnen ze wel een slotje in vinden hoor. en dus om hier tussen 6u en 22u te landen is er misschien een gat van 1 à 2 uur dat ze niet kunnen vertrekken ginder.

zoals ge zelf al gezegd hebt: hier vertrekken nauwelijks vluchten tussen 22u en 6u (er zijn er wel, maar 't zijn nipte)
da's dus (minder dan) 8u dat er geen passagiersvluchten vertrekken, en toch komt dat allemaal toe. óók rekening houdende met lokale regelingen en dergelijke

tussenstops voor maatschappijen vallen op dezelfde simpele manier te plannen hoor. je weet hoe ver je vliegt, je weet hoe lang je er over doet, etc etc. soms zijn er problemen, en dan wordt het idd moeilijk om dat terug in te plannen (en dan loopt de vertraging al snel op), maar volgens schedule is dat allemaal niet moeilijk.

tussenstops voor passagiers... als ge met elke passagier zijn overstappen moet rekening houden, kunt ge niet vliegen.
Zit je in dat wereldje? Of hoe weet je dat het allemaal zo eenvoudig is?

Ik ken er weinig van, maar ik kan mij inbeelden dat zoiets ongelofelijk complex is.

Zit je in dat wereldje? Of hoe weet je dat het allemaal zo eenvoudig is?

Ik ken er weinig van, maar ik kan mij inbeelden dat zoiets ongelofelijk complex is.
ik werk op de luchthaven, maar niet per sé in dit specifieke wereldje.
natuurlijk is dat een hele complexe puzzel he, maar ver van "niet mogelijk" hoor.

mijn job heeft vooral te maken met die lange-afstandsvluchten (omdat wij vooral met non-shengen werken), dus ik ben vrij goed op de hoogte van welke wanneer landen en vertrekken.
en zoals ik hier al gezegd heb: het is hoogseizoen. er zijn 26 landende vluchten deze nacht. dat valt wel gamekkelijk (in vergelijking met de complete complexe puzzel) in te plannen overdag. een vluchtje minder naar bestemming x hier, een groter vliegtuig daar, een drukker moment bij.

voor de duidelijkheid: ik ben niet vóór de afschaffing van de nachtvluchten, zeker niet. maar het argument "door de tijdszones kan je dat onmogelijk plannen binnen de 16 uur die er over zouden blijven" klopt imo gewoon niet.

Aankomende vluchten kan je niks aan doen, wegens tijdsverschillen. Je kan een vliegtuig geen hele nacht toertjes laten vliegen.
Er zijn uitzonderlijk 1 of 2 passagiersvluchten die 's nachts vertrekken, meer niet hoor.

Onzin. Curfew van Frankfurt wordt tot op de seconde uitgevoerd. Landen 1 seconde na curfew is ettelijke tienduizenden euro's boette.

De reistijd doet er niet toe. Als je ervan uitgaat dat de vluchttijd tussen twee luchthavens een vast aantal uur duurt en de luchthaven van aankomst 8 uur gesloten is, dan wil dat zeggen dat de overeenkomstige 8 uur aan mogelijke vertrektijden (gesloten aankomsperiode-reistijd) ook allemaal niet meer lukken. Als die vertrekluchthaven dan ook 8 uur gesloten is dan heb je in het slechtste geval, waarbij er geen overlap is met die eerste 8 uur, 16 uur die je niet kan gebruiken om te vertrekken maar dus wel nog steeds 8 uur waarbij een vertrek wel mogelijk is. Er zal altijd minstens een window van 8 uur bestaan waarin je kan vertrekken.

Om er voor te zorgen dat er potentieel geen vluchten mogelijk zijn zouden 2 luchthavens beide minstens 12 uur gesloten moeten zijn.

Tussenlandingen op 's nachts gesloten luchthavens kunnen bepaalde verbindingen theoretisch wel onmogelijk maken lijkt me.

De trein is in Europa gemiddeld twee keer zo duur als het vliegtuig en op een bepaald traject is de trein zelfs dertig keer duurder dan het vliegtuig. België staat in de top 3 van duurste landen. Dat blijkt uit een nieuwe analyse door Greenpeace Midden- en Oost-Europa.

België in de top-3 duurste Europese landen voor treinreizen. Al gaat dit wel enkel over Europese routes denk ik. Maar toch, vrij beschamende statistiek.

België in de top-3 duurste Europese landen voor treinreizen. Al gaat dit wel enkel over Europese routes denk ik. Maar toch, vrij beschamende statistiek.
Dat zegt niks over de lokale treinreizen he. Van uit België zijn de meeste internationale treinen ook HST volgens mij.
Qua lokale ritten zit België net boven het EU gemiddelde.

Nog een stukje over racisme. Ik vind dit gewoon echt wel onthutsend. Als dokters en verplegers al zo behandeld worden, hoe met het dan zijn voor kleurlingen zonder diploma?
Een zwarte dokter in een kliniek die dus zowat iedere dag te horen krijgt van (meestal oudere) patiënten dat hij/zij niet wilt behandeld worden door een zwarte vrouwelijke dokter, maar door een blanke, mannelijke dokter.
Naast racisme dus ook nog misogynie er bij.

Uw conclusie klopt niet, zoals ook al gezegd door @anders. . Gaat inderdaad over bepaalde (Greenpeace heeft er 10 onderzocht) routes in Europe met Brussel als begin of eindpunt.

Voor al trajecten wordt de prijs bepaald door buitenlandse treinmaatschappijen. Heeft niet veel met België te maken...

Zo, mijn financiële bijdrage geleverd om een advocaat aan te stellen om in beroep te gaan tegen een beslissing van Zuhal Demir voor de Raad voor Vergunningsbetwistingen.

Ze heeft namelijk (opnieuw) een omgevingsvergunning afgeleverd waar nochtans een negatief advies op uitgebracht was door haar eigen administratie. Maar de lokale overheden zijn niet van de N-VA dus haar eigenbelang kan niet gediend worden, dus heeft ze het er maar gewoon doorgeduwd op eigen houtje. Zoals ze al haar beslissingen blijkbaar doet tegenwoordig.

No passeran voor dat omhooggevallen dictatortje van de N-VA.
Kan je hieromtrent wat meer context geven?
En hoe dit kadert in algemeen nieuws?

Dat zegt niks over de lokale treinreizen he. Van uit België zijn de meeste internationale treinen ook HST volgens mij.
Qua lokale ritten zit België net boven het EU gemiddelde.
Uw conclusie klopt niet, zoals ook al gezegd door @anders. . Gaat inderdaad over bepaalde (Greenpeace heeft er 10 onderzocht) routes in Europe met Brussel als begin of eindpunt.

Voor al trajecten wordt de prijs bepaald door buitenlandse treinmaatschappijen. Heeft niet veel met België te maken...
Beste vrienden, er staat toch letterlijk in mijn post dat het om Europese routes gaat. Heeft wel veel met België te maken wanneer wij als Belg de keuze moeten maken om naar Londen, Parijs of Wenen te gaan met de trein of vliegtuig.

Beste vrienden, er staat toch letterlijk in mijn post dat het om Europese routes gaat. Heeft wel veel met België te maken wanneer wij als Belg de keuze moeten maken om naar Londen, Parijs of Hamburg te gaan met de trein of vliegtuig.
Nee, er staat letterlijk in je post dat je denkt dat het enkel over europese routes gaat. Daarom dus ook mijn opmerking + aanvulling met de effectieve analyse zodat je eens kan lezen waar het nu effectief over gaat.

En je opmerking over beschamende statistiek impliceert vrij hard dat het niet over de keuze als Belg gaat, maar over het land.
En als je als Belg gaat kiezen, komt er wel een pak meer bij kijken dan enkel de prijs. Dus ook daar weer is het maar een bedenkelijke conclusie.

Ik ben zelf een grote fan van de trein maar om een omgang te bewerkstelligen zijn wel significante investeringen nodig in het Europese treinnetwerk en uiteraard een betere prijs. Hogere belastingen op (korte) vluchten graag (bv. kerosine, recente vliegtaks bij ons) maar dan wel in combinatie met investeringen en subsidies voor de trein. Anders ben je gewoon arme mensen uit het systeem aan het prijzen. Zeker voor korte afstanden zoals Londen, Amsterdam of Parijs is het absurd dat die vluchten goedkoper zijn. Lijkt me nochtans wel een gebied waar er een significante winst in CO2-reductie te halen valt.

Ik ben zelf een grote fan van de trein maar om een omgang te bewerkstelligen zijn wel significante investeringen nodig in het Europese treinnetwerk en uiteraard een betere prijs. Hogere belastingen op (korte) vluchten graag (bv. kerosine, recente vliegtaks bij ons) maar dan wel in combinatie met investeringen en subsidies voor de trein. Anders ben je gewoon arme mensen uit het systeem aan het prijzen. Zeker voor korte afstanden zoals Londen, Amsterdam of Parijs is het absurd dat die vluchten goedkoper zijn. Lijkt me nochtans wel een gebied waar er een significante winst in CO2-reductie te halen valt.
Maar zijn die vluchten ook goedkoper? Heb je het opgezocht of spreek je vanuit buikgevoel?
Er is een reden dat Greenpeace zich ook tot bepaalde trajecten beperkt om hun punt te maken uiteindelijk :P
  • Als we kijken, Brussel-Parijs: Volgens google flights is de goedkoopste heen en terugvlucht Brussel-Parijs in de komende 6maand €165. Dit ligt onder het gemiddelde. Vlugge search (sinds ik geen tool ken zoals google flights voor treinen) is de goedkoopste heen-en-terug Thalys donderdag-zondag (zelfde dagen als google flights) in de komende 6maand €68.
  • Zelfde oefening voor Amsterdam, goedkoopste vlucht €195. Trein vind ik voor €52.
  • Londen: Vliegen voor €108, Eurostar voor €88.

En dit toont eigenlijk een probleem aan dat voor mij eerst aangepakt moet worden (en waar ze nog steeds mee bezig zijn voor zover ik weet): een beter europees ticketing systeem voor treinen. Zodat je ook makkelijker kan zoeken en vergelijken.
Maar dit project heeft ook al wat voeten in de aarde. Is al sinds 2021 lopende en heeft al wat tegenkanting gehad van de maatschappijen uit verschillende landen. Zo erg zelfs dat beslissingen al uitgesteld zijn en men overwogen heeft om het project af te slanken:

Anders ben je gewoon arme mensen uit het systeem aan het prijzen.

Sta me toe dit een zeer bizar argument te vinden in een discussie over verplaatsingen met het vliegtuig.
Het vliegtuig is nu niet bepaald het transportmiddel voor de arme mens. Laat staan dat een arme mens zich op regelmatige, als in zelfs af en toe, basis zich gaat verplaatsen naar Parijs of Londen.

Daarbij zit je verkeerd. De trein is goedkoper dan het vliegtuig als je een beetje op voorhand boekt.

Terug
Bovenaan