In een ander dorp wonen waar ik nog mensen ken en dat op een haalbare afstand (alles binnen België dus bijna) van mijn familie ligt, zou ik nog mee kunnen leven. Die Vlaamse kerktorenmentaliteit waarbij je net je buren kent, een straatbarbeque kunt organiseren, op 10 minuten wandelen van wat natuur kan wonen, in plaats van verziekte stadsdelen vol criminaliteit en verloedering...
Dwing mij om in een stad als Gent of Brussel te gaan wonen, en ik ga letterlijk dood. Ik werk nu en heb in het verleden al voor meerdere jobs in Brussel gewerkt en neen, gewoon weg neen. Brussel heeft zeker zijn mooie kanten, maar ik ben blij als ik 's avonds naar huis kan, (vér) buiten Brussel, want die stand is op vele vlakken ook gewoonweg ziek. Alleen al het feit dat ik elke kantoordag tegenwoordig in Brussel Noord moet passeren doet me gewoon walgen, bah. Zo'n wijken in de buurt van de centrale stations van je hoofdstad... ik zou er nog niet in de buurt ervan gaan wonen al kreeg ik geld erbovenop.
Enkel de groene rand van Hasselt (genre Kortessem of Alken) of Antwerpen (genre Ekeren, Wilrijk) zou ik nog mee kunnen leven qua "stad", omdat na studeren in Antwerpen ik iets meer een voorkeur voor die stad heb, zou ik nog zien zitten, maar daar wordt een deftige woning met een stukje tuin ook al stilaan onbetaalbaar. Ik heb nu 100 m² tuin en 30 m² terras en dat is zelfs genoeg, mits wat deftige inrichting. Moet niet superveel meer hebben (toch niet op m'n eentje), mag zelfs misschien nog een tikkeltje minder.
Kiezen voor verdichting als het de natuur en openbare ruimte ten goede komt: ja.
Meer verdichten louter en alleen om meer mensen te kunnen blijven opeenstapelen? Absoluut NEEN, maar de politiek weigert dit in te zien.