Maaike Van Assche (33), die hier binnenkort komt wonen, is het daarmee eens. ‘Belachelijk’, zegt ze. Maar niet iedereen deelt die mening. ‘Ik heb een appartement in Middelkerke en ik ben toch eens tot hier gewandeld’, zegt Gilberte Polaris (72) uit Diepenbeek. ‘Eerlijk? het rad staat wel heel dicht bij die appartementen. Ik zou ook niet willen dat ze in mijn slaapkamer kunnen binnenkijken.’
Patrick Marivoet, ook een zestiger, woont al 22 jaar in een van de appartementen die grenzen aan het rad. ‘Ja, ik weet dat we in een toeristische zone wonen en nee, ik vind het niet fijn dat er tot 10 uur ’s avonds muziek is en dat ze kunnen kijken hoe ik op mijn terras aan het eten ben.’ Maar voor Marivoet draait dit om iets fundamentelers. ‘Politiekers zetten neer wat ze willen. En als er klachten komen, gaan ze achteraf eens praten. Ik vind dit een goed signaal van de rechter. Wie iets wil doen, moet vooraf babbelen met de mensen. Niet achteraf, zoals Jean-Marie Dedecker (de burgemeester van Middelkerke, red.)gedaan heeft. Wij hebben hem hier niet gezien, we hebben zelfs geen briefje in de bus gekregen.’
Dieter Landuyt (42) geeft hem gelijk. Hij is met zijn kind in de buggy en zijn moeder Marijke (72) aan het wandelen langs de dijk. ‘Dit had perfect vermeden kunnen worden’, zegt ook hij. ‘Het is een gebrek aan communicatie. Politici zijn heel voortvarend, ze luisteren zonder te luisteren niet naar de bevolking. Dan mogen ze anno 2023 niet verbaasd zijn dat de mensen zelf stappen zetten.’ , zegt hij. Volgens Landuyt is het rad slechts een prelude. ‘Ook over de woontoren die hier gepland staat, zal nog veel discussie volgen.’