Kleine nieuwtjes

Mja in Spanje smijten ze u nog in de bak als ge met de koning lacht. De historie tussen Spanje en Catalonïe is ook niet al te proper, zeker ten tijde van Franco en zolang is dat ook allemaal niet geleden.

Ipv gewoon dat referendum nietig te verklaren en een dialoog aan te gaan kloppen ze erop en smijten ze ze allemaal 30j in den bak. Daarmee polariseert ge gewoon nog meer en groeien de frustraties ondertussen rustig verder.

De wet verbood het dus het was duidelijk illegaal. Een hoop Catalanen is dan ook niet komen opdagen om aan die illegale activiteiten deel te nemen. Maar in de naam van de democratie zou dat referendum opeens wel geldig moeten zijn? kom nu.
Het gaat niet om geldig zijn het gaat erom dat je dan mensen decennia gevangenis straf moet geven.

In anders nieuws :

Gedaan met 'pedagogische tik’ ? Sp.a dient wetsvoorstel in tegen geweld van ouders op kinderen​

De sp.a dient een wetsvoorstel in om de ‘pedagogische tik’ te verbieden. Dat schrijft De Morgen. Een tik op de wang of een pak voor de broek is al in 59 landen verboden, maar niet in België.

Hoe is dat nu nog niet illegaal? Geweld tegen je eigen kinderen is nooit OK.

Laatst bewerkt:
De regering is het eens geraakt over een opdeling van Vlaanderen in 17 regio’s. Dat bevestigt het kabinet van minister-president Jan Jambon (N-VA).
Vrijdag werd dan toch beslist om West-Vlaanderen op te delen in vijf regio’s en Limburg in drie. Het totale aantal regio’s in Vlaanderen komt zo op zeventien. Het is de bedoeling dat gemeenten niet langer zelf samenwerkingen opzetten over de grenzen van de regio’s heen. De regio’s zelf kunnen wel partnerschappen aangaan met elkaar. De gemeenten krijgen nu tien jaar de tijd om hun samenwerkingsverbanden af te stemmen op de nieuwe realiteit.

Begint zo een beetje op de hunger games te lijken
- Waar woon jij ?
* District 11
- Ah de Mijngemeentes, vroeger noemde dat midden limburg rond Genk

De regio’s zijn geen nieuwe bestuurslaag zoals de provincies. Er zullen geen aparte verkiezingen voor worden georganiseerd met aparte mandaten
Het kan weer niet op. Ge gaat echt uw best moeten doen als politieker om NIET verkozen te raken en een zitje te krijgen hé

Het gaat niet om geldig zijn het gaat erom dat je dan mensen decennia gevangenis straf moet geven.

In anders nieuws :

Gedaan met 'pedagogische tik’ ? Sp.a dient wetsvoorstel in tegen geweld van ouders op kinderen​

De sp.a dient een wetsvoorstel in om de ‘pedagogische tik’ te verbieden. Dat schrijft De Morgen. Een tik op de wang of een pak voor de broek is al in 59 landen verboden, maar niet in België.

Hoe is dat nu nog niet illegaal? Geweld tegen je eigen kinderen is nooit OK.
pedagogische tik <> geweld

Wat een klucht toch weer. Wij waren ooit Regio zuid oost vlaanderen, sinds een jaar of zo krijgen we een boekske dat we vanaf nu deel uitmaken van de Vlaamse Ardennen, maar als ik de nieuwe kaart bekijk worden we de Denderregio :lol:

Vrijdag werd dan toch beslist om West-Vlaanderen op te delen in vijf regio’s en Limburg in drie. Het totale aantal regio’s in Vlaanderen komt zo op zeventien. Het is de bedoeling dat gemeenten niet langer zelf samenwerkingen opzetten over de grenzen van de regio’s heen. De regio’s zelf kunnen wel partnerschappen aangaan met elkaar. De gemeenten krijgen nu tien jaar de tijd om hun samenwerkingsverbanden af te stemmen op de nieuwe realiteit.

Begint zo een beetje op de hunger games te lijken
- Waar woon jij ?
* District 11
- Ah de Mijngemeentes, vroeger noemde dat midden limburg rond Genk
Op wat slaat dit nu eigenlijk weer?

Welja. Een tijd terug wou men de provincies nog afschaffen, en nu gaan ze die nog eens onderverdelen?

Dat is een grote verandering met vandaag. Vandaag zijn de samenwerkingsverbanden tussen gemeenten een ondoordringbaar kluwen. Een telling van enkele jaren geleden leverde 2.229 samenwerkingen op tussen gemeenten. Turnhout spande ooit de kroon met 152 samenwerkingsverbanden.

Minder versnippering, minder mandaten en meer lokale bestuurskracht, dat was de bedoeling. Dat moest gebeuren zonder een bijkomende bestuurslaag, met zijn eigen mandatarissen, te scheppen. Nochtans is het aantal regio’s nog gestegen, vergeleken met het oorspronkelijke voorstel van Somers, dat slechts dertien regio’s bevatte.

Ik ben alvast benieuwd.

Ik voel het eerder als de eerste stap naar het afschaffen van de provincies.
Op zich snap ik het: samenwerkingsverband houden tussen naburige gemeentes door middel van de regio's in plaats van de provincies, die eigenlijk te groot zijn.

Dit is weer zo'n Belgisch compromis, maar dan op Vlaams niveau. Er is al een niveau die perfect die rol kan vervullen, namelijk de provincies, maar daar willen ze eigenlijk ook vanaf. Alsof die provincies te groot zouden zijn, we spreken hier over Vlaanderen. Op drie uur sta je van Nieuwpoort in Genk.

Ik zie de provincies ook liever verdwijnen, en als dit dan op termijn effectief gebeurt (grote als) door zo'n samenwerkingsverbanden die zogezegd geen eigen mandaten nodig heeft, mooi.

Wat ik mij wel altijd afvraag bij dat kleiner en kleiner gaan is of zoiets simpels als schaalvoordelen dan niet opgaat? Lijkt mij dat als je dan toch 17 regio's wil maken (in plaats van 5 provincies) op het mini-gebied dat Vlaanderen is, kunnen die dan niet beter gewoon de gemeenten vervangen?

Wat een klucht toch weer. Wij waren ooit Regio zuid oost vlaanderen, sinds een jaar of zo krijgen we een boekske dat we vanaf nu deel uitmaken van de Vlaamse Ardennen, maar als ik de nieuwe kaart bekijk worden we de Denderregio :laugh:

En Denderleeuw zou fusioneren met Liedekerke -> ligt de nieuwe gemeente dan in Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant of gaan ze de provinciegrenzen hertekenen na de fusies?

Terug
Bovenaan