SlashDotDash
Well-known member
Ibrutinib is een fantastisch medicijn, maar ondertussen zijn er 2 andere BTK inhibitoren op de markt die zeker competitief zijn op veiligheidsprofiel oa. Bovendien heeft Abbvie een hele hoge prijs betaald voor die asset, 20 miljard voor niet eens de wereldwijde markt en enkel nog zicht op een eroderende marktAls actieve patient van één van hun onco-producten kan ik je daar toch echt wel in tegenspreken -> hun Imbruvica (ibrutinib) is echt wel een fenomenaal medicijn (ook qua prijs jammer genoeg), dus ik weet niet wat voor jou succesvol wil zeggen, maar dit is echt wel een kankermedicijn dat werkt

Abbvie zelf heeft trouwens zeer weinig studies gedaan met ibrutinib, het waren Pharmacyclics in de US en Janssen in EU die daarmee wel een zeer competitief ontwikkelingstraject hebben afgelegd.
Ibrutinib, venetoclax en nog wat pipeline spul, ja AbbVie heeft een mooie franchise in hemato-onco, maar in solide tumoren (grootste deel van de markt) hebben ze de laatste 5 jaar niet veel potten gebroken.
Keytruda (pembro) patenten lopen af in 2028, da's nog 5j, toch?
Gezien de groei in revenue van Keytruda (4miljard in Q4 2020; 5.5 miljard in Q42022) kan dat wel de opvolger worden van ABBV's Humira als blockbuster onco.
Ik ken de cijfers niet exact maar het grootste probleem van MSD is dat quasi heel die firma momenteel rond Keytruda draait

Zelf zeer actief zijnde in dit domein: biotech en dan vooral oncologie is gewoon per definitie speculatief en volatiel. Altijd mee opletten.