contextbinder
Well-known member
Ik vind dit nogal tegenstrijdig...
- je bent niet in staat om individuele aandelen te selecteren, maar wil niet indexen want je wil deze verslaan?
- op 1 of andere manier kan je dan wel individuele dividendaandelen selecteren die het in total return beter zullen doen dan de markt?
Indien niet: waarom dan niet indexen?
Dat geeft toch ook 'cash' in de vorm van gekapitaliseerde winst, wat zich uit in de koers?
In principe zou je 2% per jaar kunnen verkopen van dat indexfonds, zodat je je 'cashgevoel' hebt, en dat zonder de 30% roerende voorheffing te verliezen.
Er is ook de twijfel of de performance van die indexen ook representatief is voor de komende jaren. Ook aandelen die echt torenhoog noteren schrikken me wat af - dit zijn niet zelden de top -posities in veel ETF's. Momenteel staat de port op +7,94% YTD - dat is in feite niet echt goed.
Het is ook niet zo dat het selecteren van aandelen helemaal een flop is, van de top 11 aandelen (63% van port) inzake initiële investering staan er 2 in het rood (gros aangekocht de laatste 4 jaar).
Ik heb 3 aandelen die 65% van het dividend voor hun rekening nemen: WEHB, Ageas en KBCA, die laatste houd ik wel wat in het oog want ik zie me deze geen decennia lang aanhouden.
Mss moet ik eens een schaduwportefeuille maken en eens evalueren na 1 jaar hoe dat juist zou zitten als ik elke maand 2K investeer in bvb. MSCI World.

Dividend Yield zal nu bijna 10% zijn denk ik, toch ook geen slechte buy....

Zelfs Corsair en Rocket.