Kleine Beursfeiten

Ik vind dit nogal tegenstrijdig...

- je bent niet in staat om individuele aandelen te selecteren, maar wil niet indexen want je wil deze verslaan?

- op 1 of andere manier kan je dan wel individuele dividendaandelen selecteren die het in total return beter zullen doen dan de markt?

Indien niet: waarom dan niet indexen?
Dat geeft toch ook 'cash' in de vorm van gekapitaliseerde winst, wat zich uit in de koers?

In principe zou je 2% per jaar kunnen verkopen van dat indexfonds, zodat je je 'cashgevoel' hebt, en dat zonder de 30% roerende voorheffing te verliezen.

Er is ook de twijfel of de performance van die indexen ook representatief is voor de komende jaren. Ook aandelen die echt torenhoog noteren schrikken me wat af - dit zijn niet zelden de top -posities in veel ETF's. Momenteel staat de port op +7,94% YTD - dat is in feite niet echt goed.

Het is ook niet zo dat het selecteren van aandelen helemaal een flop is, van de top 11 aandelen (63% van port) inzake initiële investering staan er 2 in het rood (gros aangekocht de laatste 4 jaar).

Ik heb 3 aandelen die 65% van het dividend voor hun rekening nemen: WEHB, Ageas en KBCA, die laatste houd ik wel wat in het oog want ik zie me deze geen decennia lang aanhouden.

Mss moet ik eens een schaduwportefeuille maken en eens evalueren na 1 jaar hoe dat juist zou zitten als ik elke maand 2K investeer in bvb. MSCI World.

Ale al bijna 50% omhoog sinds de voorlopige bodem in januari. Maar nog steeds heel ver verwijderd van de extreem hoge ATH in november 2021. Ik hoop daar tegen 2026 of zo weer aan te zitten, dan ben ik content. :p

BEL20 ESG
Kom er maar in Janus!
"Exclusion filters are applied based on broad ESG standards and approaches adopted by institutional and private investors to exclude companies with involvement in controversial activities (specific product involvement in Tobacco, Small Arms, Controversial Weapons, Military Contracting Weapons, Thermal Coal, Oil Sands, Shale Energy, Arctic Oil & Gas, Oil & Gas and Power Generation)

Oei, vanaf vandaag dus:
Geen landsverdediging meer :(
En geen hulp aan Oekraïne :(
En geen electriciteit meer in Duitsland, India, of China :(
En geen kunststoffen, bouwmaterialen/cement/..., vrachtwagens, vliegtuigen meer :(

Je moet toch werkelijk een lobotomie gehad hebben om serieus te blijven onder dat ESG gedoe.

...

Mss moet ik eens een schaduwportefeuille maken en eens evalueren na 1 jaar hoe dat juist zou zitten als ik elke maand 2K investeer in bvb. MSCI World.

Beter over een langere periode van een jaar. Ik heb dat eens over een periode van 6-7 jaar gedaan en een index was in hindsight toch beter geweest qua rendement :(

Nog steeds tevreden? :oi22:
Uiteraard, uitermate tevreden zelfs.

Aangezien jij niets leest maar wel telkens probeert te trollen, zal ik het misschien eens herhalen voor anderen:
HLF werd verkocht wegens margin risico van onderliggende Oxy; de 50/50 fundamentele case was niet gewijzigd.
(Toen was op heel korte termijn de investment case uiteraard wel gewijzigd, gezien de kapitaalverhoging die de koers net daarna -30% liet gaan)

Als dan achteraf blijkt dat ik op fundamenteel gebied gelijk had in mijn analyse, is dat dus uitermate positief.

Laatst bewerkt:
Als dan achteraf blijkt dat ik fundamenteel gelijk had in mijn analyse, is dat dus uitermate positief.
Wat overigens niet noodzakelijk af leiden valt uit de sterk stijgende koers van de laatste weken.

Ok, de CEO van vroeger is terug sinds november, dat is goed nieuws.
Maar de resultaten in Q4 waren niet goed, en ze zeggen dat Q1 2023 ook niet goed zal zijn.

In de conference call hebben ze het over vele initiatieven die ze nemen om de sales op te krikken, maar ze zeggen letterlijk dat ze totaal niet kunnen voorspellen of dat effect zal hebben.
En daarom kunnen ze geen enkele guidance geven.

Waarom dat voor de markt goed is voor +22%, weten alleen de marktgoden.

Laatst bewerkt:
Ale al bijna 50% omhoog sinds de voorlopige bodem in januari. Maar nog steeds heel ver verwijderd van de extreem hoge ATH in november 2021. Ik hoop daar tegen 2026 of zo weer aan te zitten, dan ben ik content. :p
Hier gaat het ook snel terug omhoog. NVDA, DDOG, MSFT, BABA... PLTR (Palantir) 😂 Zelfs Corsair en Rocket.

Vandaag wel KIN (Kinepolis) volledig verkocht. Ik had het meeste al verkocht aan de top 80 voor € 60), en gezien ze wel goed herstellen gaat het toch minder vlot dan verwacht ook had ik ze deels voor het dividend dat ze nu pas (beperkt) herintroduceren. Steek het wel in VWCE en EQC.

We zullen zien ;)

En, zien we het al? Ondertussen brede markten op een high sinds begin 2022.

Surprise surprise. Eind 2021 was er ongetwijfeld geen vuiltje aan de lucht. Tis te vroeg, tis nog niet goedkoop genoeg en er komen nog renteverhogingen hoor! Enfin, zo denkt elke grote speler met als gevolg dat al die zaken al grotendeels in de koersen verwerkt zitten en het dalen eerder vroeg dan laat plots zal ophouden natuurlijk. Carrièrerisico is iets vreselijk.

Geen garantie, maar de kortzichtigheid van die gasten is soms om van over te vallen. In reële termen, dus na inflatie, staan de markten nog eens 10% lager dan een jaar geleden. Maar blijkbaar was beter om te kopen toen alles 30-40% duurder was!

Sell, sell, sell!!!!

30 september.

Plus ça change...

Laatst bewerkt:
Haha, dat artikel herinner ik me nog goed. Dan dacht ik: "ja, 't wordt stillaan weer tijd om bij te kopen.", en lo and behold, aandelen hebben er al weer een mooi herstel op zitten.
Het was toch overduidelijke dat bedrijven corona en de oorlog gebruikt hebben als excuus om lekker hun marges op te krikken.

Wij gaan ons dak helemaal renoveren. Eind 2022: "we gaan ons best doen om geen verhogingen door te voeren.". Begin 2023: "Wienerberger heeft de prijs van hun dakpannen en andere materialen forst verhoogd waardoor wij waarschijnlijk genoodzaakt zijn om dit door te rekenen."

Fuck you. Geen gram medelijden met bouwsector.

Beter over een langere periode van een jaar. Ik heb dat eens over een periode van 6-7 jaar gedaan en een index was in hindsight toch beter geweest qua rendement :(
Ik denk dat het gros van de mensen wel tot die conclusie komt.

Volgens mij is er ook zo goed als niemand die geen 'domme' doen heeft gemaakt, dus ook niets om je slecht over te voelen als je jezelf niet financieel hebt geruïneerd :)

Terug
Bovenaan