Kleine Beursfeiten

Wat zijn hier de top ideeen voor 2023?
VF Corporation is vorig jaar zwaar afgestraft (net zoals alle apparel/retail), misschien té zwaar afgestraft.
Hebben toch enkele grote merken die mensen zullen blijven kopen (North Face, Vans, Timberland, Eastpak, Napapuri, Kipling, Jansport, Supreme...)

Meer dan waarschijnlijk wordt er in het dividend geknipt (is aan de cashflow die ze genereren momenteel totaal niet houdbaar ook).
Dit lijkt me ook wel al ingeprijsd in het aandeel. Tov de piek aan 99USD vlak voor COVID staan ze nu aan 30USD. Vorig jaar nog aan 75USD. -60% tov toen.
Afgestraft zoals een techaandeel dus, en algemene consensus is nog altijd negatief.
Maar ik vermoed dat als inventory issues opgelost raken, China weer gaat consumeren... het tij weer zal keren.

Meer dan waarschijnlijk wordt er in het dividend geknipt (is aan de cashflow die ze genereren momenteel totaal niet houdbaar ook).
Dit lijkt me ook wel al ingeprijsd in het aandeel

Lijkt me wishfull thinking dat zoiets ingeprijsd is. Verlagen of schrappen van dividend wordt altijd slecht ontvangen.

Hebt ge nog updates over deze dingen?

Heb daar idd wat feedback:
  • Leverancier deftige machines heeft nog steeds een dun orderboek (maart-april) maar wel een aantal vragen lopende voor zaken tegen eind 2023, ze hebben wel gepolst bij klanten om eventueel wat service en onderhoudsopdrachten binnen te halen - daar lijkt wel animo te zijn - kan hen helpen om een periode te overbruggen zonder al te veel problemen.
  • Wij werken samen met 3 gieterijen, 1 ervan (Duitse) is inmiddels failliet, overige 2 geen nieuws van momenteel
  • I.v.m. de sombere outlook van Recticel - wat ik zag als graadmeter bouwindustrie - vandaag dit artikel https://www.tijd.be/ondernemen/bouw/recordaantal-faillissementen-in-de-bouwsector/10438523.html
  • Eigen werkgever: nog steeds volop bezig om supplementen aan te rekenen, doorheen het jaar heel wat voorbereidingen getroffen en voor een aantal reeds een akkoord bekomen - persoonlijk denk ik dat het nog zal in orde komen, ook de zachte winter heeft de factuur voor de verwarming van de werkplaats deugd gedaan. Er is ook een fout vastgesteld op de boekhouding welke een forse impact zal hebben op het eindresultaat - in de positieve zin - over een deel van het jaar werden werkuren dubbel aangerekend

Wat zijn hier de top ideeen voor 2023?

Ik blijf bij olie: OBE, CNQ en OXY.
Daarnaast ga ik geleidelijk terug in tech stappen... meta en google. Apple is ook interessant maar heb ik al genoeg van via BRK.
Ik waag me aan:

- Bank of America
- Oxy
- Ageas
- Norcros plc
- SAP
- ING

Port is low tech maar mogelijks zal ik voorzichtig kans wagen in Fortinet en Salesforce, mss ook Alphabet

Dat is het eeuwige probleem met gevestigde tech bedrijven, hét moment om in te stappen is er zelden - en dan nog, velen hier wisten dat we in maart 2020 alles wat we hadden (huis, wagen, meubels, ...) moesten verkopen om vervolgens zo goed als willekeurig alles in aandelen te steken. Probleem is alleen - wie heeft dat gedaan?

Het lijkt gewoon quasi altijd te duur .. dan maar spreiden over 1 of 2 jaar om positie op te bouwen zeker

dat we in maart 2020 alles wat we hadden (huis, wagen, meubels, ...) moesten verkopen om vervolgens zo goed als willekeurig alles in aandelen te steken. Probleem is alleen - wie heeft dat gedaan?
Aanwezig!

Op 17 maart 2020 had ik minder dan 1000 euro op de zichtrekening. Al de rest in aandelen, geen vastgoed. (behalve een naakte eigendom uit erfenis)

Ik heb toen ook mijn partner, mijn broers en dichtste vrienden met dikke sloefen in Berkshire gestoken.

In tegenstelling met dit forum, heb ik in het echte leven dus veel dikke beursvrienden gemaakt :laugh:

Ik heb ook veel beursvrienden gemaakt sinds 2020.

2023 wordt hopelijk een stockpicker jaar waar wat fundamentals analyse weer uitmaakt.

Aanwezig!

Op 17 maart 2020 had ik minder dan 1000 euro op de zichtrekening. Al de rest in aandelen, geen vastgoed. (behalve een naakte eigendom uit erfenis)

Ik heb toen ook mijn partner, mijn broers en dichtste vrienden met dikke sloefen in Berkshire gestoken.

In tegenstelling met dit forum, heb ik in het echte leven dus veel dikke beursvrienden gemaakt :laugh:
Hadden ze evengoed de S&P500 tracker kunnen kopen, zelfde rendement.
Dus kun je nu opnieuw doen: alles beleggen in BRKB of S&P en terug 3 jaar wachten...

Net zoals in 2020-2021-2022 dus?
2020, 2021 was multiple expansion.
Alles tezamen omhoog.

2022 was multiple contraction + al het geld naar low beta hoge market cap bedrijven (zoals cola), en small cap en hoge beta aandelen die crashten los van of ze hoge fcf hadden of niet.

2023 wordt hopelijk een jaar fundamentals en kwaliteit wel tellen.

Dat is 150% gestegen op 3 jaar tijd...
Cashflows zijn waarschijnlijk cyclisch hoog nu, en met hoge interestvoeten in het vooruitzicht lagere waardering?
7% nettowinst stijging afgelopen jaar, 17x PE, is dat optisch dan zo goedkoop ?
Heeft geen FCF?
Hah, heb ik zitten bekijken pal in de initiële Covidperiode, samen met Thor industries en Polaris. Helaas niet gekocht toen :(
Is die FCF niet ook cyclisch abnormaal hoog door de afgelopen covid periode en feit dat internationale vluchten minder mogelijk waren?

Dat is 150% gestegen op 3 jaar tijd...
Cashflows zijn waarschijnlijk cyclisch hoog nu, en met hoge interestvoeten in het vooruitzicht lagere waardering?

7% nettowinst stijging afgelopen jaar, 17x PE, is dat optisch dan zo goedkoop ?

Heeft geen FCF?

Hah, heb ik zitten bekijken pal in de initiële Covidperiode, samen met Thor industries en Polaris. Helaas niet gekocht toen :(
Is die FCF niet ook cyclisch abnormaal hoog door de afgelopen covid periode en feit dat internationale vluchten minder mogelijk waren?
WGO, BLDR hebben zeker cyclische componenten.
Maar hun capital allocation is zeer goed en doorheen cycli groeien ze.
Ze zitten ook op trends. WGO op de trend van millenials die meer die lifestyle met RV willen. BLDR de trend van 15 jaar veel te weinig huizen die gebouwd zijn.
Beiden zitten ze ook op veel backlog in de sector die al een deel van de down turn kan opvangen.

En dan doen ze maar buybacks aan 20-30% fcf yield.

Over huizenmarkt in algemeen.
Nu snapt niemand waarom die aandelen niet meer blijven dalen, ook al hebben ze al belachelijk lage multiples.

Realiteit is dat er nog nooit zoveel huizen in constructie geweest zijn als nu.
Gans die sector had enorme backlog.

Terug
Bovenaan