Kleine Beursfeiten

D'Ieteren is nochtans geen slechte deal geweest sinds het hier getipt werd... x3 ondertussen op 2 jaar of zo :)

Kan goed zijn, maar succesvol beleggen in de Bel20 zie ik een beetje als parels zoeken in een zwijnenstal, je zal ze wel vinden maar uiteindelijk hang je wel vol modder en stront.

USA all the way.

Desondanks dat mijn beste aandeel eigenlijk een europees is 🥲

Met de 7% cash Oxy warrants bijgekocht aan equivalent van aandelenprijs van 63.

-Buffett kocht bij tot 62,5 , oxy zelf zit bij te kopen tot 60-65.
-Olie SPR reserve wordt aangevuld vanaf olieprijs van 65-70, opec wil 70+, dus dubbele put
- inflatie nu al nr beneden aan het komen
- recessie in 2023 is consensus

- maar vooral: China is nu volle bak open. Had ik totaal niet verwacht, het zou eerder eind 2023 of zelfs 2024 worden.

Het is zelfs niet half en half.
Verplegers moeten nr het werk komen ook al hebben ze covid, covidtracker app wordt opgedoekt, asymptomatische cases worden zelfs niet meer getest etc...
Kortom, totale 180graden ommezwaai.

Vliegtickets +68% op een week tijd :eek: , benzinevraag sterk omhoog.
Er gaat daar revenge spending komen zoals bij ons.

Dat op zich is al 1 à 1,5 miljoen barrels tegen eind 2023.

En dan nog kans op disruptie in de Russische olieproductie in de komende maanden.

En Xi die snel saoudi arabië bezoekt.
Dat duidt volgens mij op potentiële olie shit in de volgende 6-12 maand.

Vandaar aankoop target opgetrokken en nu bijgekocht.
Het zal op die 10% niet aankomen, als ik daardoor een potentiële 90% op 1-3 jaar tijd zou zien wegglippen door te laat bij te kopen.

Laatst bewerkt:
Kan goed zijn, maar succesvol beleggen in de Bel20 zie ik een beetje als parels zoeken in een zwijnenstal, je zal ze wel vinden maar uiteindelijk hang je wel vol modder en stront.

USA all the way.

Tuurlijk, zorgvuldig stockpicking is sowieso de sleutel tot succes, ongeacht welke beurs

Met de 7% cash Oxy warrants bijgekocht aan equivalent van aandelenprijs van 63.

-Buffett kocht bij tot 62,5 , oxy zelf zit bij te kopen tot 60-65.
-Olie SPR reserve wordt aangevuld vanaf olieprijs van 65-70, opec wil 70+, dus dubbele put
- inflatie nu al nr beneden aan het komen
- recessie in 2023 is consensus

- maar vooral: China is nu volle bak open. Had ik totaal niet verwacht.

Verplegers moeten nr het werk komen ook al hebben ze covid, covidtracker app wordt opgedoekt, asymptomatische cases worden zelfs niet meer getest etc...
Kortom, totale ommezwaai.

Dat op zich is al 1 à 1,5 miljoen barrels tegen eind 2023.

En dan nog kans op disruptie in de Russische olieproductie in de komende maanden.

En Xi die snel saoudi arabië bezoekt.
Dat duidt volgens mij op potentiële olie shit in de volgende 6-12 maand.

Vandaar aankoop target opgetrokken en nu bijgekocht.
Het zal op die 10% niet aankomen, als ik daardoor een potentiële 90% op 1-3 jaar tijd zou zien wegglippen.
Waar kan je nog OXY warrants kopen? Toch niet (meer) via interactive brokers?

Ik ben van plan om vanaf januari 2 VWCE’s per maand te kopen. Initieel was ik dit van plan via Degiro, vanwege de kernselectie. De laatste berichtgevingen waren echter niet geweldig, hoewel ze snel ‘actie’ hebben ondernomen.
Zijn hier nog mensen die verder blijven accumuleren bij Degiro?

Alle gekheid op een stokje zou ik Colruyt eigenlijk niet zien zitten als CEO.
Veel te veel achterstand, veel te veel werk en capex aan om dat deftig te trekken, veel te veel concurrentie en geen deftig unique selling point.
En dan nog, na die capex is dat nog altijd 1 van de zovele supermarkten.
En een irrationele hoofdaandeelhouder.

Aldi zou ik wel nog zien zitten. Die hadden een goede strategie, maar niet 100% goed executed en bv. in België een imago probleem van in de jaren 90 "brol van den Aldi".

Ik geloof heilig in kwaliteitsvolle private labels (zie de gigantische groei van Kirkland bij Costco in de USA), een paar oermerken niet te na gesproken (Coca cola, ...).
Maar dat heeft Aldi een paar jaar geleden half verneukt door 1/3de van hun SKU's toch aan brands te geven.
Dat is veel te veel.
Het toffe aan de aldi 2010-2015 was om gewoon op een kwartier door de 4 gangen te stormen, alles mee te pakken wat je lekker vond, en hup je had geen euro teveel betaald.
Uw kar kostte -50% tov Delhaize en de private labels waren merkkwaliteit.
Nu moet je zitten kijken of je toevallig geen fucking Coca-cola of Nutella in uw kar gezwierd hebt :unsure:

Over de strategie van Albert Heijn heb ik jaren geleden lang zitten leuteren tegen mijn vriendin.
Over de kleine dingen die ze een stuk beter deden dan andere supermarkten. (bedienden die vriendelijk meewandelen om iets te tonen in de plaats van "daar in de derde gang links vanachter vanonder staat het meneer"; hun zegelacties waarbij de prijzen visueel aantrekkelijk opgesteld staan aan de ingang, het talent om prijsbewuste klanten zoals mij toen toch te kunnen overhalen om de wat duurdere dingen te kopen etc etc.

Ik had er beter aandelen van gekocht op basis van mijn persoonlijke anekdotes ipv er strategisch over te staan memmen :)
Ze moesten vorig jaar wel bol.com verkocht hebben, dat vond ik dan weer dom van hen. (ecommerce piek vorig jaar maar maakte nog steeds geen winst, en amazon.be in aantocht op korte termijn maar nog niet aangekondigd)
Ahold koper aan 20. Elke keer je er binnen bent, heb je 2x meer mee dan wat je van plan was.

In de colruyt is dat moeilijk. Op een goeie dag is de helft van wat je wil in de rekken. Precies Venezuela 🇻🇪.

+130% met Euronav, misschien tijd om eens te verkopen voor het armworstelen rond de overname de verkeerde kant opgaat.
Hier uitgestapt aan 15.5. Ik weet niet wat er gaat gebeuren, maar iemand gaat in de zak gezet worden. Grote kans de kleine aandeelhouder.

- maar vooral: China is nu volle bak open. Had ik totaal niet verwacht, het zou eerder eind 2023 of zelfs 2024 worden.

Kortom, totale 180graden ommezwaai.

Totale ommekeer kan ook tot totale catastrofe leiden: enorme aantal covid besmettingen en doden en terug alles dicht...

Totale ommekeer kan ook tot totale catastrofe leiden: enorme aantal covid besmettingen en doden en terug alles dicht...

Denk niet dat Xi, China heeft opengegooid omdat hij denk dat covid voorbij is.

Hij heeft gewoon de boel opgegooid omdat de bevolking de covid "bs" beu waren en een paar doden gaat daar echt niets meer aan veranderen.

Dus ook al zouden er meer doden en besmettingen zijn, de boel terug sluiten gaat hij niet riskeren denk ik.

Waar kan je nog OXY warrants kopen? Toch niet (meer) via interactive brokers?
Ik heb prof. account bij IB, dan kan het wel nog.
Klopt, maar covid-zero kon blijvend voor economische vertraging zorgen gedurende de komende 2-3-4 jaar.
Nu ze het licht gezien hebben, kan er misschien op korte termijn een overbelasting komen in de ziekenhuizen maar na 1 of 2 golven is dat gedaan. (+- 6-8 maand)

+ de 70+ zijn +80% gevaccineerd (3 dosissen van hun kutvaccin geeft ook degelijke resultaten tegen ziekenhuisopname).
En het is omicron dat rondgaat, dus inherent minder ziekenhuisgevallen.

Daarenboven is 2 weken geleden van het politburo de opdracht gekomen voor de lokale overheden om 90% van de 80+, en 95% van de 60-80-jarigen gevaccineerd te hebben tegen eind januari 2023.
En wat politburo zegt, is wet.
En aangezien vaccinatie de snelste weg naar vrijheid is, is het goed om eindelijk die rationele beslissing te zien. (geen idee waarom China niet onmiddellijk een vaccinatieverplichting doorvoerde...)

Ja, het kan dat er nog een dip komt in het komende jaar wegens recessies US/Europa, china ziekenhuis overbelasting omicron shit, etc.
Maar markttiming maakt mij niet rijk.
Het punt is dat het er steengoed uit ziet voor eind 2023-2024-2025, en aan de huidige Oxy-prijs er minimum 50% conservatieve upside zit. (laat ons zeggen mijn ruwe duimzuig scenario's op 2-5 jaar: 5% 50, 25% 80-90 , 35% 100-110 , 20% 120-130, 15% 150-200).

En die 2027 warrants zetten daar een hefboom op, zonder stop-out risico zoals je met margin hebt.

Wat de koers tussentijds doet, interesseert mij geen hol en kan ik toch niet voorspellen.

Laatst bewerkt:

USA all the way.

Ik snap dan ook niet altijd die afkeer ten opzichte van bel20 of Belgische aandelen.

Het kan toch een plaats hebben in een (brede) portefeuille? Voor een heel klein deeltje eigenaar zijn van bedrijven die je dagdagelijks ziet? Dat vind ik net zo leuk als het rendement dat het opbrengt.

Via holdings zoals GIMV en Ackermans & van Haaren kan ik beleggen in bedrijven waar ik anders geen toegang tot heb/had, zoals Turbo‘s Hoet, de grootste DAF dealer van de wereld. En elk jaar een mooi dividend.
Via Ageas -> AG Insurance -> Touring -> Groep Autoveiligheid (autokeuring).
Ook al diverse keren uitgekocht geweest, zoals bij Sioen.

Net zoals hier een pagina’s eerder staat: “blijf weg van biotech”. Dat zou ik eerder formuleren als: “Wees bewust van het hoge risico, dus wees bereid om alles te verliezen”

Natuurlijk zijn de rode cijfers van Mithra en oxurion pijnlijk om te zien in de app van mijn broker, maar een knaller zoals Ablynx in het verleden maakt veel goed. Na aftrek van de initiële inleg kon een droom realiseren die anders niet haalbaar was, plus nog genoeg om te investeren in andere bedrijven. En één van die aandelen die ik toen samen kocht samen met Mithra en Oxurion is Argen-X...

Laatst bewerkt:
Komt wel goed, vooruit kijken: inkoop eigen aandelen en verhogen dividend.
Inderdaad.
Vanaf 2023 verschuift de focus bij Oxy naar volle bak aanwending van cashflow voor eigen aandeleninkoop. Zolang Oxy onder de 100 blijft, is elke dollar aandeleninkoop, er 1,x dollar waard en creëert dus bijkomende aandeelhouderswaarde bovenop de inkoop.

Daarnaast ook dividend naar 2 of 3% in 2023, en 3-4-5% in 2024-2025, waardoor het terug opgenomen zal worden in dividendindexen en door dividendbeleggers.

En dan schiet er nog cash over waarbij ze misschien zelfs de preferente aandelen van Buffett beginnen terug kopen.
Waardoor de cashflow weer stijgt etc. Dat wordt een niet te stoppen vliegwiel.

Ook de ESG fondsen en pensioenfondsen zijn op hun stappen aan het terugkeren. Sommigen beginnen oliebedrijven terug op te nemen, als die actief meedoen aan de energietransitie.
En Oxy is actief bezig met de constructie van de grootste carbon capture plant in de US.

Dan moet die onderwaardering er stilaan uit gaan, want anders wordt de rechtstreekse shareholder yield 15% of zo.

Petrobras onderuit...politiekers kunnen er niet afblijven :)
Inderdaad.
Vanaf 2023 verschuift de focus bij Oxy naar volle bak aanwending van cashflow voor eigen aandeleninkoop. Zolang Oxy onder de 100 blijft, is elke dollar aandeleninkoop, er 1,x dollar waard en creëert dus bijkomende aandeelhouderswaarde bovenop de inkoop.

Daarnaast ook dividend naar 2 of 3% in 2023, en 3-4-5% in 2024-2025, waardoor het terug opgenomen zal worden in dividendindexen en door dividendbeleggers.

En dan schiet er nog cash over waarbij ze misschien zelfs de preferente aandelen van Buffett beginnen terug kopen.
Waardoor de cashflow weer stijgt etc. Dat wordt een niet te stoppen vliegwiel.
Je vergeet de enorme kostprijs van al die DAC's dat ze gaan bouwen zonder veel uitzicht op rendement op de korte termijn....

Je vergeet de enorme kostprijs van al die DAC's dat ze gaan bouwen zonder veel uitzicht op rendement op de korte termijn....
Shit, rats vergeten...!

Section 45Q ;)
En daarbovenop vers van de pers vandaag: "But in a policy pivot, the programs now open the door to the use of taxpayer dollars to fund carbon capture projects that produce fossil fuels through a process known as enhanced oil recovery, or EOR. "

3x raden welk bedrijf zwaar gebruik maakt van EOR... (hint: ticker begint met een O en rijmt op pipi)

Laatst bewerkt:
Ik ben van plan om vanaf januari 2 VWCE’s per maand te kopen. Initieel was ik dit van plan via Degiro, vanwege de kernselectie. De laatste berichtgevingen waren echter niet geweldig, hoewel ze snel ‘actie’ hebben ondernomen.
Zijn hier nog mensen die verder blijven accumuleren bij Degiro?
Ja, ik blijf er gewoon.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan