Kleine Beursfeiten

Zijn er hier mensen die Snapchat gebruiken?
10 jaar geleden hoorde ik in mijn vriendinkring weleens iets over Snapchat, toen het nog iets nieuws was. Je had in die periode ook één of andere Amerikaanse politieker die in opspraak kwam na het versturen van een dick pick. Moest ik de beurs niet volgen dan had ik de laatste 5 jaar eigenlijk nergens meer gehoord over Snapchat, of ligt dat aan mij?

Voor al dat soort aandelen zou ik precies wachten op een kentering op lange termijn, een bodem + uptrend over enkele maanden. Liever de eerste 25% upside missen ipv maandenlang vallende messen te vangen.

10 jaar geleden hoorde ik in mijn vriendinkring weleens iets over Snapchat, toen het nog iets nieuws was. Je had in die periode ook één of andere Amerikaanse politieker die in opspraak kwam na het versturen van een dick pick. Moest ik de beurs niet volgen dan had ik de laatste 5 jaar eigenlijk nergens meer gehoord over Snapchat, of ligt dat aan mij?
Jeugd <21 gebruikt vooral snapchat om te messagen.
En daarnaast vooral tiktok, massa's tiktok.
Voor al dat soort aandelen zou ik precies wachten op een kentering op lange termijn, een bodem + uptrend over enkele maanden. Liever de eerste 25% upside missen ipv maandenlang vallende messen te vangen.
Bespeuren we daar een zweem technische analyse, waarvan we al 100 jaar weten dat het niet werkt, en er geen enkel succesvol technische analyse fonds bestaat, en er geen enkele succesvolle rijke technische analist bestaat die dit consequent toepast? :)

Bespeuren we daar een zweem technische analyse, waarvan we al 100 jaar weten dat het niet werkt, en er geen enkel succesvol technische analyse fonds bestaat, en er geen enkele succesvolle rijke technische analist bestaat die dit consequent toepast? :)
Geen zweem, mijn wichelroede slaat helemaal tilt bij de beurskoers van snap.

nog nooit gebruikt en zou er nooit mijn geld in steken.

Hier onder de collega’s gebruiken we het voor de grappige filtertjes, lachen jegens hè…

Ik zou vooral geen geld durven inzetten op bedrijven die van krediet leven in tijden van hoge rentes.

Er zijn trouwens al bedrijven die de functionaliteit van Snap gekopieerd hebben.

Geen winst, stijgende schulden, groeiend aantal uitstaande aandelen. 🤷‍♂️

Zou wel eens een goede overnameprooi kunnen zijn.

Ik zag trouwens passeren dat de energie sector en financial sector momenteel in de top 5% zitten qua historische onderwaardering (P/E) ten opzichte van de s&p500.

Dat komt overeen met mijn eigen idee van welke bedrijven nog altijd goedkoop zijn (bac, brk, oxy).

Er was een tijd dat die oliebedrijven aan kw’s noteerden van 20/30.

Nu zie je Kw’s 5/6...

Komt nog wel.

Langs de andere kant, niet zo bullish: consolidatie van de macht van een nu regelrechte dictator in China, die economische groei minder belangrijk vindt dan absolute staatscontrole en hawkish buitenlandse betrekkingen.

Nog fans van Prosus of Alibaba aanwezig op het forum...?

Aaah Chinese bedrijven waarvan de hoeveelheid winst arbitrair bepaald wordt door de grote Hemzelf. Dat dat shitland nog altijd opgenomen wordt in Emerging ETF is beyond crazy. Hoeveel personen ik in mijn omgeving al aamgeraden heb te stoppen met maandelijkse stortingen in die shit ETF, tel kwijt. Gewoon omdat ze dat 'ergens' gelezen hebben want 'China gaat boomen'.

Langs de andere kant, niet zo bullish: consolidatie van de macht van een nu regelrechte dictator in China, die economische groei minder belangrijk vindt dan absolute staatscontrole en hawkish buitenlandse betrekkingen.

Nog fans van Prosus of Alibaba aanwezig op het forum...?

Ik geloof op langere termijn wel in Alibaba als bedrijf met potentieel, dus ik hou mijn (beperkte) aandelen erin gewoon.

Maar de hele staatssituatie in China is inderdaad een ramp, dus ik zou er niet veel geld op inzetten...

En zoals @Pskonejott ook al aangeeft, in China ETF's of emerging ETF's in het algemeen heb ik ook weinig vertrouwen. 10 jaar geleden deden die het nog goed, maar de laatste tijd leveren die veel minder op dan een S&P500 tracker voor meer volatiliteit.

Ik heb wat EMIM omdat destijds werd aangeraden om 80-88% IWDA te nemen en de rest EMIM om wereldwijde coverage te hebben, maar voorlopig koop ik niet bij omwille van de situatie in China.

De PCAOB is sinds eind augustus bezig met een audit van alle chinese aandelen gelist in de US (link). Indien het resultaat positief is, dan zou het wel eens de start van een een bull markt kunnen zijn voor de chinese aandelen.

Heb nog altijd BABA. Verlies is nog cava. Zat er al vroeg in.
Je moet er toch al langer dan 5 jaar in gezeten hebben om minder dan -50-60% verlies te hebben?

Voor de rest heb ik maar 2 jaar blijven herhalen dat
1. de cijfers van het bedrijf niet te vertrouwen waren
2. het land niet te vertrouwen was

Maar goed, in de eeuwig durende traditie van BG: tis een hobby nietwaar, dat mag geld kosten :)

Aaah Chinese bedrijven waarvan de hoeveelheid winst arbitrair bepaald wordt door de grote Hemzelf. Dat dat shitland nog altijd opgenomen wordt in Emerging ETF is beyond crazy. Hoeveel personen ik in mijn omgeving al aamgeraden heb te stoppen met maandelijkse stortingen in die shit ETF, tel kwijt. Gewoon omdat ze dat 'ergens' gelezen hebben want 'China gaat boomen'.
Om advocaat van de duivel te spelen (wat niet nodig is want amper blootstelling aan China hier): ik hoor nu ook wel al 10 of 15 jaar dat China binnenkort gaat imploderen door interne spanningen of algemene rellen tegen de feitelijke dictatuur.

Het lijkt echter dat zolang je het merendeel van je mensen een redelijke levensstandaard kan aanbieden, ze goed indoctrineert, en ze ook onder de duim houdt, je een redelijk stabiel systeem hebt. Ik maak me eigenlijk een beetje zorgen daarover, misschien overleeft dat systeem wel de vrije democratie en het bijhorend economisch systeem.

Je moet er toch al langer dan 5 jaar in gezeten hebben om minder dan -50-60% verlies te hebben?

Voor de rest heb ik maar 2 jaar blijven herhalen dat
1. de cijfers van het bedrijf niet te vertrouwen waren
2. het land niet te vertrouwen was

Maar goed, in de eeuwig durende traditie van BG: tis een hobby nietwaar, dat mag geld kosten :)
't Zal niet veel schelen op vlak van tijd denk ik. Ik moet ook nog eens bekijken hoeveel percent van mijn portefeuille het is, maar normaal niet veel.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan