Kleine Beursfeiten

het scheelde niet veel op vlak van tijd, maar ik zit nu aan -50% ja. En ja da's cava gezien de blootstelling. Was een risico waar ik op een gegeven moment in het groen mee zat. Maar he, winnaars bijhouden niet waar? :unsure:

Zware negatieve koersreacties, zoals nu met BABA, worden ook wel weer hard gebroken eens het sentiment wat is gaan liggen. Eén van de volgende dagen zien we waarschijnlijk wel ergens een +10%.

Zware negatieve koersreacties, zoals nu met BABA, worden ook wel weer hard gebroken eens het sentiment wat is gaan liggen. Eén van de volgende dagen zien we waarschijnlijk wel ergens een +10%.
Mja en dan? Het is -50% tot -80% voor allen die dit in portefeuille hadden.
Dat het dan eens 20 of 30% terug stijgt, is peanuts. (Om een -80% goed te maken, moet het 400% stijgen).

Hmm was er maar een voorbeeld van iets gelijkaardige🤔 Oh wacht, OXY de afgelopen 5 jaar.
Welke zot kocht nu oxy 5 jaar geleden op 70 :thinking:
En alle cijfers in het jaarrapport bij oxy zijn duidelijk, bij Baba niet.
En quasi geen overheidsrisico.
Allemaal zaken die hier aan bod gekomen zijn hé ivm Baba en prosus :-)

En daarbij, had je oxy gekocht de voorbije 2 jaar?
Neen, wel Baba, palantir, spce, rkt etc.
Allemaal -50% tot -80%, hoewel 1 miljoen keer gezegd dat deze brolprut waren.

Voor de echt 30ste keer afgelopen jaren: allergie aan geld, iets anders kan dit echt niet meer zijn op dit forum.

Ik heb wat EMIM omdat destijds werd aangeraden om 80-88% IWDA te nemen en de rest EMIM om wereldwijde coverage te hebben, maar voorlopig koop ik niet bij omwille van de situatie in China.
Niemand die er wat van kende, raadde dat destijds aan, maar goed.

Je kocht dus hoog aan, maar nu alles gecrasht is, zet je de aankopen stop...

Al deze posts zijn eigenlijk reclame voor pensioensparen, want met ETF's zijn er teveel die toch proberen market timen :)

Alle Chinese aandelen gaan door het putje, omdat het sentiment rond China negatief is, niet omdat de bedrijven op zich niet goed zijn.

Kan goed zijn dat binnen een jaar of twee de rollen weer gedraaid zijn en iedereen roept dat je in Chinese aandelen moet beleggen.

Deze van twitter is misschien relevant:

"The difference between NFT investors and BABA investors is NFT investors are largely young and have a learned a valuable lesson that will benefit them the rest of their lives. BABA investors are largely older man who fall for the same crap over and over despite red flags galore."

Alle Chinese aandelen gaan door het putje, omdat het sentiment rond China negatief is, niet omdat de bedrijven op zich niet goed zijn.

Kan goed zijn dat binnen een jaar of twee de rollen weer gedraaid zijn en iedereen roept dat je in Chinese aandelen moet beleggen.
'Het sentiment'
Er is een dictator die beslist wat met de bedrijven en hun winst zal gebeuren.

Maar ok, nu is misschien niet het moment om te shorten, maar eerst moet je wel 100-200% verdienen om de 50-75% verliezen goed te maken van de afgelopen jaren.

Welke zot kocht nu oxy 5 jaar geleden op 70 :thinking:
En alle cijfers in het jaarrapport bij oxy zijn duidelijk, bij Baba niet.
En quasi geen overheidsrisico.
Allemaal zaken die hier aan bod gekomen zijn hé ivm Baba en prosus :)

En daarbij, had je oxy gekocht de voorbije 2 jaar?
Neen, wel Baba, palantir, spce, rkt etc.
Allemaal -50% tot -80%, hoewel 1 miljoen keer gezegd dat deze brolprut waren.

Voor de echt 30ste keer afgelopen jaren: allergie aan geld, iets anders kan dit echt niet meer zijn op dit forum.
Niet spce en neen, want ik heb geld opzij moeten zetten voor appartement en zelfstandige activiteit.

Ja, nuja, origineel was het om in te wonen maar doordat we een dochter kregen tijdens de bouw, was het al te klein nog voor het af was. Het duurde 3 jaar ipv 1.5 jaar voor de voorlopige oplevering. En neen onze dochter was niet 100% voorzien (medische redenen).

Niemand die er wat van kende, raadde dat destijds aan, maar goed.

Je kocht dus hoog aan, maar nu alles gecrasht is, zet je de aankopen stop...

Al deze posts zijn eigenlijk reclame voor pensioensparen, want met ETF's zijn er teveel die toch proberen market timen :)
De verhouding is nu 88/12 IWDA/EMIM. Dus ik heb wat exposure maar niet overdreven veel. Nu staat mijn EMIM op -19%, niet goed maar ook nog geen reden tot paniek. Stel dat ik BABA kocht op de piek dan stond ik op -80%.
Dat het gecrasht is , is geen reden op zich om niet te investeren in EMIM, eerder het feit dat het veel van Xi afhangt wat de markten gaan doen.
Nu als je wilt risico nemen dat is het nu mss niet slecht om BABA te kopen, misschien valt Xi Taiwan toch niet binnen of houdt hij zich toch wat koest en valt het allemaal mee, wie zal het zeggen…

Maart 2021:
Nr. 1 aandeelhouder is Softbank, die voor geen haar te vertrouwen zijn, dat schept wel vertrouwen :) (Voor de liefhebbers, zie hun rol in de huidige saga van het failliete Greensill waar ze zitten foefelen hebben dat het geen naam heeft).

Maar zoals ik zei, Alibaba is een legitieme winstgevende business en ik snap de appeal van Chinese aandelen wel.
Maar ik zie teveel potentiële rode lichten, dus dat sluit een positie van 20% of meer uit, dus koop ik ze niet. Heel simpel eigenlijk...
Maar momenteel staan die gemiddeld niet eens echt goedkoper dan een Berkshire aan 240 of zo.
Dus zou ik goed zot moeten zijn om meer risico te gaan nemen voor hetzelfde potentieel rendement.

Een mooi voorbeeld is bv. Wirecard.
Dat was al in 2015-2016 duidelijk dat dit fraude was.
COO was een charlatan met een groot publiciteitsbord op zijn kop "charlatan".
Maar blijkbaar is dit voor sommigen moeilijker te zien, ik blijf anderen soms moeilijk snappen hoe ze blijven in die oplichters hun zever trappen :) (zie Trump, ceo van Softbank, ceo van Nikola, CIO van Greensill, ...)
Toch blijft het aandeel stijgen tot 2020 of zo, waarna het plots compleet crasht en je eigenlijk alles kwijt bent.

Dat soort left-tail aandelen probeer ik te vermijden, vandaar geen rode lichten toegelaten als ik een aandeel koop.
Lefttail event BABA: check.

Hoe geschift was het eigenlijk om BABA in portefeuille te hebben ipv Berkshire, aangezien ze aan dezelfde fundamentele waardering stonden?

BABA stond toen aan 226, nu 63. -73%.
Brk toen aan 240, nu 287. +20%.

Dus op een investering van 10.000 euro, had je nu 12.000 euro met een superveilig easy bedrijf in stabiele regio.
Met het risicovol chinees aandeel houdt je momenteel nog 2.700 euro over.

Och ja, who cares, het zijn maar zakken geld :sleep2:

De verhouding is nu 88/12 IWDA/EMIM. Dus ik heb wat exposure maar niet overdreven veel. Nu staat mijn EMIM op -19%, niet goed maar ook nog geen reden tot paniek. Stel dat ik BABA kocht op de piek dan stond ik op -80%.
Dat het gecrasht is , is geen reden op zich om niet te investeren in EMIM, eerder het feit dat het veel van Xi afhangt wat de markten gaan doen.
Dat kan allemaal zijn, maar waarom geen 100% iwda of S&P500 zoals Jack Bogle en Buffett zeggen?

De keuze voor emerging markets is discretionair.
Je maakt dus individuele asset keuzes, wat in theorie niet zou mogen als je kiest om passief te indexen.

Dat kan allemaal zijn, maar waarom geen 100% iwda of S&P500 zoals Jack Bogle en Buffett zeggen?

De keuze voor emerging markets is discretionair.
Je maakt dus individuele asset keuzes, wat in theorie niet zou mogen als je kiest om passief te indexen.
Bogle en Buffet zijn patriotten. Als Europeaan moet je globaal niet op één paard willen wedden. Je kiest toch voor trackers net omwille van diversificatie? Het niét doen is discretionair. Historisch is het verschil in performance trouwens klein en de volatiliteit lager. Don’t try to pick the winning country. Buy them all.

Terug
Bovenaan