Kleine Beursfeiten

Banken in Europa zijn easy targets voor extra belastingen van overheden zoals je nu bij KBC ziet gebeuren.
Klopt maar je moet dat ook kunnen plaatsen natuurlijk - als je ziet welke impact dat heeft - bij KBC stelt dat quasi niets voor op de totale winst per aandeel. Niet onoverkomelijk denk ik dan, je ziet dat tech reuzen daar ook in de klappen delen en af en toe een "serieuze" claim moeten ophoesten.

Ja is inderdaad nog een deel van de reeds bevestigde spr release. Niet zeker of die put al effectief bevestigd is maar zou idd wel schitterend zijn.
Olie rond de 72 voor x jaren, dat is veelbelovend voor de oxy stockprice.
(Premarket oxy nochtans in het rood.)
72$ voor 2023/2024 en wellicht 2025 al zeker. Enige probleem is dat hij de export van olie vanuit de VS kan stoppen, maar dat zou wel heel risky zijn.

Laatst bewerkt:
72$ voor 2023/2024 en wellicht 2025 al zeker. Enige probleem is dat hij de export van olie vanuit de VS kan stoppen, maar dat zou wel heel risky zijn.
Hoe die olieproducenten niet als maniakken +20% gaan op dit nieuws, is mij ook een raadsel.
Tenzij die terugkoop niet vast staat en telkens willekeurig kan gewijzigd worden, of afhangt van wie juist verkiezingen gewonnen heeft.

Hoe die olieproducenten niet als maniakken +20% gaan op dit nieuws, is mij ook een raadsel.
Tenzij die terugkoop niet vast staat en telkens willekeurig kan gewijzigd worden, of afhangt van wie juist verkiezingen gewonnen heeft.
VS is toch nog altijd netto exporteur van olie? Hij kan die export stoppen maar zou enorm risky zijn denk ik.

VS is toch nog altijd netto exporteur van olie? Hij kan die export stoppen maar zou enorm risky zijn denk ik.
Dat heeft er niets mee te maken.

- Afgelopen 6 maanden zijn de olie stocks wereldwijd quasi niet gewijzigd.
Terwijl er iemand 1 miljoen barrels extra uit de spr aan het verkopen was, china was toe, europese recessie, ...

- 200 miljoen barrels zullen gekocht worden de komende paar jaar

- iran deal is compleet dood

- vanaf 5 december wordt Russische productie ferm bemoeilijkt door de sancties.
Of dit nu 0,5 of 3 miljoen barrels per dag minder tot gevolg heeft, doet er niet toe. Gewoon minder.

Al dit is gewoon fundamenteel hyper bullish op korte en medium termijn.
ik kan mijn broek bijna niet toe houden van bullishness.

Ik zag trouwens passeren dat de energie sector en financial sector momenteel in de top 5% zitten qua historische onderwaardering (P/E) ten opzichte van de s&p500.

Dat komt overeen met mijn eigen idee van welke bedrijven nog altijd goedkoop zijn (bac, brk, oxy).

Koop je BRK om lang te houden of trade je er ook mee?
Ik zou dat gewoon kopen als betere versie van een indexfonds, zeker aan waarderingen van afgelopen weken.

Ikzelf koop individuele aandelen. Dus het kan zijn dat ik berkshire koop aan -25% korting, maar verkoop aan -5% korting als ik iets anders zie dat 40% ondergewaardeerd is (als ik geen cash vrij heb staan).

Aflevering 101 over sellside 'beursanalisten'.
Als je kijkt naar de huidige beurskoersen dan zitten 99% van de analisten en grootbanken er dus faliekant naast volgens jou?
?
Ben je serieus om 'analisten/grootbanken' als referentie te vermelden?
Hier is al 100 keer gepasseerd hoe compleet verkeerd die zijn in 50% van de gevallen, waardoor je het eerder latent werkloze dartsspelers kunt noemen.
Het zijn wel de analisten van beurshuizen à la Blackrock, JP morgan, Goldman + de banken die voor het meerendeel van het volume van de beurstransacties zorgen, niet echt de retailbeleggers, dus als momenteel de koersen slechts matig corrigeren, dan wil dat zeggen dat zij het risico lager inschatten dan jij.
Volledige Nasdaq -22% sindsdien.
SAAS: -40%

Janus versus grootbanken/blackrock/Goldman: 87-0 🥳
Ik beweer niet dat die het beter doen, gewoon dat zij de grootste beïnvloeders van de beurskoersen zijn, wij kunnen misschien wat invloed hebben op de koers van pakweg Resilux of Tessenderlo, maar niet op een Tencent, Facebook of Microsoft hé.
Sindsdien:

Tencent: -45%
Facebook: -35%
Microsoft: -20%

Ah ja, klein detail: OXY +148% sindsdien.

En ah ja 2: de aandelen met belachelijk business model en bijna zeker naar 0 gaande: Upstart en Carvana -85% en -90% sindsdien.

Je ziet, je moet niet schoon zijn om chance te hebben!

Laatst bewerkt:
Lees deze parel op de tijd .

'Voor de meeste sectoren zijn we neutraal, al hebben we een voorkeur voor energie en een lichte voorkeur voor waarde- boven groeibedrijven. Kies wel altijd voor kwaliteit. Ga voor bedrijven met een sterke balans, met voorspelbare, defensieve winsten en cashflows. Mijd een lagere kwaliteit, ook bij bedrijfsobligaties. Er zullen meer faillissementen opduiken, maar dan vooral bij bedrijven die voordien afhankelijk waren van spotgoedkope kredieten. Al is dat laatste de bedoeling van de Fed'.

Ik ga typisch voor prut, maar nu zal ik switchen.

Lees deze parel op de tijd .

'Voor de meeste sectoren zijn we neutraal, al hebben we een voorkeur voor energie en een lichte voorkeur voor waarde- boven groeibedrijven. Kies wel altijd voor kwaliteit. Ga voor bedrijven met een sterke balans, met voorspelbare, defensieve winsten en cashflows. Mijd een lagere kwaliteit, ook bij bedrijfsobligaties. Er zullen meer faillissementen opduiken, maar dan vooral bij bedrijven die voordien afhankelijk waren van spotgoedkope kredieten. Al is dat laatste de bedoeling van de Fed'.

Ik ga typisch voor prut, maar nu zal ik switchen.
Dit dateert van een jaar geleden:

Machtig artikel.

- "De experts zijn het erover eens dat 2022 een volatiel jaar kan worden"

Geniaal zeg, opslag voor die mannen.
Straks beweren ze nog dat de aandelenmarkten wel eens zouden kunnen schommelen!

- "Toch is selectiviteit cruciaal. De nadruk moet liggen op kwaliteit, menen de strategen. Je moet kiezen voor aandelen van bedrijven met een zeer sterke concurrentiepositie"
Ik ben op zoek naar een artikel waarin die 'strategen' voor de verandering eens zeggen:
"Wat je nu moet kopen is absolute trash!
Je moet kiezen voor aandelen van bedrijven met een absolute schijtpositie in een krimpende sector, tis het moment!!"

Dat heeft er niets mee te maken.

- Afgelopen 6 maanden zijn de olie stocks wereldwijd quasi niet gewijzigd.
Terwijl er iemand 1 miljoen barrels extra uit de spr aan het verkopen was, china was toe, europese recessie, ...

- 200 miljoen barrels zullen gekocht worden de komende paar jaar

- iran deal is compleet dood

- vanaf 5 december wordt Russische productie ferm bemoeilijkt door de sancties.
Of dit nu 0,5 of 3 miljoen barrels per dag minder tot gevolg heeft, doet er niet toe. Gewoon minder.

Al dit is gewoon fundamenteel hyper bullish op korte en medium termijn.
ik kan mijn broek bijna niet toe houden van bullishness.
Nee, dat bedoelde ik niet. Mijn uitleg was wellicht niet duidelijk.

De VS is inzake olieproductie zelfvoorzienend. Ze hebben zelfs een overschot.
Indien de VS beslist niet meer mee te doen met de wereldmarkt en hun olie enkel voor de VS te behouden dan bepalen ze zelf de prijs van olie en ze hebben een overschot.
Op lange termijn wellicht risky maar ik denk dat ze dat ooit in het verleden al eens gedaan hebben (in tijden van oorlog?)

Nee, dat bedoelde ik niet. Mijn uitleg was wellicht niet duidelijk.

De VS is inzake olieproductie zelfvoorzienend. Ze hebben zelfs een overschot.
Indien de VS beslist niet meer mee te doen met de wereldmarkt en hun olie enkel voor de VS te behouden dan bepalen ze zelf de prijs van olie en ze hebben een overschot.
Op lange termijn wellicht risky maar ik denk dat ze dat ooit in het verleden al eens gedaan hebben (in tijden van oorlog?)
Die zijn totaal niet zelfvoorzienend, en er is 0% kans op een 'echt' exportverbod.
Dat is gewoon wat politieke praat.

Ik ben op zoek naar een artikel waarin die 'strategen' voor de verandering eens zeggen:
"Wat je nu moet kopen is absolute trash!
Je moet kiezen voor aandelen van bedrijven met een absolute schijtpositie in een krimpende sector, tis het moment!!"
Paul d'Hoore zegt dat blijkbaar al jaren. Hij doet het alleen niet zo expliciet.

Paul d'Hoore zegt dat blijkbaar al jaren. Hij doet het alleen niet zo expliciet.

Voor zijn 2022 stock picks heeft onze Paul D'Hoore -24% so far, met absolute topper Deceuninck met -40% ... dat je daar met Turkije risico zat zag toch elk klein kind??

Idd politieke praat maar grafiek productie/consumptie 2021 zo goed als break-even:
Je moet opletten met van die 5 min. Wikipedia oppervlakkige grafieken en analyses.

Olie is geen uniform product.
De raffinaderijen in de US hebben dikwijls andere soort olie nodig dan wat US produceert.
Dus moeten ze importeren, want ze produceren te weinig specifieke olie vr hun eigen raffinaderijen.
En natuurlijk ook exporteren, want ze produceren meer eigen crude oil dan wat ze kunnen gebruiken.

Wat ze kunnen doen is eventueel export van eindproducten limiteren, bv. een diesel-ban, want daar is een serieus tekort aan momenteel.

klassieker:
ZxjlfFROmNLcmolbosPrf6BffAcbkiFskPQy3M6RchNPQF7HFzLX2vREV1dVJaQyGaeZqVL9e2-vbPhBpaUHIl5DDxhieoX5-Pve73ij4nsTlJ_43ytNPTHAk4pIhYA=s0-d-e1-ft

Terug
Bovenaan