Kleine Beursfeiten

Ja ik zie het ook.

Dat is ondertussen wel honderden miljoenen usd 'diversificatie'.
Raar dat ik dat bv. een Dimon bij JP Morgan of Buffett bij Berkshire niet zie doen.

Ik zie ook 0,9 miljoen insider buys het afgelopen jaar, en 230 miljoen dollar insider sells.
Zeer undervalued vinden de insiders die toekomstige groei precies toch niet.

Nu ja, mij niet gelaten :)
Insider sells vind ik iets heel subjectief. Buffet kan je moeilijk vergelijken met andere mensen, weinig mensen die zoveel geld (aandelen) hebben en zelf weinig geld wensen. Je kan perfect ook mensen hebben die al genoeg geld hebben en gerust een gokje willen doen met hun bedrijf.
Als je niet in een persoon zijn hoofd kan kijken weet je niet 100% zeker waarom iemand verkoopt. Moest ik voor 1 miljard € aan aandelen hebben dan zou ik toch ook een stuk verkopen om goed van te leven, zou niks te maken hebben met mijn geloof in het bedrijf.

Fout. We hebben toen gekeken wat zijn kosten waren, in zo'n calculator over 25 jaar berekent hoe groot het verschil was (uiteraard immens). Meer dan een "goh, ik zal nog zien" kwam er niet uit. Onderschat niet hoe graag mensen geloven in "experts". Als diene van de bank dat gezegd heeft ...
BG belegger heeft nog niet overal zo'n grote weerklank :)
Voorbeelden genoeg. Ik heb een collega gehad die ooit Lernhaut en hauspi aandelen had. Alles kwijt natuurlijk en ik vroeg waarom heb je die toen gekocht: 'Iedereen kocht die, je moest die gewoon hebben, iedereen deed daar aan mee'.
En dat was dan een hogergeschoolde, wat denk je dat Deborah van de Delhaize op de beurs gaat kopen....

Ik herinner mij een artikel in de krant over fortis: iemand met redelijk wat spaargeld (hij was aan het sparen om een bouwgrond te kopen), alles in fortis gestoken. Zijn motivatie: iedereen had gezegd dat een spaarboekje niets opbrengt en fortis was een superveilig aandeel. Alles kwijt natuurlijk.
PS: voor diegenen die een prikje willen geven: Nee, ik was het niet :tongue:

Ander voorbeeld, Arco aandelen: google maar eens. Allemaal gepensioneerden die daar razend over zijn en geld hebben verloren.

Democratiseren en aanmoedigen van particulieren om te beleggen in aandelen dat is gevaarlijk en bijna crimineel.

Laatst bewerkt:
Ripper naar omhoog :eek2:

Note to self: als ze in het passief investing topic beginnen met 'ik ga echt even stoppen met maandelijks storten want je kan duidelijk zien dat het nog lang verder naar beneden zal gaan' , dan is op korte termijn een rally te verwachten :smile:

Kan de zuurpruimerij in dit topic stoppen ?

Want het is fiesta vandaag op de beurs. 🥳

Ander voorbeeld, Arco aandelen: google maar eens. Allemaal gepensioneerden die daar razend over zijn en geld hebben verloren.

Arco was anders, daar werd de "klant" wijsgemaakt dat het niet ging om een belegging.
Probleem was hier niet de beurs maar de verkoper die loog en daardoor veelal naieve seutekes in het zak zette.

Arco is eigenlijk eerder een reden om wel particulier te beleggen omdat het aantoont dat een tussenspeler (fondsen/banken/whatever) geen garantie is op succes. 🤷‍♂️

Toch wel opmerkelijk hoe laag de returns zijn door enkel de beste 10 dagen te missen, good luck aan market timers.

En damn, de jaren 80 en 90 waren wild als je die returns per decade ziet. :)

2010 'slechts' 4de beste decade van de laatste 9, terwijl je van permabears toch vaak krijg te horen hoe irrationeel en uitzonderlijk deze laatste bull markt wel niet was. Blijkbaar toch niet zo uitzonderlijk obv deze data.

Laatst bewerkt:
Kan de zuurpruimerij in dit topic stoppen ?

Want het is fiesta vandaag op de beurs. 🥳

Arco was anders, daar werd de "klant" wijsgemaakt dat het niet ging om een belegging.
Probleem was hier niet de beurs maar de verkoper die loog en daardoor veelal naieve seutekes in het zak zette.

Arco is eigenlijk eerder een reden om wel particulier te beleggen omdat het aantoont dat een tussenspeler (fondsen/banken/whatever) geen garantie is op succes. 🤷‍♂️
Idd, donkergroene dag, mag gerust ne keer, ... woensdag earnings ASML, eens benieuwd naar hun guidance en wat ze over Taiwan al dan niet gaan zeggen.

Toch wel opmerkelijk hoe laag de returns zijn door enkel de beste 10 dagen te missen, good luck aan market timers.

En damn, de jaren 80 en 90 waren wild als je die returns per decade ziet. :)

2010 'slechts' 4de beste decade van de laatste 9, terwijl je van permabears toch vaak krijg te horen hoe irrationeel en uitzonderlijk deze laatste bull markt wel niet was. Blijkbaar toch niet zo uitzonderlijk obv deze data.

En de 10 slechtste dagen hierin opgenomen?

Ja maar ja, bij het timen van market worden er meestal ook wel slechte dagen gemist natuurlijk. In principe voor jezelf makkelijk bij te houden door je uitstapprijs in bvb Yahoo Finance te zetten. Alleszins ik zit sinds vrijdag volledig USD cash en had mij gedeeltelijk opnieuw ingekocht in mijn favoriete trio AMZN, MSFT en GOOGL. Eerste 10% lager dan uitstap+kosten, de andere 5%.

Geen shorts meer voorlopig maar denk wel dat we nog lager gaan. Veel afhankelijk van de komende 2 weken met cijfers en hun guidance.

Ja maar ja, bij het timen van market worden er meestal ook wel slechte dagen gemist natuurlijk. In principe voor jezelf makkelijk bij te houden door je uitstapprijs in bvb Yahoo Finance te zetten. Alleszins ik zit sinds vrijdag volledig USD cash en had mij gedeeltelijk opnieuw ingekocht in mijn favoriete trio AMZN, MSFT en GOOGL. Eerste 10% lager dan uitstap+kosten, de andere 5%.

Geen shorts meer voorlopig maar denk wel dat we nog lager gaan. Veel afhankelijk van de komende 2 weken met cijfers en hun guidance.
Klopt, je moet al een heel lompe belegger zijn om net de 10 beste dagen te missen natuurlijk, en voor de rest wel volledig belegd te zijn. Helaas heb ik de andere data niet, maar ik vond het desondanks toch interessant om eens te delen.

Klopt, je moet al een heel lompe belegger zijn om net de 10 beste dagen te missen natuurlijk, en voor de rest wel volledig belegd te zijn. Helaas heb ik de andere data niet, maar ik vond het desondanks toch interessant om eens te delen.

Deze grafiek toont de impact van de 10 beste en slechtste dagen:
https://www.bluesquarewealth.com/avoiding-the-worst-days/

Er zijn trouwens veel meer periodes van winst dan van verlies, for what it's worth.

Ripper naar omhoog :eek2:

Note to self: als ze in het passief investing topic beginnen met 'ik ga echt even stoppen met maandelijks storten want je kan duidelijk zien dat het nog lang verder naar beneden zal gaan' , dan is op korte termijn een rally te verwachten :smile:

1st of the month, IWDA it is. Al is het -3% of +5% de dag ervoor.

Had een aankooporder voor D'ieteren staan op 145. Vorige donderdag met die enorme dip dan gekocht. Ondertussen staan ze weer op 160. Niet dat ik van plan ben om ze snel te verkopen, maar doet toch eens deugd om wat groen te zien :shy:

Biden geeft niet op, bijna verkiezingen dus de petrolprijs moet naar beneden:

Dat was geen nieuws, want al gepland sinds het begin van de spr release.

Wat wel enorm nieuws is: ze gaan +200 miljoen barrels terugkopen aan prijzen rond 72$ in 2024-2025-2026.

Dat is effectief quasi een put onder de prijs, die veel toekomstige onzekerheid wegneemt voor olieproducenten.

Gigantisch bullish voor die bedrijven.

Wen moon?? 🚀🚀🚀:cool:

Dat was geen nieuws, want al gepland sinds het begin van de spr release.

Wat wel enorm nieuws is: ze gaan +200 miljoen barrels terugkopen aan prijzen rond 72$ in 2024-2025-2026.

Dat is effectief quasi een put onder de prijs, die veel toekomstige onzekerheid wegneemt voor olieproducenten.

Gigantisch bullish voor die bedrijven.

Wen moon?? 🚀🚀🚀:cool:
Ja is inderdaad nog een deel van de reeds bevestigde spr release. Niet zeker of die put al effectief bevestigd is maar zou idd wel schitterend zijn.
Olie rond de 72 voor x jaren, dat is veelbelovend voor de oxy stockprice.
(Premarket oxy nochtans in het rood.)

Eerst een crash van 20% graag, moet mijn 10% cash nog kwijt.

Valt nog mee - die 10%, vraag is wat je op dit moment moet doen met 50% cash ....

Naast olie zou een mens ook verwachten dat banken de komende jaren toch garen spinnen bij stijgende rentes niet? Europese aandelen zijn niet erg in trek en de economische situatie op korte termijn is somber - aan de overkant zit je dan met een peperdure dollar en nog steeds een veel duurdere waardering dan Europese aandelen in het algemeen.

Valt nog mee - die 10%, vraag is wat je op dit moment moet doen met 50% cash ....

Naast olie zou een mens ook verwachten dat banken de komende jaren toch garen spinnen bij stijgende rentes niet? Europese aandelen zijn niet erg in trek en de economische situatie op korte termijn is somber - aan de overkant zit je dan met een peperdure dollar en nog steeds een veel duurdere waardering dan Europese aandelen in het algemeen.
Banken in Europa zijn easy targets voor extra belastingen van overheden zoals je nu bij KBC ziet gebeuren.

Deze morgen ASML met Q3 results: zoals verwacht alleen maar goed nieuws en bevestiging van guidance, eenmaal de schrik wat uit de markt is gaan die wel terug mooi omhoog volgens mij.

Terug
Bovenaan