Racing_Genk
Well-known member
Vanaf 2019 ongeveer begonnen met deze strategie.Ik zou zeggen vanaf het moment dat je je huidige strategie gebruikt die tot 20% jaarlijks rendement zou moeten leiden.
Er is ook een verschil tussen bullish zijn en een gemiddeld rendement van 20% verwachten.
Doe je dat nog steeds? Mij lijkt dat onmogelijk alleszins
2019: +40%
2020: +127%
2021: +37%
2022: -58% (vorige week nog -46% maar net een vd slechtste weken van het jaar achter de rug, wel nog 15% boven de bodem van mei 2022)
Dit geeft een CAGR van 16% momenteel sinds 2019.
Mijn aandelen en de multiples zijn nu zodanig hard gezakt dat ik verwacht dat het rendement ongeveer 1 op 1 gaat correleren met de groei in omzet de komende paar jaar. De gewogen gemiddelde omzetgroei van mijn aandelen in het laatste kwartaal was 74%. Gezien de economische vertraging en de 'law of large numbers' is die 74% uiteraard niet duurzaam houdbaar, maar mij lijkt een gewogen gemiddelde omzetgroei van 30% voor de komende 3-5 jaar niet onrealistisch (zelfs conservatief), en denk ik dus ook dat 30% rendement over de komende paar jaar mogelijk is. (@Janus: dit is een prognose op meerdere jaren, quotes over enkele maanden zijn dus niet relevant, over enkele jaren mag je deze quote gerust bovenhalen)
En dat brengt de CAGR ook weer boven de 20%, dus absoluut wel mogelijk.
Enkel en alleen omdat we nu in een berenmarkt zitten of omdat het sentiment slecht is verandert niets aan mijn verwachte returns over een langere periode. Waarom denk je dat ik in 2021 '15%' zei (volgens mij zei ik zelfs nooit 20% maar mikte ik op 15%) en niet '65%' (mijn CAGR op dat moment), omdat ik ook wel wist dat dat niet realistisch is voor een lange termijn rendement.
Laatst bewerkt: