Kleine Beursfeiten

ontex is alweer aant consolideren rond de 9 :) gisteren wast dus paniekverkoop met 8.34 als absoluut dieptepunt. nuja, tkon evengoed wat gestegen zijn waardoor ik mijn entry ging missen.

Nog een paar mooie quotes voor de Bitcoin-Tesla en andere momentum fanaten.

Cathie Wood van ARKK, momenteel zowat de huidige god van de momentum traders, 2016:

"Already as a child, I had the gift of the Holy Spirit."
"In 2006 when the market went against us, I had the kind of prayers that I normally never have"
"I started reading Psalm 91 when the Brazilian mother of my nanny told me to. I realised that I was fighting evil forces and had to fight a war, just like Psalm 91 told me. It was a sign from God not to follow the benchmark, but to invest in disruptive innovation."
"Everyday the bible speaks to me."
"The Holy Spirit hit me over the head with the idea to disrupt the financial world."

Binnen een paar jaar zullen we dan zeggen dat het allemaal 'obvious' was en 'haha, wie heeft daar ooit geld willen insteken, dat is nu toch van kilometers afstand te zien dat dat charlatans zijn", maar momenteel is dat precies zo duidelijk niet voor velen.

Bill Gates 22/2/2021: don't buy bitcoin if you have less money than Elon Musk.
Charlie Munger 24/2/2021: Tesla at 800 or bitcoin at 50.000 is like choosing between a flea or a louse. Bitcoin is rat poison.

Beyondgaming: "hold my beer and shut up, je begrijpt het niet Janus", "negeer die troll"

Kinepolis gaat wel lekker zo. Ondertussen terug aan 23% winst.

Waarschijnlijk heeft dit er iets mee te maken:
Ik begrijp er niet veel van.
Van Basic Fit nog minder, dat blijft maar lekker stijgen. (op 12 gekocht en op 18 verkocht aan de start van de pandemie) Dat staat momenteel even hoog als vlak voor de pandemie terwijl het ernaar uitziet dat die nog een jaar gaan platliggen.

't Is niet omdat ze u in den crypto thread te vermoeiend vinden dat dat hier enigsinds anders is.

Het is toch goed dat er eens een ander perspectief aan bod komt? Aan een echokamer heeft niemand iets, daar is wallstreetbets voor. Ik apprecieer Janus zijn posts wel

't Is niet omdat ze u in den crypto thread te vermoeiend vinden dat dat hier enigsinds anders is.
Ik moet eerlijk zijn dat ik de hele crypto hype ook niet snap en meer aanleun bij Gates/Munger hun mening erover dan bij die van iemand anders :p maar daarom blijf ik ook weg uit het crypto topic ^^ elk kiest zijn beleggingen :) En het zijn niet de minste 2 die hun mening erover geven natuurlijk.

Het is toch goed dat er eens een ander perspectief aan bod komt? Aan een echokamer heeft niemand iets, daar is wallstreetbets voor. Ik apprecieer Janus zijn posts wel
@Racing_Genk heeft heel zijn 'perspectief' al weerlegt en duidelijk aangetoond dat hij er niets van kent. Denk nu wel dat ik racing die er al langer dan vandaag in zit, zijn post meer apprecieer dan iemand die hier gewoon wat komt zeveren.

Maar ik denk niet dat Janus gewoon wat aan het zeveren is. Het is een andere invalshoek.
Als ge in de ene thread wordt uitgefloten moet ge niet in den deze 2x op korte termijn uw beklag hierover komen doen om er dan Tesla aandelen bij te sleuren om ze enigsinds nog on topic te maken.

Als ge in deze thread graag uw mening komt geven over GME of andere hype bubbel aandelen of energie aandelen geen enkel probleem.

Maar ik denk niet dat Janus gewoon wat aan het zeveren is. Het is een andere invalshoek.
Ik ben ook niet persé tegen zijn inzichten, iedereen geeft ze zoals hij wil. Maar de benadering zou beter zijn "naar mijn mening" dan "ik heb het al zo vaak voorspeld/gezegd". Dan zit je niet in uitersten te discussieren.

Nu soit, zoals aangegeven vind ik bv die post over de olie majors een goede invalshoek hebben. Van mij mag hij zeker blijven posten :p

Ik begrijp er niet veel van.
Van Basic Fit nog minder, dat blijft maar lekker stijgen. (op 12 gekocht en op 18 verkocht aan de start van de pandemie) Dat staat momenteel even hoog als vlak voor de pandemie terwijl het ernaar uitziet dat die nog een jaar gaan platliggen.

Future profit my friend. Kinepolis aan 20 hier :clap:. De cash die wegvloeit uit Kinepolis is beperkt gebleven. Als die binnenkort weer openen en evenveel bezoekers hebben als er voor, is er niet veel reden om veel onder de koers van ervoor te noteren. Ja, er is wat cash buiten gegaan. Aan de andere kant gaan wel wat heilige huisjes die veel kosten uiteindelijk gesneuveld zijn met Corona als excuus.

Zie ik overigens ook in eigen bedrijf. Voorbeeld travel werd er altijd gemorreld met 2-3-4% minder kosten etc. Met Corona is de travel expense bijna naar 0. Dat gaat een permanente kosten reductie zijn. Idem met Conference calls waarbij de dino's nog met hun telefoon belden en factuurtje doorstuurden. Nu moet iedereen verplicht internet telefoon gebruiken etc etc. Eens de omzet op peil is van voor Corona (wat bij ons al het geval is) zal de winstmarge gestegen zijn door kosten knip.

Er gaan wat usual suspects tussen zitten die de slagen ontvangen en permanente schade opgelopen hebben. Business travel, first class vliegen, hotels en alles wat er rond hangt (vb vliegveld uitbaters, duty free uitbaters...). Retail shops en vooral retail vastgoed verhuurders (e.g. verhuurders van H&M shops in shopping centra etc), alhoewel dat nog zal meevallen uiteindelijk denk ik. Kantoorverhuurders. Oude technologien die passe zijn (E.g. vaste telefonie conf calls).

Maar alles wat nabij is, wat een ervaring is en wat niet onmiddellijk te vervangen is door online zelfde ervaring, dat zal wel terugkomen (e.g. fitness centra, cinema, restaurant, cafe, ...). Ik heb veel mensen horen klagen over business travel. Ik heb nooit iemand horen klagen over restaurant bezoeken.

Let wel op, het is geen quasi zekere jackpot meer zoals afgelopen september-oktober hé. Ze staan al 200% hoger ondertussen.
Volgens mij ligt de echte waarde nog 50% hoger, maar uw veiligheidsmarge is al serieus gekrompen momenteel.
Ik had hier toen ook Berkshire en Bank of America aangeraden, maar ook daar is de veiligheidsmarge wat weg nu.

Geduld is key :)
Ik zit in Shell :unsure: ene is goed voor mij. Wel gekocht aan 9,82 & aan 20 gaat de helft buiten. Van de "gratis" helft kan ik dan het dividend gebruiken voor mijn vrijstelling.

Aldi ondertussen salmonella in zijn salami, Ter Beke vliegt er hier toch ook (minstens deels) uit na de cijfers ze. Ze zouden die charcuterie beter gewoon afstoten. Hun ready made meals is een gigantisch goed bedrijf, maar die charcuterie blijft het als een molensteen naar beneden trekken. Zonde :(

Let wel op, het is geen quasi zekere jackpot meer zoals afgelopen september-oktober hé. Ze staan al 200% hoger ondertussen.
Volgens mij ligt de echte waarde nog 50% hoger, maar uw veiligheidsmarge is al serieus gekrompen momenteel.
Ik had hier toen ook Berkshire en Bank of America aangeraden, maar ook daar is de veiligheidsmarge wat weg nu.

Geduld is key :)
Denk dat er wel nog marge is voor oil/financials op wat langere termijn met stijgende rentes, stijgende olieprijzen, stimulus,...maar inderdaad is redelijk snel gegaan de laatste maand. Zat zelf met redelijk grote positie in call opties XLE maar gisteren alles verkocht voor zeer mooie winst. Denk dat ik later misschien stapsgewijs terug instap, maar zou liever eerst wat pullback zien. Voor mij is oil/financials/value/commodities wel place to be in 2021. Mooie cashreserve nu maar wat nu met de yields gebeurt zint me niet echt.

Denk dat er wel nog marge is voor oil/financials op wat langere termijn met stijgende rentes, stijgende olieprijzen, stimulus,...maar inderdaad is redelijk snel gegaan de laatste maand. Zat zelf met redelijk grote positie in call opties XLE maar gisteren alles verkocht voor zeer mooie winst. Denk dat ik later misschien stapsgewijs terug instap, maar zou liever eerst wat pullback zien. Voor mij is oil/financials/value/commodities wel place to be in 2021. Mooie cashreserve nu maar wat nu met de yields gebeurt zint me niet echt.
Bedoel je de interestvoeten op US Treasuries?

- Als yields naar omhoog gaan door inflatie --> olieprijs up, levered Noord-Amerikaanse oliebedrijven hun schulden smelten weg als sneeuw voor de zon. Bank of A en Berkshire asset light of inflatiebestendig.
- Als yields naar omhoog gaan door toegenomen economische activiteit (après corona boom? Biden stimulus? Biden 3000 miljard infrastructuurplan?) --> olieprijs up, oliebedrijven scheppen geld. Bank of A en Berkshire profiteren vol van de toegenomen industriële activiteit.

In beide gevallen: jackpot voor pure oliebedrijven die hun geld niet wegpissen in ESG (alhoewel shell/BP ook een stuk van de hogere olieprijs zullen profiteren natuurlijk), maar ook goed voor Bank of America en Berkshire.
Dat zijn dan ook mijn enige 3 aandelen sinds september-oktober.
Zowat alle andere aandelen vind ik veel te duur ofwel goedkoop maar slecht ofwel geen mening.

Kinepolis vind ik bv. een serieus twijfelgeval.
Zitten nog bijna een jaar aan max. 50% bezetting. CEO zei zelf dat hij geld zal moeten ophalen tegen eind de zomer dus misschien aandeelhoudersverwatering.
Ondertussen heeft half de wereld Netflix genomen tijdens de pandemie en brengen Disney+ en consoorten hun blockbusters eerst naar hun direct-to-consumer kanalen.
Niet dat ze 0 bezoekers zullen hebben maar een daling met 20-30% bezoekers lijkt mij niet uitgesloten, net zoals bij business travel.

Terug
Bovenaan