Kleine Beursfeiten

Turbopositie X10 Short Dax ingenomen voor CPI cijfer om 14:30. Wel al stop-loss klaargezet indien het in foute richting zou bewegen. Sluit positie sowieso vandaag nog.

Turbopositie X10 Short Dax ingenomen voor CPI cijfer om 14:30. Wel al stop-loss klaargezet indien het in foute richting zou bewegen. Sluit positie sowieso vandaag nog.
gedurfd... er zit volgens mij toch wel al stevige inflatie + renteverhoging ingeprijsd dus als inflatiecijfer opnieuw hoog is gaat toch niemand van zijn stoel vallen??

Die stoploss heeft toch niet zo veel zin? als het plots -3% of zo gaat dan gaat die stoploss een -30% toch niet tegenhouden van je turbo?

gedurfd... er zit volgens mij toch wel al stevige inflatie + renteverhoging ingeprijsd dus als inflatiecijfer opnieuw hoog is gaat toch niemand van zijn stoel vallen??

Tjah, ik schrik nergens meer van - ik begin te begrijpen waarom de enige oplossing voor inflatie simpelweg een recessie is - die trein stoppen is immens moeilijk.

één ding staat vast: het was een serieuze val van de stoel - wellicht zal men nog eens vallen want de FED zal niet lang wachten vrees ik

Tjah, ik schrik nergens meer van - ik begin te begrijpen waarom de enige oplossing voor inflatie simpelweg een recessie is - die trein stoppen is immens moeilijk.

één ding staat vast: het was een serieuze val van de stoel - wellicht zal men nog eens vallen want de FED zal niet lang wachten vrees ik
denk jij meer dan 75 basispunten dan in november?

ik wil het alleszins allemaal nog wel eens zien met de Q3 cijfers of het allemaal zo slecht is, again, hier bij ons in de business zie ik niks groeivertraging, integendeel, wij zoeken nog steeds massa's volk, dus inflatie ok, maar zo slecht gaat het toch niet met de economie lijkt me

denk jij meer dan 75 basispunten dan in november?

ik wil het alleszins allemaal nog wel eens zien met de Q3 cijfers of het allemaal zo slecht is, again, hier bij ons in de business zie ik niks groeivertraging, integendeel, wij zoeken nog steeds massa's volk, dus inflatie ok, maar zo slecht gaat het toch niet met de economie lijkt me

Ik acht dat idd zeer waarschijnlijk, bij werkgever zie ik de eerste tekenen van vertraging - wij bouwen industriële machines voor hoofdzakelijk nieuwe projecten (traditioneel zitten wij dus best vroeg in de keten- in 20082009 was dat eveneens het geval), je ziet ook meer en meer berichten van een afnemende vraag naar olie, ook hier en daar voorspellingen dat zelfs de Belgisch bouw -sector zich aan een krimp mag verwachten in 2023 - als dat klopt is dat meteen dé graadmeter voor de staat van onze economie. De FED heeft al meermaals aangegeven te zullen ingrijpen, en dat zullen ze.

Welke sector ben jij actief? IT? Finance? Dienstensector?

Tekort aan personeel is iets wat ik soms moeilijk kan plaatsen, ik zie vacatures in horeca, supermarkten, poetsdienst ... terwijl er toch heel wat werkzoekenden zijn, dat is geen tekort maar een selectief tekort. Voor profielen met specifiekere eisen kan ik dat beter plaatsen.

Laatst bewerkt:
Veel chemie en industrie - en dit zijn toch grote werkgevers en bedrijven in België - draaien nu maar op gedeeltelijke capaciteit wegens lage vraag en/of hoge energiekosten waardoor produceren in België/Europa niet meer rendabel is.

En dit jaar waren vermoedelijk nog veel van die grote bedrijven gehedged tegen stijgingen van de energieprijzen, veel kans dat dat voor veel van die bedrijven steeds minder het geval zal zijn in Q3-Q4 (of best case Q1 2024)

Ik acht dat idd waarschijnlijk, bij werkgever zie ik de eerste tekenen van vertraging - wij bouwen industriële machines voor hoofdzakelijk nieuwe projecten (traditioneel zitten wij dus best vroeg in de keten- in 20082009 was dat eveneens het geval), je ziet ook meer en meer berichten van een afnemende vraag naar olie, ook hier en daar voorspellingen dat zelfs de Belgisch bouw -sector zich aan een krimp mag verwachten in 2023 - als dat klopt is dat meteen dé graadmeter voor de staat van onze economie. De FED heeft al meermaals aangegeven te zullen ingrijpen, en dat zullen ze.

Hier zie ik ook 0 vertraging. Misschien dat we eens 12 ipv 14% winstgroei hebben, minor blip.

Intel die 20k volk buiten flikkert, dat kan wel de prelude zijn voor CEOs die gaan volgen...

Welke sector ben jij actief? IT? Finance? Dienstensector?

Tekort aan personeel is iets wat ik soms moeilijk kan plaatsen, ik zie vacatures in horeca, supermarkten, poetsdienst ... terwijl er toch heel wat werkzoekenden zijn, dat is geen tekort maar een selectief tekort. Voor profielen met specifiekere eisen kan ik dat beter plaatsen.

En toch is het zo. Mijn madam doet HR bij een bedrijf waar ze continu operatoren zoeken die eigenlijk niks moeten kunnen (1 dag training). Gewoon 8h taken uitvoeren in de productie zoals bakken stapelen, aan een band staan, dozen/afval in een container smijten, machines bijvullen, ... Dat is een 3x8h shift met een dag, vroeg, laat.

Daar is het toch vaak grote paniek tegen het einde van de dag omdat ze niet genoeg interims vinden om de ploegen aan te vullen tot een bepaalde kritische bezetting om te kunnen opstarten als er vb een zieke is. Al heel vaak gebeurt dat ze een shift mogen skippen wegens onvoldoende volk om het veilig te doen en dat de weinige die er zijn dan doosjes mogen sorteren in het magazijn ipv in de productie te werken.

Veel van de werklozen zijn figuren die nooit een job gaan vinden. Doof, blind, half gehandicapt, zatlap, andere problemen. Die zijn officieel werkloos maar gaan bijna met zekerheid nooit een job hebben. Dan nog heel wat die geen Nederlands spreken of geen Engels. Of ze hebben geen auto en ze wonen in hol van pluto. Of ze hebben een auto maar wonen in De Panne of de uithoek van Limburg, kunt niet verwachten dat die in Aalst of zo een job gaan pakken. Of moedertjes die 2 kinderen hebben en alleenstaand zijn. Die gaan geen split-shift doen in een Pizza hut 11-14h + 17-22h. ETc etc.

Er is <4% werkloosheid in Vlaanderen. Ik denk dat we redelijk hard tegen de frictiewerkloosheid limit zitten.

Veel chemie en industrie - en dit zijn toch grote werkgevers en bedrijven in België - draaien nu maar op gedeeltelijke capaciteit wegens lage vraag en/of hoge energiekosten waardoor produceren in België/Europa niet meer rendabel is.

En dit jaar waren vermoedelijk nog veel van die grote bedrijven gehedged tegen stijgingen van de energieprijzen, veel kans dat dat voor veel van die bedrijven steeds minder het geval zal zijn in Q3-Q4 (of best case Q1 2024)

Ik zit ook in de chemie en wij kregen te horen dat het een pak goedkoper is om in Azië of de VS te produceren (wij hebben daar ook plants) en het naar hier te vervoeren. Dus productiekosten Europa > productiekosten + transportkosten elders.

Geen goede vooruitzichten.

Volgens deze tabel in de Tijd toch geen al te mooi beeld in Belgie:
view

De trein is al gestopt, de prijzen maand op maand nemen niet meer toe.

Als men dit kan volhouden en men vergelijkt in de zomer van 2023 met de zomer van 2022 dan ist opgelost.

Vanaf oktober 2021 begon de inflatie trouwens hard op te lopen dus vanaf volgende maand zou de inflatie jaar op jaar vergelijking wel eens kunnen zakken.

Laatst bewerkt:
De trein is al gestopt, de prijzen maand op maand nemen niet meer toe.

Als men dit kan volhouden en men vergelijkt in de zomer van 2023 met de zomer van 2022 dan ist opgelost.
Is toch iets te simplistisch denk ik. Hier zie je de inflatie per categorie:

De MoM voor alle categorieen is 0.2% van augustus tot september, wat inderdaad niet heel veel is, ongeveer 2.4% annualized en in lijn met de target van de FED. Dit komt vooral door sterke daling in energieprijzen (die echter in oktober weer aan het stijgen zijn geloof ik). Als je echter de volatiele "Food & Energy" eruit haalt kom je op 0.4% MoM, wat nog altijd te veel is, want dat is 6% annualized. Vooral de huurprijzen nemen nog sterk toe..

Sowieso zal de YoY inflatie vanaf oktober wel verder dalen, omdat vorig jaar de inflatie heel hard begon te stijgen vanaf oktober 2021. Je zit dus met 'makkelijkere' comps, dat zie je duidelijk in deze grafiek:

Echter zitten we dus nog lang niet op niveaus die suggeren dat we naar 2% YoY core inflatie gaan, wat het doel is. De 8.1% langs de andere kant geeft ook een vertekend (te negatief) beeld maar zou vanaf volgende maand sterker kunnen dalen door de makkelijkere comps.

Terug
Bovenaan