Kleine Beursfeiten

De grote onzekerheid over de 'juiste' kapitaalkost is een belangrijke factor achter de kaalslag in de Brusselse vastgoedaandelen, typische 'goedehuisvaderaandelen' als WDP of Cofinimmo die dit jaar zowat gehalveerd zijn. Zoals KBC Securities-analist Wim Lewi treffend verwoordde: 'Als ik in mijn waarderingsmodel mijn wacc met 3 procentpunten moet verhogen, dan halveert het koersdoel (...) De vraag is in welke mate ik moet meelopen met centrale banken die de boel, en onze modellen, hebben verziekt'.

Akkoord, de centrale banken hebben veel te veel met stimulus gestrooid en nu moeten ze veel te bruut optrekken. Maar als je waardering afhangt van of de WACC in je DCF 4 of 7% is, heb je andere problemen. De centrale banken waren de boel blijkbaar niet aan het verzieken toen WDP op 5 jaar tijd verviervoudigde maar nu is het blijkbaar foute boel...

Ronduit dramatisch is de toestand voor goede huisvaders die op de dool zijn. Telenet
TNET1,29%
is een schoolvoorbeeld (zie grafiek). Gelet op een cashflow die door de geldverslindende netwerkoorlog met Proximus én de dreiging van een vierde speler op de Belgische markt zwaar onder druk staat, mag het niet verbazen dat de belegger tobt over de schuldenberg van 5 miljard euro die de telecomgroep torst. Het aandeel incasseerde een verse tik toen CEO John Porter op een 109 slides tellende beleggerspresentatie bitter weinig houvast op korte termijn verschafte.

5 miljard schulden en een market cap van 1,6 miljard (die, toegegeven, eerder het dubbel was). Jarenlang strooien met speciale dividenden en extreme winstmaximalisatie op kap van klant én financiële structuur van je bedrijf. Goede huisvaderaandeel zei u? Gaan we het ooit leren?

De centrale banken gaan doorgaan tot er een grote bank of pensioenfonds in elkaar zakt. Maar tegen dan zal het te laat zijn.

Dat is alleszins de vrees die overal leeft en die - imo - grotendeels voort komt uit wat we in 2008 hebben meegemaakt. Ik geloof daar niet in. De verdiscontering gaat in realiteit wellicht ook te ver de toekomst in. Zoals gewoonlijk vervallen we van het ene extreem in het andere.

Dat is alleszins de vrees die overal leeft en die - imo - grotendeels voort komt uit wat we in 2008 hebben meegemaakt. Ik geloof daar niet in. De verdiscontering gaat in realiteit wellicht ook te ver de toekomst in. Zoals gewoonlijk vervallen we van het ene extreem in het andere.
In de UK is het eigenlijk al zover gekomen.

In de UK is het eigenlijk al zover gekomen.

En de CB is tussengekomen en het is dus niet zover gekomen? Want je geeft aan dat je denkt dat ze te laat gaan handelen. Ik geloof dat niet. Op dat vlak is er (te) veel uit 2008 geleerd toen men QE er nog sneller had moeten doorduwen en men Bear Stearns en Lehman niet had mogen laten omvallen.

En de CB is tussengekomen en het is dus niet zover gekomen? Want je geeft aan dat je denkt dat ze te laat gaan handelen. Ik geloof dat niet. Op dat vlak is er (te) veel uit 2008 geleerd toen men QE er nog sneller had moeten doorduwen en men Bear Stearns en Lehman niet had mogen laten omvallen.
Maar als ze tussenkomen dan zal de inflatie ook snel terugkomen.

Waarom, aangezien er geen verband is tussen QE en inflatie?
Omdat het supply probleem niet is opgelost.

Er zijn nog altijd te weinig nieuwe huizen, vrijwel overal.
Er zijn te weinig schepen, en erger nog zijn er veel rederijen gestopt, dus de capaciteit om nieuwe schepen te bouwen is lager.
In olie is er beperkte raffinaderij capaciteit. En die bouwt men niet snel bij. Qua renewable energie is er beperkte installatiecapaciteit door tekorten aan installateurs.
In chips zijn er nog altijd bottlenecks bij lagging edge chips, vooral naar autosector toe. En chipcapaciteit duurt lang om te verhogen.

Er lijkt ook weinig wil te zijn aan supply side om veel capex te doen.
Dus tenzij men de demand side naar recessie niveau brengt zal er neiging naar inflatie zijn.

Bijkomstig zijn er grote trends die stilgevallen zijn, of zelfs omgekeerd zijn.
Globalisatie is ten einde en nu is er zelfs een omgekeerde beweging. Deflationair -> inflationair

Deutsche Bank hetzelfde. Staan allebei op rand faillisement.

Zeker de criminelen van DB zullen wel gered worden door overheid of overname.

Alleszins als het klopt dan is de bodem nog niet bereikt. De bodem is bereikt als ze bij de bakker over een aandelencrash praten.

Alleszins als het klopt dan is de bodem nog niet bereikt. De bodem is bereikt als ze bij de bakker over een aandelencrash praten.

Er wordt toch al heel wat gepraat hoor, bijkomend is de energiecrisis onderwerp nummer 1. Er zijn nu toch al wat aandelen die meer dan 40% zijn gedaald, dat zie ik toch al als zeer stevig.

Pest of cholera. En of dat echt zo is zal nog moeten blijken. Welke historische database hebben ze om die theorie definitief op te staven? Dat maakt economische theorie zo wankel, er zijn teveel variabelen en te weinig historische voorbeelden om met enige zekerheid iets te concluderen.

Ouch. Als ze het al beginnen toegeven, dan zal het einde niet zo veraf zijn.

Volledig uit context getrokken. Net zoals zoveel zaken op Fintwit. Wat een pest daar zeg.

Deutsche Bank hetzelfde. Staan allebei op rand faillisement.

Zeker de criminelen van DB zullen wel gered worden door overheid of overname.

De bodem is bereikt als elke wietel met de economische en financiële achtergrond van een patat denkt dat hij de toestand van financiële mastodonten kan inschatten en meent dat er klokken luiden als de bodem bereikt is. (y)

Er wordt toch al heel wat gepraat hoor, bijkomend is de energiecrisis onderwerp nummer 1. Er zijn nu toch al wat aandelen die meer dan 40% zijn gedaald, dat zie ik toch al als zeer stevig.

Hopelijk heb je VGP niet verkocht op wat de (tijdelijke?) bodem kan zijn. Pure capitulatie op exact het verkeerde moment.

Stel jezelf de vraag of aandelen momenteel een correct risicoprofiel hebben. Zijn ze eerder goedkoop of eerder duur? Je moet er geen exact cijfer op kunnen plakken, dat lukt je toch niet. Of zoals WEB zou zeggen; je moet niet exact weten hoeveel een man weegt om te zien dat hij dik is.

Leuke contra-indicator:

Je kan, zoals sommigen ongetwijfeld meteen zullen doen, claimen dat het geen eerlijke vergelijking is omdat opties pas de laatste jaren populair werden bij retail via Robinhood etc. En dan geef ik je helemaal gelijk. Maar je kan dit niet claimen voor de laatste paar jaar. Dan kan je vergelijken met maart 2020 edm.

Also:

En ja, dit zegt allemaal niets over wat volgende week gaat gebeuren. Maar wel hoe het sentiment zit en hoe je daar best naar handelde voor de iets langere termijn. Het mediaan aandeel in de equal weighted Wilshire 4500 index is trouwens 36% kwijt sinds de top vorig jaar sinds midden 2021. Succes voor wie die -50% of wat dan ook als target heeft, kans is dat - als het al zover komt - je dan ook niet durft te springen.

Laatst bewerkt:
Waarom, aangezien er geen verband is tussen QE en inflatie?
Omdat het supply probleem niet is opgelost.
Ok, en wat heeft dat te maken met uw reactie "als de centrale bank tussen komt bij een crisis --> zal inflatie snel terugkomen" , aangezien je zelf zegt dat de inflatie andere oorzaken heeft?

Ouch. Als ze het al beginnen toegeven, dan zal het einde niet zo veraf zijn.
Iemand zit met een short- of CDS-positie op Credit Suisse en probeert de markt te beïnvloeden via geruchten, want het zijn alle dubieuze Twitter kanalen die dit viraal proberen te krijgen.
Het is uiteraard een kutbank, daar niet van.
Maar dit bewust planten van die geruchten door de gekende dubieuze accounts, zit een serieus geurtje aan.

Laatst bewerkt:
Akkoord, de centrale banken hebben veel te veel met stimulus gestrooid en nu moeten ze veel te bruut optrekken.
Neen, inflatie komt deels door het recente fiscaal beleid, niet door het gevoerde monetair beleid.
Deels door supply chain bullwhip covid effect.
En deels door oorlog Oekraïne.

Maar als je waardering afhangt van of de WACC in je DCF 4 of 7% is, heb je andere problemen. De centrale banken waren de boel blijkbaar niet aan het verzieken toen WDP op 5 jaar tijd verviervoudigde maar nu is het blijkbaar foute boel...
Niemand heeft mij ooit kunnen uitleggen wat WACC juist is, hoe je dat berekent, en welke relevantie dit heeft in financiële analyse, vergeleken met louter de zin "welk rendement wil ik minimum uit mijn investering?" waardoor je al die valselijk precieze formuletjes niet nodig hebt.

Surprise surprise. Eind 2021 was er ongetwijfeld geen vuiltje aan de lucht. Tis te vroeg, tis nog niet goedkoop genoeg en er komen nog renteverhogingen hoor! Enfin, zo denkt elke grote speler met als gevolg dat al die zaken al grotendeels in de koersen verwerkt zitten en het dalen eerder vroeg dan laat plots zal ophouden natuurlijk. Carrièrerisico is iets vreselijk.

Geen garantie, maar de kortzichtigheid van die gasten is soms om van over te vallen. In reële termen, dus na inflatie, staan de markten nog eens 10% lager dan een jaar geleden. Maar blijkbaar was beter om te kopen toen alles 30-40% duurder was!
Volledig akkoord.
Dit heb ik nog staan van oktober 2008:

a. Buffett: “Buy stocks, buy American, I am”.

b. Belgische experts (beide heren zitten 14 jaar later uiteraard nog steeds in hun zelfde goed betaalde PR-job, vermomd als "beursexpert":

Gert Bakelants, hoofdredacteur van het blad De Belegger
, opende de reeks workshops met 10 tips voor 2010. "We gaan naar een recessie of we zitten er al in. Je geld laten staan heeft niet veel zin, het is veel beter (een deel van) je kapitaal nu voor een periode van 2 of 3 jaar vast te zetten op een termijnrekening of in staatsobligaties.

“Conservatieve beleggers wachten beter”

Koen De Leus is marktenstrateeg bij KBC Securities. Voorheen was Koen hoofdeconoom bij De Tijd.

Koen De Leus van KBC Bolero treedt hem daarin bij: "Als conservatieve belegger is het nu geen moment om in de markt te stappen. Wacht gewoon af en hou de signalen in de gaten. Misschien mis je dan de eerste 5 of 10 procent, maar dat is beter dan denken dat de bodem bereikt is en toch nog geld verliezen." Ook hij verwijst naar bedrijven met een goede balans als interessante investeringen. "Banken hebben het moeilijk en zullen de geldkraan dichtdraaien. Bedrijven die een goede balans hebben overleven dat. De Leus verwijst onder meer naar Hamon, Imtech en Van de Velde als recessiebestendige aandelen.

"hou de signalen in de gaten" Ja, want er staat iemand met een bel klaar.
En sommigen nemen die "hoofdeconomen", "analisten", of "strategen" nog altijd serieus hé :rofl:

Laatst bewerkt:
Dit gezegd zijnde heb ik ook in mijn archief:

"Opletten na langdurige bullmarkten, want dan kunnen retail sentimentsindicatoren wel degelijk er volledig naast zitten"

Rond 2000-2001 stonden de retail sentimentsindicatoren (consumentenvertrouwen, put/call, AAII indicatoren, ...) op zeer negatief sentiment.
Dit bleek een zeldzame keer correct: Nasdaq daarna meer dan -50%...

Opletten dus met consequent beleggen op basis van (contrair) sentiment.

Terug
Bovenaan