Spooky
Well-known member
Nog turbo's op MSFT in je bezit?

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nog turbo's op MSFT in je bezit?

Iemand extra positie BRK genomen deze week? Stond aan 261,55 gisteren...
Nee, dat avontuur is helaas mislukt, en om terug in te stappen is het macro-economische klimaat veel te onzeker. Ik zat met turbo's in MSFT omdat ik geloofde dat ze strategisch perfect gepositioneerd zaten voor de periode 2021-2025, en daar ben ik nog steeds van overtuigd. Maar de risk/reward is in dit macro-economisch klimaat te groot om terug in te stappen.Nog turbo's op MSFT in je bezit?![]()
Hoe weet je dat hij niet massaal BRK aan het terugkopen is?Zit zelf niet in Oxy, maar is wel veelzeggend dat hij bijkoopt ipv BRK buybacks aan deze prijzen.
Colruyt gaat wel zeer ver met zijn laagste prijs garantie https://www.tijd.be/markten-live/ni...uyt-op-laagste-koers-sinds-2005/10416895.html
Nochtans gelooft de CEO in energetisch reinigen van kantoren en in enneagrammen.
Ik zal maar zwijgenNee, dat avontuur is helaas mislukt, en om terug in te stappen is het macro-economische klimaat veel te onzeker. Ik zat met turbo's in MSFT omdat ik geloofde dat ze strategisch perfect gepositioneerd zaten voor de periode 2021-2025, en daar ben ik nog steeds van overtuigd. Maar de risk/reward is in dit macro-economisch klimaat te groot om terug in te stappen.
Ik zie MSFT ook niet plots van $240 terug naar $340 bouncen, als een regenbui die plots plaatsmaakt voor zonnig zomerweer, daarvoor zitten we te diep in de malaise. Dat zag ik in mei-juni 2021 wel gebeuren, met het einde van de covid-miserie aan de horizon. Toen die delta- en omicron-varianten eind 2021 opkwamen zonder al te veel paniek, was ik er helemaal van overtuigd dat Microsoft een florerende periode zou tegemoetgaan. Zelfs tegen de initiële inflatie- en energieproblemen leek Microsoft goed gepositioneerd, dus ik had vertrouwen in mijn posities.
Dat het MSFT-aandeel >30% zou zakken had ik niet zien aankomen en dus geen rekening mee gehouden. Ook geen enkele analist hield dat voor mogelijk, maar iedereen, ikzelf incluis, keek te veel naar Microsoft zelf en te weinig naar de wereld.
Nu ja, ik heb ruim €10.000 eigen inleg aan die MSFT-turbo's verloren, en ruim €50.000 aan ongerealiseerde winsten. Da's erg jammer, maar iemand die vorig jaar vol optimisme een winkel of horecazaak startte, staat er vandaag nog slechter voor. Hell, de energiefactuur alleen al hakt er voor veel gezinnen even hard in. En dan zwijg ik nog van het echte oorlogsleed, wat gelukkig nog een ver-van-ons-bedshow is. Iedereen had zich de roaring twenties anders ingebeeld.
*kuch*
Dat het MSFT-aandeel >30% zou zakken had ik niet zien aankomen en dus geen rekening mee gehouden.
Maar wat ik mij toch ga blijven afvragen: je zegt 'geen enkele analist had dit zien aankomen'.Ook geen enkele analist hield dat voor mogelijk, maar iedereen, ikzelf incluis, keek te veel naar Microsoft zelf en te weinig naar de wereld.
Ik denk dat ik heb onderschat hoe volatiel Microsoft was. Ik beschouwde dat bijna als een infrastructuuraandeel, iets wat een stuk minder volatiel zou moeten zijn dan big techaandelen zoals META en NVDA, laat staan techaandelen zoals SHOP, DOCU, ZM of OKTA. Ik dacht: een slecht beursjaar = -10%/-20%/-40% voor die respectievelijke categorieën techaandelen, maar dat bleek dus eerder -35%/-60%/-80%. Daar heb ik mij compleet op miskeken.Ik denk overigens dat er zeldzame momenten zijn waarbij je een turbo kan kopen.
Maar dat is zeker niet bij een techaandeel op zijn multiyear high na een 10 jaar bullmarkt.
Bij een veiliger minder volatiel aandeel, aan een 52wk low, bij macro economische onzekerheid daarentegen... (kuch brk)

Welke sector is dat?Eerste signalen afnemende vraag bij werkgever nu duidelijk zichtbaar, nieuwe aanvragen zijn eerdere zeldzaam. Quasi uitsluitend actief voor nieuwe machines voor nieuwe projecten. Gelukkig wel een orderboek dat nog goed is voor 6 maand werk. Record omzet dit jaar - winst nihil door gigantische stijging staal, rvs, nikkel, energie welke zeer beperkt kunnen doorgerekend worden - morgen CC om meerprijs van 400k uit te leggen - dat wordt een leuke dag
Machinebouw - kleine KMOWelke sector is dat?
Voorbije maand of twee heb ik V en MA verkocht.
Heb met dat geld Intel gekocht.
Mogelijk heb ik nog andere dingen verkocht of gekocht, maar ontgaat mij momenteel (verkouden).
Intel met Gelsinger kan imo terug leider worden.
De hires die voorbije jaar gedaan hebben talent dat terugkomt, toont aan dat de cultuur daar weer volop tech gericht wordt.
Daarnaast is het ook bijzonder goedkoop.
P/e onder de 10
Ev/ebitda rond de 6
Veel zal afhangen van hun execution. Als ze succesvol zijn dan krijgt Intel tegen 2025 een mega rerate terwijl ze terug deftig groeien.
Reviews van hun nieuwe CPU zeggen allemaal dat Intel al terug is.
- In de US zijn ze nu langs alle kanten chipfabrieken aan het bouwen om nooit meer zo'n tekort te hebben.
Idem de EU die een 'European chips act' uitvaardigde.
Dus productie omhoog om strategische redenen. Betekent profits down voor chipmakers. (zoals bij staal vroeger).
- Daarnaast laat Apple nu zijn eigen chips zoals de M1 maken, die enorm goede prestaties leveren.
- Daarnaast zitten chipfabrikanten door het chiptekort nu op een cyclisch hoge waardering.
Nee, van chipfabrikanten zou ik ver weg blijven voor een (middel)lange termijn investering.
Intel had ik kort daarna verkocht, na paar gesprekken met iemand die veel meer van semis kende.Intel -50% sinds die datum.
Koop je bij, hold, of verkopen?
ASML gaat niet blijven duren.Of gewoon aan de bron ASML dat wat goedkoper begint te worden.
Op het BG forum! Graag gedaan!!Intel had ik kort daarna verkocht, na paar gesprekken met iemand die veel meer van semis kende.