Kleine Beursfeiten

Er zit veel meer in mijn portefeuille dan enkel de GVV's die ik heb opgesomd hoor;)
En je mag gerust inhoudelijk argumenteren in plaats van gewoon een wilde bewering te doen. Dat heb ik tenslotte ook gedaan op jouw eerdere post.
Ik beschouw de GVV's als mijn blootstelling aan vastgoed in mijn portefeuille. Ik spreid dan liever over verschillende landen/types vastgoed/bedrijven dan bvb. 1 fysiek pand als opbrengsteigendom te kopen. Ik heb vertrouwen in de knowhow van het management alle GVV's die ik heb aangekocht. Dat Xior bvb. net een megadeal heeft gedaan vlak voor de poort van de lage rente sloot, pleit alvast voor hen. Idem voor Cofinimmo dat vorig jaar nog een kapitaalsverhoging aan 120 €/stuk heeft gedaan.
Ik ga niet uit van stijgende dividenden, maar ben meer dan tevreden indien de koersen in de komende jaren terug naar mijn GAK gaan (tussen de -15% en -5% van huidige koersniveaus) en ik ondertussen dividendjes van 3-6% netto kan incasseren. Dat is het stabiele deel van mijn portefeuille. Ik zie op dit moment geen enkele obligatie van een deftig bedrijf die dat rendement heeft.
En ja, er is de rente en ja er is de recessie, maar zoals reeds eerder gezegd: de GVV's zijn verplicht zich hiertegen in te dekken en ik ga ervan uit dat ze dat ook gedaan hebben.
Ben je niet al gewoon door je eigen huis te hebben sterk blootgesteld aan Belgisch vastgoed?

lachen omdat ik zogezegd op korte termijn dacht.
Allicht. Grote trom over het enorme potentieel en onderwaardering van uw bedrijf, de diepe analyses, en dan na een korte schommeling van 20% verkopen 'want het is snel gestegen'.
En niet voor de eerste keer.
maar mogen gerust wat traden bij extreme bewegingen.
Benieuwd of de fiscus er later eventueel ook zo over denkt, aangezien je in België woont.
Energy trade je best rond want voor je het weet sta je met je broek op de enkels. En al helemaal als je met warrants speelt.
Na 3 keer vragen de laatste 2 maand, misschien een 4de keer:
Wat was uw concrete investering, afgaande op uw uitgebreide posts over uw 'natural gas versus olie' macro verhaal, die het beter zal doen?

Misschien kan je in het passeren ook nog antwoorden waarom je als beslagen financiële analist tot 6 maanden geleden zelf geen aandelen kocht, maar enkel een portefeuille bij private banking had? (waar alleen mensen bij zitten die indexfondsen niet kennen, en niet weten dat de bank er gewoon 2% per jaar beheerskosten van kletst)

Laatst bewerkt:
Cofinimmo & co:
Hoewel we niet direct moeten vrezen voor een sterke daling van de recurrente inkomsten wegens de focus op zorgvastgoed , kan de EPRA winst wel degelijk ferm dalen.
Gemiddelde interestvoet van 1.1% op hun schulden (avg. maturity 5 jaar). Totale interestkost van 27.3 mio EUR in 2021 (vs huurgelden van 292 mio EUR bruto).

Analisten verwachten dat de gemiddelde interestvoet voor de meeste GVVs de komende jaren kan verdubbelen of zelfs verdriedubbelen.
Aan een conservatieve interestvoet van pakweg 3% (= nog steeds een stuk lager dan hun gemiddelde pre-2015), zouden de interestkosten op gerherfinancierde/nieuwe schulden kunnen exploderen, wat de EPRA winst per aandeel een ferme dreun zou geven.
Op langere termijn wordt dat gat normalieter wel opgevuld door het compounding effect van de huurinflatie.

Discl: Ben zelf long Cofinimmo (vandaag voor het eerst bijgekocht), Wereldhave, Warehouses Est, Retail Est.
Zorg is een stuk veiliger dan retail, dus meer weging in Cofinimmo dan in de rest.
Rijk zal ik er niet van worden, maar aan deze prijzen imo een prima alternatief voor een spaarboekje of fysiek vastgoed.

Om de pound te proberen redden vermoed ik?
Bank of England start met opkopen oblogaties. Snap niet goed waarom ze nog extra geld in economie pompen eerlijk gezegd.
Is om paar pensioenfondsen en investeringsbanken te redden van margin calls.
Situatie is vrij ernstig.
Men doet uitschijnen dat dit nu gelinkt is aan de Pond en pensioenfondsen, maar dat gaat natuurlijk veel breder.

Sommige fondsen hebben verplichtingen ivm returns die ze contractueel moeten halen. Blijkbaar zijn er problemen met lange termijn pensioenproducten die gebacked zijn met lange-termijn UK obligaties. 30yr gilt wss.
Die is voorbije dagen enorm lager gegaan en die fondsen kwamen in risico gemargin called te worden.

Zijn ook degenen die wss verantwoordelijk zijn voor de zotte sell off in real estate aandelen in Europa.
Ze zijn die aan het dumpen om liquiditeit te krijgen en risico te verlagen.

Er is nog veel tapering en rate hikes te gaan, dus dit zal wellicht nog voorkomen. Vroeg of laat breekt iets en is het systemisch risico en een Europese financiële crisis a la 2008.

Wat hou jij momenteel aan? Of zit je volledig cash?

Na de recente afstraffing voornamelijk heel veel JOE gekocht, zelf met ATM en ITM opties deze week. Zit volledig belegd met deze portefeuille en flinke leverage dus. We zullen zien, geen zekerheden in deze wereld. Ze kunnen 2 of 3 x gaan of waardeloos aflopen, zo gaat dat met grote risico's. Aan deze prijzen de gok waard. Als je weet dat het grootste deel van de waarde van iets als JOE momenteel in het onontwikkelde land zit, dat uiteraard sterk inflatiebestendig is, weet je dat de huidige - en vermoedelijk tijdelijke - afstraffing door rentetoename waarschijnlijk tijdelijk is en een mooie koopopportuniteit oplevert. Kleine schulden gerelateerd aan projecten, blijvend grote vraag en seculaire groeitrend, superb management dat nu ongetwijfeld van buybacks droomt en inflatiebescherming. Noteert qua market cap lager dan 10 jaar geleden toen er nog niets van degelijke ontwikkeling gaande was, laat staan degelijke en sterk groeiende cash flows. Dit treintje is vertrokken, al zal het onderweg zoals elk succesvol bedrijf ook zijn hobbels en stoten tegenkomen op het parcours.

Was aan $40-50 wat mij betreft een koopje voor de lange termijn eerder dit jaar en aan deze prijzen gewoon belachelijk goedkoop als je het mij vraagt. Dat geldt voor diverse andere bedrijven ook. Aangepast voor de grootste spelers zoals TSLA en AAPL is de S&P500 zelf aan de huidige 10Y yield helemaal niet duur. Een bedrijf zoals Adidas in Europa met tijdelijke tegenwind uit China edm noteert dan nog eens een pak goedkoper dan Amerikaanse mastodont Nike, om een simpel voorbeeld te geven.

De markt is momenteel gewoon gericht op de (zeer) korte termijn en dat kon je deze zomer ook al goed voelen. Ik zou er niet verwonderd van zijn als we door een plotse dovish FED of andere positieve ontwikkeling opeens weer een pak hoger staan. Maar meer dan een gevoel door het huidige sentiment is dat niet.

Op Netflix is de nieuwe serie "Eat the rich" te zien, voor wie het hele GME-verhaal en de ongelooflijke (voor sommigen) winsten en verliezen die dit heeft opgebracht nog eens wil herbeleven.

We komen in de buurt van jackpotten.

Brk aan 260, BAC aan 28-30, Oxy aan 50 zou ik zeker durven 33% posities nemen in elk.
Laat ons hopen, cash is aangekomen en 10% vd portefeuille zit dus te branden om geïnvesteerd te worden 💸💰

Oxy aan 55, bac aan 28, brk aan 260, mss zelfs Hlf aan 18 afhankelijk van november resultaten,... laat maar komen Grietje!
Iemand extra positie BRK genomen deze week? Stond aan 261,55 gisteren...

En niet vergeten :):
Brk aan 240, BAC aan 25, Oxy aan 40 is all-in gaan.
Huis verkopen, savonds en in het weekend flexijobben, uzelf prostitueren, ... om elke roste euro in die bedrijven te steken.
Die prijzen komen immers overeen met de maart 2020 prijzen. Maar toen was er wel een totaal onbekende pandemie met piek onzekerheid waarbij de hele wereld in lockdown moest en we niet wisten hoe we daar ooit zouden uitraken.

Terwijl we nu aan het discussiëren zijn over ochottekes een recessie.

Hoe schat jij het risico van de dollar in? Voor wie een hoop dollars had staan - geen probleem uiteraard.
Niet, ik kan geen tussentijdse muntschommelingen voorspellen.

Wat de voorbije jaren wel duidelijk was, was dat Europa ferm benadeeld ging zijn inzake energievoorziening.
Dus als je dan al moest kiezen, was de usd de veiliger keuze, wat ik hier nog vermeld heb vorig jaar.
Wat gebleken is.

Bij extremen kan je er misschien rekening mee beginnen houden, bv. eurusd aan 0,65 (jaren 80) of aan 1,65 (2007).

Terug
Bovenaan