Kleine Beursfeiten

Geen idee of dat nog goed komt. Nieuwe CEO moet zich bewijzen en dan kan het de goede kant uit gaan maar ik heb even goed het gevoel dat het kalf al verzopen is.
nja, de reden waarom dak investeer:

ontex wilde het bedrijf niet verkopen aan 27,50 een aantal jaar geleden. ze vonden het te weinig en waren vastbesloten om zelf waarde te creeren.
ze zijn ferm aant herstructureren
Blackrock heeft zijn shortpositie een ferm stuk teruggeschroefd vorige week.
En de nieuwe ceo was de vice president van whirlpool in de tijd dat het er goed mee ging op verschillende continenten, tzou mij verbazen als ze haar reputatie op tspel zou zetten voor een vallend mes.
tis een groeiende markt, der zal misschien geen babyboom komen dit jaar, maar ouder worden doen de mensen wel nog steeds.

kheb nu 1000 aandelen gekocht aan 9,1. hopelijk ister wa goe nieuws morgen

SaaS of Software as a Service:

- Adobe
- IBM
- Salesforce
- Veeva Systems aka de gesel van de pharma :)

In elk geval hebben die over de laatste jaren bijvoorbeeld wel heel mooie rendementen opgetekend.

Voor de tech-bro's, hier ook even de cryptocurrency post zetten (die op zich wel al een allusie op een andere poster was):

- assets kopen in speculatieve mania, die nooit cashflow hadden en zullen hebben, waarvan de intrinsieke waarde onbekend is of zich volledig in een compleet onbekende toekomst ligt.

- na 10 keer succesvolle buy the dip in de lange speculatieve episode wordt uiteindelijk het meeste retailgeld verloren aan de rechterzijde van de deflating bubble, nl. door degenen die opnieuw maximaal de dip blijven kopen, terwijl de asset onherroepelijk nog -95% gaat.

Helaas laten de meeste mensen zich vangen aan dezelfde fouten en wordt het advies van "de anciens" ook zo dikwijls in de wind geslagen: "het zal wel, eerst zien dan geloven".

Ik hamer er misschien wat te veel op, maar ik vind het zo dom om nieuwe mensen dezelfde fouten te laten maken als mij, terwijl ik ze ervoor kan proberen behoeden. Maar soms moet je mensen toelaten om eigen fouten te maken, zodat ze eruit leren.
Helaas is op dat moment dikwijls reeds een groot deel van het spaargeld verdampt.

Versta me trouwens niet verkeerd, soms zijn bovenstaande dingen in de opgaande bullmarket fase winstgevend, maar op langere termijn scheur je er meestal je broek aan.

Ik heb geen tesla of gme pf whatever opgeblazen zaken. Gewoon saaie prut. Al meer dan 10y. Ik heb al 3 of 4x gehoord dat de wereld zal vergaan. Last time I checked, in s&p500 waren er meer dan 400 bedrijven die earnings beat hadden, dus valt wel mee met "geen cashflow "...

Ik heb geen tesla of gme pf whatever opgeblazen zaken. Gewoon saaie prut. Al meer dan 10y. Ik heb al 3 of 4x gehoord dat de wereld zal vergaan. Last time I checked, in s&p500 waren er meer dan 400 bedrijven die earnings beat hadden, dus valt wel mee met "geen cashflow "...
De wereld zal zeker niet vergaan. De nieuwe stimulus van 1900 miljard naar mensen met de hoogste propensity to consume, nog een infrastructuurplan van 3000 miljard erbij, een competente administratie die Covid en vaccinatie serieus aanpakt etc.
Ik ben hyper bullish :) Maar niet voor bepaalde segmenten in de markt waar hier veel in gespeculeerd wordt.

Chill the f*ck down gasten. Gaat eens 5% naar beneden op een week en *PANIC*. Je weet dat er meestal elk jaar een paar dagen zijn waar het eens 5% naar beneden tuimelt. Gordeltje aandoen en rit uitzitten.
tenor.gif

En by the way, ik had toen (september 2020) ook gezegd dat Noord-Amerikaanse olieaandelen en Bank of America compleet ondergewaardeerd waren en ik hierin zwaar geïnvesteerd had, dus het is niet zo dat ik 1 of andere aandelencassandra ben.
(@Straddle had BAC toen trouwens ook geadviseerd. Weliswaar de calls en die vond ik te risicovol omdat je dan ook de korte termijn timing moet juist hebben + mogelijks 'normaal beheer privévermogen' belastinggezever.)
Meer nog, 100% van vermogen in aandelen sinds afgelopen september.

270% ROI ondertussen, voor de geïnteresseerden. En daarvoor moet ik idd geen Tesla's of bitcoins (of doggiecoins of whatever) voor kopen. Gewoon oersaaie blue chip aandelen of grootbanken en dan met de juiste instrumenten de juiste leverage graad (OTM calls bij voorkeur) toeslaan.

Achja ik heb ook kameraad die al half jaar mij gek verklaart. Ik heb deze week 20k verlies.. gelukkig had ik er eerst 100k+ Dat stuk vergeten ze altijd toe te voegen.

Kleine instap op FREQ gedaan ze ;-)
Is die 100k winst al gerealiseerd? Of is die 100k virtuele winst 80k virtuele winst geworden?

Geen waardeoordeel he, gewoon een vraag:)

nja, de reden waarom dak investeer:

ontex wilde het bedrijf niet verkopen aan 27,50 een aantal jaar geleden. ze vonden het te weinig en waren vastbesloten om zelf waarde te creeren.
ze zijn ferm aant herstructureren
Blackrock heeft zijn shortpositie een ferm stuk teruggeschroefd vorige week.
En de nieuwe ceo was de vice president van whirlpool in de tijd dat het er goed mee ging op verschillende continenten, tzou mij verbazen als ze haar reputatie op tspel zou zetten voor een vallend mes.
tis een groeiende markt, der zal misschien geen babyboom komen dit jaar, maar ouder worden doen de mensen wel nog steeds.

kheb nu 1000 aandelen gekocht aan 9,1. hopelijk ister wa goe nieuws morgen
Dude, ge steekt toch geen 9k in een bedrijf als Ontex...

Is die 100k winst al gerealiseerd? Of is die 100k virtuele winst 80k virtuele winst geworden?

Geen waardeoordeel he, gewoon een vraag:)
is beursporto in groeiaandelen maw LT maw virtueel nu, en na vandaag nog goeie 10k lager, topweekje.. ongezien ook vandaag, stond zelf virtueel nog pak lager. Maakt op zich allemaal niet uit als je LT bekijkt, gewoon spijt te twijfelen stuk cash om te zetten voor correctie en ging dat vantweekend bekijken. Niet meer vandoen :ROFLMAO: Toch wat DCA gedaan vandaag. En van Ontex blijf ik ook af ;-)

(en de point was vooral dat mensen die STOP STOP roepen het misschien goed bedoelen maar eigenlijk ook 'schade' kunnen aanbrengen door de groei te missen/te hoog in te stappen. Of maw: maak gewoon uw eigen huiswerk en uw eigen grenzen en eigen keuzes. En liefst met geld dat je kan laten staan voor te recuperen als het eens dropt. Eenmaal je omhoog staat ga je dippen makkelijk slikken natuurlijk, ze zijn gewoon 'not fun' ).

is beursporto in groeiaandelen maw LT maw virtueel nu, en na vandaag nog goeie 10k lager, topweekje.. ongezien ook vandaag, stond zelf virtueel nog pak lager. Maakt op zich allemaal niet uit als je LT bekijkt, gewoon spijt te twijfelen stuk cash om te zetten voor correctie en ging dat vantweekend bekijken. Niet meer vandoen :ROFLMAO: Toch wat DCA gedaan vandaag. En van Ontex blijf ik ook af ;-)
Stel nu dat je op -30k zou staan na deze correctie en niet op +70k... zou je dan op dezelfde manier gereageerd hebben?

Met de ervaring die ik nu heb, en het geloof/research in de bedrijven die ik heb: ik denk van wel (makkelijk praten virtueel, al vind ik minder winst zien héél easy ivm in het rood gaan, sowieso).

5jaar geleden was dat dodelijk geweest. Mijn financiële situatie is dan ook anders vandaag als 5j geleden, dat is mss de belangrijkste randconditie..

Ik had geen probleem te antwoorden omdat het voor mij ook vrij irrelevant was. Ofwel beslis je te verkopen en dan kan het de dag erna +10 gaan of -10, doet er niet meer toe. Gewoon keuzes maken beredeneerd of met bepaald doel/gedachtegang en wat de rest zegt.. moeten ze zelf maar doen in hun kot :) .

Met de ervaring die ik nu heb, en het geloof/research in de bedrijven die ik heb: ik denk van wel (makkelijk praten virtueel, al vind ik minder winst zien héél easy ivm in het rood gaan, sowieso).

5jaar geleden was dat dodelijk geweest. Mijn financiële situatie is dan ook anders vandaag als 5j geleden, dat is mss de belangrijkste randconditie..
Maar het feit dat je - achteraf bekeken - aan lagere koersen bent ingestapt zorgt er nu wel voor dat je nog altijd op een mooie winst staat, waardoor het psychologisch ook een pak makkelijker is om met een correctie als deze om te gaan? Nog los van het geloof in je bedrijven, nog los van het feit dat je financieel er nu beter voor staat dan 5 jaar geleden .

Je hebt optimaal geprofiteerd van de bull run de laatste jaren, waardoor een kleine correctie nu niet zo zwaar doorweegt , want alles blijft mooi groei. Heel anders zou het geweest zijn indien je veel hoger was ingestapt en je nu op virtueel verlies stond...

Dus het instapmoment is dan toch wel degelijk van belang geweest?

Maar het feit dat je - achteraf bekeken - aan lagere koersen bent ingestapt zorgt er nu wel voor dat je nog altijd op een mooie winst staat, waardoor het psychologisch ook een pak makkelijker is om met een correctie als deze om te gaan? Nog los van het geloof in je bedrijven, nog los van het feit dat je financieel er nu beter voor staat dan 5 jaar geleden .

Je hebt optimaal geprofiteerd van de bull run de laatste jaren, waardoor een kleine correctie nu niet zo zwaar doorweegt , want alles blijft mooi groei. Heel anders zou het geweest zijn indien je veel hoger was ingestapt en je nu op virtueel verlies stond...

Dus het instapmoment is dan toch wel degelijk van belang geweest?
1) laat u niet zot maken door gewoon wat getallen, je weet niet of ik met 10k of 1milj gestart ben als eenvoudig vb om veel te concluderen. mij ging het opnieuw nogmaals vooral dat wie roept STOPSTOP ook groeikansen kan tegenhouden dus gewoon zelf beslissen na je DD.
2) ik persoonlijk ben 'maar' 5-6j bezig (begin dertig, als twintiger ook wat gespeeld op de beurs (het zit er in of niet zeker) maar dat kapitaal dan afgehaald voor woning te renoveren..), en de totale winst (virtueel ;-) ) is zal zo'n 50% laatste 2j zijn. Dat komt enerzijds door in de bull te zitten en anderzijds door ook gewoon meer kapitaal erin te steken waardoor die absolute winsten zwaarder doorwegen (absolute verliezen ook =) )..
Wie nu als 20'er start ga ik ook niet klagen dat ze er jonger bij waren door de 'populariteit (ale we zullen zien na vandaag) en dus meer groeipotentieel hebben.
3) instapmoment is belangrijk.. ja tuurlijk, ik weet niet op wie/wat dit moet slaan maar elk instapmoment is belangrijk. Maar het is vooral de ervaring die mij toelaat meer kapitaal er in te steken hoor. Mijn reactie van vandaag op de markt of die van 5j terug was helemaal anders geweest als voorbeeld dat het geen groene dag +8% moet zijn om je beste keuzes/instapmomenten te maken. DCA is een andere manier die je kan toepassen, elke methode met zijn + en - ..

Ik weet eigenlijk niet goed wat zeggen nog, er zijn genoeg nieuwe of jonge bedrijven om in te investeren, en bestaande porto moet je ook evalueren. Ben ik blij 6maand geleden er actief mee bezig geweest te zijn, uiteraard. Is het allesbepalend voor de toekomst, zeker niet.

Ik weet dat Cege & Racing bv streven naar FI en dus heel geduldig opbouwen en sneeuwbaleffect veroorzaken. Kudos voor hen om destijds aan dat klein balletje beginnen rollen te zijn. Ik wil een zwembad en ga beurskapitaal opsouperen vermoedelijk voor stuk. Dan moet ik die bal maar weer wat extra rollen he..

Straddle is pro in opties en calls en haalt mooie marges (zie feedback post 1293 vorige pagina :cool: ), ik ken daar niets van en zolang ik daar ni op kan inlezen blijf ik daar af. Ik ga geen 100% op een call halen, ik ga ook geen -150% moeten vrezen. Keuzes :)

Is het eigenlijk een goed idee om i.p.v. maandelijks een bepaald bedrag te sparen, dat bedrag in fondsen (bij mijn bank) te zetten? Het gaat hier voor alle duidelijkheid niet over hoge bedragen.

Terug
Bovenaan