Maar het feit dat je - achteraf bekeken - aan lagere koersen bent ingestapt zorgt er nu wel voor dat je nog altijd op een mooie winst staat, waardoor het psychologisch ook een pak makkelijker is om met een correctie als deze om te gaan? Nog los van het geloof in je bedrijven, nog los van het feit dat je financieel er nu beter voor staat dan 5 jaar geleden .
Je hebt optimaal geprofiteerd van de bull run de laatste jaren, waardoor een kleine correctie nu niet zo zwaar doorweegt , want alles blijft mooi groei. Heel anders zou het geweest zijn indien je veel hoger was ingestapt en je nu op virtueel verlies stond...
Dus het instapmoment is dan toch wel degelijk van belang geweest?
1) laat u niet zot maken door gewoon wat getallen, je weet niet of ik met 10k of 1milj gestart ben als eenvoudig vb om veel te concluderen. mij ging het opnieuw nogmaals vooral dat wie roept STOPSTOP ook groeikansen kan tegenhouden dus gewoon zelf beslissen na je DD.
2) ik persoonlijk ben 'maar' 5-6j bezig (begin dertig, als twintiger ook wat gespeeld op de beurs (het zit er in of niet zeker) maar dat kapitaal dan afgehaald voor woning te renoveren..), en de totale winst (virtueel ;-) ) is zal zo'n 50% laatste 2j zijn. Dat komt enerzijds door in de bull te zitten en anderzijds door ook gewoon meer kapitaal erin te steken waardoor die absolute winsten zwaarder doorwegen (absolute verliezen ook =) )..
Wie nu als 20'er start ga ik ook niet klagen dat ze er jonger bij waren door de 'populariteit (ale we zullen zien na vandaag) en dus meer groeipotentieel hebben.
3) instapmoment is belangrijk.. ja tuurlijk, ik weet niet op wie/wat dit moet slaan maar elk instapmoment is belangrijk. Maar het is vooral de ervaring die mij toelaat meer kapitaal er in te steken hoor. Mijn reactie van vandaag op de markt of die van 5j terug was helemaal anders geweest als voorbeeld dat het geen groene dag +8% moet zijn om je beste keuzes/instapmomenten te maken. DCA is een andere manier die je kan toepassen, elke methode met zijn + en - ..
Ik weet eigenlijk niet goed wat zeggen nog, er zijn genoeg nieuwe of jonge bedrijven om in te investeren, en bestaande porto moet je ook evalueren. Ben ik blij 6maand geleden er actief mee bezig geweest te zijn, uiteraard. Is het allesbepalend voor de toekomst, zeker niet.
Ik weet dat Cege & Racing bv streven naar FI en dus heel geduldig opbouwen en sneeuwbaleffect veroorzaken. Kudos voor hen om destijds aan dat klein balletje beginnen rollen te zijn. Ik wil een zwembad en ga beurskapitaal opsouperen vermoedelijk voor stuk. Dan moet ik die bal maar weer wat extra rollen he..
Straddle is pro in opties en calls en haalt mooie marges (zie feedback post 1293 vorige pagina

), ik ken daar niets van en zolang ik daar ni op kan inlezen blijf ik daar af. Ik ga geen 100% op een call halen, ik ga ook geen -150% moeten vrezen. Keuzes