Kleine Beursfeiten

Dat het maar snel oktober is en we weer kunnen focussen op resultaten, omzet, groei, winst etc ipv dat tijdelijk gezever over inflatie.

Energieprijzen zijn terug serieus naar beneden van hun topniveaus dus volgend jaar spreken we niet meer van inflatie... Wij zitten nog altijd hard te zoeken achter werknemers dus die "grote crisis" daar zie ik toch nog steeds niet veel van. Ook restaurants/cafés zitten nog goed vol, enkel de Rode Duivels krijgen hun stadion niet meer vol, maar dat ligt niet aan de crisis denk ik :wink:
Zelfs op Beyondgaming doen ze mee aan paniekvoetbal, ondertussen heet het subforum al ‘Energie en financiele crisis’ 😬

Zelfs op Beyondgaming doen ze mee aan paniekvoetbal, ondertussen heet het subforum al ‘Energie en financiele crisis’ 😬
Heb jij problemen om je factuur te betalen? Nee
Heb jij echt geen problemen om je factuur te betalen? Nee
(100* dezelfde vraag herhalen)

Heb jij problemen om je factuur te betalen? ja godverdomme ja!

is zot hé, als ze maar lang genoeg gaan herhalen dat we in een zware recessie zitten gaan we het nog geloven ook...

Doet niets af aan het feit dat bepaalde bedrijven het enorm lastig zullen hebben met deze gestegen energiekost en binnenkort de 10% loonsindexering, maar zolang mensen werk hebben en kunnen houden gaan we nooit in een diepe crisis verzeild geraken lijkt me.

Gouden kansen nu voor koopjes te doen, of zelfs gewoon de S&P tracker te kopen, binnen 12 maand ga je wsl vloeken dat je niet meer gekocht hebt nu :wink:

Heb jij problemen om je factuur te betalen? Nee
Heb jij echt geen problemen om je factuur te betalen? Nee
(100* dezelfde vraag herhalen)

Heb jij problemen om je factuur te betalen? ja godverdomme ja!
Ik begrijp dat het voor sommige mensen moeilijk is om hun facturen te betalen maar ik vind toch dat er overdreven wordt zeker ook vanuit de politiek. 2 x 200 euro gaan geven aan bijna iedereen dat vind ik geldverkwisting. Als je een huis koopt of huurt ga je toch uit van een bepaald budget, dan heb je toch een marge?

Gaat die paar 100 euro die de meeste nu extra betalen zoveel mensen de dieperik induwen?
Voor de lagere middenklasse kan ik dit wel begrijpen maar die hebben een sociaal tarief. Al de rest zou dit toch moeten aankunnen met een normale levensstijl en een verstandig financieel beheer?

Ik begrijp dat het voor sommige mensen moeilijk is om hun facturen te betalen maar ik vind toch dat er overdreven wordt zeker ook vanuit de politiek. 2 x 200 euro gaan geven aan bijna iedereen dat vind ik geldverkwisting. Als je een huis koopt of huurt ga je toch uit van een bepaald budget, dan heb je toch een marge?

Gaat die paar 100 euro die de meeste nu extra betalen zoveel mensen de dieperik induwen?
Voor de lagere middenklasse kan ik dit wel begrijpen maar die hebben een sociaal tarief. Al de rest zou dit toch moeten aankunnen met een normale levensstijl en een verstandig financieel beheer?

Goh, het probleem zit juist in de lagere middenklasse, die krijgen geen sociaal tarief (daarvoor moet al minstens 1 van de partners een uitkering krijgen, etc.)
Ik dacht dat de gemiddelde spaarcapaciteit in België €300 / maand was, of pakweg €500 per gezin in Vlaanderen. Als die hun energierekening zien stijgen met een paar 100 euro per maand is dat inderdaad weg en krijg je scheve situaties waarbij mensen financieel meer zouden overhouden als ze niet zouden werken.

Al vind ik wel dat ze de limiet voor wie wel / geen steun krijgt, te hoog gelegd hebben, en teveel een "all or nothing" verhaal in plaats van in een 2-tal trappen te werken.

Imo is de S&P500 nog te weinig gezakt, als je uitzoomt is er nog nog maar weinig gebeurd.
Msft, Crm en vele anderen noteren tegen hun 52-week low.
MSFT trouwens opnieuw dividend verhoogt met 10% zoals verwacht.
Spijtig dat ik geen cash meer heb liggen want MSFT aan deze prijzen vind ik echt wel koopwaardig.

Als je kijkt naar de Belgische vastgoedaandelen zoals bvb VGP dan zie je een ander verhaal -> da's meer een covid-bubbel waar nu de lucht uit aan het lopen is lijkt me, daar blijf ik vanaf.

Goh, het probleem zit juist in de lagere middenklasse, die krijgen geen sociaal tarief (daarvoor moet al minstens 1 van de partners een uitkering krijgen, etc.)
Ik dacht dat de gemiddelde spaarcapaciteit in België €300 / maand was, of pakweg €500 per gezin in Vlaanderen. Als die hun energierekening zien stijgen met een paar 100 euro per maand is dat inderdaad weg en krijg je scheve situaties waarbij mensen financieel meer zouden overhouden als ze niet zouden werken.

Al vind ik wel dat ze de limiet voor wie wel / geen steun krijgt, te hoog gelegd hebben, en teveel een "all or nothing" verhaal in plaats van in een 2-tal trappen te werken.
Het Nederlands systeem is beter. Tot 12000 kWh aan gereguleerde gasprijzen, daarboven aan markt prijs. Voor iedereen...

Gouden kansen nu voor koopjes te doen, of zelfs gewoon de S&P tracker te kopen, binnen 12 maand ga je wsl vloeken dat je niet meer gekocht hebt nu :wink:
Nee, echt nee - we zullen over 12 maanden zien - als de impact duidelijk is van deze renteverhogingen en de QT - de impact hiervan is sowieso een recessie en als je beetje uitzoomt op de charts dan zie je dat in de S&P nog veel lucht zit.

Daarnaast als je binnenkort 4% risicoloos kan verdienen op US treasuries dan zal er zeker nog geld verschuiven van risky assets (dalende koers)

Maar de huurders die geen invloed hebben op isolatie van hun woning zijn dus ook weer gekloot daar.
Er zijn veel huurders die enkel kijken naar de huurprijs.
Minder goed geïsoleerde woningen hebben een lagere huur en lijken dus interessanter.
Neem je het verbruik mee in rekening (wat zeker op momenten als deze een belangrijke factor is), dan kan een woning die een iets hogere huurprijs heeft uiteindelijk toch "goedkoper" zijn.

Huurders hoeven trouwens niet gekloot te zijn. Als huurder kan je altijd, rekening houdend met de voorwaarden in je contract, verhuizen.

Nee, echt nee - we zullen over 12 maanden zien - als de impact duidelijk is van deze renteverhogingen en de QT - de impact hiervan is sowieso een recessie en als je beetje uitzoomt op de charts dan zie je dat in de S&P nog veel lucht zit.

Daarnaast als je binnenkort 4% risicoloos kan verdienen op US treasuries dan zal er zeker nog geld verschuiven van risky assets (dalende koers)
maar nu doe je alsof we die 4% jarenlang gaan hebben... dat denk ik dan weer niet, en al zeker niet in Europa.

Een recessie zonder dat mensen hun jobs kwijt geraken is toch maar een softe recessie imo

maar nu doe je alsof we die 4% jarenlang gaan hebben... dat denk ik dan weer niet, en al zeker niet in Europa.

Een recessie zonder dat mensen hun jobs kwijt geraken is toch maar een softe recessie imo
Als je bonds koopt dan is dat voor vaste termijn - een 20Y bond aan 4% zal er nog wel komen (staat nu op 3,83%)

maar die ommekeer is toch al bezig?

Olie is gezakt van $125 naar $85, aardgas is serieus gezakt, ... (dus inflatie zakt ook sowieso weer mee)

Maar een deel van de impact moet nog komen:
- bedrijven die dit jaar nog gehedged waren voor energie maar volgend jaar de volle lading krijgen (die tegen dan minder extreem is dan nu, maar nu altijd vaak hoger dan de hedge prijzen)
- veel grondstoffen stijgen nog altijd in prijs, ook al is de onderliggende prijs van olie / aardgas / energie gedaald
- cash reserves die nu nog positief staan, geraken steeds verder uitgeput

Ik vind de S&P500 anders allesbehalve een 'gouden zaak'.
Wat goedkoper dan vorig jaar, maar toen stond het dan ook afschuwelijk duur.

Idem aantal aandelen op 52wk low.
Dat wil op zich niets zeggen.
Zeker niet als ze in de paar jaar voordien 300% gestegen waren.

Terug
Bovenaan