Kleine Beursfeiten

CPI is met 0.1% gestegen in plaats van 0.1% gezakt, boo hoo. Mis ik hier iets of gaat dit gewoon nergens over?
er was nog wel wat hoop dat de CPI ging dalen met 0.3% bvb, en dus de FED mss maar 50 procentpunt zou erbij doen ipv 75.
Met deze cijfers is het dus zeker 75 en wie weet ... en hoger rente is minder DCF, dus groeiaandelen naar beneden, you know the drill :wink:

Wie heeft onze winst van gisteren?

Vanwaar komt die hoge inflatie in de VS in feite, USD staat sky high, sinds een paar maand weet ik dat ze ons al jaren voorliegen - ik dacht dat Europa veel zaken uit China kocht maar niets is minder waar, Europa kocht 99% van alles in Oekraïne, dat is alvast het fabeltje dat ik al duizenden keren heb mogen horen van leveranciers.

De deal is imo niet zo goed.

Na spin off:
Remainco is 16b operating income, 12-13b ish net income. 5-6 p/e.
Porsche Net income 3.5-4b, p/e ~20 voor Porsche Porsche. Gigantisch voor een automaker.

Op Volkswagen stock krijgt ge een Porsche dividend van ~12.5% voor taxes.
En als ipo succes is nog een 30% dividend van de cash. Helft wordt weg belast. Dus 15% netto dividend van de cash. Die ze beter zouden kunnen gebruiken om schulden te reduceren en te investeren.
Maar management is to lage kwaliteit om betere kapitaalallocatie te doen.

De deal is imo niet zo goed.

Na spin off:
Remainco is 16b operating income, 12-13b ish net income. 5-6 p/e.
Porsche Net income 3.5-4b, p/e ~20 voor Porsche Porsche. Gigantisch voor een automaker.

Op Volkswagen stock krijgt ge een Porsche dividend van ~12.5% voor taxes.
En als ipo succes is nog een 30% dividend van de cash. Helft wordt weg belast. Dus 15% netto dividend van de cash. Die ze beter zouden kunnen gebruiken om schulden te reduceren en te investeren.
Maar management is to lage kwaliteit om betere kapitaalallocatie te doen.
Dat dividend als inkomst van de IPO zou niet belast zijn via PAH3 tenzij zij dit zelf verder uitkeren.

Dat is premium mgmt bullshit. Alsof een stuk bedrijf afstoten de waarde van de rest verhoogt, zeker als het allemaal hetzelfde business model is.

Je kan ook een PowerPoint maken om het beter uit te leggen wat er allemaal in zit. Of iets noteert of niet, de echte waarde is hetzelfde. Tenzij je ervan uitgaat dat iets wat noteert per definitie overvalued is...

Ik heb nog maar weinig geweten dat junk gespinout wordt. Meestal is het de kroonjuwelen dumpen.

Eigenlijk is dat als mgmt toegeven dat je te groot bent en kleine broertjes beter af zijn zonder de grote broer erbij. Maar veel value voor de grote broer zit daar niet in. De lijst met succesvolle spinouts is lang, de lijst met spinouters die er van geprofiteerd hebben is kort (of het zouden bad banks of andere semi failliete Toshiba achtige toestanden moeten zijn; is die miserie daar eigenlijk al acter de rug?)

Rustig heren rustig, de bedoeling lijkt me om Porsche AG op deze manier te laten valueren door de markt, waardoor VW dan hun 75% op hun boeken aan dezelfde waarde kan plaatsen. Indien ze enkel geinteresseerd waren in de inkomsten, zouden ze een volledige spin-off doen.

Nu goed, geef het wat tijd en dan zullen we het weten. Als ik fout ben, twijfel ik er niet aan dat Janus het wel in mijn gezicht komt wrijven.
3% positie voorlopig trouwens, met weinig downside potentiel in mijn ogen. Hier zie ik niets mis in. :)

Men zou Porsche volledig uitspinnen.
50% normale aandelen, 50% preferente aandelen (waarvan de helft naar huidige aandeelhouders gaat als dividend).

Rustig heren rustig, de bedoeling lijkt me om Porsche AG op deze manier te laten valueren door de markt, waardoor VW dan hun 75% op hun boeken aan dezelfde waarde kan plaatsen.
Maar daarom mijn vraag: wat zou dat economisch opleveren voor Volkswagen dat ze 'het aan een nieuwe waarde in de boeken kunnen plaatsen'? :-)
Nu goed, geef het wat tijd en dan zullen we het weten. Als ik fout ben, twijfel ik er niet aan dat Janus het wel in mijn gezicht komt wrijven.
Geen mening over de spinoff op zich hoor.

Maar daarom mijn vraag: wat zou dat economisch opleveren voor Volkswagen dat ze 'het aan een nieuwe waarde in de boeken kunnen plaatsen'? :)

Geen mening over de spinoff op zich hoor.
De VPs hebben mss in hun objectieven staan dat de beurs koers aan een bepaald niveau moet staan zodat een bonus triggert? Zou niet de eerste keer zijn dat een beurskoers in de targets van mgmt staat.

Terug
Bovenaan