Heeft Buffett al notoire kemels geschoten?
Ik weet dat hij laat in bepaalde tech onderdelen is gestapt, maar ik heb het over een significante investering naar hun normen die erg verlieslatend is geweest.
Uh ja. En voor mensen die zo hard copycat investen zouden sommigen hier toch beter op de hoogte mogen zijn. Hij blijft een bovenaardse belegger maar:
- Dexter Shoe
- luchtvaart recent
- Tesco
- Energy future holdings
- IBM waar hij - blindelings leek het wel - CAGR aannam van management van 15% voor komende 5 jaar. Beargumenteerbaar een groot verlies om breakeven te draaien na zoveel jaren in een markt met zoveel kansen. Een van de zwakste big tech investeringen die de man kon maken. US Airways was ook zo'n verhaal, breakeven maar eigenlijk wel serieuze opportunity cost.
- Berkshire zelf dat hij niet verkocht aan Stanton om hem een lesje te leren. Toont vooral ook aan dat hij ook maar een mens met emoties is.
- ConocoPhilips in 2008
- Niets/amper bijkopen begin 2020. Toont nogmaals dat de man ook onderhevig kan zijn aan angst.
Bon, hij blijft zowat de beste en meest rationele belegger ooit, maar de man maakt af en toe eens een foutje, das nogal evident. Opvallend dat zijn fouten nagenoeg allemaal vielen bij bedrijven die amper of heel weinig competitieve voordelen hadden. Schoenmaker, blijf bij je leest?
Wie gelooft dat een belegging in OXY niet fout kan lopen omdat Buffett erin belegd, is goed gek. Elke belegging heeft risico's en zeker als de CF afhankelijk zijn van extreem volatiele grondstofprijzen en geopolitieke ontwikkelingen.
Net daarom kocht ik opportunistisch veel bij van EPSN onder 5,75 en verkocht ik veel boven 7,25-7,50. Dan kan Janus eens lachen, maar ondertussen heeft het aandeel ook weer aan 6,6 gestaan. Zo gaat dat bij commodity investing, en dat vraagt soms overweight te gaan maar dan ook wat opportunistisch te handelen als je op korte termijn 25-30% winst maakt, daar is niets mis mee. Dat zijn geen bedrijven waarin je per sé 5 of 10 jaar moet beleggen en niet naar hoeft om te kijken. Wie recent OXY kocht onder de $60 en verkocht rond $73-75 had ook heel snel 25% te pakken. Dat kan je doen met een stuk van je positie en zeker als de fundamentals tussen spot price van de onderliggende olie of gas divergeert met de prijs van het aandeel. En daarnaast nog... er zijn veel goedkopere spelers dan OXY in de energiemarkt, maar die zijn veel te klein voor Buffett. Maar elk zijn ding, als je er beter door slaapt... Maak jezelf alleen niet wijs dat de man geen fouten maakt en dat je hier gegarandeerd met duizelachtige returns uitstapt, de grootste rit is wellicht al lang gemaakt in dit aandeel en zoniet zijn er veel betere opportuniteiten.