Kleine Beursfeiten

Kleine macro bedenking na het offensief van Oekraïne.
Puur hypothetisch: als die oorlog sneller stopt dan gedacht...

Dan zouden energieprijzen wel eens een serieuze oplawaai kunnen krijgen, waaronder olie.
Maar daar is de markt dan compleet verkeerd, want dat zou net extreem positief zijn voor de olieprijzen op 2-4 jaar.
Dus een grote koopopportuniteit op dat moment.

Maar zorg dus dat je niet met te hoge margin of leverage zit momenteel, want dat kan lelijk aflopen als bv oxy plots op 1 week tijd naar 40-45 gaat.

Enige risico op dat moment is dat Buffett toeslaat en uitkoopbod doet aan 55 of zo.

Maar in dat geval roteer ik in een combinatie van andere permian spelers.

Kijk ook eens naar die Short Nat. Gas Etf.
Die raad ik wel niet aan, aan niemand...

Ten eerste moet je daarbij de timing juist hebben. Als er niets gebeurt, ben je gepoept.

Ten tweede gaan alle leveraged en short etf's mathematisch 100% zeker naar 0 op een termijn van enkele jaren. (Staat zelfs letterlijk in de prospectus)

Niet mijn idee van investering...
Kan wel vr korte termijn speculaties natuurlijk.
Maar dat doe ik niet, al zeker niet bij grondstoffen of macro.

Kleine macro bedenking na het offensief van Oekraïne.
Puur hypothetisch: als die oorlog sneller stopt dan gedacht...

Dan zouden energieprijzen wel eens een serieuze oplawaai kunnen krijgen, waaronder olie.
Maar daar is de markt dan compleet verkeerd, want dat zou net extreem positief zijn voor de olieprijzen op 2-4 jaar.
Dus een grote koopopportuniteit op dat moment.

Maar zorg dus dat je niet met te hoge margin of leverage zit momenteel, want dat kan lelijk aflopen als bv oxy plots op 1 week tijd naar 40-45 gaat.

Enige risico op dat moment is dat Buffett toeslaat en uitkoopbod doet aan 55 of zo.

Maar in dat geval roteer ik in een combinatie van andere permian spelers.
Ik heb sinds 2 weken een stoploss van 59$ voor dergelijke toestanden...better safe than sorry...
Met een Iran deal (in combinatie met de huidige economische shit) kan de petrol ook stevig corrigeren en oxy ook wel eens onder de 50$ kunnen zakken.
Hopelijk kan ik die stoploss wat verhogen de komende weken:coolbrows:

Laatst bewerkt:
Je bent helemaal niet 'ingedekt'.

Je gaat verkopen, exact op de prijs waar Buffett zwaar koopt.

Houdt totaal geen steek, niets met investeren te maken.
Je maakt volatiliteit tot een nadeel in de plaats van een voordeel.

Jouw stoploss is het niveau waarbij ik waarschijnlijk bijkoop, of puts schrijf indien hoge volatiliteit.

Terzijde: stoplosses (of beter: fixed-losses met als voorwaarde dat er geen gap-down gebeurt, want dan zijn het variabele-grotere-losses) worden gebruikt door mensen die de onderliggende waarde van het bedrijf niet kennen, en dus in feite beter een indexfonds kopen.

Laatst bewerkt:

Jouw stoploss is het niveau waarbij ik waarschijnlijk bijkoop, of puts schrijf indien hoge volatiliteit.

'want dat kan lelijk aflopen als bv oxy plots op 1 week tijd naar 40-45 gaat.'

Verkopen op 59 als oxy zakt naar 40-45 omwille van stopzetting oorlog noem ik geen slechte zet....
(Om dan nadien terug te kopen op 40-45...)

Heeft Buffett al notoire kemels geschoten?

Ik weet dat hij laat in bepaalde tech onderdelen is gestapt, maar ik heb het over een significante investering naar hun normen die erg verlieslatend is geweest.

Heeft Buffett al notoire kemels geschoten?

Ik weet dat hij laat in bepaalde tech onderdelen is gestapt, maar ik heb het over een significante investering naar hun normen die erg verlieslatend is geweest.

Uh ja. En voor mensen die zo hard copycat investen zouden sommigen hier toch beter op de hoogte mogen zijn. Hij blijft een bovenaardse belegger maar:

- Dexter Shoe
- luchtvaart recent
- Tesco
- Energy future holdings
- IBM waar hij - blindelings leek het wel - CAGR aannam van management van 15% voor komende 5 jaar. Beargumenteerbaar een groot verlies om breakeven te draaien na zoveel jaren in een markt met zoveel kansen. Een van de zwakste big tech investeringen die de man kon maken. US Airways was ook zo'n verhaal, breakeven maar eigenlijk wel serieuze opportunity cost.
- Berkshire zelf dat hij niet verkocht aan Stanton om hem een lesje te leren. Toont vooral ook aan dat hij ook maar een mens met emoties is.
- ConocoPhilips in 2008
- Niets/amper bijkopen begin 2020. Toont nogmaals dat de man ook onderhevig kan zijn aan angst.

Bon, hij blijft zowat de beste en meest rationele belegger ooit, maar de man maakt af en toe eens een foutje, das nogal evident. Opvallend dat zijn fouten nagenoeg allemaal vielen bij bedrijven die amper of heel weinig competitieve voordelen hadden. Schoenmaker, blijf bij je leest?

Wie gelooft dat een belegging in OXY niet fout kan lopen omdat Buffett erin belegd, is goed gek. Elke belegging heeft risico's en zeker als de CF afhankelijk zijn van extreem volatiele grondstofprijzen en geopolitieke ontwikkelingen.

Net daarom kocht ik opportunistisch veel bij van EPSN onder 5,75 en verkocht ik veel boven 7,25-7,50. Dan kan Janus eens lachen, maar ondertussen heeft het aandeel ook weer aan 6,6 gestaan. Zo gaat dat bij commodity investing, en dat vraagt soms overweight te gaan maar dan ook wat opportunistisch te handelen als je op korte termijn 25-30% winst maakt, daar is niets mis mee. Dat zijn geen bedrijven waarin je per sé 5 of 10 jaar moet beleggen en niet naar hoeft om te kijken. Wie recent OXY kocht onder de $60 en verkocht rond $73-75 had ook heel snel 25% te pakken. Dat kan je doen met een stuk van je positie en zeker als de fundamentals tussen spot price van de onderliggende olie of gas divergeert met de prijs van het aandeel. En daarnaast nog... er zijn veel goedkopere spelers dan OXY in de energiemarkt, maar die zijn veel te klein voor Buffett. Maar elk zijn ding, als je er beter door slaapt... Maak jezelf alleen niet wijs dat de man geen fouten maakt en dat je hier gegarandeerd met duizelachtige returns uitstapt, de grootste rit is wellicht al lang gemaakt in dit aandeel en zoniet zijn er veel betere opportuniteiten.

- luchtvaart recent
Was geen fout.
- IBM waar hij - blindelings leek het wel - CAGR aannam van management van 15% voor komende 5 jaar. Beargumenteerbaar een groot verlies om breakeven te draaien na zoveel jaren in een markt met zoveel kansen. Een van de zwakste big tech investeringen die de man kon maken. US Airways was ook zo'n verhaal, breakeven maar eigenlijk wel serieuze opportunity cost.
Een fout maken, en breakeven + 4% jaarlijks dividend er uit komen.
Zulke fouten wil ik ook maken.
- Berkshire zelf dat hij niet verkocht aan Stanton om hem een lesje te leren. Toont vooral ook aan dat hij ook maar een mens met emoties is.
Hij was in de 20.
- ConocoPhilips in 2008
- Niets/amper bijkopen begin 2020. Toont nogmaals dat de man ook onderhevig kan zijn aan angst.
Waren geen fouten.
Net daarom kocht ik opportunistisch veel bij van EPSN onder 5,75 en verkocht ik veel boven 7,25-7,50.
Mooie woorden, maar je bedoelt dat je gewoon wat speculeerde zonder enige visie.
Dat kan je doen met een stuk van je positie en zeker als de fundamentals tussen spot price van de onderliggende olie of gas divergeert met de prijs van het aandeel.
Klinkt expertig, je zou volgens mij een goede nieuwsbriefschrijver of seeking alpha auteur kunnen zijn.

Kan je eens meedelen waarom je ondanks al die expertise pas 6 maand geleden begon met in individuele aandelen te beleggen?

En waarom het grootste deel van uw liquide middelen in een private banking portefeuille zit/zat de voorbije jaren, wetende dat banken jou dan gewoon beschouwen als naïef geld-ezeltje?

En daarnaast nog... er zijn veel goedkopere spelers dan OXY in de energiemarkt, maar die zijn veel te klein voor Buffett.
zoniet zijn er veel betere opportuniteiten.
Benieuwd!
Concrete tips die je tegenover oxy wil zetten op een termijn van 1 jaar?

Ik wacht trouwens nog altijd vol ongeduld op uw concrete natural gas aandeel, waar ik al 3 weken tot 2 keer toe om vroeg, aangezien je er ook zo professioneel en met mooi jargon over aan het praten was.

Laatst bewerkt:
En ik kan misschien eens herhalen dat ik oxy en die oliethesis al heb van eind 2019, van lang voor Buffett zijn grote aankoop in maart 2020.

Ik volgde hem niet in HP, luchtvaart of andere omdat ik zelf 100% wil weten wat/waarom/hoe, met voldoende zekerheid.

Ik ken Buffett uiteraard door en door, hij is de GOAT.
Maar blindelings copycatten is uiteraard vrij dom als je zelf niet weet waarom hij bepaalde bedrijven koopt, en aan welke prijs, en hoeveel ze waard zijn.

En wat zijn edge is. Als hij een 60-40 probabilistische bet maakt, zoals bv IBM volgens mij was, is het nogal dwaas om kritiek te geven als het 40% scenario er komt.
Wel indien dit de norm zou worden, quod non.
En voor mij is 60-40 niet voldoende, maar hij heeft veel meer geld te beheren en dus minder opportuniteiten.

Niet al jouw aandelen moeten het goed doen, je hebt gewoon enkele nodig die het heel goed doen. Als je bvb. 5 aandelen koopt en over 10 jaar gaan er twee naar 0, 2 stijgen/dalen niet en 1 gaat x10 dan heb je een CAGR van ongeveer 10% op 10 jaar.

Terug
Bovenaan