Kleine Beursfeiten

• Kinetik Holdings (KNTK) (olie/gas storage/transport)
  • Hess Midstream (HESM) (olie/gas storage/transport)
  • Atlantica Sustainable Infrastructure (AY) (wereldspreiding EU/US/SA/AFR renewable energy)
    • of via Algonquin Power (AQN) die een 25% stake hebben in AY en een diverser portfolio hebben
  • KNOT Offshore partners (KNOP) (olie/gas storage/transport/shipping)
  • Virtu Financial (VIRT) (financial/brokerage)
  • Telus Corporation (TU) (Telecom)
wel allemaal in $ dus met een currency exposure (eerder een lange termijn "probleem" het moment waarop dit een opportuniteit was is net geweest :) ) en voornamelijk in energie/renewable waar volgens mij op LT toch de meeste groei zit

just my 2c

Wel allemaal dikke dubbele tax...

Wel allemaal dikke dubbele tax...
niet dubbel maar wel meer, eerst 15% aan Amerika en dan nog eens 30% hier op het dividendbedrag verminderd met de bronbelasting (15%) van het land van uitgifte maar zelfs dan zijn het mooie dividenden die je amper vindt bij Belgisch genoteerde aandelen buiten dan de KBC(Ancora) of Ageas'en en distributie is vaak per kwartaal in plaats van jaarlijks.

Iemand die weet wat er aan de hand is met KBC?? Die blijven precies maar zakken..
Double whammy voor KBC. :(

KBC riskeert extra bankentaks in Tsjechië
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/kbc-riskeert-extra-bankentaks-in-tsjechie/10408392.html

---

Van Peteghem wil 1,4 miljard euro extra van banken
De kans bestaat dat de Belgische banken bijna 1,4 miljard euro extra op tafel zullen moeten leggen voor het depositogarantiefonds in ons land.
https://www.tijd.be/ondernemen/bank...4-miljard-euro-extra-van-banken/10407948.html

Iemand die weet wat er aan de hand is met KBC?? Die blijven precies maar zakken..
Banken zijn een hefboom op de onderliggende economieën waar ze actief zijn.
Er is "een beetje" onzekerheid over de Europese economie als energieprijzen exploderen.
En politici zijn 0,0 aan het doen.

Daarnaast:

KBC staat aan +- 1.08 tangible equity.
Verdienen +- 13% daarop, wat goed is.
Maar redelijk geleveraged (x 17). Ter vergelijking BAC is slechts 10,5x assets ten opzichte van tangible equity en halen daarmee 14% return.

BAC kunnen kopen op tangible equity in maart 2020 (17,9), dus voor KBC grotere veiligheidsmarge nodig (bv. 25%), dus theoretisch koopwaardig vanaf +- 40.

En dan nog.. Europese banken zijn notoir zwak gemanaged en nemen veelal teveel risico.
Ze hebben het bijna iedere keer aan hun rekker als er ergens een probleem opduikt.

Ik wil ook de resultaten van de Belgische banken wel eens zien als de rentevoeten ferm zouden stijgen en het vastgoed daalt...
Dus wil ik een grotere veiligheidsmarge en zal eens beginnen kijken naar KBC als het rond 30-35 staat.

Gewoon geduld-geduld-geduld en dan direct harken met 30% van de portefeuille.
Ik zie hier veel rommelen in de marge met 2% hier en 5% daar.
Het is bijna zeker dat je dan beter een indexfonds neemt, want dat je 20 goede ideeën zou hebben die gezamenlijk beter gaan doen dan de markt over een gehele cyclus, is onwaarschijnlijk.

Recessie laat zich stilaan voelen, laat ons hopen dat fase 2 (golf ontslagen en faillissementen) niet van toepassing zal zijn, Putin moet zich stilaan een breuk lachen denk ik, voor de energiecrisis bedoel ik dan.

BAC kunnen kopen op tangible equity in maart 2020 (17,9), dus voor KBC grotere veiligheidsmarge nodig (bv. 25%), dus theoretisch koopwaardig vanaf +- 40.

Bac heeft de laatste 5 jaren nooit onder de 19,7 $ gestaan, hoe jij hebt kunnen kopen aan 17,9$.... bizar

Recessie laat zich stilaan voelen, laat ons hopen dat fase 2 (golf ontslagen en faillissementen) niet van toepassing zal zijn, Putin moet zich stilaan een breuk lachen denk ik, voor de energiecrisis bedoel ik dan.
De vraag is vooral op welke manier dat scenario nog te vermijden valt?
Mensen betalen zich blauw aan gas en elektriciteit, voor de eurozone staat de inflatie op 8,9%. Je kan een euro nog altijd maar één keer uitgeven. In het algemene nieuws begin je toch stilaan verhalen te lezen over minder boekingen voor de kerstvakantie, mensen die meer beginnen te lenen voor kleine bedragen of de goudwisselkantoren die merkelijk meer klanten over de vloer krijgen. Hoe kan het ook anders? En dan krijg je nog bedrijven als Aperam die de productie stilleggen omwille van te hoge energieprijzen. Als ik dan na de recente rally lees dat mensen willen beginnen met beleggen of dat we de bodem gehad heb, hmmm.

In goede en slechte tijden gaat het om goede bedrijven kopen, er is altijd iets om je zorgen om te maken. Maar momenteel zie ik veel meer downside als upside, dus toch maar extra voorzichtig zijn.

De vraag is vooral op welke manier dat scenario nog te vermijden valt?
Mensen betalen zich blauw aan gas en elektriciteit, voor de eurozone staat de inflatie op 8,9%. Je kan een euro nog altijd maar één keer uitgeven. In het algemene nieuws begin je toch stilaan verhalen te lezen over minder boekingen voor de kerstvakantie, mensen die meer beginnen te lenen voor kleine bedragen of de goudwisselkantoren die merkelijk meer klanten over de vloer krijgen. Hoe kan het ook anders? En dan krijg je nog bedrijven als Aperam die de productie stilleggen omwille van te hoge energieprijzen. Als ik dan na de recente rally lees dat mensen willen beginnen met beleggen of dat we de bodem gehad heb, hmmm.

In goede en slechte tijden gaat het om goede bedrijven kopen, er is altijd iets om je zorgen om te maken. Maar momenteel zie ik veel meer downside als upside, dus toch maar extra voorzichtig zijn.
Very true, langs de andere kant kijkt de beurs vooruit, is er al redelijk wat ingeprijsd en is de situatie voor amerikaanse (tech)aandelen minder somber

Zou dit de start zijn van een reeks nieuwe beatings until morale improves, of gewoon een kleine hiccup?

Aangezien hier plots zowaar weer enthousiast gedaan werd over memestocks (bbby) en growth tech: waarschijnlijk beatings 😬

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan